Officieel Thais Rijbewijs

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ben
Expat
Expat

Officieel Thais Rijbewijs

#1 Bericht door Ben » zaterdag 08 juli 2006, 21:01

Wil je in Thailand op een correcte manier gemotoriseerd deelnemen
aan het verkeer heb je een officieel geldig thais bewijs nodig .

Een ieder die dit niet heeft en in de fout gaat is volgens de Thaise wet
ook fout , dit geld voor 4 wielers of meer 3 wielers en 2 wielers .

de hoogte van de boete kan varieeren nalang de fout min 2000 bath
tot gevangenisstraf .

Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#2 Bericht door Sis » zaterdag 08 juli 2006, 21:25

Hoe zit dat met de verhalen dat: De buitenlander ten alle tijden fout is bij een ongluk. In ieder geval 99,9% van de gevallen, dit als ik andere forums en de ervaringen van hen lees. Dus dat ik vorig en dit jaar auto huurde van Budget en ik een volledige verzerkering afsloot, dit dus niks betekende... of maak ik hier een redeneer fout.

ben erg benieuwd.
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

Ben
Expat
Expat

#3 Bericht door Ben » zaterdag 08 juli 2006, 22:00

stel voor je huurt een auto bij avis als tourist je gaat rijden
en plots rijd je een scooter aan je kent het wel net als in nederland

altijd mogelijk , mogelijk een dodelijk ongeluk voor de scooterbesruurder,ster politie komt ha een farang wat is er gebeurd
jij kan geen thais haha de rest wel je hebt geluk als er iemand bij is die engels kan en dan wordt er gevraagd om papieren ja huurcotrakt
uhhhhh rijbewijs nee heb ik niet jammer dan mee naar buro
en je kan geluk hebben maar in 90% van de gevallen ga je in de boeien mee op het politie buro zal je waarschijnlijk avis kunnen bellen
ja die zullen de schade wel betalen voor de auto en scooter en alle overige kosten meschien
maar ja de fam van de overledene is iemand kwijtreraakt door iemand
die wel verzekering had maar geen rijbewijs
en dan begint het feest als je heel veel geld hebt meschien dat je het red
en zo niet ik ben wel eens op bezoek geweest in de gevagenis van Saraburi nou je kan beter een maand in een hutje van 200 bath per nacht zitten das beter dan een langdurige vac in die cel daar

je zal het wel niet geloven maar er zijn farangs voor dit soort gevallen
in de cel gekomen maar ik heb er zeker een zelf gezien een schot van
39 jaar 6 jaar wegens doodslag

Het zal je maar gebeuren met een geldig Thais rijbewijs sta je wel wat sterker in je schoenen en dan nog maar zonder geen schijn van kans

een officieel Thais rijbewijs kan alleen iemand hebben die hier woont een buitenlander dus niet allieens noemt men dat hier

Ben
Expat
Expat

#4 Bericht door Ben » zaterdag 08 juli 2006, 22:08

Sis schreef:Hoe zit dat met de verhalen dat: De buitenlander ten alle tijden fout is bij een ongluk. In ieder geval 99,9% van de gevallen, dit als ik andere forums en de ervaringen van hen lees. Dus dat ik vorig en dit jaar auto huurde van Budget en ik een volledige verzerkering afsloot, dit dus niks betekende... of maak ik hier een redeneer fout.

ben erg benieuwd.

Uh SIS vraagje waar woon je nu in Nederland of Thailand
ja je sluit en verzekering af voor die auto , maar niet voor de gevolgen
als dat ging geheid dat het wildwest onder de thaiers wordt

Bartje

#5 Bericht door Bartje » zaterdag 08 juli 2006, 22:19

een officieel Thais rijbewijs kan alleen iemand hebben die hier woont een buitenlander dus niet allieens noemt men dat hier[/quote]

Ik ben Nederlander en ik heb een Thais rijbewijs...eentje voor auto en eentje voor motor!

Greetz

Bartje

#6 Bericht door Bartje » zaterdag 08 juli 2006, 22:20

Enne ik woon niet in Thailand!

Ben
Expat
Expat

#7 Bericht door Ben » zaterdag 08 juli 2006, 22:22

geldig tot ????????? en verkregen dd

bartje

#8 Bericht door bartje » zaterdag 08 juli 2006, 22:27

ik moet verlengen voor 1 februari!

Bartje

#9 Bericht door Bartje » zaterdag 08 juli 2006, 22:29

oktober 2005 is inderdaad de wet veranderd!

Ben
Expat
Expat

#10 Bericht door Ben » zaterdag 08 juli 2006, 22:32

1 feb ?????? tis jullie Bartje vast verblijf hier bedrijf workpermit ?????
dus niet geldig

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Jim » zondag 09 juli 2006, 00:01

ben, heb je link naar een officiele website van dit verhaal want het is bijzondrer vaag.

geen geldig rijbewijs maar verzekering betaald toch uit?

khonkaen
Erelid
Erelid

#12 Bericht door khonkaen » zondag 09 juli 2006, 00:15

jaren geleden heb ik een thais rijbewijs aangevraagd bij de transport police..
ik moest een volledig examen afleggen en kreeg een rijbewijs dat 1 jaar geldig was... na 2 of 3 jaar kreeg ik een rijbewijs dat 5 jaar geldig was..
volgens de thaise wet , word ik hiermee gelijk behandeld als een thai..
dus na een ongeluk of overtreding , ook mee naar het politieburo...

laatst reed ik nog een eenrichtingverkeer straatje in , omdat de thai dat ook deden.. we werden door de politie opgewacht en moesten mee naar het buro... allemaal 200thb boete..

een internationaal rijbewijs kan ook wel voor de verzekering, maar je blijft farang , of alien en wordt als zodanig behandeld...

willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

jumbo
Expat
Expat

#13 Bericht door jumbo » zondag 09 juli 2006, 01:16

Ben

heb je een link naar deze wet(swijziging)
Ik woon en werk hier en rij al jaren op mijn NL rijbewijs en heb nog nimmer van deze situatie gehoord,.

Ben recent nog aangehouden omdat ik op Sukhumvit van baan verwisselde waar het niet mocht, controle rijbewijs, 100thb en nog geen issue
Zoals jij het uitlegd mag niemand (uitgezonderd de Britten) zonder een Thai rijbewijs hier rijden en dat lijkt me erg sterk. Zeker voor de autoverhuurindustrie

Mijn rijbewijs verloopt overigens in 2010 en dan haal ik een Thai rijbewjs op.

Er zijn bedrijven in Bangkok die chauffeurs verhuren per dag en week/maand, tarief per dag rond de 20 euro per maand 200 euro
Kan dus ook als alternatief en je hebt gelijk iemand die de weg kent en je kan leren te manouvreren in het Bangkokiaanse verkeer

Onderstaande heb ik gekopieerd van budget rent-a-car toch geen kleine naam en van tourismthailand.org die bevestigen jouw gedachte niet
Drivers License
All drivers must hold a current, non-probationary license. The license may either be Thai, or from a renter's country of residence (with an English translation) or an international drivers permit. Licenses (and a valid passport) must be carried at all times when driving.

Hired Car : If you want to experience driving in Bangkok, there are many car rental firms in Bangkok, including international rental companies such as Hertz, Budget and Avis. The road system is good and well posted with signs written in English. An international driving license is required.

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Manuel
Expat
Expat
Contacteer:

#14 Bericht door Manuel » zondag 09 juli 2006, 04:38

Volgens mij schrijft de wet voor dat je minimaal een internationaal rijbewijs moet hebben.

Het probleem is met sommige verhuurbedrijven die in de kleine letters vermelden dat je een 'current license' moet hebben om in aanmerking te komen voor de verzekeringsbenefits. Een current license kan alleen een geldig Thais rijbewijs zijn.

Het is niet de wet die dit voorschrijft maar individuele verhuurbedrijven.

Chiangmai
heeft ervaring
heeft ervaring
Contacteer:

#15 Bericht door Chiangmai » zondag 09 juli 2006, 05:03

een officieel Thais rijbewijs kan alleen iemand hebben die hier woont een buitenlander dus niet allieens noemt men dat hier

Vorige week heb ik zowel een auto als motor rijbewijs gehaald in Chiang Mai. Hierbij vroegen ze alleen om het Internationaal Rijbewijs een Certificate of Residence (te verkrijgen bij de Emigration Office) copy paspoort, visum en pasfoto's. Na het doen van een onduidelijke kleurentest en reactievermogen en na betalen van 160 baht kon het rijbewijs afgehaald worden.
Visit Amazing Thailand
http://www.go-thailand.com

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”