Rijbewijs brommer/motor

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
nn

Rijbewijs brommer/motor

#1 Bericht door nn » maandag 26 juni 2006, 21:25

Hallootjes,

In Thailand kan je overal brommers c.q. moters huren. Heb je voor deze voertuigen een rijbewijs nodig?

groeten Wim

renerrr
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#2 Bericht door renerrr » maandag 26 juni 2006, 23:53

Ja, officieel een motorrijbewijs, vergezeld met een internationaal.
M vr gr Rene.

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#3 Bericht door PaulV » dinsdag 27 juni 2006, 13:37

Ik heb vorige week tijdens mijn verblijf in Hua Hin nog een scooter gehuurd (125 cc). Hierbij heb ik geen rijbewijs hoeven af te geven en er werd ook niet naar gevraagd. Wel moest ik een kopie van mijn paspoort afgeven. Voor de huur van een zwaardere motor (500 cc) moest ik wel een rijbewijs laten zien. Of daarmee de grens bij 125 cc wordt gesteld weet ik niet.

groet,
Paul

Denise:-)
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Denise:-) » dinsdag 27 juni 2006, 14:19

Heb zelf meedere keren scooters gehuurd, maar je hoeft alleen een copy van je paspoort te geven, meer niet. Heb alleen geen idee of je voor zwaardere motors wel een rijbewijs nodig heb. Hou er wel rekening mee dat het (bijna) allemaal schakel scooters zijn, daar moest ik even aan wennen, had daar niet eerder op gezeten... (enne...vraag even na, hoe het zit met "de verzekering".)
Groetjes Denise
Love Thailand !!!

Denhakke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#5 Bericht door Denhakke » dinsdag 27 juni 2006, 14:20

Ik heb een 5 tal jaren geleden in Phuket geïnformeerd voor de huur van een Honda Shadow 600cc en hier was ook geen rijbewijs voor nodig. Een groot aantal van de verhuurders is enkel geïnteresseerd in de Bathjes die deze machines opbrengen, de risico's liggen bij de huurder.

Manuel
Expat
Expat
Contacteer:

#6 Bericht door Manuel » dinsdag 27 juni 2006, 17:49

De verhuurder wil calleen geld zien....

jij bent verantwoordelijk voor het rijden zonder de wettelijike voorwaarden te hebben....

Controle of ongelu? Jij bent degen die betaald!!

jumbo
Expat
Expat

#7 Bericht door jumbo » woensdag 28 juni 2006, 02:25

Voor nog meer duidelijkheid

Je kan inderdaad een brommer/motor huren zonder rijbewijs, maar in de polisvoorwaarden van de verzekering staat duidelijk vermeldt dat de berijder een rijbewijs nodig heeft. Vaak moet dat een internationaal rijbewijs zijn
De brommers die men hier ziet zijn 100-150CC motoren en ook daar moet je je internationale motoorrijbewijs voor kunnen aantonen....uiteraard indien er iets gebeurd.
Maar ja, je bent jong, op vakantie, dus jou gebeurt absoluut niets, gewoon huren, geen rijbewijs nodig, karren met die hap......en die anderhalve Thai die je omver rijdt had daar niet mogen zijn/staan/rijden/zitten........ennu veel na-plezier met de locale hermandad....zijn begrijpelijke mensen, tegen de juiste prijs

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Johan

#8 Bericht door Johan » zondag 23 juli 2006, 19:12

Hoezo verzekeringsvoorwaarden, zijn er ook verzekerde scooters en motoren te huur dan in Thailand, ik hoor en lees altijd dat ze niet verzekerd zijn.

ben benieuwd!

Groetjes,

Johan

khonkaen
Erelid
Erelid

#9 Bericht door khonkaen » maandag 24 juli 2006, 01:42

je kan je brommertje ook laten verzekeren, zelfs AR, maar daar heb je wel een thais of internationaal motorrijbewijs voor nodig..

anders ben je de klos bij een ongeluk... na een frontale botsing met een
(vracht) auto , hoef je je verder geen zorgen te maken...

willem, nederthai...
niets is perfect en niets is blijvend

renerrr
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door renerrr » maandag 24 juli 2006, 03:28

Ik heb mijn motorfiets( 1000cc) verzekerd bij the virayah insurance company, en betaal 650 baht voor een jaar.
Let wel: dit is een 3rd party insurance!, de zgn " polabhor".
Er werd mij niet gevraagd om rijbewijs alhoewel ik dat uiteraard heb, alleen om frame en motornummer.
M vr gr Rene.

Vincydon
komt net kijken
komt net kijken

#11 Bericht door Vincydon » vrijdag 28 juli 2006, 07:53

Als men in Nederland voor veel dingen een verzekering af wil sluiten wordt er vaak ook niet van alles gevraagd.
Maar als er wat gebeurt ziet men opeens wel een heleboel uitsluitingsgronden.

'Vincydon vraagt zich af of die jongetjes van 12 die zonder helm langs de politie scheuren ook een rijbewijs nodig hebben?' :lol:
Zag wel een keer bij een grote controlle dat een paar de pineut waren.
We all learned how to walk... Some better, some stopped walking, some forgot and some.. are stil puzzling where to!

jumbo
Expat
Expat

#12 Bericht door jumbo » vrijdag 28 juli 2006, 08:20

Vincydon schreef:Als men in Nederland voor veel dingen een verzekering af wil sluiten wordt er vaak ook niet van alles gevraagd.

'Vincydon vraagt zich af of die jongetjes van 12 die zonder helm langs de politie scheuren ook een rijbewijs nodig hebben?' :lol:
Die jongetjes van 14 zijn vaak 18 jarigen die er uit zien als kinderen, dt is de algemene trend in Thailand.
Maar uiteraard zijn er zat 'jeugdige delinquenten' die rond rijden zonder verkekering en helm. ze krijgen een 330 thb boeten en mogen veelal verder rijden, dat schiet dus niet erg op
In de rural areas betwijfel ik of ze helmen dragen verplicht is, nog niet lang geleden hoefde je op de motor nog geen helm te dragen pakweg 3 jaar terug.....

J

Ben
Expat
Expat

#13 Bericht door Ben » vrijdag 28 juli 2006, 16:42

Vincydon schreef:Als men in Nederland voor veel dingen een verzekering af wil sluiten wordt er vaak ook niet van alles gevraagd.

Die controles zijn overal en elke dag meestal op rijbewijs en verzekering niet alleen in BKK zoals Jumbo al zei 330 bath al was het alleen maar om de politiekas te spekken de kaas moet ergens vandaan komen :lol:

khonkaen
Erelid
Erelid

#14 Bericht door khonkaen » zaterdag 29 juli 2006, 07:57

er is een maas in de wet in thailand ....
je kan alleen als 16-jarige een rijbewijs krijgen...
dus kinderen van 12 kunnen zonder rijbewijs motor rijden en zelfs autorijden als zij hout onder hun schoenen binden...

je kan en aap ook leren autorijden, maar ik zou hem toch niet graag in het verkeer tegenkomen

willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

jumbo
Expat
Expat

#15 Bericht door jumbo » zaterdag 29 juli 2006, 08:04

khonkaen schreef:er is een maas in de wet in thailand ....
je kan alleen als 16-jarige een rijbewijs krijgen...
dus kinderen van 12 kunnen zonder rijbewijs motor rijden en zelfs autorijden als zij hout onder hun schoenen binden...

je kan en aap ook leren autorijden, maar ik zou hem toch niet graag in het verkeer tegenkomen

willem, nederthai
je bedoelt toch niet de nederthai :P

J

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”