DENGUE - PAS OP

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid

DENGUE - PAS OP

#1 Bericht door Mart » woensdag 17 mei 2006, 17:34

Waarde forum vrienden,
Ik ben erg blij dat ik dit verslag nog kan schrijven. Ik heb de ergste vorm van Dengue gehad.

Eerst iets over de ziekte.
Dengue is een virusinfectie die wordt overgedragen door een mug. Er bestaan vier varianten, waarvan één ernstig tot dodelijk.
Gebieden: Dengue komt in alle tropische gebieden voor dus ook in Thailand.
Verschijnselen: Er bestaan verschillende vormen van de infectie.
Dengue, of knokkelkoorts, is een virus dat wordt overgebracht op mensen door de steek van een besmette mug (Aedes aegypti). De verschijnselen lijken op die van griep. Als een goede behandeling voorhanden is verloopt de ziekte meestal onschuldig, maar het kan tot de dood leiden.
Hoe herken je dengue?De incubatietijd van dengue is twee tot vijftien dagen, het gemiddelde ligt tussen vijf en zeven dagen. Soms zijn de eerste tekenen van de ziekte, acute hoge koorts met koude rillingen, zware hoofdpijn, pijn achter de ogen, en spier- en gewrichtspijnen. Na de eerste ziektedagen krijgt de patiënt last van hoesten, keelpijn, smaakveranderingen, misselijkheid, overgeven en huiduitslag.

Een vaccin of behandeling tegen dengue is nog niet beschikbaar.
Een levensbedreigende complicatie van knokkelkoorts is het syndroom dengue hemorragische koorts (DHF). Dit kenmerkt zich door: hoge koorts gedurende twee tot zeven dagen, een laag aantal bloedplaatjes, bloedingen, en in een aantal gevallen een verstoorde lichaamscirculatie. Dit kan leiden tot shock, bekend als het dengue shock syndroom (DSS). Als niet direct wordt ingegrepen, kan dit fataal zijn.

Mijn ervaring.
Bij mij was het eerste symptoom een rode huiduitslag op mijn armen. In het San Paulo ziekenhuis in Hua Hin werd ik direct opgenomen.
Ik kreeg dengue hemorragische koorts en werd opgenomen op een Intensive Care-afdeling en kreeg ondersteunende therapie. Ik was ernstig ziek.
Hoe verliep de behandeling.
Enige uren na de opname kon ik niet of nauwelijks meer mijn armen of benen bewegen. Zodra de hoge koorts opliep ging de temperatuur in de kamer naar beneden en werden er ijszakken aangebracht, maar toen kwamen de koude rillingen en werden er warmwaterzakken aangebracht. Eten was er niet meer bij, vocht werd ingebracht via infuus. Ik heb geen inwendige bloedingen gekregen want dan had ik dit verslag niet kunnen schijven. Na drie dagen was ik wel in shocktoestand, af en toe was ik er nog even bij. Na zeven dagen kwamen vrienden afscheid nemen, want ik zag het niet meer zitten. Mijn vrouw bracht onze jongste zoon, toen 4 jaar, mee om ook afscheid te nemen, en toen gebeurde er kennelijk toch een wonder, ik vroeg om voedsel, wat uiteraard binnen een half uur op de kamer was.
Na 12 dagen mocht ik naar huis, ik heb vier maanden nodig gehad om volledig te herstellen.

Na deze ervaring heb ik uitvoerig kontact gehad met een Nederlander die in Thailand onderzoek doet naar deze ziekte.

De (Aedes aegypti) Dengue mug is alleen overdag actief, en kan overal voorkomen, dus ook in ( een modern ) stadje als Cha-am, vlak bij Hua Hin. Navraag in het ziekenhuis, het komt zelden voor, maar het kan.

Dus bij twijfel, een arts raadplegen !!!!!!!

thongdee
Expat
Expat

#2 Bericht door thongdee » woensdag 17 mei 2006, 21:15

Dat is geen pretje om te lezen .
Soms zie je maar hoe klein en nietig een mensenleven is, blij voor jou en je familie, vienden, dat alles goed is afgelopen .
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

khonkaen
Erelid
Erelid

#3 Bericht door khonkaen » donderdag 18 mei 2006, 02:50

ik heb wel eens gelezen dat de dengue mug makkelijk te herkennen is..
zij is groter dan andere muggen en overdwars gestreept..
zij steekt alleen overdag en komt voornamelijk voor op plaatsen waar veel mensen aanwezig zijn, de steden dus..
ik heb er ook wel eens een gezien toen wij in de salaa zaten .. maar waarschijnlijk omdat wij de ventilator aanhadden vloog hij/zij rap door..

zoals je kan lezen is het geen pretje als je deze ziekte krijgt...

willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

jumbo
Expat
Expat

#4 Bericht door jumbo » donderdag 18 mei 2006, 04:20

De mug heeft ook een kenmerkende gele streep, maar goed als je zie ziet ben je waarschijnlijk net gebeten...
Alle muskieten, dus ook de dengue, hebben een voorkeur voor stilstaand water, zelfs in emmers of hondebakjes.
Goed opletten dus en regelmatig verschonen dat water of vissen erbij gooien die eten de larven enzo op
De musquito coils werken ook prima en je hebt ze tegenwoordig in Lavendel geur voor de geurgevoeligen onder ons
Ik heb ze nog niet gezien of erover gehoord in Bangkok.
De verhalen die Chaam beschrijft komen bekend voor, heb er wat meer gehoord van farang, je wordt echt dood- en doodziek en wil echt zelf de pijp wel uit, geen leuk vooruitzicht
Ik neem zelf geen voorzorgsmaatregelen overdag......en zit regelmatig in de tuin....hmmm

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

thongdee
Expat
Expat

#5 Bericht door thongdee » donderdag 18 mei 2006, 07:09

Even opgezocht ....
Een mug die vooral gedijt in het regenseizoen. De mug is te herkennen aan de gestreepte pootjes en het trage reactievermogen. Hij is vooral overdag en in stedelijke gebieden actief.

Afbeelding
Gelukkig zijn

khonkaen
Erelid
Erelid

#6 Bericht door khonkaen » zondag 21 mei 2006, 01:16

ik slik al tig jaren vitamine B-1-6-12...
muggen schijnen een afkeer te hebben van mijn lichaamsgeur, want ik word nooit gestoken ...
dat vitamine B gebruik als afweer tegen muggen heb ik al vaker gehoord.

willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

jumbo
Expat
Expat

#7 Bericht door jumbo » zondag 21 mei 2006, 01:58

khonkaen schreef:ik slik al tig jaren vitamine B-1-6-12...
muggen schijnen een afkeer te hebben van mijn lichaamsgeur, want ik word nooit gestoken ...
dat vitamine B gebruik als afweer tegen muggen heb ik al vaker gehoord.

willem, nederthai
Hi willem

Ja zoiets heb ik ook ooit eens gehoord, kan iemand vanuit een medische positie dit bevestigen.....alhoewel het lijkt mij dat dan algemeen bekend zou zijn, iets voor mythbusters :lol:

J

wat stukjes die ik op het web vond op verschillende reissites

Met lange pijpen, lange mouwen, sokken en DEET muggenspul is het aantal prikken redelijk in bedwang te houden. Het schijnt dat babyolie gemixt met Vitamine B (het poeder van gestampte pillen of uit de ampullen) ook een wondermiddel is tegen de muggen. Als je al een aantal weken Vitamine B slikt schijnt het ook te helpen. Heel erg veel bananen eten dus!!!
Krabbelen is niet echt een goed plan. Een ontsteking is gegarandeerd en de wondjes gaan voorlopig niet meer dicht. Om de jeuk tijdelijk te verlichten is tijgerbalsem ideaal. Smeer het op de muggenbulten voordat je gaat slapen en je hebt nergens last van.

http://www.travelmarker.nl/reistips/gez ... iekten.htm een link die de werking van vitamine B aanhaalt

een zuid afrikaanse site
Belangrijkste en meest efficiënte middel tegen malaria is voorkomen door muggen gestoken te worden.
Behalve het innemen van middelen tegen malaria, is het daarom van belang op tijden dat de muskieten actief zijn bedekkende lichtgekleurde kleding te dragen: na zonsondergang en voor zonsopgang. Onbedekte lichaamsdelen kunnen met een goed insectenwerend middel dat ca. 30% DEET (diethyltoluamide) bevat worden ingesmeerd. Slaap in een mugvrije kamer of onder een (geïmpregneerde) klamboe. Airconditioning inactiveert muskieten. Het slikken van vitamine-B-complex maakt je minder aantrekkelijk voor muggen.

forum in indonesie
Hoi, ik ga 2 keer per jaar naar Bali en slik nooit iets tegen malaria.
Ik begin altijd 2 weken voordat ik ga met het slikken van vitamine B tabletten en ga daar tijdens mijn verblijf op Bali mee door. Het schijnt dat je bloed hierdoor minder zoet ofzoiets wordt, in ieder geval de muggen prikken mij niet meer en als je je dan ook nog insmeert heb je geen probleem. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het slikken van die pillen tegen malaria, wat een ander verhaal is als je de jungle in gaat natuurlijk

J

thongdee
Expat
Expat

#8 Bericht door thongdee » maandag 22 mei 2006, 22:33

Vitamine B :wink:
Wel ik sport veel en weet waar de vitamientjes inzitten...
Mensen die roken , nemen weing B op ,alsook mensen die veel alcohol drinken .
Vegetariers moeten ook extra B innemen ,want de B12 zit alleen in vlees (varkens) en ja ,hoe ouder je bent.... moet je zeker vitaminen B extra bijnemen (Willem ;-) )

Bonen , aardappelen , pinda's , granen , bananen, eieren(geel), vis , lever , zuivelproducten zijn de meeste B's in te vinden .
Gelukkig zijn

Vincydon
komt net kijken
komt net kijken

#9 Bericht door Vincydon » woensdag 24 mei 2006, 05:49

De mug heeft ook een kenmerkende gele streep
Dat is waarscheinlijk niet zo, of niet perse. (mischien verwar je het met de zandvlieg)
Mogelijk maakt inname van vitamine B-complex+knoflook onaantrekkelijk, maar er is geen wetenschappelijk bewijs hiervoor.

Zou het in elk geval niet graag hebben.
Onderstaande link kan schokerend zijn! :(

http://www.stanford.edu/group/virus/fla ... engue.html
We all learned how to walk... Some better, some stopped walking, some forgot and some.. are stil puzzling where to!

jumbo
Expat
Expat

#10 Bericht door jumbo » woensdag 24 mei 2006, 07:40

Vincydon schreef:
De mug heeft ook een kenmerkende gele streep
Dat is waarscheinlijk niet zo, of niet perse. (mischien verwar je het met de zandvlieg)
Mogelijk maakt inname van vitamine B-complex+knoflook onaantrekkelijk, maar er is geen wetenschappelijk bewijs hiervoor.

Zou het in elk geval niet graag hebben.
Onderstaande link kan schokerend zijn! :(

http://www.stanford.edu/group/virus/fla ... engue.html
IK heb verschillende foto's gezien inderdaad met een gele streep en zonder maar dan zwart met witte stippen op de ledematen

Vitamine B schijn toch wel te helpen, het schijnt dat de stoffen het bloed minder zoet maken en daardoor de muskieten niet zo bijtgraag zijn.
Het blijft opmerkelijk dat Thai minder last hebben van de muskieten in het algemeen dan de Farangs, dit kan verklaard worden door het verschil in voedsel.'
Ik woon hier 10 jaar maar ben nog steeds de klos als ik savonds buiten
zit aan het water, maar ben nu begonnen als proeffarang met een vitaminde B complex preparaat. Ik hou jullie op de hoogte
Mijn vrouw en de drugstore vonden het in ieder geval een leuk verhaal over de vitamine B

J

thongdee
Expat
Expat

#11 Bericht door thongdee » woensdag 24 mei 2006, 09:44

1O jaar geleden had mijn huisdokter al eens aan een patiente van haar vitamine B voorgeschreven .
Ze gingen naar Columbia vrijwilligerswerk doen ,en ze vertelde dat het jaar ervoor zo verschrikkelijk last had van muggenbeten.
Dus zal er wel iets van waar zijn :wink:
Gelukkig zijn

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Wereldvreemd » woensdag 13 december 2006, 22:49

jumbo schreef: Ik woon hier 10 jaar maar ben nog steeds de klos als ik savonds buiten
zit aan het water, maar ben nu begonnen als proeffarang met een vitaminde B complex preparaat. Ik hou jullie op de hoogte
Mijn vrouw en de drugstore vonden het in ieder geval een leuk verhaal over de vitamine B
Hallo Jumbo,
Het is al een tijdje terug dat je aan je test bent begonnen en ik vraag me af hoe het tegenwoordig is met de muggensteken.

Kun jij ons vertellen of het helpt?

Bedankt,
- -

jumbo
Expat
Expat

#13 Bericht door jumbo » donderdag 14 december 2006, 01:56

Wereldvreemd schreef:
jumbo schreef: Ik woon hier 10 jaar maar ben nog steeds de klos als ik savonds buiten
Hallo Jumbo,
Het is al een tijdje terug dat je aan je test bent begonnen en ik vraag me af hoe het tegenwoordig is met de muggensteken.

Kun jij ons vertellen of het helpt?

Bedankt,
Het helpt inderdaad wel, ik merk zelf overigens weinig van de vreemde geur die het zou moeten ontwikkelen. IK word duidelijk minder gebeten.
Ik heb het nadeel dat ik allergisch reageer op de beten die behoorlijke rode plekken en wonden creeren vandaar mijn zoektocht

Muggenmelk van de drogist in NL is ook een groot succes overigens, mijn kinderen gebruiken dat en het werkt voor hen prima

Nog andere tips?

J

ireen123
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door ireen123 » donderdag 14 december 2006, 09:13

Tip en voor sommige mensen een smakelijke...GIN.. elke dag wat gin en je bloed en zweet is onaantrekkelijke(R) voor muggen. :lol:

Daarnaast lavendel in zakjes naast je kussen leggen (stinkt niet zo als DEET, wat is dat vieze troep en giftig ook nog).

Wilde lavendel olie- je kunt ermee je lichaam op de kritieke plaatsen wat insmeren (reformwinkel)

Manuel
Expat
Expat
Contacteer:

#15 Bericht door Manuel » donderdag 14 december 2006, 10:26

ireen123 schreef:Tip en voor sommige mensen een smakelijke...GIN.. elke dag wat gin en je bloed en zweet is onaantrekkelijke(R) voor muggen. :lol:
Je bedoelt Gin en Tonic...... Het is niet de Gin maar de Tonic die helpt. Tonic bevat quinine wat gebruikt werd om malaria te behandelen.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”