Songkran dag

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
frumau
Expat
Expat
Contacteer:

Songkran dag

#1 Bericht door frumau » zondag 10 april 2005, 13:35

Heb net dit weekend Songkran/Thais nieuwjaar dag gevierd in de Thaise tempel in de buurt van mijn woonplaats. Ze hebben het zaterdag laten plaatsvinden omdat de meesten van de 13e t/m de 15e april waarop Songkran gewoonlijks wordt gevierd moeten werken.
Het was erg druk in de tempel en er werden behoorlijk wat offers aan de monniken gebracht. Al met al een gezellige drukke boel. Het besprenkelen van de boeddha-afbeeldingen en de monniken/seniore medemensen uit het gezelschap om respect te tonen en vergiffenis voor daden uit het verleden te vragen was erg leuk.
Ook werd het verhaal achter Songkran goed uitgelegd in het Engels. Dit zal ik hier niet helemaal uit de doeken doen aangezien ik dat net al met veel pijn en moeite op mijn site heb gedaan... :)
Aangezien de gezamelijke preek voor mij erg snel ging kon ik niet echt meedoen want zodra ik een woord had begrepen(Het Thai had ontcijferd) en wilde uitspreken waren zij al weer een zin verder en kon ik niet meer vinden waar ze gebleven waren... :D . Maar dat kon de pret niet drukken. Na de ceremonie hebben we met zijn allen heerlijk Thais gegeten in de tempel. Er was behoorlijk wat eten naar de tempel meegenomen.
Kortom, een erg leuke ervaring. Ook zonder het elkaar nat maken in de straten(simpelweg te koud hier) en de Miss Songkran parade.... :)
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

khonkaen
Erelid
Erelid

#2 Bericht door khonkaen » zondag 10 april 2005, 15:59

songkran is hier een totaal verloederd " feest " , waar elk jaar wel een paar duizend doden vallen , voornamelijk in het verkeer ...
glaasje op laat je rijden , kennen ze hier niet...

onze vrienden en kennissen komen mij wel eer bewijzen door mij te besprenkelen met wat water... en we drinken een biertje om de binnenkant nat te krijgen

willem
niets is perfect en niets is blijvend

frumau
Expat
Expat
Contacteer:

#3 Bericht door frumau » zondag 10 april 2005, 17:23

Ik had laatst wel ergens gelezen dat ze in Thailand het onder invloed rijden harder gaan aanpakken.....
Jasper Frumau
info at gateway2thailand.com
http://www.gateway2thailand.com

khonkaen
Erelid
Erelid

#4 Bericht door khonkaen » maandag 11 april 2005, 04:53

ja heb ik ook gelezen , jasper

maar dat lees je elk jaar ...

het is onmogelijk om de honderdduizenden te controleren , die vanuit het zuiden naar hun familie trekken in het noorden en noordoosten.. om daar songkran te "vieren"

het blijft bij steekproeven ...

willem

Gast

#5 Bericht door Gast » maandag 11 april 2005, 07:49

Tsja waarschijnlijk eerder een politieke stunt dan een echte aanpak. En natuurlijke te weinig en onderbetaalde politie.. :D

Fransmaster
heeft ervaring
heeft ervaring

#6 Bericht door Fransmaster » dinsdag 12 april 2005, 17:47

2000 baht,

Dan heeft bromsnor een hele goeie avond.
Die zal ie ook graag in ontvangst nemen.

En je mag de reis op, vriendelijk verzoek weer doorzetten.

Damn, I love this country :) :)

piet

songkran

#7 Bericht door piet » woensdag 13 april 2005, 11:12

ik ben nu in pattaya en ze gieten hier overvloedig met water en smeren een wit spul in uw gezicht , je kunt gewoon niet op straat komen , en ze zijn allemaal al van deze morgen aan het wiskey zuipen , dit is niet goed voor de horeca hier het is alleen goed voor de verkopers van waterpistolen en gif spuiten ik bedoel die dingen die wij in onze hof gebruiken om het onkruid te verdelgen , met het water dat er op deze dagen verspild word kunnen ze een hele woestijn vruchtbaar maken, ik vraag me af wat ik vanavond moet doen als ik ergens wil gaan eten zal maar een handdoek mee nemen in een plastic zak of zo

khonkaen
Erelid
Erelid

#8 Bericht door khonkaen » woensdag 13 april 2005, 13:07

je had beter naar koh samui gegaan , daar heb je maar 1 dag songkran
en dan een hotel/resort nemen met een restaurant

willem,nederthai

Gast

#9 Bericht door Gast » donderdag 14 april 2005, 10:03

khonkaen schreef:je had beter naar koh samui gegaan , daar heb je maar 1 dag songkran
en dan een hotel/resort nemen met een restaurant

willem,nederthai

1 dag? volgensmij is dat tegenwoordig ook niet meer, wel?

khonkaen
Erelid
Erelid

#10 Bericht door khonkaen » donderdag 14 april 2005, 13:28

kweenie , was altijd zo

maar ik ben al een jaartje weg uit samui

willem,nederthai

Thaimax
Expat
Expat
Contacteer:

Songkran in San pa pau

#11 Bericht door Thaimax » vrijdag 15 april 2005, 07:01

Hier in San pa pau word songkran gevierd zoals ik het ook in Na Heao ( Loei) heb meegemaakt gezamelijk met muziek door de moo baan hier en daar een beetje water met een wai en sawasdee pee mai stopje bij de (vele) mini-mini markets een fles sang som en weer verder tot de volgende -volgende aan het eind van de tocht gezamelijk eten en gezellig samen.
Vandaag iedereen naar de Wat voedsel brengen en al wat er bij hoort de boeddah's ab nam en weer naar huis.
Naar de stad Chiang Mai ga ik deze dagen niet want heb er geen behoefte aan om een emmer water soms met ijsblokken over me heen te krijgen of op weg heen bij een matige snelheid van 80 kph een emmer water met of zonder ijs te moeten incasseren.
Ook met de auto ga ik niet want ze zijn in staat om de deur krukken af te breken on een emmer water IN de auto te gooien helaas is het songkran "feest" verloederd
En pas vooral op voor de losgeslagen Farang !
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

piet

songkran

#12 Bericht door piet » vrijdag 15 april 2005, 13:03

Ja ik ben blij dat het nu eindelijk gedaan is er lopen hier farangs rond met een waterspuit en rtuks rijden rond met tonnen vol water , ik ben benieuwd waar morgen die duizende waterpistolen en gifspuiten terecht komen

piet

songkran

#13 Bericht door piet » maandag 18 april 2005, 07:26

Ja ik dacht dat het gedaan was met water gieten maar ik merk nu dat het nog duurt tot dinsdag of zo , ik ben het nu wel kotsbeu je kunt door de dag gewoon niet op straat komen de meeste toeristen liggen nu aan het zwembad tot een uur of zeven en gaan dan de stad in , dit feestje is leuk maar het duurt te lang

Edje
Expat
Expat

Niet daar

#14 Bericht door Edje » maandag 18 april 2005, 19:53

Al die verhalen over de SongKran, waarom zijn jullie er dan nog in deze periode. Blijf dan thuis, net zoals ik. Wij zullen nooit rond deze periode in Th. zijn want ik walg ervan. Ikheb geen behoefte aan dat gezeik allemaal. Buiten deze periode is Th. OK
Groetjes; Edje

Fransmaster
heeft ervaring
heeft ervaring

#15 Bericht door Fransmaster » maandag 18 april 2005, 22:15

Ach,

Songkran is een beetje het carnaval van Thailand,wij Brabanders kunnen ons er best wel in vinden. Er mag wel eens een keer uit de ban gesprongen worden. Anders wordt het ook maar zo saai....
Voor mensen van boven de rivieren is dat niet te begrijpen....
Carnaval, more than a feeling!!!!!!!!!!

Alaaf !

Alaaaaf ! Prins Teun den Urste .....

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”