Spaais ontsierend bestierd

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Spaais ontsierend bestierd

#1 Bericht door prajak » vrijdag 10 augustus 2012, 15:59

In plaats van naar WNL kijk ik vanavond naar Farm Channel op de Thaicom-5 en dat zit bij mij op kanaal 46. The Battle ! Groots aangekondigd met sponsors en al, vooral een sponsor die apparaten levert voor de klusjesman en natuurlijk ook de koffiekamer Starbucks in de kleuren van een heel bekend Nederlands biermerk.

Men laat stieren vechten ! “Bullen” die toch snel een 500 kg per stuk zullen wegen en die men opfokt om vooral boos te worden op een andere stier.

Waarom Spaais ? Omdat het wat Spaans heeft en toch Thais is. Het spektakel, want dat is het, is milder dan het afschuwelijke Spaanse stierenvechten waar een matador een vermoeide stier afmaakt en er nog trots op is ook. Maar er komt in dat land een kentering, gelukkig maar.

Nee, het Thaise stierenvechten is stier tegen stier. Ook niet mijn pakkie an maar je zou kunnen zeggen dat het in de natuur ook voorkomt. Dan vechten de stieren om een wijfje of om een harem wijfjes. Koetje boe !

De gladiators worden in een arena geleid waarin een groot speelveld is afgekrijt. Een ring door de neus; en met een pikhaak door die neusring wordt het dier in bedwang gehouden. Ik zie dat men de hoorns aan de basis heeft beplakt met witte tape. Ik heb niet de indruk dat men de hoorns heeft aangepunt met de haakse slijper.

Een eerste foto….

Afbeelding

Ja, genomen vanaf de TV, je ziet het goed.

Op de tribunes wordt men gek ! Gek ! Opwinding ! En puur van opwinding steekt men vingers in de lucht. Voor de windrichting ? Nee, om te gokken. Want net als op zoveel andere gelegenheden gokt de Thai op stieren. En op de stier die wint.

En wanneer wint men dan wel ? Aan de commentaren van de eveneens opgewonden commentators op de TV te horen moet de stier de ander achteruit duwen, het speelveld uit. Een met, twee met, als je Thais verstaat weet je wat men met ‘met’ bedoelt. Een waar gejuich steekt op als een van de stieren denkt ‘bekijk het maar’ en in galop het hazenpad kiest.

Dan worden de opgestoken vingers ter incasso aangeboden want dat gaat niet met loterijbriefjes zoals bij de Nederlandse Staatskloterij. (Die trekt vanavond en reken maar dat ik morgen weer niks heb…). Nee, dat gaat op de eerlijke zwarte ogen en op het geheugen van de personen die dat regelen en er schatrijk van worden…

Nog twee foto’s…

Afbeelding

Afbeelding

Maar, is een fatale overwinning mogelijk ? Ik zie wel bloed vloeien…

Afbeelding

…maar zag nog geen stier rijp voor het abattoir. Zou zo maar kunnen, want een van de hoofdsponsors is Fresh Mart…. Snel de eigenaar betalen, het mes er in en in de schappen hangen, klaar voor een broodje ‘vermoeide stier’ tartaar ?

Wat ik er van vind ? Bah.
Laatst gewijzigd door prajak op vrijdag 10 augustus 2012, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Spaais ontsierend bestierd

#2 Bericht door Harm » vrijdag 10 augustus 2012, 16:22

Is dit niet gewoon gelijk aan het hanen vechten wat ze daar ook veel doen?
en daar wordt ook op gewed en aan verdient.
Net als overigens aan de Thaise vecht vissen
Ik denk dat je het uiteindelijk niet zo gek kunt bedenken of er wordt wel op gewed (en verdient)
Als er uiteindelijk dan ook nog wat bloed vloeit is het helemaal top.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”