Motorgroep Durian Non Kaanyaaw

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Motorgroep Durian Non Kaanyaaw

#1 Bericht door prajak » donderdag 03 september 2015, 04:24

Motorgroep Durian Non Kaanyaaw

Een motorgroepering uit de regio Nonthaburi -en dat ligt ten noorden van de metropool- heeft de naam van die durian aangenomen. Durian-met-de-lange-steel uit Nonthaburi is de naam letterlijk. Zie mijn verhaaltje eerder over deze durian.

15.000 Motorrijders telt de groep. Hoeveel? Ja, het is waar.

Geschiedenis

Weerawate Hempijit (Hem-pi-tjit) is bepaald niet het type wilde motormuis als hij met passie praat over zijn hobby. Hij is nu 34, wordt ‘aunt’ genoemd door zijn kameraden en is mollig en klein van stuk. Zo klein van stuk dat ie op een scooter moet rijden; met zijn lengte past hij niet op een motorfiets.

Hij rijdt vanaf zijn 12e en geniet. “Ik hou van de wind op mijn gezicht en door mijn haar. De wereld ziet er heel anders uit op een motorfiets.”

In 2013 maakt hij met vrienden een eerste lange rit op de motoren. De tweede rit naar Suphan Buri kondigt hij aan op Facebook en dan komen er al 200 motorrijders opdagen.

De groep krijgt de naam zoals vermeld en op Facebook heeft ie nu 186.000 volgers.

Motor of motorfiets? Het Nederlands is een aparte taal hoor.

Een motor is een ding dat kracht omzet in beweging. Een fiets met een motor heet officieel motorfiets. Maar ga je er op zitten dan ben je motorrijder met een motorbril, een motorhelm, achter je een motoragent en ze noemen je motormuis. Zie ik een motorfiets dan zeg ik motor.

Ik zal verder motorfiets gebruiken en waar nodig scooter al heet dat officieel motorscooter....


Rit na rit wordt gemaakt en het aantal motorrijders neemt toe van 1.500 naar 2,500 en naar 7.000. En dan worden de autoriteiten wakker.

Want 15.000 is teveel van het goede.

In augustus is het raak als er een rit wordt georganiseerd waar in totaal 15.000 rijders komen opdagen.

In Bangkok wordt een groep gestopt bij een verzamelpunt waar men aan het trainen is voor de ‘Bike for Mum’ rit waar hier over geschreven is. De politie beschuldigt de leden van ‘streetracing’ en heft een boete.

In zulke grote groepen rijden vereist een vergunning en begeleiding door de politie en voor dat laatste is veel te zeggen. Men gaat zoeken naar een ‘regelneef’ en komt uit bij ‘Kat’.

Regelnicht ‘Kat’

Omdat bij de autoriteiten het beeld is ontstaan van een bandeloze bende en de groep daar vanaf wil komt Jitlada ‘Kat’ Wongpasert in beeld.

Zij, een goedgebekte, vasthoudende en zichzelf bazig noemende jonge vrouw gaat onderhandelen met de autoriteiten langs de wegen waar de groep wil gaan.

Ineens wijzigt de houding en wordt de politie hulpvaardig.

Wegen worden voorzien van agenten, ondernemers gaan de groep blij verwelkomen (want ze verteren ook onderweg....) en lokale motorgroepen laten hen met rust.

Kat is ook in staat de groep instructies te geven en wie niet luistert naar de aanwijzingen krijgt een grote waffel. ‘Bossing people around’ noemt Kat dat.

Tenslotte zijn er twee vrienden die de truck met water besturen want die rijdt achter de groep aan.

De volgende grote rit

De planning is voor 21 november a.s. waar men naar Amphawa wil gaan in de provincie Samut Songkhram. Men verwacht 20.000 mensen en daarvoor is een circuit afgehuurd maar wie daar niet wil rijden kan naar de stad en naar de floating markt aldaar.

Aunt betaalt de kosten uit eigen zak. De rit op 21 november gaat hem, naar eigen zeggen, 400.000 baht kosten (dan zul je wel wat te verteren hebben, dat is 10.000 euro!) maar het doet hem goed, zegt hij.

Goede doelen

Dat is in Thailand een zaak voor levensgeluk. Goed doen.

De trips leveren wat op aan gelden voor goede doelen. Er is tot op heden een kwart miljoen baht opgehaald en besteed aan goede doelen in de plaatsen waar ze tijdelijk verblijven.

Het belangrijkste echter is voor Aunt dat het negatieve imago van wat men wel noemt ‘vanz’ rijders er af is gehaald.

http://www.bangkokpost.com/news/special ... vanz-storm

Andere groepen

‘Zonder wouten geen lol’.

Dat is het credo van andere motorgroepen die wel aan straatraces doen. ‘Vanz’ gangs worden ze genoemd en het duurde even voor ik ‘vanz’ door had.

Je spreekt het uit als ‘whèènz’ op zijn Nederlands en dat geeft het geluid weer als je op een opgevoerde scooter het gas opentrekt....

http://www.bangkokpost.com/lite/topstor ... -and-glory

Op de foto’s zitten rechten dus die kan ik niet plaatsen hier. De weblinks zijn maar korte tijd gratis in te zien.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Motorgroep Durian Non Kaanyaaw

#2 Bericht door De Beweerder » donderdag 03 september 2015, 04:41

View My Video
Niet deze groep maar wel Spannend hoor zo'n Motorgroep :giggle:
Laatst gewijzigd door De Beweerder op donderdag 03 september 2015, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Motorgroep Durian Non Kaanyaaw

#3 Bericht door prajak » donderdag 03 september 2015, 04:55

En dat zijn de lieden die motorrijders een slechte naam geven. Denken dat de weg van hen is, veel te hoge snelheid, anderen kunnen niet anticiperen en sla dan de boel maar kapot. Primaire reacties die niet passen onder mensen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Motorgroep Durian Non Kaanyaaw

#4 Bericht door driver » donderdag 03 september 2015, 06:19

Bijna allemaal kleine m.scooters die velen wat tunen / pimpen zo te zien.
En aangezien vlgs mij half Thailand op die dingen rijdt en 1 al levensgevaarlijk is zeker met jeugd erop en eventuele aanhang vaak krijg je met dit soort groepen en grote aantallen wel aandacht ja van diverse kanten zowel positief als negatief .
Mij trekt het niet zo dit gedoe maar dat is vnlijk omdat deze dingen voor mij niks te maken hebben met motorrijden en motorgroepen.Wel leuk om te zien denk ik als je zo,n groep tegenkomt dan ga ik wel langs de weg staan om het op mijn gemak te bekijken .En als het files veroorzaakt...tsja, dan maar een andere route zoeken of ter plekke een vernachting regelen oid.

motorscootergroep of gewoon scootergroep zou het hier heten oid maar in Thailand vallen ze qua naam wel onder motorcycle dan begrijp ik.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Motorgroep Durian Non Kaanyaaw

#5 Bericht door prajak » donderdag 03 september 2015, 06:58

Het echte werk, Driver...

http://www.youtube.com/watch?v=XpLPr3AIOJQ

(Link heb ik al eens geplaatst hier...)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Motorgroep Durian Non Kaanyaaw

#6 Bericht door driver » donderdag 03 september 2015, 10:33

prajak schreef:Het echte werk, Driver...

http://www.youtube.com/watch?v=XpLPr3AIOJQ

(Link heb ik al eens geplaatst hier...)
Goede doel treffens zijn altijd goed ..

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Motorgroep Durian Non Kaanyaaw

#7 Bericht door driver » donderdag 03 september 2015, 10:33

De Beweerder schreef:https://video.fbkk1-1.fna.fbcdn.net/hvi ... e=55E7E8FA

Niet deze groep maar wel Spannend hoor zo'n Motorgroep :giggle:
Link werkt bij mij niet ..

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Motorgroep Durian Non Kaanyaaw

#8 Bericht door De Beweerder » donderdag 03 september 2015, 11:24

A millionaire in free time, can not save time only use ;)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Motorgroep Durian Non Kaanyaaw

#9 Bericht door driver » donderdag 03 september 2015, 12:07

De Beweerder schreef:en nu??

View My Video
Nu wel ja, dank je.

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”