4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ynnor
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2012, 17:28

4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#1 Bericht door Ynnor » zaterdag 23 juni 2012, 17:30

Beste mensen,

wij willen voor de 2e keer terug naar Thailand.
2 Gezinnen met totaal 5 kinderen en opa en oma (zo fit als een hoentje).
Periode Juli / Augustus 2013.


Onze vorige reis naar Thailand zag er als volgt uit:

- 2 dagen bkk
- 1 week koh lanta
- 2 dagen phi phi
- 2 weken phuket
- 1 week koh Samui
- 3 dagen bkk

Het liefst zouden we wel wat nieuwe plekke willen zien maar phuket mag weer op de route liggen.
Pattaya ook maar 1 of 2 dagen om een familielid te bezoeken.
We willen deze keer ook naar die brug in kwai en die oude ruines waar ik de naam van kwijt ben, ayutta ?
Er is ons verteld om zeker ook naar het noorden te gaan bv. shang mai en/of pai ? Nachttrein of bus ?
Paar dagen birma ja of nee ?
Ik wil graag de full moon party mee maken op eiland ........? (opa en oma zijn er toch bij ;)
Verder zijn we dol op eilanden (groot of klein).
Ook houden we van (sport)vissen.
Wie heeft er een leuke route voor ons ?

Ik zal wel iets vergeten zijn te vermelden maar dan hoor ik het graag!.

Gr Ynnor

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#2 Bericht door prajak » zaterdag 23 juni 2012, 17:56

Ik zal me onthouden van kommentaar op de Thailand-route want je noemt de Isan niet.

Je noemt wel Birma. Het land is nog groter dan Thailand en ik denk dat je dat niet met een paar dagen kunt doen. Je kunt een 'dagje' gaan met een dagstempel aan de grens maar hoe ver kom je dan ?

Birma gaat langzaam wat open en ik denk dat het de moeite waard is dat land in te plannen na 2013. Je hebt een visum nodig voordat je vertrekt maar in NL zit een hon consul (ik meen in Etten Leur) en daar haal je dat visum. De regio Mandalay schijnt de moeite waard te zijn maar hou er rekening mee dat je niet overal vrij kunt gaan en staan. Je vliegt op Rangoon/Yangon onder meer via Bangkok.

Birma is wat mensenrechten betreft niet moeders mooiste. Men is bang van mobiele foons dus die zul je op de luchthaven in bewaring moeten geven. En medische voorzieningen lopen achter. Je zult jouw reispolis op dat punt goed moeten nakijken.

Verder heeft Birma onrustige grensgebieden waar het zonder meer oorlog is. Raadpleeg de site van Buitenlandse Zaken met reisadviezen. Trouwens, dat geldt ook voor Thailand. In het diepe zuiden is het ook oorlog met dagelijks doden.

Ik adviseer je de Lonely Planet te kopen voor de Thailand reis.

Ynnor
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2012, 17:28

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#3 Bericht door Ynnor » zaterdag 23 juni 2012, 18:05

hoi prajak,

bedankt voor je antwoord.

de isaan is dat het noordelijkste deel van thailand ?
Een regio ?

Wat betreft Birma, daar zal ik dan maar beter mee wachten.
Is Laos misschien nog een optie of is dat hetzelfde verhaal voor een paar dagen ?

gr Ynnor

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#4 Bericht door Jim » zaterdag 23 juni 2012, 18:31

de full moon party is op koh pha gnan, net ff ten noorden van samui.
als je toch wilt reizen en echte ruines wilt zien dan is angkor wat, cambodja toch wel de moeder van alle ruines ;)
in thailand heb je ayuttaya en sukhothai, maar die zijn toch een stuk minder imposant.

itt prajak raad ik de isaan (noord-oosten van thailand) niet aan voor vakanties.
er is vrij weinig te doen, de afstanden zijn gigantisch en het eten is niet aangepast aan westerlingen.

btw, de brug over de kwai ligt in kanchanaburi.
prajak schreef: Ik adviseer je de Lonely Planet te kopen voor de Thailand reis.
i second that :)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#5 Bericht door driver » zaterdag 23 juni 2012, 18:55

Jim schreef:de full moon party is op koh pha gnan, net ff ten noorden van samui.
als je toch wilt reizen en echte ruines wilt zien dan is angkor wat, cambodja toch wel de moeder van alle ruines ;)
in thailand heb je ayuttaya en sukhothai, maar die zijn toch een stuk minder imposant.

itt prajak raad ik de isaan (noord-oosten van thailand) niet aan voor vakanties.
er is vrij weinig te doen, de afstanden zijn gigantisch en het eten is niet aangepast aan westerlingen.

btw, de brug over de kwai ligt in kanchanaburi.
prajak schreef: Ik adviseer je de Lonely Planet te kopen voor de Thailand reis.
i second that :)
Als je Thailand wilt zien en niet te veel op toeristen geschoeide plaatsen en regioos is de Isaan de plek bij uitstek om te gaan kijken vindt ik.
Niks te beleven is maar net wat je zelf wilt beleven en ik heb stukjes Isaan gezien waar ik wel weer naar toe wil juist omdat er misschien niks te beleven viel omdat ik amper toeristen zag .
Namen waar we geweest zijn heb ik niet echt want ik pak gewoon de auto en ga rijden en kijken .
Wel zijn we in de omg. Kalasin / Muk de Hahn geweest bij en samen met de helaas onlangs overleden Mart en mij beviel dat prima om daar wat rond gereden te worden .
Eten gaf nergens problemen en die afstanden vallen ook best mee het is maar net wat je gewend bent en wat je wilt denk ik.
Maar als ik zo je lijstje nog even bekijk kies je toch voornamelijk voor het toeristen gebied met name onder BKK dus dan is de Isaan denk ik te rustig voor jullie.
Chang Mai/ Rai en Pai e.o vondt ik wel mooi maar meer voor de natuur want uitgaan en toeristische plekken bezoeken doe ik meestal niet.
Ko Samet een der toeristische eilanden ...ga ik nooit meer heen maar anderen misschien weer wel.
Kortom....altijd lastig het iedereen naar de zin te maken :mrgreen:

mvg driver

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#6 Bericht door Borat » zaterdag 23 juni 2012, 19:43

Ruim 5 jaar geleden 2 weken Birma gedaan. Van bkk naar Yangoon gevlogen en toen met prive chauffeur naar Inle lake, Mandalay, Bagan, Yangoon gedaan.

Het is totaal niet te vergelijken met Thailand, veel armer en onderontwikkeld. Maar wel zeer mooi en authentiek.

Mobieltje inleveren??? Onzin kun je gewoon bij je houden. Zo kun je ook gewoon fotoos maken van wat je onderweg tegenkomt. Het klopt wel dat niet alle gebieden voor toeristen toegankelijk zijn, maar het land is zo enorm groot dat dat je niet belemmert in je reis.

Voorheen moest je verplicht tegen een slechte koers geld wisselen op het vliegveld, maar die scam was destijds ook al afgeschaft gelukkig.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#7 Bericht door prajak » zondag 24 juni 2012, 02:17

Borat was er 5 jaar terug. Regels veranderen wel eens. Mobieltje inleveren zag ik op TV maar dat was tijdens de onlusten. Dat is nu misschien anders.

Laos wordt wel 'gedaan' in een paar dagen en dan blijft men in de hoofdstad hangen. Veel te zien. Ga je twee weken dan is een vlucht naar Luang Prabang aan te bevelen; er zijn andere toeritische gebieden maar daar ben ik nooit geweest. Of je het een maand in Laos volhoudt weet ik niet maar je kunt dat land combineren met Cambodja en ook met Vietnam.

En als je voor 6 weken naar Thailand komt zonder visum dan moet je er na 29 dagen uit en is een paar dagen Laos een optie. Denk er aan dat je daarna over land terugkomt naar Thailand en dan maar 14 dagen krijgt inclusief de dag van binnenkomst.

Gebruikersavatar
bantakokennerkhorat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 236
Lid geworden op: maandag 11 mei 2009, 18:55
Locatie: Overijssel-Khorat

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#8 Bericht door bantakokennerkhorat » zondag 24 juni 2012, 17:18

itt prajak raad ik de isaan (noord-oosten van thailand) niet aan voor vakanties.
er is vrij weinig te doen, de afstanden zijn gigantisch en het eten is niet aangepast aan westerlingen.

Dit is Jim zijn mening maar niet de mijne.
als je als doorsnee vakantieganger naar Thailand gaat en kiest voor zon zee en strand dan heb je in de Isaan inderdaad niks te zoeken.Maar als je voor het culturele naar Thailand gaat dan is de isaan een prachtige regio.
Je hebt daar bijvoorbeeld het Khao yai national park en 50 kilometer ten noorden van Nakhon Ratchasima het plaatsje Phimai met zijn bekende khmer tempel.
Ook zijn er in de grote steden zoals Khorat wat vaak een uitvals basis is een aantal prima restaurants en pubs die zowel een thaise als een europese menukaart handteren deze zaken worden vaak geleid door westerlingen dus daar is het eten ook aangepast aan westerlingen.
en ook de afstanden zijn goed te doen met de bus of auto.
Werken is heerlijk laat daarom ook wat over voor je collega"s

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#9 Bericht door driver » zondag 24 juni 2012, 17:25

bantakokennerkhorat schreef:itt prajak raad ik de isaan (noord-oosten van thailand) niet aan voor vakanties.
er is vrij weinig te doen, de afstanden zijn gigantisch en het eten is niet aangepast aan westerlingen.

Dit is Jim zijn mening maar niet de mijne.
als je als doorsnee vakantieganger naar Thailand gaat en kiest voor zon zee en strand dan heb je in de Isaan inderdaad niks te zoeken.Maar als je voor het culturele naar Thailand gaat dan is de isaan een prachtige regio.
Je hebt daar bijvoorbeeld het Khao yai national park en 50 kilometer ten noorden van Nakhon Ratchasima het plaatsje Phimai met zijn bekende khmer tempel.
Ook zijn er in de grote steden zoals Khorat wat vaak een uitvals basis is een aantal prima restaurants en pubs die zowel een thaise als een europese menukaart handteren deze zaken worden vaak geleid door westerlingen dus daar is het eten ook aangepast aan westerlingen.
en ook de afstanden zijn goed te doen met de bus of auto.
Als je Khorat ook tot de Isaan noemt dan kan ik ook Ubon Ratchatani . e.o aanbevelen om heen te gaan, ook daar zijn wat parken waar we geweest zijn en wat we allebei mooi vonden.
Sung Noen e.o is ook mooi heb ik gezien maar ik dacht dat de Isaan meer het Noord Oosten is rechts van Khon Kaen naar boven ri Nong Kai en Muk de Hahn of hoe je het ook mag schrijven.
Corrigeer me als ik nu fout denk wat Isaan betreft.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#10 Bericht door prajak » zondag 24 juni 2012, 17:31

Wat is Isan ? In het algemeen van Khorat naar Chayaphum en Loey en de rivier recht naar boven, en van Khorat naar rechts, Buriram, Surin, Sisaket en Ubon R en alles er boven tot aan de rivier. Maar of Prachinburi en Sa Kaeo er ook bij horen - geen idee.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#11 Bericht door Jim » zondag 24 juni 2012, 17:35

ieder z'n ding natuurlijk, maar voor mij is de hele dag in bus zitten en sjouwen met koffers geen vakantie.

2 gezinnen met 5 kinderen en (met alle respect) een setje oude van dagen.
geen 1 die thais spreekt of de weg kent.

kao yai <> pi mai.. in de bus.. met 11 man :D wat doe je die mensen aan.
en phi mai heb je na 1 uurtje ook wel weer gezien.

en qua grote steden heb je het met khorat en khon kaen ook wel gehad.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
bantakokennerkhorat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 236
Lid geworden op: maandag 11 mei 2009, 18:55
Locatie: Overijssel-Khorat

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#12 Bericht door bantakokennerkhorat » zondag 24 juni 2012, 17:38

Als je Khorat ook tot de Isaan noemt dan kan ik ook Ubon Ratchatani . e.o aanbevelen om heen te gaan, ook daar zijn wat parken waar we geweest zijn en wat we allebei mooi vonden.
Sung Noen e.o is ook mooi heb ik gezien maar ik dacht dat de Isaan meer het Noord Oosten is rechts van Khon Kaen naar boven ri Nong Kai en Muk de Hahn of hoe je het ook mag schrijven.
Corrigeer me als ik nu fout denk wat Isaan betreft.
Dit schreef Driver.

beste Driver Khorat is de Isaan
Werken is heerlijk laat daarom ook wat over voor je collega"s

Gebruikersavatar
bantakokennerkhorat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 236
Lid geworden op: maandag 11 mei 2009, 18:55
Locatie: Overijssel-Khorat

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#13 Bericht door bantakokennerkhorat » zondag 24 juni 2012, 17:52

geen 1 die thais spreekt of de weg kent.
Dit schreef Jim

Je kunt er ook gewoon engels praten.En de lokale mensen weten echt wel de weg.
Werken is heerlijk laat daarom ook wat over voor je collega"s

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#14 Bericht door Jim » zondag 24 juni 2012, 17:57

natuurlijk..

swahili kan je er ook praten.. of achterhoeks..

of het zin heeft... mwah, denk 't niet.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: 4 tot 6 weken Thailand wie heeft er een leuke route

#15 Bericht door Jim » zondag 24 juni 2012, 18:02

anyways..

met zo'n grote groep, doe verstandig, en neem een tourtje of iig een gids.. of blijf in de toeristengebieden waar ze iig nog wat gebrekkig engels spreken.

mocht je toch het advies van d'anderen nemen en toch met 11 man ongeorganiseerd de isaan intrekken dan hoop ik dat wel hier te lezen :D
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”