Goedkoper vliegen dan de bus?

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Goedkoper vliegen dan de bus?

#1 Bericht door prajak » zaterdag 23 juli 2016, 17:03

Ben nu aan het plannen, eind augustus, bezoek aan een kameraad en die woont in Satthahip, nabij U-Tapao vliegveld tussen Pattaya en Rayong. Op het laagste puntje in zee onder Pattaya.

Thai Air Asia vliegt daarheen vanaf Udon, vertrek Udon 09 uur en iets meer dan een uur later ben je daar. Terug naar Udon is rond half 8 af U-Tapao.

Zou ik vandaag boeken, de 23e juli, dan vlieg ik dat op 21 aug voor 690 baht en op 23 aug voor 590 baht. De bus is duurder!

Maar .... denk niet dat je die prijs krijgt slechts een week voor vertrek. Dan kun je dat vergeten. Pak altijd minstens een week of vier en je hebt bij die low-cost clubs de grootste kans op een lage prijs.

Ga je dan een plaats reserveren dan is dat voordeel direct weg. Maar het is maar een uurtje? Dan heb ik geen bijzondere eisen behalve dat ie netjes omlaag komt..... :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Goedkoper vliegen dan de bus?

#2 Bericht door prajak » zondag 24 juli 2016, 06:47

Die afstand is met de vlieger toch prettiger dan met de bus; de bus zal een uur of tien zijn, maar ik heb geboekt voor begin september en dan komen de verrassingen en de punten waarop je attent moet zijn.

Ineens zie je 600 baht meer op het scherm. Ga je zoeken en dan blijkt men 2 x 300 baht te rekenen voor checked bagage, ruimbagage dus. Die heb ik niet voor even heen en terug. Dus vinkje weghalen.

De maaltijd staat er standaard op; vinkje weg, voor een vlucht van een uur en tien minuten hoef ik dat niet. Verzekering bepaal ik graag zelf; een stoel reserveren voor een korte vlucht doe ik niet, en dan betaal ik per creditcard en dat kost iets van 180 baht doch dit begrijp ik wel. Het is al erg goedkoop.

Nu vlieg ik dus retour Udon Thani - U-Tapao voor 1.800 baht, 47 euro, en da's net zo duur als de bus maar wel stukken sneller. En overdag.

Zou ik dit boeken bij het boekingskantoor in Nongkhai van Air Asia (en alle andere maatschappijen via Udon) dan komt er zeker 800 baht bij voor hun service fee.

Wordt mijn tweede en derde Thai Air Asia vlucht; 'Air delay' zei ik vroeger wel eens maar deze vlucht gaat zo vroeg in de morgen, 't zal wel meevallen. :giggle:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Goedkoper vliegen dan de bus?

#3 Bericht door Hua Thale » zondag 24 juli 2016, 06:54

Hoelang van de voren moet je aanwezig zijn Prajak ?
Of is dat nationaal het zelfde als de bus instappen en wegwezen enzo niet heb je pech.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Goedkoper vliegen dan de bus?

#4 Bericht door prajak » zondag 24 juli 2016, 07:02

Air Asia Domestic is streng: 45 minuten voor vertrek gaat de incheckbalie dicht. Dan heb je pech. Nok is wat ruimer, van anderen weet ik het niet.

Internationaal is eigenlijk minstens een uur want het is vaak een eind lopen naar de gate; ik houd altijd twee uur aan. (Klinkt goed, niet waar? Ik ben al 13 jaar Thailand niet uit geweest.... :giggle: )

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Goedkoper vliegen dan de bus?

#5 Bericht door Joep » zondag 24 juli 2016, 07:05

Als je een smartphone hebt met 3/4G en de app van Airasia download en je hebt geen bagage kun je inchecken via de app en hoef je niet bij de balie te melden. (Don Muang BKK en Hat Yai, andere weet ik niet) en volgens mij kun je ook via de site je eigen boarding pass uitprinten, dan kun je ook meteen doorlopen naar de gate.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Goedkoper vliegen dan de bus?

#6 Bericht door brake034 » zondag 24 juli 2016, 14:28

prajak schreef: Ik ben al 13 jaar Thailand niet uit geweest.... :giggle:
Het is een hele andere wereld buiten Thailand Prajak, zelfs Nederland is erg veranderd in 13 jaar.......
Marcel

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Goedkoper vliegen dan de bus?

#7 Bericht door Farang Baa » woensdag 27 juli 2016, 14:20

Ik kan me herinneren dat ik voor 345 baht van Udon naar Don Mueang vloog. Niet met Air Asia maar met Thai Lion Air. Helaas zijn daar de prijzen inmiddels wel omhoog gegaan, maar nog steeds is het een goede en goedkope maatschappij. Helaas vliegen ze niet op Utapao of mijn woonplaats Narathiwat. Ik ben helaas aangewezen op Air Asia of Thai Smile.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”