Isaan rondreis

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Manos
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: dinsdag 05 juli 2005, 11:55

Isaan rondreis

#1 Bericht door Manos » zaterdag 23 mei 2015, 09:30

Hoi , er zijn plannen om een tour te maken in de streek Isaan.
We zouden dit doen met een wagen, waar starten, hotels, en tips welkom of eventueel een paar plaatsen van waaruit we de streek kunnen bezoeken.
Bedankt

asiantraveler
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 224
Lid geworden op: zaterdag 03 januari 2015, 11:58
Contacteer:

Re: Isaan rondreis

#2 Bericht door asiantraveler » zaterdag 23 mei 2015, 09:47

Heb zelf niet heel veel ervaring met reizen door de isaan maar misschien naar udon vliegen, daar auto huren en door de isaan rijden richting ubon. Hier auto inleveren en terugvliegen. Zo doorkruis je de isaan en kun je zelf de route bepalen.

Er zullen nog wel vele tips volgen van mensen met meer isaan-ervaring.

Hier heb ik een paar filmpjes staan van plaatsen die ik heb bezocht in de isaan:

viewtopic.php?f=7&t=823731

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Isaan rondreis

#3 Bericht door prajak » zaterdag 23 mei 2015, 10:06

Hoe lang wil je komen? De Isaan is pak-um-beet 3 tot 4 x NL als het niet meer is en loopt grofweg binnen de lijn Bangkok-Chaiyaphum-Loei-Mekong-grens Laos-grens Cambodja en dan weer naar Bangkok.

Vertel ons hoe lang je wilt komen en anderen en ik hebben wat tips voor je. Maar kom je 2 weken dan is het ondoenlijk goed advies te geven. Dan is het haastwerk en zie je nog niks.

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Isaan rondreis

#4 Bericht door bontje » zaterdag 23 mei 2015, 13:25

In de Isaan is altijd wat te doen, Soms staat het verkeerslicht op rood en soms op groen.
Met dank aan Herman Finkers.
Ik woon 8 en half jaar in de Isaan, Niet echt veel te doen.....Elk dorp of stad lijkt het zelfde.....Bloedheet, Maar nog steeds heb ik het naar mijn zin.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Isaan rondreis

#5 Bericht door pong » zaterdag 23 mei 2015, 14:35

herhaal maar weer wat ik meest schrijf en nog altijd goed van pas komt: kijk/koop/leen eens een reisgids-daar staan alle ''bezienswaardigheden'' in die de doorsnee toerist kan bekoren. Prijzen en andere zaken zullen vast achterhaald zijn, maar dit soort dingen niet. Dan merk je al vrij snel, dat die Isan inderdad erg groot is, eigenlijk helegaar niet zo heel veel moois heeft te bieden en dat daarom het aantal toeristen bescheiden is+blijft. De meeste van die dingen zijn tempels in allerlei soorten+Maten (die veel mensen na 4-5 behoorlijk kan gaan vervelen) en oude Khmer ruïnes-idem dito. Verder heeft Isan een beperkt aantal natuurwonderen, waaronder de Thai vooral watervallen meent te moeten rangschikken.
Suggestie: kies een thema, zoals bvb ''langsheen de Mekong'' en vold dat dan en zie maar. Zeker met den voituur hoef je je nergens zorgen over te maken zoals bustijden etc. Hotels vind je overal, mogelijk niet in de superdeluxe klasse. Als je Thaise begeleiding hebt-laat die dan lokaal gewoon eens vragen wat de mensen aldaar leuk vinden en op hun vrije dag bezoeken-dat kan soms nog leuke verrassingen opleveren.
En nou maar hopen dat al die expatters die met hun Isaanse geliefde aldaar huizen dit keer niet heel bozig worden- ik schrijf met een toeristenblik.

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Isaan rondreis

#6 Bericht door Farang Baa » zondag 24 mei 2015, 01:40

Ik heb het 'rondje' Udon T - Bueng Kan - Ubon R - Khon Kaen - Udon T in vier dagen afgelegd. Veel te kort natuurlijk, maar wel goed om een idee te krijgen van de Isaan.
Na aankomst in Udon Thani op dag één (per vliegtuig) reed ik direct, grotendeels in het donker, naar Bueng Kan. Daar bleef ik twee dagen en heb ik op de tussenliggende dag de Wat Phu Tok en de Chet Si waterval bezocht. Vooral de eerste, een tempel op grote hoogte en het symbool van de provincie BK, was een aanrader en een van de mooiste attracties tijdens mijn reis. Als je daar in de buurt komt, zou ik er zeker langs gaan. Het luxueuze The One Hotel in Bueng Kan is daarnaast uitstekend geschikt voor een verblijf en voor 790 baht p.n. en incl. ontbijt had ik veel waar voor mijn geld.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Isaan rondreis

#7 Bericht door prajak » zondag 24 mei 2015, 02:12

'...de Wat Phu Tok...'

Dat kan ik beamen. Doen! Ik was er na zware regenval en durfde niet verder met mijn $%&!-voeten maar hoorde van de reisgenote dat het daarboven prima in orde is.

Als je vertelt wat en waarheen je wilt heb ik wel een lijstje tips voor je.

Manos
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: dinsdag 05 juli 2005, 11:55

Re: Isaan rondreis

#8 Bericht door Manos » zondag 24 mei 2015, 20:30

Hoi, we gaan drie weken richting Thailand en kunnen vb 7 a10 dagen de Isaan aandoen of langer , we gaan deze keer in september en nog eens in maart 2016.
Het noorden hebben we al meerdere keren bezocht en willen zo een tocht maken in de Isaan maar dan in verschillende keren en per gebied omdat het zo groot is .
Alvast bedankt voor de ibfo en ga deze dan op kaart even napluizen :asian22:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Isaan rondreis

#9 Bericht door prajak » maandag 25 mei 2015, 15:49

Manos, lukt vandaag niet. Dinsdagmiddag Thaise tijd leg ik een ei op jouw reis.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Isaan rondreis

#10 Bericht door prajak » dinsdag 26 mei 2015, 02:48

Manos, de Isaan.

Men zegt 140 tot 160.000 km2, Nederland is 40.000 km2 dus 3,5 tot 4 keer Nederland. Dat red je niet in een paar weken.

Mijn eerste advies is dat je een kaart van de Isaan koopt. Het bedrijf ThinkNet heeft een kaart ‘Northeastern Thailand’ in twee talen. Paars van kleur, ik heb de 7e editie en die kostte ooit 120 baht. Schaal 1:550.000 en dat betekent dat 1 cm 5,5 km voorstelt.

Website http://www.thinknet.co.th/home.php en die is in het Thais maar ze hebben ook een facebook pagina en misschien is die wel in het Engels (doch ik heb geen facebook en kan niet voor je kijken).

Als je in Bangkok aankomt zit er een boekhandel op weg naar de uitgang, ga daar maar eens snuffelen. En anders vind je in Bangkok boekhandels zat.

Omdat je op de bonnefooi gaat adviseer ik een reisgids op het niveau van Lonely Planet. Die koop je in NL of VL. Niet goedkoop maar die raak je desnoods gebruikt wel kwijt op Marktplaats en dergelijke.

Je kunt een paar keuzes overwegen.

Drie provincies kiezen

Beperk je tot 3 provincies met ‘bergen’. Wij Nederlanders noemen alles hoger dan een molshoop al een berg... Hoge heuvels kom je tegen in de provincies Chaiyaphum, Nongbualamphu en vooral in Loei. Veel natuurschoon en dun bevolkt.

In dit forum is er niet zo gek veel over Loei geschreven. Ik heb een link:

viewtopic.php?f=7&t=823978&p=8267484&hi ... i#p8267484

Over de provincie Chaiyaphum heb ik deze link:

viewtopic.php?f=7&t=823762&p=8262045&hi ... m#p8262045

De gehele NW hoek van Chaiyaphum wordt gevuld met natuur en heuvels. Er is een Wildlife Captive Breeding Station, en een Wildlife Conservation Area.

http://www.youtube.com/watch?v=jtfql9bkNqc

Er zal ergens een bezoekerscentrum zijn. Google kan helpen.

Je kunt via weg 12 door de provincie Phetchabun doorsteken naar de 203 en over die schitterende weg vol hellingen soortgelijk als ze in de Tour de France ook beklimmen jouw weg zoeken naar de stad Loei. Daarna toer je rond richting Nongbualamphu.

Steden kiezen

Dit forum heeft in Thailand Algemeen een hoofdstuk Steden en daar kun je veel uithalen. In het hoofdstuk Natuur kun je ook een keuze maken. Je hebt het advies van Farang Baa gelezen, neem ik aan?

In Reizen en met name Reizen door Thailand staan vragen van toeristen zoals jij en onze adviezen. Tenslotte vind je in Thailand algemeen een afdeling Cultuur waar je inspiratie kunt opdoen.

Verder is er Wikipedia. Typ in jouw zoekmachine ‘wikipedia sakon nakhon’ en je krijgt een keur van informatie over die provincie.

De Mekong af

Ook een optie. Begin in Loei en zak met het water mee af naar Ubon Ratchathani. Een dikke 800 km.

Hoe reizen

Auto, internationaal rijbewijs en geldig rijbewijs nodig. Ze rijden hier als gekken, vaak geen rijbewijs, ook wel bezopen, en jij bent een witneus en hebt ‘dus’ schuld want geld. Je spreekt de taal niet en bent in het nadeel.

Ik raad het niet af maar zeg wel: kijk uit.

Zoek dan een verhuurbedrijf van internationale naam en allure met goeie verzekeringsvoorwaarden en GPS dat niet verlangt dat je de auto terugbrengt naar waar je hem hebt opgehaald.....

Dit is een website maar er zijn er meer:

https://www.budget.co.th/OneWayRental.aspx

En ze bieden ‘one way rental’ aan en ik denk dat ze bedoelen dat je de kar ergens anders terugbrengt dan het ophaaladres. Emailtje en je weet meer.

Scooter wordt door veel mensen afgeraden, ik zelf zou het wel aandurven, maar waar laat je jouw bagage. Overweeg je dat neem een eigen integraalhelm mee en goeie binders. Voor het rijden op een Thaise scooter heb je een nationaal en internationaal MOTOR-rijbewijs nodig.

Openbaar vervoer is prima geregeld als je rammelbakken van lokale bussen wilt aanvaarden.

En tenslotte: neem de aanwezigheid van opschriften in het Engels en mensen die Engels spreken niet voor vaststaand aan.

Hotels

Zie forumindex, mededelingen, sponsoren.

Maak er wat moois van! Veel plezier.

Manos
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: dinsdag 05 juli 2005, 11:55

Re: Isaan rondreis

#11 Bericht door Manos » dinsdag 26 mei 2015, 08:51

Beste Prajak,

Wat een ei [|) heb een redelijke goede kaart hier liggen en ga deze avond een beetje opzoeking doen.
De laatste jaren huren we meestal een Toyota 4x4 ,als de baan even wegspoelde kan je lekker doorgaan en ook om af en toe de aanstormende tegenliggers op mijn vak te kunnen doorgang verlenen door de berm even in te gaan.
Dus in de Isaan rijden ze ook als gekken .
Voor te slapen onderweg is het goed te vinden of wat meer naar de grote dorpen/steden gaan ?.

Alvast al heel erg bedankt voor de info

hanshu

Re: Isaan rondreis

#12 Bericht door hanshu » dinsdag 26 mei 2015, 09:01

Manos...overal langs de weg vind je resorts met van die "wipbungalowtjes" prijzen rond 400 baht.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Isaan rondreis

#13 Bericht door prajak » dinsdag 26 mei 2015, 09:35

Manos, hotels alleen in de steden, guesthouses idem, maar je hebt wel overal in Thailand 'short stay' huisjes waar je ook voor een hele nacht kunt huren.

Maar er is grote kans dat je dan langs een boemsi-boemsi huisje ligt ofwel een armoedige boenga-boenga gebeurtenis....... :giggle:

Manos
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 217
Lid geworden op: dinsdag 05 juli 2005, 11:55

Re: Isaan rondreis

#14 Bericht door Manos » dinsdag 26 mei 2015, 09:53

ok begrepen 8-)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Isaan rondreis

#15 Bericht door Henk Korat » dinsdag 26 mei 2015, 10:14

Download de apps van Agoda, Tripadvisor en Aroundme. Dan kun je op je gemak uitzoeken. Let wel, de telefoonverbinding in het Noorden van de Isaan kan wel eens slecht zijn en dus internetten ook.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”