Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#61 Bericht door DeDe » maandag 08 december 2014, 04:06

nbreeker schreef:Nu ik heb ook 20 minuten lopen zoeken maar de volhouder wint en gevonden ze hebben van Lobo satesaus en marinadesaus,het staat op de kopse kant van een stelling bij die stellingen die vlak bij hondenvoer en koeling staan,het zit in een aluminiumfolie gekleurde zak 1 kg voor 120 bath,ze hadden voor mij satesaus in het Thais op een briefje geschreven en een macromedewerker heeft lopen zoeken en ondanks dat duurde het evengoed nog 20 minuten maar het is er wel.Succes en mocht het weer niet lukken maken we afspraak en kom ik naar de Macro toe om het aan te wijzen.
Voor wie zelf pindasaus wil maken, hier een goed recept:

2 dl kippenbouillon (eventueel van blokjes gemaakt)
1 koffielepel komijn
1 koffielepel coriander
2 eetlepels ketjab manis
1 theelepeltje trassi (garnalenpasta)
1 koffielepel vissaus
1 a 2 chili (fijn gesneden)
2 teentjes knoflook (fin gesneden)
Breng dit tegen de kook aan en voeg al roerend de pindakaas toe tot de gewenste dikte is verkregen.
Mocht de saus te scherp zijn, een lepel suiker doet wonderen.
Smakelijk eten.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#62 Bericht door De Beweerder » zondag 19 juli 2015, 07:00

Als je is zin hebt in junkfood en je woont in Nakhon Ratchasima (of in de buurt of ver weg maar je wil het toch):

http://www.whatsonkorat.com/detail_topi ... kHgxGB6yRW

ook kroket en bitterbal te krijgen :idea: mmmmmmhhhhhhmmmmmmmm lekker hoor.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#63 Bericht door Ashakorat » zondag 19 juli 2015, 07:55

Dat adresje bewaar ik, af en toe junkfood :thumbsup:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#64 Bericht door Harm » zondag 19 juli 2015, 08:13

leuk, die bewaar ik thx
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#65 Bericht door De Beweerder » maandag 02 november 2015, 13:00

Hutspot;

Ingrediënten

1 kilo aardappelen
1 kilo wortels
1 blokje bouillon
400 gram uien
Zout
Peper
Bereidingswijze

Om echte Hollandse hutspot te maken moet je als eerste de aardappelen schillen. Ook is het verstandig om ze te wassen en in kleine stukken te snijden. Doe vervolgens de aardappelen in een pan en brengt ze aan de kook, ongeveer 20 minuten.

Ondertussen kan je de wortels snijden en tot kleine blokjes maken. Ook de uien moeten gesneden worden. Vervolgens kan je de wortels en de uien aan de aardappels toevoegen. Voeg ook een blokje bouillon toe. Laat dit alles ongeveer nog 20 minuten koken.

Wanneer dit alles is gebeurd kunnen de aardappelen en de groeten worden afgegoten. Dan moet alles fijngestampt worden. Dit kan je het beste doen met een pureestamper. Met de pureestamper moet je de hutspot fijn stampen. Vervolgens moet de hutspot op smaak worden gebracht. Dit kan je doen met zout en peper. Doe dit telkens beetje bij beetje, zodoende kun je de juiste smaak creëren.

Hutspot tips

Bij een echte Hollandse hutspot mag natuurlijk geen worst ontbreken. Daarom doe je er goed aan om de hutspot te serveren met een echte rookworst. Deze kan je bovenop de pan leggen tijdens het gaar koken. Zodoende wordt de worst warm. Als je niet van worst houdt, kan je ook kiezen voor een anders stukje typisch Hollands vlees. Zo kan je denken aan een karbonade of een slavink. Voor welk stukje vlees je kiest, hang af van je voorkeuren.
Je kunt ook kruiden toevoegen aan de hutspot. Echter, niet iedereen vindt dit lekker. Wanneer je dus eens een andere hutspot wilt proberen kan je ervoor kiezen om er kruiden aan toe te voegen.
Wanneer je eens een andere hutspot wilt proberen, kan je ook kiezen voor een variant. Maar de echte Hollandse kern van de hutspot blijft altijd bestaan!

bron:http://www.stamppotrecepten.net/hutspot/ ................................................ eetsmakelijk.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#66 Bericht door Ben » maandag 02 november 2015, 13:52

De Beweerder schreef:Hutspot;

Ingrediënten

1 kilo aardappelen
1 kilo wortels
1 blokje bouillon
400 gram uien
Zout
Peper
Bereidingswijze

Om echte Hollandse hutspot te maken moet je als eerste de aardappelen schillen. Ook is het verstandig om ze te wassen en in kleine stukken te snijden. Doe vervolgens de aardappelen in een pan en brengt ze aan de kook, ongeveer 20 minuten.

Ondertussen kan je de wortels snijden en tot kleine blokjes maken. Ook de uien moeten gesneden worden. Vervolgens kan je de wortels en de uien aan de aardappels toevoegen. Voeg ook een blokje bouillon toe. Laat dit alles ongeveer nog 20 minuten koken.

Wanneer dit alles is gebeurd kunnen de aardappelen en de groeten worden afgegoten. Dan moet alles fijngestampt worden. Dit kan je het beste doen met een pureestamper. Met de pureestamper moet je de hutspot fijn stampen. Vervolgens moet de hutspot op smaak worden gebracht. Dit kan je doen met zout en peper. Doe dit telkens beetje bij beetje, zodoende kun je de juiste smaak creëren.

Hutspot tips

Bij een echte Hollandse hutspot mag natuurlijk geen worst ontbreken. Daarom doe je er goed aan om de hutspot te serveren met een echte rookworst. Deze kan je bovenop de pan leggen tijdens het gaar koken. Zodoende wordt de worst warm. Als je niet van worst houdt, kan je ook kiezen voor een anders stukje typisch Hollands vlees. Zo kan je denken aan een karbonade of een slavink. Voor welk stukje vlees je kiest, hang af van je voorkeuren.
Je kunt ook kruiden toevoegen aan de hutspot. Echter, niet iedereen vindt dit lekker. Wanneer je dus eens een andere hutspot wilt proberen kan je ervoor kiezen om er kruiden aan toe te voegen.
Wanneer je eens een andere hutspot wilt proberen, kan je ook kiezen voor een variant. Maar de echte Hollandse kern van de hutspot blijft altijd bestaan!

bron:http://www.stamppotrecepten.net/hutspot/ ................................................ eetsmakelijk.

Ik voeg nog altijd als alles gestampt is een flikke klont goeie boter toe en een ei dooier al kloppend met een mixer voeg ik melk toe.
tot ik een lekkere smeuige stampot heb .
Die eidooier gebruik je zodat het niet een waterzooi wordt in de kloeling/Vriezer ,want ik maak uiteraard meteen een grote pot.
Nootmuskaat voeg ik toe als laatste op mijn bord.

Maar ieder zijn manier :thumbsup:

laatst nog een grote pot gemaakt maar dan Broccolie als groente ,Niks mis mee .

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#67 Bericht door RuudThai » vrijdag 06 november 2015, 07:46

Ik doe zo ongeveer hetzelfde als hierboven maar ik vind dat bij hutspot klapstuk moet als vlees.
Dus ik maak hutspot van 2 kilo aardappelen, 2 kilo winterpeen, een pond uien en 1 kilo klapstuk.
Dat is vlees dat je na het aanbraden nog een uurtje of anderhalf moet laten sudderen tot het bijna uit elkaar valt. Dan snij ik het in kleine stukjes en stamp dat door de rest samen met de jus van het vlees (in roomboter gebraden).
Zout en peper erdoor, overbrengen in plastic bakjes van ongeveer een pond en die invriezen.
Bij gebruik eventueel naar smaak nootmuskaat en/of Provençaalse kruiden bijvoegen.

Rookworst vind ik hier minder bij passen, dat 'heurt' bij zuurkool, boerenkool, rode kool. Zuurkool kun je hier in Thailand in potten kopen bij de Tops, rode kool ligt gewoon bij de Makro en boerenkool heb ik hier nog nooit gezien.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#68 Bericht door elst99 » vrijdag 06 november 2015, 09:30

Klapstuk moet je koken Ruud!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#69 Bericht door De Beweerder » vrijdag 06 november 2015, 09:43

welkom terug Elst99 :clap:
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#70 Bericht door RuudThai » vrijdag 06 november 2015, 09:50

elst99 schreef:Klapstuk moet je koken Ruud!
MOET?? Niks moet, alleen de zon moet elke dag opkomen anders is er iets goed mis! :Whistle:
Nee hoor, ieder z'n smaak, ik vind dat je met koken een smakeloos stuk vlees krijgt en daarom braad ik het in een half pakje roomboter (de Thaise variant dan) en voeg daarna vlees en jus aan de rest van de hutspot toe. Krijgt het een echte volle smaak! :clap:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#71 Bericht door Jeanette » vrijdag 06 november 2015, 09:51

Hier een recept voor klapstuk om je vingers bij af te likken!
Voorbereiding
Wikkel je klapstuk in wat plastic en sla (of rol) deze met een deegroller plat zodat deze mals wordt. Haal plastic eraf en wrijf de klapstuk in met het zout, de peper, de kervel en peterselie.
Bereidingswijze
Smelt boter in de pan en braadt de klapstuk aan beide kanten 1 minuut aan. Blus af met de rode wijn, voeg het runderbouillonblokje toe en het water. (de klapstuk moet minimaal voor de helft onder water en wijn staan)Snijd de knoflook in kleine stukjes, en doe deze samen met de kruidnagel en de jeneverbessen in een thee-ei. Hang het ei in de pan. Laat alles op zacht vuur 2 uur stoven. Na die 2 uur voeg je een gesnipperde ui toe. (als je dat meteen doet en 3 uur laat stoven is je ui niet meer te zien) Laat alles nog 1 uur stoven. Je klapstuk is klaar. Met het overgebleven vocht kun je een heerlijke jus of saus maken.
P.S. Kan volgens mij ook met bier. :mrgreen:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#72 Bericht door Hua Thale » vrijdag 06 november 2015, 10:14

Ja eigenlijk kan het in heel veel producten die van huis uit nat [vloeibaar] zijn en dus kunnen pruttelen of borrelen. :Whistle:
Wat ik wel graag zou willen weten is het adres in Korat waar de pureestamper te koop is kijk al tijden zo af en toe eens naar zo'n ding maar helaas tot nog toe.
Vork is zo'n geknoei en vooral langdurig met een volle pan.
Gehaktpuree voor de ballen gaat ook vervelen met je knuisten.

Mijn dank is groot bij een geslaagde uitwisseling.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#73 Bericht door RuudThai » vrijdag 06 november 2015, 10:22

Ja, sommige in Nederland gewone artikelen zijn hier slecht of helemaal niet te verkrijgen.
Ik heb gelukkig destijds uit Nederland een pureestamper meegenomen maar ben toen iets anders vergeten wat ik hier ook niet zie: een sudderplaatje! Zo'n ding wat je op het vuur zet en de hitte deels afvoert, ze noemen het ook wel een vlamverdeler. En juist nodig bij het bereiden van klapstuk!
Nu gaat het vaak te hard met die gasstellen op Thais gas (lpg geloof ik?) en dan werk ik maar een beetje met metalen roosters van de bbq.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#74 Bericht door Hua Thale » vrijdag 06 november 2015, 10:46

Was ik helemaal vergeten Ruud.
Sudderplaatje dus geen direct contact [met de vlam dan]
Vlammetje is vaak in de laagste stand toch nog te hoog of te warm om dat soort dingen te doen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Doe het zelf in uw "Thaise keuken"

#75 Bericht door Harm » vrijdag 06 november 2015, 10:53

Ruud naar de smid en een rond stuk ijzer kopen handvat aan laten lassen klaar
is tenslotte ook op die manier een vlamverdeler.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”