Thaise Curry Poeder

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
n00bkok
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 14 oktober 2014, 16:03

Thaise Curry Poeder

#1 Bericht door n00bkok » dinsdag 14 oktober 2014, 17:15

Hoi Allemaal,

Afgelopen zomer heeft mijn zusje voor mij uit Thailand 'echte' Thaise rode currypoeder meegenomen.
Zelf heb ik nog nooit met currypoeder gekookt, dus ik weet niet precies hoe de verhoudingen qua water/kokosmelk zijn. Bij de currypoeder zit ook geen beschrijving mbt het gebruik hiervan.

Vanavond ben ik de uitdaging aan gegaan om dit zelf uit te zoeken. Op internet kon ik vrijwel niets vinden over de verhoudingen, dus ben ik maar wat gaan proberen. Ik las op meerdere sites dat een eetlepel afdoende is, dus heb ik dit geprobeerd.
Helaas was dit teveel van het goede... Na onze mond gebrand te hebben aan een veel te intense hete currysmaak, wendt ik aan jullie.

Is er iemand die mij hier advies over kan geven?

Groeten,
n00bkok

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Thaise Curry Poeder

#2 Bericht door Jim » dinsdag 14 oktober 2014, 18:46

bedoel je deze?
https://www.pit-pit.com/thaise-curry-2.html
daar zit namelijk nog niet eens peper in en moet er zeker nog een handje rawit bij ;)

maarre 't is al gelang naar smaak.
te pittig? dan ietsje minder
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

n00bkok
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 14 oktober 2014, 16:03

Re: Thaise Curry Poeder

#3 Bericht door n00bkok » woensdag 15 oktober 2014, 11:41

Als het product op die site dezelfde kleur heeft als dat plaatje is het niet hetzelfde poeder.

Het is donkerder (bijna donkerbruin)rood...
Van de verkoopster had ze begrepen dat je het hele zakje met 1liter water moest mengen, maar dat lijkt me sterk.

Ik hou zeker van pittig eten, maar dit kon ik niet wegkrijgen. Ik proefde door de hitte/scherpte niets anders meer.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Thaise Curry Poeder

#4 Bericht door Duncan » woensdag 15 oktober 2014, 12:29

Ik zou zeggen, trial and error.
Je weet dat het een mix is, dus dat verschilt per fabrikant.
Wat je kunt doen om het minder scherp te laten smaken is er wat suiker aan toevoegen, doen Thais altijd. En gewoon tijdens het koken blijven proeven en aanpassen...
Succes :thumbsup:

JJanssen_1
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 20 november 2014, 17:23

Re: Thaise Curry Poeder

#5 Bericht door JJanssen_1 » vrijdag 21 november 2014, 11:49

Beste n00bkok,

Ik herken het. Ik hou van Thais eten maar het koken vind ik vaak moeilijk omdat ik te scherp niet kan verdragen.

Ik haal eigenlijk alle info van www.godeli.eu daar staat eigenlijk alles op ook qua recepten ed. werkt altijd top! :thumbsup:

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Thaise Curry Poeder

#6 Bericht door Jos Flachs » zaterdag 22 november 2014, 00:53

Ik hou niet van heet eten, eten dat sterkt ruikt en stukjes botjes in m'n eten.

Wat doe ik in godsnaam in Thailand????? :shock:

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Thaise Curry Poeder

#7 Bericht door nbreeker » zaterdag 22 november 2014, 09:15

n00bkok schreef:Hoi Allemaal,

Afgelopen zomer heeft mijn zusje voor mij uit Thailand 'echte' Thaise rode currypoeder meegenomen.
Zelf heb ik nog nooit met currypoeder gekookt, dus ik weet niet precies hoe de verhoudingen qua water/kokosmelk zijn. Bij de currypoeder zit ook geen beschrijving mbt het gebruik hiervan.

Vanavond ben ik de uitdaging aan gegaan om dit zelf uit te zoeken. Op internet kon ik vrijwel niets vinden over de verhoudingen, dus ben ik maar wat gaan proberen. Ik las op meerdere sites dat een eetlepel afdoende is, dus heb ik dit geprobeerd.
Helaas was dit teveel van het goede... Na onze mond gebrand te hebben aan een veel te intense hete currysmaak, wendt ik aan jullie.

Is er iemand die mij hier advies over kan geven?

Groeten,
n00bkok
ik weet het je vroeg over Thaise curry nu mijn ex-vrouw was een Indiase en wij kookten uiteraard veel curry gerechten maar om de scherpe smaak weg te krijgen die zeg maar in je keel haakt gebruikten wij tomaten,en dan niet een of twee maar een stuk of acht,als de cury gereed is vind je de tomaten niet meer terug je kan die tomaten ook in een blender eerst pureren en dan aan de curry toevoegen.Wij gebruikten een tot anderhalve eetlepel curry.
Eet smakelijk.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise Curry Poeder

#8 Bericht door prajak » zaterdag 22 november 2014, 10:13

Ongeveer zoals Nick, wij gebruiken 2 eetlepels bruine currypoeder op een grote fles Heinz Ketchup (plus een theelepel zwarte sambal) om de frikandel-speciaal op smaak te maken. Dat is voor junior en zijn vriendjes aanvaardbaar, voor mij mag het iets scherper en Kai maalt nergens om want die zit iedere dag aan de somtam.

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”