gedeeltelijk wonen in Thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
bavcinq
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 13 januari 2013, 16:02

gedeeltelijk wonen in Thailand

#1 Bericht door bavcinq » maandag 14 januari 2013, 13:06

hoi , nieuw op het forum.

we zijn een koppel uit Belgie beide 49 j.we komen ieder jaar wel eens in Thailand op vakantie, en vinden het een prachtig land. we zoeken binnen een 2- tal jaar
een woning(villa- open bebouwing ) te kopen in Phuket, om er binnen 5 jaar deeltijds in te gaan worden. we zoeken vanaf oktober t/ april in Phuket te verblijven, en in de zomermaanden terug naar Belgie te gaan . als we iets kopen gaan we uiteraard eerst met een advocaat alles laten uitzoeken zoals op dit forum vermeld, maar kun je je huis zomaar 6 maanden aan iemand overlaten op bv de tuin, zwembad enz te laten onderhouden in vertrouwen .
bedankt voor jullie antwoorden.

groetjes Philip

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: gedeeltelijk wonen in Thailand

#2 Bericht door Hua Thale » maandag 14 januari 2013, 13:37

De vraag is WAAROM zou je in "Godsnaam" een huis kopen bavcing ??
Je kan overal in HEEL Thailand ook huizen huren of appartementen net zo luxe of juist niet :giggle: als dat jullie maar willen.
Totaal geen zorgen en kosten aan het hoofd van gaat dat wel goed in Thailand als jullie zelf in België zijn.
Als jullie beide Belg zijn met een nationaliteit (Dus geen Thaise vrouw) kom je toch al niet verder als een appartement.
Je huis aan iemand overlaten zou je het in België zomaar kunnen ?
Er zullen best wel bedrijven zijn die dat doen en dan zal het redelijk tot zeer goed gaan.
Een paar goedwillende lieden tegen een redelijke tot magere betaling kan je je lachen wel inhouden.





Aan de hierboven verstrekte gegevens kunnen geen rechten worden ontleend! [|(
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: gedeeltelijk wonen in Thailand

#3 Bericht door Henk Korat » maandag 14 januari 2013, 15:05

Ik geef Hua Thalae groot gelijk. Ik woon de wintermaanden in Thailand in ons eigen koophuis. Maar in de maanden dat wij in Nederland zijn, wonen onze (stief) dochters in het huis. Als je dat niet hebt, huur dan gewoon voor een korte periode een gemeubileerd appartement. Geeft je ook alle tijd op je gemakje rond te kijken naar een leuk stekje als je besluit je permanent in Thailand te vestigen.

Ieder zijn eigen smaak, maar ik heb ook eerst overwogen iets in Phuket te kopen. Ik ben bekomen. De prijzen liggen er torenhoog, het is er in de loop der jaren erg druk geworden en de Russen nemen zo langzamerhand de overhand. Nee voor mij geen Phuket meer. Er zijn mooiere en rustiger plekken in Thailand te vinden.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: gedeeltelijk wonen in Thailand

#4 Bericht door prajak » maandag 14 januari 2013, 15:47

"...Als je dat niet hebt, huur dan gewoon voor een korte periode een gemeubileerd appartement. Geeft je ook alle tijd op je gemakje rond te kijken naar een leuk stekje als je besluit je permanent in Thailand te vestigen..."

Daar zou ik ook mee beginnen. Een gemeubileerd appartement en wellicht hebben ze een optie om hun poetsploeg tijdens jouw afwezigheid te laten poetsen, zal een losse cent kosten maar de kwaliteit van het poetsen is in hun eigen belang want je zit op hun sofa en ligt in hun bed.

Vanuit die positie ga je kijken of je wel op dat eiland wilt wonen. Ik ben er een keer gewest en weet wel: ik niet. Maar ieder zijn meug.

Maar een heel huis en zwembad (als je dat al kunt kopen) aan Thais overlaten ? O jee ! Waar vind je die betrouwbare vakman ? Dat zijn twee moeilijke woorden in dit land....

mai mi tang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 772
Lid geworden op: donderdag 14 juli 2011, 20:03

Re: gedeeltelijk wonen in Thailand

#5 Bericht door mai mi tang » maandag 14 januari 2013, 16:26

Je slaat de spijker op zijn kop Erik. Maar betrouwbaar en vakbekwaamheid bestaat gelukkig nog steeds :thumbsup:

Natuurlijk zelf altijd wel een weekje schoonmaken, wat schimmel verwijderen, tuinieren en de puntjes op de i zetten ;)

En een beetje vooruit kunnen kijken natuurlijk :lol: :lol: :lol:
Ik ga wat vaker op die lat zitten. In plaats van 'm steeds hoger te leggen…

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: gedeeltelijk wonen in Thailand

#6 Bericht door prajak » maandag 14 januari 2013, 17:14

"..Je slaat de spijker op zijn kop Erik..."

Ik gun eenieder de kennis van een nieuw vak ! Omscholing heet dat. Hard nodig nu de overheid gaat korten op met name muziekgezelschappen. Ja, ja, ik heb respect voor blazers zoals trompetters en saxofonisten die zich -ook op hun semi-oude dag- laten omscholen tot timmerman. Mai mi tang, je kunt zeker al aan de slag in Lillehammer ! En met jouw Zweeds van 'damals' willen ze je nog verstaan ook.

't Is toch wat met die semi-ouwetjes !

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: gedeeltelijk wonen in Thailand

#7 Bericht door KhunSugar » maandag 14 januari 2013, 18:49

bavcinq schreef:hoi , nieuw op het forum.

we zijn een koppel uit Belgie beide 49 j.we komen ieder jaar wel eens in Thailand op vakantie, en vinden het een prachtig land. we zoeken binnen een 2- tal jaar
een woning(villa- open bebouwing ) te kopen in Phuket, om er binnen 5 jaar deeltijds in te gaan worden. we zoeken vanaf oktober t/ april in Phuket te verblijven, en in de zomermaanden terug naar Belgie te gaan . als we iets kopen gaan we uiteraard eerst met een advocaat alles laten uitzoeken zoals op dit forum vermeld, maar kun je je huis zomaar 6 maanden aan iemand overlaten op bv de tuin, zwembad enz te laten onderhouden in vertrouwen .
bedankt voor jullie antwoorden.

groetjes Philip
Beste Philip

Tenzij je van plan bent groots te investeren in Thailand (40.000.000 baht), kan je er als buitenlander geen land (bouwgrond) bezitten.
Een Condo (Appartement) in een condominium (appartementen complex) kan je onder voorwaarden wel kopen en bezitten, je koopt dan een eigendomsrecht.

Villa (open bebouwing) kan je dus best huren of leasen.

Opgelet, als men u toch een villa wil verkopen heeft men het over de bouw (constructie) en NIET over de grond (land), zoals reeds geschreven, U kan GEEN eigenaar worden van land in Thailand als buitenlander, ook hiervoor zal men u een lease contract voorstellen.

KS. [|)

bavcinq
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 13 januari 2013, 16:02

Re: gedeeltelijk wonen in Thailand

#8 Bericht door bavcinq » maandag 14 januari 2013, 21:07

bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal erover nadenken , en ons eerst nog beter informeren . Voor een appartement zijn we niet te vinden. We zitten volgende maand een weekje of twee in Khao Lak, dan hebben we tijd om alles nog eens beter te bekijken. Maar in Europa is de mentaliteit serieus aan het achteruitgaan. We zijn al jaren Kroatië gangers , al meer als 25 jaar . We hebben daar ook een boot, maar meer en meer worden we als loslopend wild beschouwd en moet je voor het meest absurde dokken' prijsopslagen van 10 procent jaarlijks met uitschieters van 30 procent zijn niet abnormaal.
Jaarlijks zijn we ook altijd een weekje in Thailand en daar heerst nog een ongedwongen sfeer( vinden wij hoor) :D en we praten er al een paar jaar over. En soms moet je beginnen plannen. Maar het moet niet absoluut Phuket zijn. Maar wel met zo veel mogelijk met rechtstreekse vluchten naar Düsseldorf / Brussel / of Schiphol. We hebben wel een vriend die al jaren getrouwd is met een Thaise en die ons zeker zal willen helpen.
Groetjes van het koude België

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: gedeeltelijk wonen in Thailand

#9 Bericht door elst99 » dinsdag 15 januari 2013, 01:30

Lees goed wat hier allemaal geschreven is, een weekje vakantie is totaal iets anders als hier lange tijd verblijven.
Huis kopen, je mag het helemaal betalen nog beter leasen, maar na 6 maanden kunnen veel leuke dingen wel is verdwenen zijn.
Huren id de beste optie!
In Hua Hin wordt enorm gebouwd, er wordt steeds meer Russisch gesproken en zelfs Condominiums gebouwd alleen voor Russen, althans heb altijd begrepen dat het 49/51 moest zijn, maar Thaien storen zich niet snel aan anderen dus het zou goed kunnen gaan. ;)
Aan het strand is het ook goed te merken!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”