Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
djh
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 21 januari 2011, 11:37

Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

#1 Bericht door djh » dinsdag 19 juni 2012, 10:07

Beste forumleden,
Wij zijn voornemens om vanaf januari 2013 t.m. maart/april voor het eerst langere tijd in Thailand te blijven om te kijken hoe dit bevalt.
Hierna willen wij jaarlijks voor ca. 6 maanden in Thailand te verblijven gedurende de periodes oktober t.m. maart/april. Klinkt mooi, maar willen dit ervaren
forum graag vragen om ons te helpen bij het vermijden van de grootste misstappen/misverstanden.
Afgelopen maart voor het eerst in Jomtien geweest voor zowel vakantie als orientatie. Ondanks alle slechte berichten over Pattaya vonden wij Jomtien eigenlijk
een bijzonder leuke omgeving met voldoende keuze om de drukte of de stilte van beide plaatsen op te zoeken. Deze ervaring maakt het lastiger om een eerlijke
vergelijking te maken met de eveneens zeer goed bevallen locatie Cha Am (Hua Hin).
Hebben onlangs ook gekeken naar de nieuwbouwprojecten van Matrix, maar neigen naar eerdere goedbedoelde opmerkingen van dit forum om in 1e instantie
toch te huren. Onze vragen m.b.t. huidige ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya:
1) wij zijn geschrokken van de hoeveelheid Russen (veel herrie/onfatsoen t.o.v. bevolking): is dit volgens jullie een trend of een blijvende ontwikkeling?
2) ontwikkelaars blijven roepen dat Pattaya DE plaats is om te investeren in OG: ter plekke lijkt leegstand/verhuurmarkt volgens ons heel erg groot.
Klopt dit, of is koop in projectfase in de huidige markt nog echt interessant met huidige prijsontwikkelingen?
3) last but not least: wat is een redelijke prijs voor een net en modern appartement in de buurt van de zee en raden jullie particuliere verhuur aan?
Merci voor het lezen en reacties zijn natuurlijk welkom. Dirk :?:
The sun & sea .... they are waiting for me

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

#2 Bericht door greenthaiway » dinsdag 19 juni 2012, 13:23

djh schreef:Beste forumleden,
Wij zijn voornemens om vanaf januari 2013 t.m. maart/april voor het eerst langere tijd in Thailand te blijven om te kijken hoe dit bevalt.
Hierna willen wij jaarlijks voor ca. 6 maanden in Thailand te verblijven gedurende de periodes oktober t.m. maart/april. Klinkt mooi, maar willen dit ervaren
forum graag vragen om ons te helpen bij het vermijden van de grootste misstappen/misverstanden.
Afgelopen maart voor het eerst in Jomtien geweest voor zowel vakantie als orientatie. Ondanks alle slechte berichten over Pattaya vonden wij Jomtien eigenlijk
een bijzonder leuke omgeving met voldoende keuze om de drukte of de stilte van beide plaatsen op te zoeken. Deze ervaring maakt het lastiger om een eerlijke
vergelijking te maken met de eveneens zeer goed bevallen locatie Cha Am (Hua Hin).
Hebben onlangs ook gekeken naar de nieuwbouwprojecten van Matrix, maar neigen naar eerdere goedbedoelde opmerkingen van dit forum om in 1e instantie
toch te huren. Onze vragen m.b.t. huidige ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya:
1) wij zijn geschrokken van de hoeveelheid Russen (veel herrie/onfatsoen t.o.v. bevolking): is dit volgens jullie een trend of een blijvende ontwikkeling?
2) ontwikkelaars blijven roepen dat Pattaya DE plaats is om te investeren in OG: ter plekke lijkt leegstand/verhuurmarkt volgens ons heel erg groot.
Klopt dit, of is koop in projectfase in de huidige markt nog echt interessant met huidige prijsontwikkelingen?
3) last but not least: wat is een redelijke prijs voor een net en modern appartement in de buurt van de zee en raden jullie particuliere verhuur aan?
Merci voor het lezen en reacties zijn natuurlijk welkom. Dirk :?:
Mijn vriendin en ik waren een tijdje terug een twee weken in Jomtien.
Ook wezen kijken in Satahip en Bang Saree.

1: Herrie of onfatsoen tegenover Thai heb ik niet gezien maar het ene moment is niet het andere...
2: Natuurlijk roepen ontwikkelaars dat hun stek DE plek is om te investeren...
3: Ik ben op een gegeven moment het kantoor binnen gestapt van "Les Palais".

Was benieuwd of men ook aan verhuur deed, ze zijn bezig met de bouw van 4 geplande megatowers.
De bovenste unit kost 70 miljoen THB, 70,000000!
Maar dan heb je ook een uitzicht van heb ik jou daar :-)
In het kantoor, schitterend kantoor met uitzicht op zee, zwaait Khun Paeng de scepter.
Het complex is een Chinese investering naar wat ik heb begrepen.
Khun Paeng is een alleraardigste dame, ze vertelde dat de apartementen in deze 4 te bouwen megatowers alleen bestemd zijn voor de verkoop.
Ik had haar gevraagd of ze een apartement te huur wist met een maximale huur van 10,000 THB.
Ze zij dat er plenty waren in Pattaya en Jomtien en gaf mij het adres en telefoonnummer van een andere dame, Khun Nan.
Nan heeft een kantoortje in Pattaya, in Soi 5 bij Beach Road, telefoonnummer: 08-19831057
Als je interesse hebt geef haar als je in Thailand bent een belletje, volgens Khun Paeng is zij HET adres voor verhuur, ze heeft naar Paeng zei een groot netwerk.

Persoonlijk vind ik Pattaya een van de lelijkste steden met figuren die je gelukkig ergens anders zelden ziet.
Jomtien is een stuk beter IMHO maar Bang Saree spant de kroon, lekker rustig strand, mooie natuur en ver weg van de kermis die ze Pattaya noemen.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

#3 Bericht door Pieter » dinsdag 19 juni 2012, 14:18

Die russen gaan nooit meer weg!
Verder door richting rayong zijn nog wel leuke stukken

Het is maar waarvan je houdt toch?

Zou je geld in bv de zeedijk in amsterdam steken..
De prijzen in pattaya zijn zwaar overtrokken vind ik.

Wil je echt het bounty gevoel hebben en nog een groei gebied zoeken
Huur eens eenauto en rij eens de kust af van chumpon naar nakornsi thamarat (fout gespeld weet ik)

Of rij eens vanaf rayong verder richting cambodja

Daar moet je zoeken

Pieter

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

#4 Bericht door elst99 » dinsdag 19 juni 2012, 14:50

Het meest stabiele weer heb je van Petchaburi tot Chumpon. I.v.m. Regen en overstromingen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

#5 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 19 juni 2012, 14:57

Pieter schreef: Zou je geld in bv de zeedijk in amsterdam steken..
Pieter

Tegenwoordig is dat een gewild stukje A'dam
Live your dream, don't dream your life.

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 438
Lid geworden op: zaterdag 29 maart 2008, 16:23

Re: Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

#6 Bericht door Bean » dinsdag 19 juni 2012, 16:15

elst99 schreef:Het meest stabiele weer heb je van Petchaburi tot Chumpon. I.v.m. Regen en overstromingen.
In Hua Hin staat het regelmatig blank de laatste jaren .
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

#7 Bericht door prajak » dinsdag 19 juni 2012, 16:20

"Kust" en "zee" zijn toch wel items voor een grote groep mensen. En vooral de combinatie want een meer heeft ook een kust en vooral een kust waar minder snel een tsunami kan komen. Nu is het tsunami risico in Zuid Pattaya niet zo groot maar wel aanwezig. En toch trekt een meerkust minder dan een zeekust.

Ik ben als Haarlemse jongen (tot mijn 25e) zo gewend geraakt aan het Limburgse heuvelland dat ik de zee helemaal niet mis en zelfs de meren en de watersport niet mis die in Midden-Limburg ruim aanwezig zijn. Ik woon nu landelijk, erg landelijk en heb het daar naar mijn zin. Maar ieder zijn heug en meug hoor !

Is jouw keus voor Jomtien niet ingegeven door de dubbele wens zowel 'aan de kust' te wonen als 'in of nabij een grote stad' ? Als dat zo is en je niet valt voor het unieke karakter van Jomtien (...hoe uniek ?) dan zijn er meer opties, of je laat het in/nabij varen en jouw keus bepalen door strand in de directe omgeving en een behoorlijke stad op zeg een/twee uur rijden.

De kust nabij Hat Yai is aan dezelfde zee als in Pattaya. En minder druk. Zuidelijker dan Hat Yai is risicovol gebied maar de afstand is groot hoor. Regio Surat biedt ook mogelijkheden. Je noemde al Cha-am en Hua Hin.

De niet zo bezochte westkust noordelijk van Phuket bijvoorbeeld, of juist ver zuidelijk van Phuket. Daar liggen baaien zat bij kleine plaatsen waar je grond kunt kopen of pachten en jouw gebouw neerzetten.

Je komt voor zes maanden per jaar. Is dat voor altijd of tot pensionering ? Hoelang gaat dat duren ? Twintig, tien, vijf jaar ?

Je hebt Pattaya bezocht en beoordeeld. Ik denk dat je nog eens moet komen en de andere kusten afreizen en informatie inwinnen. Forumleden wonen door heel Thailand. Ik weet wel dat ik niet de Isan hoef aan te bevelen - jouw wensen zijn te zeer gericht op water.

Je praat over investeren dus dat weeg je goed af. Pattaya en haar grote regio zullen blijven groeien en volk trekken, ook luidruchtig volk en dan noem ik niet eens alleen maar Russen..... Wij "Hollanders' kunnen er ook wat van hoor !

Ik zou nimmer in die buurt gaan wonen. Dan maar landelijk. Maar er zijn meer kustplaatsen dan Pattaya. Succes.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

#8 Bericht door elst99 » dinsdag 19 juni 2012, 16:57

Weet ik niets van in Hua Hin, woon er van september tot medio april. Misschien vind jij het al te druk, zou kunnen.
Maar feit is dat de koning er woonde vanwege het stabiele weer.
Afgelopen jaar In al die maanden 2x een regenbui gehad.
Je kunt er van alles huren!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

#9 Bericht door joepattaya » woensdag 20 juni 2012, 02:34

Als je wil kopen met onder andere het doel om te gaan verhuren, dan is je plan niet best gekozen oftewel: als je zelf 6 maanden per jaar in je appartementje wil zitten, dan zijn dat waarschijnlijk de maanden voor en na nieuwjaar (herfst en winter in NL).
Daar valt ook het hoogseizoen in Thailand in, dus je verkleint de kans op verhuur tijdens de periode dat je er zelf zit en de kans dat de zaak verhuurt kan worden tijdens de overige 6 maanden is klein (laagseizoen in Thailand).

Een richtprijs voor een condootje, studiootje of appartmentje in de buurt van de zee: THB 40,000 tot THB 50,000 per vierkante meter woon-oppervlak (balkon is ook woon-oppervlak). Dit is dan wel nieuwbouw.

Het genoemde voorbeeld van een penthouse van THB 70,000,000 is waarschijnlijk THB 250,000 - THB 300,000 per vierkante meter.

TMTI
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 39
Lid geworden op: donderdag 18 februari 2010, 04:26

Re: Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

#10 Bericht door TMTI » donderdag 21 juni 2012, 14:14

Heb twee keer een half jaar (2009 en 2010) in Jomtien gewoond en ben er in januari van dit jaar voor 2,5 week geweest.

Ik vind het wel erg druk geworden (precies zoals je zegt veel Russen maar ook mensen vanuit andere delen van de wereld uiteraard) en het wel erg volgebouwd worden allemaal. Zag ik het eerst nog als een "klein" plaatsje, vind ik het de laatste tijd toch echt een drukke stad worden (neem als voorbeeld de Pratumnak heuvel die helemaal volgebouwd wordt). Tot rust kwam ik er niet echt (ging dan wel hoogseizoen voor die 2,5 week). Maar goed, ieder zijn heug en meug.

Je hebt gelijk met wat je aangeeft. Er staat te veel te huur en te koop...keus genoeg. Bekijk misschien eens een week lang verschillende plaatsen en gebieden, onderhandel wat met de mensen en praat met bewoners en buren van de complexen. Daarnaast zou ik het kopen van een appartement niet als een investering zien. Het blijft toch lastig om je woonruimte verhuurd te krijgen voor de periode dat je er niet zit.

Wat me zelf wel een leuk stuk lijkt is ten zuiden van Soi Chayapreuk in Jomtien...
dat hele stuk langs het strand vond ik rustiger...het is wel een stuk van het centrum en Pattaya af.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Ontwikkelingen in Jomtien/Pattaya?

#11 Bericht door joepattaya » vrijdag 22 juni 2012, 02:20

TMTI schreef:Heb twee keer een half jaar (2009 en 2010) in Jomtien gewoond en ben er in januari van dit jaar voor 2,5 week geweest.

Ik vind het wel erg druk geworden (precies zoals je zegt veel Russen maar ook mensen vanuit andere delen van de wereld uiteraard) en het wel erg volgebouwd worden allemaal. Zag ik het eerst nog als een "klein" plaatsje, vind ik het de laatste tijd toch echt een drukke stad worden (neem als voorbeeld de Pratumnak heuvel die helemaal volgebouwd wordt). Tot rust kwam ik er niet echt (ging dan wel hoogseizoen voor die 2,5 week). Maar goed, ieder zijn heug en meug.

Je hebt gelijk met wat je aangeeft. Er staat te veel te huur en te koop...keus genoeg. Bekijk misschien eens een week lang verschillende plaatsen en gebieden, onderhandel wat met de mensen en praat met bewoners en buren van de complexen. Daarnaast zou ik het kopen van een appartement niet als een investering zien. Het blijft toch lastig om je woonruimte verhuurd te krijgen voor de periode dat je er niet zit.

Wat me zelf wel een leuk stuk lijkt is ten zuiden van Soi Chayapreuk in Jomtien...
dat hele stuk langs het strand vond ik rustiger...het is wel een stuk van het centrum en Pattaya af.
Ten Zuiden van Chaiyapruek is al Na-Jomtien. Inderdaad een stuk rustiger, voor zolang als het duurt.
Zo'n 6 jaar geleden hield het strand zo'n beetje op bij Chaiyapruek.
Binnen nu en 10 jaar zal de hele kust-strook van Pattaya tot en met Bang Saray/Baan Amphur zo goed als volgebouwd zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”