Creditcard bij Thaise bank?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Creditcard bij Thaise bank?

#1 Bericht door Ka2le » dinsdag 11 oktober 2011, 03:54

Voor het huren van een auto is het noodzakelijk om een creditcard te tonen, met ik dacht 30.000 baht aan credit. Is het mogelijk om bij een Thaise bank een creditcard te krijgen? Van wat ik op internet zie, heb je minimaal een jaar aan 'bank history' bij een Thaise bank nodig. Ik woon echter pas sinds augustus in Thailand.

Hartelijk dank!

(Ik heb een lopende rekening met debit card bij Siam Commercial Bank.)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#2 Bericht door prajak » dinsdag 11 oktober 2011, 04:59

Ik heb er 8 jaar, denk ik, geleden een aangevraagd bij Kasikorn en eerst copie paspoort gevraagd, toen een income statement, toen een belletje waar die dingen bleven (lang geleden aangetekend verstuurd...) en toen niks meer. Ik heb een NL Visa kaart met ... k euro krediet en veel meer k euro als spaarsaldo en een auto huren doe ik niet......

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#3 Bericht door dutch » dinsdag 11 oktober 2011, 07:43

Ik ben jaren beizig geweest om (ook) in Thailand een creditcard te krijgen,waarmede ik dus middels deze kaart de wat grotere bedragen van mijn Thaise bankrekening zou kunnen laten afschrijven en dus niet met grote cash bedragen hoef rond te huppelen.
Om een lang verhaal kort te houden;
Heb onlangs bij mijn "huisbank" de UOB eens stevig druk gezet en ben toen op kantoor van de filiaal baas terecht gekomen.
Ben er sedert 1993 als klant met een aantoonbare zeer gunstige account history.
Ik wilde een visa platinum,omdat ik reeds Amex en Eurocard bezat (getrokken op mijn Nederlandse bank).
Uiteindelijk bood men mij een dergelijke kaart aan echter........indien ik een fixed depisito zou storten.Een deposito dat 100.000 baht meer moest zijn als mijn maximale uitgave.
Ik heb ze hartelijk uitgelachen,niet omdat het een eventuele oplossing was die zou kunnen,maar om het totale gebrek aan vertrouwen in een klant die als 17 jaren klant is en waarvan de rekening nog NOOIT onder de 1 miljoen was geweest.
Ze hebben ook inzage in de maandelijkse inkomsten die ook via deze bank lopen middels een automatische maandelijkse overschrijving en heb mijn vaste maandelijkse inkomsten ook nog eens laten bevestigen en verifieren.Ook hebben ze de Amex en Eurocard als referentie meegekregen.
Elke (Thaise) Jan Boerenl*l met een maandelijks inkomen van 30.000 baht kan een dergelijke visa kaart krijgen :giggle:
;) :evil: :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#4 Bericht door prajak » dinsdag 11 oktober 2011, 07:54

Ze vertrouwen ons niet, denken dat we met de poet gaan lopen en daarom behandelen ze ons als een loerenbul (om het netjes te houden). En het gekke is, boven een bepaald bedrag bellen ze eerst om toestemming te vragen..dan kan de bank toch nee zeggen ?

Nou, ik houd het bij mijn NL visa kaart, ik krijg een behoorlijke rente over het daar gedeponeerde geld en die 36-en-een-halve-euro kaartkosten, ach, die ben je hier ook kwijt.

En ik heb gratis internetbankieren en kan direct aan mijn poen en heb gratis een limiet van ... k euro.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#5 Bericht door dutch » dinsdag 11 oktober 2011, 08:03

prajak schreef:Ze vertrouwen ons niet, denken dat we met de poet gaan lopen en daarom behandelen ze ons als een loerenbul (om het netjes te houden). En het gekke is, boven een bepaald bedrag bellen ze eerst om toestemming te vragen..dan kan de bank toch nee zeggen ?

Nou, ik houd het bij mijn NL visa kaart, ik krijg een behoorlijke rente over het daar gedeponeerde geld en die 36-en-een-halve-euro kaartkosten, ach, die ben je hier ook kwijt.

En ik heb gratis internetbankieren en kan direct aan mijn poen en heb gratis een limiet van ... k euro.
Ik heb afgelopen week een hotel in Hua Hin geboekt en deed dat met de Amex,die dus de bahtjes netjes naar Euro's vertaalt.Ik zou dus graag deze uitgaven via mijn Thaise bank hebben laten lopen middels mijn internet boeking.
Vorig jaar kocht ik 2 computers en een was machine (bij hetzelfde grote bedrijf) en liep dus vanaf de bank naar de winkel (500 meter) met ruim 150.000 baht aan contant over straat.Bij de bank staan ze ook nog eens, met een ratelende geldteller,eenieder hardop mede te delen dat deze "farang" met een behoorlijk bedrag naar buiten komt :crazy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

chelobechek
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 293
Lid geworden op: vrijdag 23 mei 2008, 13:58

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#6 Bericht door chelobechek » dinsdag 11 oktober 2011, 08:07

Ka2le schreef:Voor het huren van een auto ....)
huur gewoon ergens anders een auto, daar waar ze alleen een borg vragen + copie paspoort

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#7 Bericht door dutch » dinsdag 11 oktober 2011, 08:23

Ka2le schreef:Voor het huren van een auto is het noodzakelijk om een creditcard te tonen, met ik dacht 30.000 baht aan credit. Is het mogelijk om bij een Thaise bank een creditcard te krijgen? Van wat ik op internet zie, heb je minimaal een jaar aan 'bank history' bij een Thaise bank nodig. Ik woon echter pas sinds augustus in Thailand.

Hartelijk dank!

(Ik heb een lopende rekening met debit card bij Siam Commercial Bank.)
Een aantal jaren(ca 6) geleden ben ik bij SCB in Korat op visite geweest om daar een rekening te openen en een creditcard te verkrijgen.
De voorgeschiedenis:Ik was op mijn maandelijkse koffie ronde bij een Korat (Thaise) zakenman die ik al vele jaren kende en aldaar mijn "nood" klaagde over de problemen om een creditcard te krijgen .Ik wilde perse een visa kaart.
Hij heeft wat rondgebeld en stuurde mij naar zijn Thaise vriend/collega die de baas was bij b.g. SCB kantoor.
De rekening was spoedig geopend en voor de credit card moest ik het gebruikelijke pak papieren inleveren en ik zou,volgens zijn zeggen,binnen 2 weken mijn creditcard hebben.
Ik wacht er nu nog op :cheesy:
Uiteindelijk had hij dus dat pakket naar Bangkok moeten sturen en daar heeft men het gebruikelijke antwoord gegeven.."NEEN".
Heb ze zelf nog gebeld en om duidelijke reden van afwijzing gevraagd.Tevergeefs!
Nog terzijde....Ik had in Indonesie gedurende 6 jaren een Visa platinum tot mijn beschikking die werd opgezegd toen ik Indonesie verliet.Ook deze gegevens behoorden tot het pakket informatie dat ik had ingeleverd :angel:

Tot zover mijn Thaise creditcard avontuur :cheesy: :clap: :cheesy:

V.w.b. mijn bankrekening:
Toen ik thuis on line mijn gegevns ging controleren bleek dat men de voornamen en achternaam wat geschud had.
Mijn naam is Johannus Petrus Wilhelmus Dutch.
Op het account sta ik dus als Voornaam:Johannus Petrus en voor de achternaam: Wilhelmus Dutch
Er waren te weinig hokjes op het formulier ter beschikking.
Bij mijn terugkeer op dat kantoor vroeg ik of men dat kon corrigeren?De betreffende klerk zei dat dat kon en dat dat 24 uren zou duren.Tevens moest ik mijn pincode bij hem achterlaten :cheesy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#8 Bericht door joepattaya » dinsdag 11 oktober 2011, 08:42

Ik heb in 2005 met veel geouwehoer een AmEx kunnen bemachtigen omdat ik een work permit heb. Da's dus 1 mogelijkheid.
Een andere mogelijkheid is, dat je bijvoorbeeld THB 300,000 stort als garantie op een fixed account. Vervolgens krijg je dan een credit card met een besteding van THB 200,000.
Misschien, dat als je kunt aantonen dat je een zaak hebt (en dus geinvesteerd), dat je er ook 1 kunt krijgen.

De Thai (dus ook de Thaise banken) vertrouwen niemand en één of meer buitenlandse creditcard houders zullen in het verleden de biezen gepakt hebben met een openstaand saldo. Vandaar deze "belachelijke" richtlijnen.
Een Thai wordt net zo min vertrouwd, alleen die is gemakkelijk op te sporen en aan te pakken.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#9 Bericht door dutch » dinsdag 11 oktober 2011, 08:59

joepattaya schreef:Ik heb in 2005 met veel geouwehoer een AmEx kunnen bemachtigen omdat ik een work permit heb. Da's dus 1 mogelijkheid.
Een andere mogelijkheid is, dat je bijvoorbeeld THB 300,000 stort als garantie op een fixed account. Vervolgens krijg je dan een credit card met een besteding van THB 200,000.
Misschien, dat als je kunt aantonen dat je een zaak hebt (en dus geinvesteerd), dat je er ook 1 kunt krijgen.

De Thai (dus ook de Thaise banken) vertrouwen niemand en één of meer buitenlandse creditcard houders zullen in het verleden de biezen gepakt hebben met een openstaand saldo. Vandaar deze "belachelijke" richtlijnen.
Een Thai wordt net zo min vertrouwd, alleen die is gemakkelijk op te sporen en aan te pakken.
Zoals ik al eerder schreef,werd me dat uiteindelijk "zo ongeveer" aangeboden.
De manier waarop en de moeite die ik dus bij mijn eigen "huisbank" had moeten doen,hadden me al "recalcitrant" gemaakt.
Twee keer afgewezen totdat ik in het allerheiligste op de bovenverdieping mocht komen ;)
Het leuke is ,dat er op de aanvraagforumulieren bij het invullen,wel degelijk een kolom voor "retirement" ter beschikking is :neus:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#10 Bericht door joepattaya » dinsdag 11 oktober 2011, 10:13

dutch schreef:Het leuke is ,dat er op de aanvraagforumulieren bij het invullen,wel degelijk een kolom voor "retirement" ter beschikking is :neus:
Ja, da's het punt. Als je de voorwaarden leest dan mag het geen probleem, totdat je daadwerkelijk met het verzoek op de stoep staat. Dan worden er volgens mij allerhande bepalingen verzonnen om maar "nee" te kunnen zeggen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#11 Bericht door dutch » dinsdag 11 oktober 2011, 11:30

joepattaya schreef:
dutch schreef:Het leuke is ,dat er op de aanvraagforumulieren bij het invullen,wel degelijk een kolom voor "retirement" ter beschikking is :neus:
Ja, da's het punt. Als je de voorwaarden leest dan mag het geen probleem, totdat je daadwerkelijk met het verzoek op de stoep staat. Dan worden er volgens mij allerhande bepalingen verzonnen om maar "nee" te kunnen zeggen.
Nu is inmiddels de maximale leeftijd (65 jaar) van toepassing,maar toen ik voorstelde om dan mijn rekeningen maar te sluiten,stond men wat schaapachtig te lachen! :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#12 Bericht door Ka2le » dinsdag 11 oktober 2011, 12:11

Dank allen. Gezien het aantal reacties lijk ik een gevoelige snaar te hebben geraakt :giggle2:

Bottom line: can not! Of, met heel veel moeite. :worshippy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#13 Bericht door prajak » dinsdag 11 oktober 2011, 15:24

'Maar' 150 k cash ? Ik ging met 2 ton over straat naar het KK ziekenhuis en het loket was dicht en het restaurant ook dus we liepen met die poen naar de dichtbijzijnde Big M.....

Maar jij en ik tellen voor 4; jij dan Johannus Petrus Wilhelmus Dutch en ik Enrique W..... A.... Prajak en denk er aan, dat telt .......

Waarom ? Bij cash betalen krijg ik 10%, bij creditcard 7,5. Ja, we benne zuunig....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#14 Bericht door jumbo » woensdag 12 oktober 2011, 04:35

Ka2le schreef:Voor het huren van een auto is het noodzakelijk om een creditcard te tonen, met ik dacht 30.000 baht aan credit. Is het mogelijk om bij een Thaise bank een creditcard te krijgen? Van wat ik op internet zie, heb je minimaal een jaar aan 'bank history' bij een Thaise bank nodig. Ik woon echter pas sinds augustus in Thailand.

Hartelijk dank!

(Ik heb een lopende rekening met debit card bij Siam Commercial Bank.)
Je kan een creditcard aanvragen bij je bank maar zal inderdaad een 6 maanden history moeten kunnen aantonen. Echter als je het bij dezelfde bank doet als waar je bedrijf een rekening heeft lopen en je WP/Visa in orde zijn kan het ook, althans bij mij ging dat wel.
De auto kan het bedrijf gewoon voor je huren en in mindering brengen op je vergoeding, wel zo handig want de vergoeding die je krijgt is belastbaar, een auto van de company niet...

Je kan ook rechtstreeks bij Amex, Diners en AEON een creditcard aanvragen, Amex stelde toentertijd geen extra voorwaarden over de history en dat kan ook niet want het is een ccr mij die rechtstreekt met jou werkt en niet via je bank.

Een beetje bank zoals HSBC geeft je een creditcard bij openen van je rekening maar dan moet je in eerste instantie 10.000 USD storten. Verder is hun service vergeleken met hun HK en Singapore filialen k*t met peren. Standard Chartered schijnt ook zo een service te hebben.
Evenals ANZ maar die moet je in het buitenland openen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Creditcard bij Thaise bank?

#15 Bericht door RuudThai » woensdag 12 oktober 2011, 05:46

jumbo schreef:[Je kan ook rechtstreeks bij Amex, Diners en AEON een creditcard aanvragen, Amex stelde toentertijd geen extra voorwaarden over de history en dat kan ook niet want het is een ccr mij die rechtstreekt met jou werkt en niet via je bank.
Een maand of wat geleden vroeg mijn echtgenote een creditcard bij de AEON aan en ze kreeg hem.
Maar bij haar aanvraag vroeg ik of ik er ook eentje kon krijgen waarop de dame vriendelijk lachte en zei dat aan een farang geen creditkaart werd verstrekt....
Misschien als je het hoger opspeelt via het hoofdkantoor je het wel voor elkaar krijgt maar daar had ik geen zin in om dat te onderzoeken.
Ik zit er niet zo mee, ik betaal met mijn ING Maestro cc-kaart en krijg dan wel een iets lagere koers (ongeveer een halve baht per euro minder) maar heb geen pin- of overschrijvingskosten en zo. Sommige kleine middenstanders willen een opslag van 2-3 % bij cc-betaling rekenen en dan kan ik altijd nog beslissen om het eerst te gaan pinnen met de gewone pinpas.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”