tips voor werk/ondernemen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
vanzandt
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: zondag 06 maart 2011, 15:26

tips voor werk/ondernemen

#1 Bericht door vanzandt » zondag 06 maart 2011, 23:13

Beste forumleden,

Ik lees hier al een hele tijd passief mee en heb op dit forum al heel wat opgestoken waarvoor dank.
Mijn verhaal is het volgende :
Ik ben 33,Belg en bezocht Thailand tientallen keren. Het afgelopen jaar drie maal telkens voor een maand. Zoals velen werd ik verliefd op het land, mijn Thaise vriendin woont en werkt momenteel in een administratieve job te Bangkok.
Telkens als ik terugkom naar België heb ik het bijzonder moeilijk. Het gemis begint de laatste tijd depressieve proporties aan te nemen. Wat me het meest treft is het gebrek aan perspectief. Uiteraard kan ik om de zoveel maanden naar ginds trekken maar ik wil er langdurig verblijven om te kijken of mijn relatie met haar en met het land ook langer stand houdt .Het vakantiegevoel overstijgen dus en daar een inkomen vergaren,dat is het plan .Dat eerste ben ik zowieso op korte termijn van plan, ik dacht aan de termijn van een jaar om ter plaatse de mogelijkheden te onderzoeken, te acclimatiseren op alle niveaus want ben er me zeker van bewust dat een langdurig verblijf iets heel anders is dan een korte vakantie.

Ik ben al een hele tijd verschillende pistes aan het onderzoeken om voor langere tijd ginds te kunnen verblijven en een toekomst met haar uit te bouwen. Dat is de droom waar ik blijf naar zoeken. Je kan dit bericht ook in dit licht zien, een oplossing of een goede tip zou ik als een godsgeschenk zien. Op dit moment is er een frustratie want over elk idee hangt een negatieve schaduw.

Van opleiding heb ik in hoger onderwijs audiovisuele regie en journalistiek gevolgd. De laatste 6 jaren echter werkte ik als manager in een horecazaak. Ik spreek vloeiend Nederlands,Frans,Engels en Duits.
Door mijn meertaligheid en sociale skills dacht ik aan de toerisme-sector : ik heb sollicitatiebrieven naar diverse reisbureaus gestuurd (oa. Best Tours,Thomas cook,..) maar kreeg zelfs geen antwoord.
Nu ben ik op het punt dat er naar mijn inziens twee mogelijkheden overblijven en daar had ik graag wat informatie over gehad.

Enerzijds is dat het lesgeven .Anderzijds zelf een business starten onder de vorm van een limited company.

Eerste vraag over het lesgeven. Ik kom hiertoe omdat ik een goede taalgevoeligheid heb en denk heel wat voldoening te kunnen halen uit het aanleren aan iemand. Het beginprobleem is dat ik geen native-speaker ben. Ik ben op de hoogte van de TEFL-cursus en zou deze wel willen volgen maar heb de indruk dat de meeste job-advertenties toch mikken op native-speakers. Heeft iemand ervaring met deze cursus en klopt het echt dat ze je begeleiden en er bijna zekerheid is dat je tewerkgesteld kan worden. Dat de verloning lager is, is in een eerste fase geen probleem. Enkel heb ik op diverse fora opgevangen dat het niet steeds zo is dat er tewerkstelling op volgt.

Over het oprichten van een zaak dan. Ik kom uit een ondernemersfamilie. Heb hier in België in het verleden ook ondernomen en heb,een realistische kijk op het ondernemen. De ideeën die ik heb lijken me zeer geschikt voor Thailand waar desondanks diverse protectionistische maatregels toch nog meer openheid en minder betutteling qua wetgeving heerst.Het zou een horeca-concept worden.
Mijn vraag over de company limited : het benodigde geregistreerde kapitaal van 2 miljoen TB, kan dat ook bouwgrond zijn in België? Een akte dus om te bewijzen dat je kapitaalkrachtig genoeg bent?
Mijn ondernemingsbudget zit rond de 300000 euro maar zou in een eerste fase klein en met een lager budget willen starten om de kat een beetje uit de boom te kijken.
Is er iets kleins (ik denk aan kleine bar met wat nevenactiviteiten) te starten voor een bedrag van 50000 euro? In dit geval zou ik een limited oprichten met mijn vriendin. Direct alles investeren lijkt me wat voorbarig gezien mijn commerciële beperkte ervaring met het land.

Alvast bedankt voor jullie reacties en antwoorden

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: tips voor werk/ondernemen

#2 Bericht door Pieter » maandag 07 maart 2011, 01:44

Ok een tip dan :

Begin een Bar met live music en liliputters.
The Hobbit House

Is een redelijk succes in Manila dus waarom in Bangkok niet

Probleem in Bangkok zijn de (Huur) prijzen voor de redelijke lokaties

dan moet je dus heel wat omzetten wil je wat verdienen
en als het dan een top lokatie is krijg je ook nog te maken met wat uniforms en of ander volk dat ook
nog geld wil en zal vangen.

Ik zou er niet aan beginnen

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: tips voor werk/ondernemen

#3 Bericht door yandre » maandag 07 maart 2011, 03:27

nu eeen bar hier runnen in thailand geen verstand van
maar gezien de vele bars die te koop worden aangeboden
en ook naar ik hoor nederlanders op koh samui die het
verkopen weinig te verdiennen.

dus mischien dan les geven engels op een school
maar moet je wel weer de nodige papieren bezitten .
daar is dacht ik wel vraag naar.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: tips voor werk/ondernemen

#4 Bericht door prajak » maandag 07 maart 2011, 06:58

Een bar ! Nog een bar. In Nongkhai zitten er rond de 25 en de nering is er maar goed mee. Iedere keer weer wordt de oude bar afgebroken want "nieuwe eigenaar, nieuwe wensen", en wordt er gesloopt dat het een aard heeft. De naam van een bar wijzigt een paar keer per jaar. Van Moe bar tot Peck bar tot Nong bar tot Rose bar en in zilveren letters staat er tussen de letters in geschreven "Bar de Goudmijn" of La Speranza, de "Hoop" bar, of wat er niet staat, de Mislukt bar. De beste drinker is de farang zelf want klanten zijn er nauwelijks op die 120 farang hier waarvan de helft in Moe Baan's woont buiten de stad.

De vette toeristen blijven in hun hotel en de backpackers hebben geen poen voor bier dus wat blijft over: de gemiddelde toerist en die vertikt het te gaan zitten in tenten waar de ene dronken tattoe de andere op het smoel slaat.

Een bar ! Man, waar begin je aan. Blijf er van weg.

Concentreer je op jouw core business en dat wordt lesgeven. Je bent perfect multi-talig, je kunt dus gemakkelijk ook Thais leren, dat geeft je direct een verlenging van jouw non-im-O als je gaat wonen waar een erkend taleninstituut/school zit. Kijk eens op de site van thaivisa dot com of vraag Joep in Pattaya die heeft ervaring met verlengingen wegens het volgen van een studie. Tijdens de studie vraag je een werkvergunning aan en ga je lesgeven op een school.

Het oprichten van een Ltd heeft in dit land veel voetangels en klemmen. Eisen aan aandeelhouders en kapitaal en reken maar dat het kapitaal feitelijk op een Thaise bank moet worden gestort. Jouw budget is daar ruim voldoende voor, 2 Miljoen baht is ruim 47 k euro. Maar wat ga je doen in die Ltd ? Denk daar eens een paar jaar over na als je hier bent en maak dan pas een keus. Investeer niet direct na aankomst; kijk eerst eens ruim rond en laat je vakkundig informeren.

Succes.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: tips voor werk/ondernemen

#5 Bericht door Mart » maandag 07 maart 2011, 09:50

prajak schreef: In Nongkhai zitten er rond de 25 en de nering is er maar goed mee. Iedere keer weer wordt de oude bar afgebroken want "nieuwe eigenaar, nieuwe wensen", en wordt er gesloopt dat het een aard heeft. De naam van een bar wijzigt een paar keer per jaar. Van Moe bar tot Peck bar tot Nong bar tot Rose bar en in zilveren letters staat er tussen de letters in geschreven "Bar de Goudmijn" of La Speranza, de "Hoop" bar, of wat er niet staat, de Mislukt bar.
U bent er kennelijk goed bekend. Leuk om bij een volgend bezoek eens een " barrentocht " te houden :o :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: tips voor werk/ondernemen

#6 Bericht door prajak » maandag 07 maart 2011, 16:17

Het is u gegund, heer Mart, maar niet met mij. Ik woon buiten de stad en kom alleen in bars waar men in de morgen een "bakkie" schenkt. Ik ga niet in het donker over slechte wegen naar huis; waar men 120 rijdt zonder licht, waar honden de weg kruisen, waar mensen in duidelijke staat van dronkenschap zwalken, waar een achtergelaten koe kan lopen. En dan met een pilsje op ? Ik drink mijn pintje veilig thuis. En daarna, zoals thans op tafel staat, een rood kurkje.....

Gebruikersavatar
changgarden
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 66
Lid geworden op: dinsdag 15 juli 2008, 05:46
Locatie: Mae Chan - Chiang Rai
Contacteer:

Re: tips voor werk/ondernemen

#7 Bericht door changgarden » maandag 07 maart 2011, 17:33

onderwijs: neem contact met een universiteit.
Hier in Chiang Rai bijvoorbeeld heeft de Mae Fah Luang universiteit ook een Franse faculteit, wellicht is daar een plaats te vinden?
De Teffl/Toeffl cursussen die worden aangeboden met 'baangarantie' gaan voor wat betreft het aanbieden van een baan vaak niet verder dan het simpelweg verwijzen naar een website met links; iets wat je zelf ook wel kunt verzinnen.

company:
wij hebben een Ltd. company opgezet, dat kan gewoon. Echter: per werkvergunning voor buitenlander moet je naast 2 milj. geregistreerd aandelenkapitaal ook 4 thaien in dienst hebben (op de loonlijst hebben staan) die meer verdienen dan minimum loon (hier in het noorden is dat ca. 4,500 baht per maand). Met een simpele bar heb je niet zomaar die mensen in dienst. Er zijn advokatenkantoren die je graag een Ltd. aanbieden waarbij de medewerkers worden 'meegeleverd'. Volgens mij is dat niet de goede manier om te beginnen.
Je krijgt tot 1 jaar na oprichting de tijd om je zaken in orde te krijgen, in dat jaar moet je dus winst draaien of investeringen doen en mensen aannemen.
Een Ltd company moet voor 51% in handen zijn van thai, jijzelf houdt dus een minderheidsbelang in aandelen van 49%. Zorg dat de 51% niet in handen zijn van 1 partij maar in meerdere die NIET samenspelen (dus geen familie/vrienden van elkaar....) om jou er, nadat je je investeringen hebt gedaan, uit te knikkeren of ineens divident gaan eisen over geld wat ze op papier, maar natuurlijk niet in het echt, in het bedrijf hebben gestopt.

Kortom: laat je goed informeren, vraag hier en daar aan buitenlandse ondernemers hoe die dit hebben opgelost en zorg ervoor dat het geld van jou blijft.

TIP
Neem, als je hier heen komt, een engels pratende, gestudeerde Thai aan om met je mee te gaan op zoek naar de beste oplossing voor jou. Zorg dat je deze persoon voldoende betaalt zodat deze jouw belang belangrijk gaat vinden (als jij niet slaagt is hij/zij de baan kwijt...) maar ook niet te veel; dan lopen ze weg uit angst dat ze niet aan je verwachtingpatroon kunnen voldoen.... (geldt voor al het personeel wat je eventueel gaat aannemen).

___________________________________
Groeten uit het mooie noorden
Astrid
chang-garden

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”