Hans Vermeulen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Hans Vermeulen

#1 Bericht door Ben » zaterdag 07 maart 2009, 19:22

DEN HAAG - In het volle Haagse café De Boterwaag is er één gast die zijn jas aanhoudt. Hans Vermeulen woont sinds 1994 in Thailand en zegt de kille, grijze Nederlandse winters ontwend te zijn.
Oud-zanger van Sandy Coast Hans Vermeulen is even terug in zijn vaderland. FOTO FRANK JANSEN
Toch komt de voormalige zanger van Sandy Coast en de Rainbow Train gemiddeld twee maanden per jaar terug naar Nederland. Niet om het geld, maar om zijn muzikale makkers van weleer te ontmoeten. Het leven in de tropen bevalt hem uitstekend, maar als ras-popmuzikant mist hij er de aansluiting met zijn vakgenoten.

,,Thaise muzikanten hebben niet het juiste gevoel bij westerse popmuziek,’’ zegt hij. ,,Uiteindelijk snappen ze wel wat je bedoelt, maar het kost ze soms twee weken om een liedje onder de knie te krijgen. De muzikanten in mijn Nederlandse band hoeven maar twee noten te horen en ze vallen direct in op de juiste toonhoogte.’’

De komende maand maakt Vermeulen een korte concerttoer langs een aantal theaters. Met zijn huidige band en gastvocaliste Marlayne Sahupala blikt hij daarin terug op zijn rijke carrière als zanger, muzikant, componist en producer. Met de Sandy Coast scoorde de Voorburger in de jaren ’60, ’70 en ’80 hits als Capital Punishment, True Love That’s a Wonder en The Eyes of Jenny. Hij produceerde hits voor artiesten als Hans de Booij en Margriet Eshuijs’ band Lucifer en geldt als ontdekker van Anita Meijer.

Financiële problemen, zijn niet aflatende afkeer van Nederlandse wet- en regelgeving en uiteindelijk het ontmoeten van zijn huidige vrouw deden hem uitwijken naar het Thaise eiland Koh Samui. Vermeulen: ,,Het leven is daar een stuk goedkoper. Ik kan er rondkomen van de royalty’s die ik jaarlijks vanuit Nederland krijg overgemaakt.

,,Ik heb er een huis met een flink stuk land, waarop ik ook mijn eigen studio heb laten bouwen. In Nederland is zoiets onhaalbaar. Niet alleen is een studio hier onbetaalbaar, maar je loopt ook tegen een muur van bouwvoorschriften aan. In Nederland is één klagende buurvrouw al genoeg om je droom in duigen te doen vallen.’’

Hoewel hij in zijn nieuwe vaderland nog altijd muziek produceert, volgt hij de ontwikkelingen in de Top 40 niet meer. ,,Ik heb niet de indruk dat ik veel mis,’’ zegt de rasmuzikant. ,,De Dolly Dots vormden de aanzet tot een ontwikkeling waarbij eerst de act telt en pas daarna de muziek om de hoek komt kijken.

,,Een muzikant leert het vak door veel op te treden en proberen op te vallen. Met alle Idolsachtige programma’s is het de omgekeerde wereld geworden. Een muzikant moet niet de ambitie hebben een ster te worden. In mijn hoogtijdagen heb ik mij ook nooit een ster gevoeld. Veel mensen hebben mij altijd als arrogant gezien. Ik ben inderdaad niet zo makkelijk benaderbaar, maar dat komt eerder door bescheidenheid.’’

De toer geldt voor Vermeulen als test of het publiek hem nog niet is vergeten. ,,Ik heb mijn leven lang gehoopt mijn carrière te kunnen eindigen in de theaters. Hier komt het publiek daadwerkelijk naar je luisteren. In 2011 ben ik precies vijftig jaar professioneel muzikant. Dat zou ik graag luister willen bijzetten met een uitgebreide theatertournee.’’

Hans Vermeulen in Concert, 7-3 Diligentia, Den Haag. Tournee t/m 27-3.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Hans Vermeulen

#2 Bericht door Jim » zaterdag 07 maart 2009, 21:57

voor de genen die net als ik geen idee hebben wie ghans vermeulen is ;)
Vermeulen begon in 1961 met de band Sandy Coast, waarmee hij bekende hits als I see your face again , True love that's a wonder, Just a friend, Capitol Punishment en Summertrain scoorde. In de jaren '70 ging de band uit elkaar en richtte Vermeulen Rainbow Train op, waarin onder meer zijn toenmalige echtgenote Dianne Marchal zong. Over haar schreef hij later het nummer Hilde. In die periode stond Vermeulen als producer ook aan de wieg van de successen van onder meer Margriet Eshuijs en Anita Meyer.

Begin jaren '80 maakte Sandy Coast een comeback, waarbij ze met The eyes of Jenny na 8 jaar weer een hit scoorden. Dit nummer werd in tientallen landen uitgebracht. Eind jaren '80 volgde wederom een comeback en een nieuw album. Vermeulen ontdekte in de jaren '80 onder meer Nadieh, Ruth Jacott en Hans de Booij.

In de jaren '90 ging het bergafwaarts met Vermeulens carrière en emigreerde hij naar Thailand. Hij hertrouwde met de Thaise zangeres Jariya Chatsuwan, bekend als Aom, en bracht eind jaren '90 onder meer een album uit met Nederlandstalige nummers. Het lied Een kus en een knuffel, een bewerking van het nummer Butterfly Kisses van Bob Carlisle en Randy Thomas, werd een kleine hit. In 1994 en 2000 deed hij een bescheiden project onder de naam The Rest. In 2001 trad hij samen met Marlayne en City to City op in het TV-programma De vrienden van Amstel LIVE.

Hans Vermeulen ontving onder meer een Gouden Harp en een Edison en woont nog steeds in Thailand. Enkele malen per jaar komt hij naar Nederland en treedt op in cafés. Zijn zoon David Vermeulen is ook actief als muzikant.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 915
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

Re: Hans Vermeulen

#3 Bericht door jodokus » zondag 08 maart 2009, 08:45

[quote="Jim"]voor de genen die net als ik geen idee hebben wie ghans vermeulen is ;)

quote]


Ben jij nog zo jong, Jim :o

J.
Toch wel...

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Hans Vermeulen

#4 Bericht door marceziani » zondag 08 maart 2009, 10:21

When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Hans Vermeulen

#5 Bericht door Jim » zondag 08 maart 2009, 12:07

jodokus schreef:
Ben jij nog zo jong, Jim :o

J.
zijn hoogtij dagen waren beslist voor mijn tijd ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Hans Vermeulen

#6 Bericht door Jim » zondag 08 maart 2009, 14:26

niet geheel mijn muzikale voorkeur.

doe mij maar parliament of funkadelic als 't toch uit die tijd moet zijn ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hans Vermeulen

#7 Bericht door prajak » zondag 08 maart 2009, 15:49

Pieter ! Eddy Christiani. Die man leeft nog. En ik zag vorig jaar in een uitzending van Max ook nog Eddy Doorenbos, die is denk ik vet in de 90. En zingen. Samen met Joke Bruijs, Eddy C en de schitterende Humphrey Campbell. Ik zag Eddy C ook in de zaal met... ik word oud, ze schreef zaai zaai zaai zaai..... tijdens het jubileumconcert van Ben Cramer. En ik meen Mieke Telkamp in de zaal gezien te hebben.

Maar ik kan me wel voorstellen dat de jeugd deze mensen niet kent. Dat kan ik ze niet kwalijk nemen. Tijden veranderen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hans Vermeulen

#8 Bericht door prajak » zondag 08 maart 2009, 15:54

Annie de Reuver natuurlijk.

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

Re: Hans Vermeulen

#9 Bericht door Nimnuan » zondag 08 maart 2009, 18:21

Jim schreef:niet geheel mijn muzikale voorkeur.

doe mij maar parliament of funkadelic als 't toch uit die tijd moet zijn ;)
helemaal met je eens !!!!! :geek: Sly Stone vind ik nog wel iets beter..... :D :ugeek:
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”