Hoera, we kopen ons huis !

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#46 Bericht door nbreeker » zaterdag 23 februari 2013, 01:36

yandre schreef:nu ja zal ook verschillen per regio
toen wij ons huis kochten kreeg ook een prijs
te horen voor het overschrijven dat ik dacht ben
toch niet bij een notaris in nederland .
ok de dames praten en er werd gezegd het is een bestaand
huis staat op lucht fotos.
ja maar het waren aleen de 4 muren vertelde mij familie
was nog niet afgebouwd nu ok de dames daar wat praten
en toen zakte de prijs toch aardig want het was nu dan anders
maar wel een bedrag betaald voor de papieren te laten regelen
waren er morgens en na een 1 uur waren de papieren rond.
zo niet dan zit je er avonds nog of je kan de volgende dag
terug .
en ik was niet de enige zag ook enkele thaien dit doen maar ja de arme
thai die zijn stukje land verkoopt die maar wachten is wel te gek voor
woorden .
maar mijn ervaring heeft geleerd dat er over de prijs meestal wel valt te praten
maar het blijft natuurlijk even anders als in nederland.
en dit geld denk voor heel thailand ook hier in bangkok
de ervaring mee papieren bij amphur of kost je geld of duurt zeer lang .
Ik heb begrepen dat de Notarissen in Nederland ook wel eens onder de loupe zijn genomen want er schijnen er bij te zijn die het ook niet zo nauw nemen met de prijzen maar ja dat zijn natuurlijk mannen in mooie maatkostuums daar verwacht je het niet van,maar wat niet betekend dat het niet gebeurt.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#47 Bericht door nbreeker » zaterdag 23 februari 2013, 01:40

prajak schreef:Deel 4 van 10.

Een telefoontje van de advocate. Kai is nog getrouwd.

:mrgreen:

Hoezo ? Nou, haar ex heeft ze al tig tig jaar niet gezien en opsporen is niet gelukt dus ze ‘heeft het maar zo gelaten’. Ze kan dus niet kopen. (Ja, kan wel maar dan is gelijk de helft van die ex...)

Krijg nou het heen en weer ! En ik weet van niks ? :mrgreen:

Een goed gesprek volgt met de advocate maar als ik dat schrijf bedoel ik natuurlijk haar NL echtgenoot. Eerst nog maar eens naar de juridische duiding vragen van een geregistreerde lease. Die staat aangetekend op het chanoot en is dus een belemmering ter voorkoming van verkoop onder mijn ogen....of in het geniep... Dat zit wel snor.

Dan paten over wie dan wel dat stuk gond met huis op naam zal zetten. Er vallen namen van oma en van Kai’s twee zoons. Ik ga zelf de mogelijkheden onderzoeken (ik ben juridisch geen volslagen leek).

Oma is 78 en van haar vijf kinderen zijn er twee overleden; mijn Kai is de oudste, er zijn nog twee broers in leven met vrouw en een van hen heeft ook kinderen. Gaat oma dood dan valt het huis dus aan die drie personen en aan de kouwe kant van de andere twee en dat wil ik niet: het is voor Kai.

Haar oudste zoon is gescheiden (of nooit gehuwd...) en hij heeft een nieuwe relatie (getrouwd ?) maar sowieso een zoon en die woont bij mij. Kai’s ex komt daar nimmer in beeld. Maar die zoon heeft schulden.... Hij is hier geweest, het is een vrolijke Frans....type ‘kan mij wat schelen.....’.

Haar jongste zoon, inmiddels 27 jaar, heeft geen relatie en geen huwelijk en geen kinderen dus als die sterft wie erft dan ? Nu zul je zeggen, op die leeftijd sterf je niet zo maar... doch in december 2011 reden ze hem wel plat op zijn brommertje en gelukkig was alleen zijn arm kapot maar het had anders kunnen aflopen.

Wie erft dan ? Ja, Kai de helft en...haar ‘ex’ en dat is niet de bedoeling, lease of niet. En je zult zien, als er wat te halen valt duikt men op....rechten kan hij niet geldend maken maar geld vragen is wel het minste dat men dan doet. Dan heb je gez... aan de deur.

Ik ga Kai maar eens bellen, ze is nog in Bangkok, en ze voelt de bui al hangen. Ik koop niet als jij niet gescheiden bent, zeg ik. We zullen morgen eens praten, zegt ze. Misschien vinden we nog een gaatje....

Maar ik voel me er niet happy bij. Eerst de scheiding regelen, desnoods via de rechter, en dan pas kopen. Niet alleen voor dit huis, maar voor alles, ook in haar eigen belang.

Juist dat moet via de rechter Prajak,als een Thaise echtgenoot of een farang een jaar lang niet voor z'n vrouw financieel zorgt dan is dat reden tot scheiding,en wordt de scheiding door de rechter uitgesproken.Nu als zij aan kan tonen dat ze al jaren naar hem op zoek is dan moet het lukken,dit is geen verhaaltje uit de hoge hoed maar in m'n nabijheid meegemaakt.
Wordt morgen vervolgd.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#48 Bericht door prajak » zaterdag 23 februari 2013, 02:18

Nick, weet ik maar het antwoord komt binnenkort..... En de rechter, dat gaat maanden duren. En die tijd hebben we niet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#49 Bericht door prajak » zaterdag 23 februari 2013, 02:19

Deel 5 van 10.

Kai is terug in huis, oma ook, Kai’s oudste zoon, de vader van junior, en we gaan eens aan tafel om de zaak te bespreken. De eigenaresse moet snel verkopen in verband met de gezondheid van haar zuster want daar zijn dure pillen voor nodig en ze vertrouwen de regeringsziekenhuizen niet en dan wordt het duur. Ik vind het een vreemd verhaal maar er zijn nu eenmaal mensen die er zo over denken.

Ik kan nog steeds weigeren maar dan loop je tegen een boze verhuurster aan en wat schiet je daar mee op.

We halen de hele familie er maar eens bij en er volgt nog een optie: Kai’s jongste broer in de metropool, gehuwd, geen kinderen, en die is bereid het te doen. Dan krijgt hij de lease aan zijn broek en worden chanoot en blauw huisboek in mijn huis opgeborgen. Kai heeft dat liever dan op naam van een van haar zoons.

Nee, zeg ik. Want als die man jong sterft en de familie krijgt bonje met de kouwe kant dan heeft Kai niks.

Kan het kapot ? Ja, het kan kapot. Is kapot. De sfeer thuis ook. Kai stelt het niet op prijs dat ik vraag wie nou eigenlijk haar echtgenoot is en wie de vader van haar twee zoons...en is dat wel dezelfde man ?

Wordt morgen vervolgd.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#50 Bericht door ron » zaterdag 23 februari 2013, 02:26

Had je vroeger een spelletje van...............

http://www.youtube.com/watch?v=i5m-npTPPNg

Groet,Ron. :Whistle:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#51 Bericht door prajak » zaterdag 23 februari 2013, 02:31

Ik verklap niks maar het komt heus wel goed hoor..... :giggle2:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#52 Bericht door ron » zaterdag 23 februari 2013, 02:42

Ik verklap niks maar het komt heus wel goed hoor..... :giggle2:

Goedemorgen Erik.

Gelukkig maar!
Dus je schrijft niet "live"om het zo maar te zeggen.?!
Deze gebeurtenissen zijn de afgelopen tijd de reveu al gepasseerd?

Vandaar dat je weet dat dit topic uit 10 stukjes bestaat (uitgezonderd commentaar/reactie,s ;) )......
Nou,ben benieuwd naar de afloop.
Eerst maar eens kijken op een ander topic,waar zich een paar oude bekenden op dit forum,weer eens druk maken over oud zeer............ :crazy:
Hoop niet dat de strijd weer hoog oploopt..................,alhoewel......... :cheesy: :clap:

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#53 Bericht door Khon Neua » zaterdag 23 februari 2013, 18:37

prajak schreef:Deel 3 van 10.

Ho ho, zegt de advocate, je wilt vruchtgebruik ? Je bent niet met Kai getrouwd en dat wordt zeker niet aanvaard dus vergeet vruchtgebruik maar.
Raar heb ook vruchtgebruik en was ook van voor we trouwde dus zie geen reden waarom dat niet kan.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#54 Bericht door Ben » zondag 24 februari 2013, 02:12

Khon Neua schreef:
prajak schreef:Deel 3 van 10.

Ho ho, zegt de advocate, je wilt vruchtgebruik ? Je bent niet met Kai getrouwd en dat wordt zeker niet aanvaard dus vergeet vruchtgebruik maar.
Raar heb ook vruchtgebruik en was ook van voor we trouwde dus zie geen reden waarom dat niet kan.

Dat is ook al een aantal jaren geleden,De regels zijn op veel plaatsen aangescherpt
uitzonderingen daargelaten .
Daarnaast is er nog een verschil tussen alleen land en land incl huis .

Het blijft Thailand :?

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#55 Bericht door Duncan » zondag 24 februari 2013, 03:48

prajak schreef:
Een telefoontje van de advocate. Kai is nog getrouwd.

:mrgreen:

Hoezo ? Nou, haar ex heeft ze al tig tig jaar niet gezien en opsporen is niet gelukt dus ze ‘heeft het maar zo gelaten’. Ze kan dus niet kopen. (Ja, kan wel maar dan is gelijk de helft van die ex...)

Krijg nou het heen en weer ! En ik weet van niks ? :mrgreen:
Holymenoly.
Dan woon je ( als ik het goed heb ) toch al wel minimaal 10 jaar in Thailand, heb je zo ongeveer alles wel gezien en gehoord en dan dit... Denk dat ik Mevrouw Duncan haar - overigens zeer schattige - duimpjes maar eens ga aandraaien, want op dit soort verrassingen zit niemand te wachten :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#56 Bericht door prajak » zondag 24 februari 2013, 04:03

Deel 6 van 10.

Daar belt de eigenaresse. Ze zitten in nood want haar zus is inmiddels overleden. Jonge kinderen, men wil verkopen en het geld verdelen. Koop ik niet dan gaat ze echt de hut verkopen en dat kan in mei 2014 al. Druk op de ketel dus.

Tijd dat ik ook maar eens een potje ga drukken ! We zijn nu een paar weken bezig en dit schiet niet op.

Ik vertel Kai over de huizenmarkt en kondig aan dat in een kleiner huis junior moet vertrekken. Ik vind echt nergens een groot huis als dit.

Misschien moet ik dat even toelichten.

Ik ben farang en ik wil farang wonen. Dat wil zeggen ruime kamers, meer dan een badkamer, iedereen een eigen kamer, een grote living, Boeddha kamertje, een PC-kamer voor mij, al mijn spullen moeten er in kunnen, grote muren want ik heb heel veel hangwerk, in een rustige omgeving en niet te ver van de stad.

Keuken ? Grote keuken. Twee joekels van koel/vrieskasten, nog een kast, heel veel kook- en dergelijke apparaten; mijn keuken is 11 m2 met een aanrecht van 4 m1 en is te klein, we hebben opslag moeten bouwen in de badkamer. Vind maar eens zo’n keuken.

Nou, dan kom je in Nongkhai-stad en nabij van een kouwe kermis thuis. Het is er niet. Shophouses ja, zat, maar ik ben invalide en geen trappenloper (een traploper is wat anders.....). En wij hebben 6 miauwbeesten. We zijn dus gebonden aan een bungalow met tenminste 4 slaapkamers naast living, grote keuken en 2 badkamers. En natuurlijk een tuin waar geen honden kunnen in- en uitlopen.

Gaan wonen in de smalle straatjes aan de west- en oostkant van de stad, waar men op straat leeft en vooral herrie maakt, waar beveiliging van hut en haard bestaat uit blafbeesten, en waar men zo dicht op elkaar woont dat je nog niet rustig een wind kunt laten ? En ik moet echt wel eens een wind laten..... Nee, laat maar.

Kijk, dit project wordt nu (uit)gebouwd.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De woonkamer is geen 3 meter lang en zo smal dat er geen nette zitbank in kan. Er zijn twee nebbisj slaapkamertjes, er is een badkamer van 2 bij 1,2 meter en de keuken is een smalle ruimte die slechts een hele meter is gescheiden van de keuken van de achterburen en de muur bestaat uit open bouwblokken. Aan het beetje muur in dat hele huis hangen dan twee airco’s en buiten brullen de units van die airco’s en het geluid weerkaatst tegen de buitenmuur van de buren en hun airco brult tegen mijn buitenmuur aan. Voor 6 K baht per maand ?

Moe baan, zeg je ? Ja, die zijn er wel en enkele hebben bungalows maar met kleine kamers en vaak hutjemutje. De meeste van die huizen worden alleen gemeubileerd verhuurd en ik heb in die 11 jaar hier alles wat een groot huis nodig heeft in eigendom. En er is een wachtlijst; die dingen zijn zo gevraagd dat het permanent vol is.

Zo ziet een moe baan er uit....

Afbeelding

Lijkt ’t wat ? De keuken is open, er zit een stevig gaas achter en nog geen meter verder zit de keuken van de achterburen.

En dan de vele grote projecten in NK; keus zat voor een ton euro en meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ja, trap op trap af... Hier is wel wat ruimte tussen de huizen; een meter of 10. Ik heb nu meer....

Nee, ik heb niet zo maar een ander groot huis. En hutjemutje zitten doe ik niet, ik ben een vent die r-u-i-m-t-e nodig heeft. Dan gaat junior maar bij zijn (gescheiden) ouwelui wonen. En ik weet dat dit laatste verkeerd gaat vallen.....


Wordt morgen vervolgd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#57 Bericht door prajak » zondag 24 februari 2013, 17:25

Deel 7 van 10.

Want echt, ik ben het zat en wil wel eens openheid. Op tafel met die spullen ! “Wie zich tot schaap maakt, wordt door de wolf gegeten.” zegt een latijnse spreuk.

En jawel, het satangmuntje valt. Zeker, ze gaat scheiden. Daar komen dan eindelijk de huwelijkspapieren op tafel met zijn naam.

Herr Hannes Heimknödel (niet zijn echte naam) wonend in Duitsland; ineens zijn er ook adres en telefoonnummer. Hè hè, dat hebben we dan gehad. Nu de actie afspreken. Hij is geboren in .....Pardon ? Wat staat daar ?

1923 ? Hannes Heimknödel is 90 jaar ?

Daar ga je niet van scheiden, dat laat je de natuur oplossen. Over 5 jaar eens informeren en indien...dan de spullen opvragen, vertalen, etc, en de scheiding door overlijden laten aantekenen. Dan krijgt Kai haar vaders naam weer terug.

Waarom ze met hem getrouwd is ? Komt geen helder antwoord op. Ik denk voor meneer’s stempeltje. Er zit een inkomstenbriefje in de papieren met een inkomen te laag voor retirement. Ze is er ingetrapt en zit nu met de gebakken peren. En ik ook.

Hum, dan ben ik nu zeker “Der Ersatz-Opa” ? En is hij ersetzbar of ik ?

Nog een verrassing: Hannes blijkt niet de pa van beide zoons. Dus weer een probleem al staat nu wel vast dat beide zoons Thai zijn. Ik heb hun ID’s gezien

Dus nu komt niet direct Hannes Heimknödel in beeld maar een eveneens onbekende meneer die Thai is en aanmerkelijk jonger Nou, hoe ga ik dat nu weer aanpakken ?

Wordt dinsdag de 26e vervolgd.

Gebruikersavatar
bantakokennerkhorat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 236
Lid geworden op: maandag 11 mei 2009, 18:55
Locatie: Overijssel-Khorat

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#58 Bericht door bantakokennerkhorat » zondag 24 februari 2013, 17:49

Bij gebrek aan reacties plaats je deel 7 nu ook maar op Zondag 24 Februari wat moeten we morgen dan lezen?of zijn er nu nog meer delen.
Werken is heerlijk laat daarom ook wat over voor je collega"s

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#59 Bericht door Wouter_Udon » zondag 24 februari 2013, 17:50

prajak schreef:Deel 7 van 10.

Want echt, ik ben het zat en wil wel eens openheid. Op tafel met die spullen ! “Wie zich tot schaap maakt, wordt door de wolf gegeten.” zegt een latijnse spreuk.

En jawel, het satangmuntje valt. Zeker, ze gaat scheiden. Daar komen dan eindelijk de huwelijkspapieren op tafel met zijn naam.

Herr Hannes Heimknödel (niet zijn echte naam) wonend in Duitsland; ineens zijn er ook adres en telefoonnummer. Hè hè, dat hebben we dan gehad. Nu de actie afspreken. Hij is geboren in .....Pardon ? Wat staat daar ?

1923 ? Hannes Heimknödel is 90 jaar ?

Daar ga je niet van scheiden, dat laat je de natuur oplossen. Over 5 jaar eens informeren en indien...dan de spullen opvragen, vertalen, etc, en de scheiding door overlijden laten aantekenen. Dan krijgt Kai haar vaders naam weer terug.

Waarom ze met hem getrouwd is ? Komt geen helder antwoord op. Ik denk voor meneer’s stempeltje. Er zit een inkomstenbriefje in de papieren met een inkomen te laag voor retirement. Ze is er ingetrapt en zit nu met de gebakken peren. En ik ook.

Hum, dan ben ik nu zeker “Der Ersatz-Opa” ? En is hij ersetzbar of ik ?

Nog een verrassing: Hannes blijkt niet de pa van beide zoons. Dus weer een probleem al staat nu wel vast dat beide zoons Thai zijn. Ik heb hun ID’s gezien

Dus nu komt niet direct Hannes Heimknödel in beeld maar een eveneens onbekende meneer die Thai is en aanmerkelijk jonger Nou, hoe ga ik dat nu weer aanpakken ?

Wordt dinsdag de 26e vervolgd.

Een Thai(se) zit altijd vol verrassingen, meer nog dan in je stoutste dromen. ;)
Live your dream, don't dream your life.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#60 Bericht door Wouter_Udon » zondag 24 februari 2013, 17:51

bantakokennerkhorat schreef:Bij gebrek aan reacties plaats je deel 7 nu ook maar op Zondag 24 Februari wat moeten we morgen dan lezen?of zijn er nu nog meer delen.

Dat is nu een kwestie van goed lezen. :giggle:
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”