Wijziging procedure handtekeninglegalisatie NL ambassade

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Wijziging procedure handtekeninglegalisatie NL ambassade

#1 Bericht door brake034 » donderdag 17 november 2016, 05:39

Hier worden we niet vrolijk van: http://thailand.nlambassade.org/nieuws/ ... aring.html :neus:


Nieuw formulier; vanaf 1 januari 2017 dient u een nieuw formulier te gebruiken. Dit formulier heet: “eigen verklaring van inkomen” en dit formulier is terug te vinden aan de rechterzijde onder gerelateerde documenten. U print het formulier en vult het in.

Bewijsstukken; alle bedragen die u als inkomen opgeeft moet u kunnen bewijzen en dienen verifieerbaar te zijn bij de Nederlandse Belastingdienst. Zie hiervoor de instructie in “bijlage bij eigen verklaring van inkomen” aan de rechterzijde onder gerelateerde documenten.

Toetsing; De ambassade dient aan de hand van de overgelegde bewijsstukken vast te stellen dat het door u op het formulier vermelde totale inkomen klopt. Indien het vermelde inkomen niet aan de hand van bewijsstukken kan worden aangetoond, kan uw handtekening op het formulier niet worden gelegaliseerd.

Persoonlijke verschijning; Voor het legaliseren van uw handtekening moet u in persoon verschijnen aan de consulaire balie bij de ambassade en uw handtekening op het formulier plaatsen ten overstaande van een consulair ambtenaar. Tevens moet u aantonen in het bezit te zijn van een Nederlands paspoort. Dit betekent dat het per 1 januari 2017 niet meer mogelijk is een aanvraag schriftelijk per post in te dienen. De kosten van een handtekeninglegalisatie bedragen € 26,25 te betalen in kontanten in Thaise Baht tegen de geldende wisselkoers. Voor consulaire tarieven klik hier.
Marcel

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11599
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wijziging procedure handtekeninglegalisatie NL ambassade

#2 Bericht door jumbo » donderdag 17 november 2016, 06:38

Da's inderdaad minder. Dan lijkt een wijziging naar bank tegoed eenvoudiger.
Heb je niets met de ambassade te doen dacht ik...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wijziging procedure handtekeninglegalisatie NL ambassade

#3 Bericht door dutch » donderdag 17 november 2016, 07:46

jumbo schreef:Da's inderdaad minder. Dan lijkt een wijziging naar bank tegoed eenvoudiger.
Heb je niets met de ambassade te doen dacht ik...
Minimaal 800.000 baht op de bankrekening en,naar mijn beste weten,minimaal al 3 maanden op de rekening.
(dus niet even 800.000 baht bij een vriend/kennis lenen en na de operatie weer teruggeven,zoals het vaak gebeurde)
Ik doe dit al 12 jaar zo en bespaart me een hoop ellende en lange autoreis.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11599
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wijziging procedure handtekeninglegalisatie NL ambassade

#4 Bericht door jumbo » vrijdag 18 november 2016, 02:37

dutch schreef:
jumbo schreef:Da's inderdaad minder. Dan lijkt een wijziging naar bank tegoed eenvoudiger.
Heb je niets met de ambassade te doen dacht ik...
Minimaal 800.000 baht op de bankrekening en,naar mijn beste weten,minimaal al 3 maanden op de rekening.
(dus niet even 800.000 baht bij een vriend/kennis lenen en na de operatie weer teruggeven,zoals het vaak gebeurde)
Ik doe dit al 12 jaar zo en bespaart me een hoop ellende en lange autoreis.
Als gehuwd man met Thaise vrouw mag ik het met 400,000 doen....maar ik heb de NL ambassade gevraagd hoe een expat zoals ik
die hier woont en in de regio werkt en zijn salaris rechtstreeks in NL en/of TH laat uitbetalen, zijn inkomsten kan aantonen
De ambassade vraagt NL bewijsstukken en de Thaise tax authoriteit Thaise bewijsstukken...
Val een beetje buiten de boot


Het is niet meer zoals vroeger Dutch toen expats gewaardeerd werden voor hun toegevoegde waarde aan de NL economie als
pioniers in veel gevallen...Nu pakken ze je bankrekening af en maken je verblijf in het land waar je wilt wonen onnnodig moeilijk
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wijziging procedure handtekeninglegalisatie NL ambassade

#5 Bericht door dutch » vrijdag 18 november 2016, 03:09

Ik heb deze keuze indertijd samen met mijn vrouw gemaakt.
Wij hielden rekening met de mogelijkheid dat er iets zou kunnen gebeuren waarbij het eenvoudiger zou zijn als we het zo zouden regelen.Hoe spijtig dat dit fullfilling probecy bleek toen zij onverwachts overleed.
Eenieder maakt zijn keuze binnen de mogelijkheden.
Dat gerommel met de nederlandse ambassades dat ik in de loop der tientallen jaren in diverse buitenlanden heb meegemaakt,gaf daar aanleiding toe.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11599
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wijziging procedure handtekeninglegalisatie NL ambassade

#6 Bericht door jumbo » vrijdag 18 november 2016, 09:44

Heb de criteria voor inkomsten aantonen nog een keer doorgelezen en zag het volgende;


• Nederlandse loonstroken en/of Nederlandse jaaropgave werkgever;
• bewijs van betaling en/of jaaropgave van een Nederlandse uitkering of pensioenregeling;
• ontvangstbewijzen of dagafschriften, waaruit blijkt van andere inkomsten dan inkomen als hiervoor bedoeld;

Wellicht dat daar een mogelijkheid ligt... zal eens navragen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Wijziging procedure handtekeninglegalisatie NL ambassade

#7 Bericht door Ben » woensdag 30 november 2016, 06:00

De onlangs aangekondigde vernieuwde procedure voor het aanvragen van een gelegaliseerde inkomensverklaring heeft veel vragen opgeroepen. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken zoekt nu samen met de Nederlandse Ambassade in Bangkok naar een constructieve oplossing, die zowel juridisch correct is, als ook acceptabel voor de Thaise autoriteiten, en waarbij uiteraard het belang van de Nederlandse gemeenschap niet uit het oog wordt verloren. Hiervoor hebben wij meer tijd nodig en vragen daarom aan iedereen nog even geduld. Om die reden is ook besloten om wijzigingen niet eerder dan 1 april 2017 in te laten gaan. Wij houden u op de hoogte.

https://www.facebook.com/netherlandsemb ... NE&fref=nf

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Wijziging procedure handtekeninglegalisatie NL ambassade

#8 Bericht door sjeng » woensdag 30 november 2016, 07:53

Ben schreef:De onlangs aangekondigde vernieuwde procedure voor het aanvragen van een gelegaliseerde inkomensverklaring heeft veel vragen opgeroepen. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken zoekt nu samen met de Nederlandse Ambassade in Bangkok naar een constructieve oplossing, die zowel juridisch correct is, als ook acceptabel voor de Thaise autoriteiten, en waarbij uiteraard het belang van de Nederlandse gemeenschap niet uit het oog wordt verloren. Hiervoor hebben wij meer tijd nodig en vragen daarom aan iedereen nog even geduld. Om die reden is ook besloten om wijzigingen niet eerder dan 1 april 2017 in te laten gaan. Wij houden u op de hoogte.

https://www.facebook.com/netherlandsemb ... NE&fref=nf

1 APRIL :cheesy: LAAT ME NIET LACHEN

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”