Mijn intrede in Thailand.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Mijn intrede in Thailand.

#31 Bericht door nbreeker » woensdag 01 juli 2015, 11:36

Ja Elst jij maar voor een Thai is een kroon van 200 euro een hoop geld,de verkering van mijn zoon heeft ook een hopeloos gebit en er moet van alles aangebeuren al 10 gevuld en 7 getrokken 3 rootcanal behandelingen met drie kronen,ja zij komt ook uit een heel arm gezin vader en moeder werken allebei hard maar als je maar een beetje verdiend dan valt de tandarts al gauw af hier in Thailand want die is voor een Thai gewoon abnormaal duur.

Je kunt naar het gouvernement hospitaal maar dan moet je wel een klein jaar voor uittrekken en een hele dag wachten is heel normaal maar niet werken geen geld het draait altijd om het zelfde.

En als je hier woont en van je Aow en nog een beetje rond moet komen dan lopen een paar kronen ook aardig in de papieren nu is het wel zo dat we regelmatig een loons verhoging krijgen ik zag net op de SVB dat we er komende maand weer 2 euro bij krijgen dus dat is mooi mee genomen,ik klaag niet hoor wij hebben het goed en komen niets tekort alles is betaald en niemand krijgt een cent,dus dan kan het lang aan,en we sparen ook nog iedere maand.

En ik ben het volkomen met je eens dat het in Thailand goedkoper is dan in Holland maar de salarissen zijn ook niet te vergelijken,en de prijs van de boodschappen zijn ook bijna verdubbeld in die 10 jaar dat ik hier woon,en daar gaan we weer ook voor een Thai.het enigste waar die Thai geen last van heeft en wij farangs wel is de waarde van de euro en die is ook alweer een tijdje om te huilen.Mijn vrouw merkt daar ook weinig van want die krijgt iedere maand hetzelfde en wat ik spaar voor mijn zoon ook,alleen ik merk het in m'n zakcenten dat wordt steeds minder.Maar veel heb ik niet nodig kom niet in het cafe dus dat scheelt en ik rook ook niet dus dan kan het lang aan.het zal wel weer eens beter worden met de euro.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Mijn intrede in Thailand.

#32 Bericht door genesis » zaterdag 04 juli 2015, 15:41

De gebruiken, omgangsvormen, traditie, gezichtsverlies, ik vind dat soms wel eens een beetje vermoeiend, vooral omdat ik zie hoe tenenkrommend het voor mijn vriendin is (en mij), voor haar om te zien dat haar familie het goed probeert te doen (mooie sier) voor anderen, maar zij er de zorg cq middelen voor moet aanreiken.

Best lastig op z'n tijd. Ook tussen beiden in je relatie kan je toch heel goed merken dat er een flink verschil is vanuit culturele achtergrond. Het vraagt een splagaat op z'n tijd (van beiden). De kracht en invloed van familiebanden zijn ook voor mij duidelijk van niet westers niveau en dat vraagt ook de tijd om te begrijpen, wat nog niet wil zeggen dat die dan ook 1 op 1 geaccepteerd worden.

Qua ins and outs krijg ik alle info die ik nodig heb en van enige jalouzie is ook geen spraken, als ik beter kan moet ik maar gaan straalt ze altijd uit. (alhoewel ik als geintje ooit eens zei dat ik geen slippertje zou aandurven omdat ik bang was dat als ik s'morgens wakker zou worden ze mij ..... eraf zou hebben gesneden, waarop ze zei: 'maak je om je ....... maar geen zorgen, ik snij je kop eraf! :mrgreen: )

Wat ik nooit had gedacht vroeger dat die kleine, tengere, vriendelijk uitziende Aziatische dames zoveel (wils) kracht in hun hadden, ze kunnen/hebben meer haar op hun tanden dan westerse vrouwen. :shock:

Genesis

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Mijn intrede in Thailand.

#33 Bericht door genesis » zaterdag 04 juli 2015, 16:04

Pensioen en kosten voor levens onderhoud: ik hoop dat mijn pensioen (wat ik kan zien op Pensioenfonds.nl) tegen die tijd voldoende zal zijn om in Thailand te kunnen wonen?! (Netto volgens de site € 2.650 en dat is veel minder dan mijn huidige salaris en valt dus wat tegen)

Omdat ik verwacht mijn 2 hypotheken tegen die tijd afgelost te hebben, zal het allemaal wel gaan, maar van alleen mijn pensioen tegen die tijd is het toch geen echte vetpot meer.

Genesis

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Mijn intrede in Thailand.

#34 Bericht door driver » zaterdag 04 juli 2015, 20:54

genesis schreef:Pensioen en kosten voor levens onderhoud: ik hoop dat mijn pensioen (wat ik kan zien op Pensioenfonds.nl) tegen die tijd voldoende zal zijn om in Thailand te kunnen wonen?! (Netto volgens de site € 2.650 en dat is veel minder dan mijn huidige salaris en valt dus wat tegen)

Omdat ik verwacht mijn 2 hypotheken tegen die tijd afgelost te hebben, zal het allemaal wel gaan, maar van alleen mijn pensioen tegen die tijd is het toch geen echte vetpot meer.

Genesis
2650 netto incl aow neem ik aan en dan nu al moeilijk denken ? Ik heb tzt lees over 11 jaar netto 750 per maand aow en meer niet.
Verkoop huis en spaargeld wordt dan mijn/ons pensioen en hoeveel dat is zie ik wel als ik hier ooit vertrek.
mijn doel is een x bedrag te hebben en wordt het minder ook best.
Ik snap echt niet waar sommige mensen zich zo druk om maken hier als het gaat om leven in Thailand en wat je nodig hebt.
Met 1000 euro per maand en klein eigen huisje wat betaald is ga ik het daar ook redden als het moet dat weet ik heel zeker en misschien is dan een betaalbare verzekering het enigste struikelpunt maar dat zou dan ook uit eigen geld betaald moeten worden.

gr driver
Laatst gewijzigd door driver op zaterdag 04 juli 2015, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Mijn intrede in Thailand.

#35 Bericht door driver » zaterdag 04 juli 2015, 21:05

genesis schreef:De gebruiken, omgangsvormen, traditie, gezichtsverlies, ik vind dat soms wel eens een beetje vermoeiend, vooral omdat ik zie hoe tenenkrommend het voor mijn vriendin is (en mij), voor haar om te zien dat haar familie het goed probeert te doen (mooie sier) voor anderen, maar zij er de zorg cq middelen voor moet aanreiken.

Best lastig op z'n tijd. Ook tussen beiden in je relatie kan je toch heel goed merken dat er een flink verschil is vanuit culturele achtergrond. Het vraagt een splagaat op z'n tijd (van beiden). De kracht en invloed van familiebanden zijn ook voor mij duidelijk van niet westers niveau en dat vraagt ook de tijd om te begrijpen, wat nog niet wil zeggen dat die dan ook 1 op 1 geaccepteerd worden.

Qua ins and outs krijg ik alle info die ik nodig heb en van enige jalouzie is ook geen spraken, als ik beter kan moet ik maar gaan straalt ze altijd uit. (alhoewel ik als geintje ooit eens zei dat ik geen slippertje zou aandurven omdat ik bang was dat als ik s'morgens wakker zou worden ze mij ..... eraf zou hebben gesneden, waarop ze zei: 'maak je om je ....... maar geen zorgen, ik snij je kop eraf! :mrgreen: )

Wat ik nooit had gedacht vroeger dat die kleine, tengere, vriendelijk uitziende Aziatische dames zoveel (wils) kracht in hun hadden, ze kunnen/hebben meer haar op hun tanden dan westerse vrouwen. :shock:

Genesis
Keuze van jouw vriendin toch lijkt me als zij voor de mooie sier moet zorgen al dan niet indirect via jouw.
Afspraken maken vooraf betekent geen gedoe achteraf dus bij ons weet iedereen hoe het ervoor staat.
Suk woont nu hier dus enige afstand scheelt ook maar terugkerend naar Thailand 4 weken bijv betekent echt niet dat de geldmachine arriveert dat weet haar familie en die vragen ook nooit ergens om en dus krijgen ze gewoon datgene wat wij zelf kwijt willen en thats it.

Cultuurverschil..ja, ook hier iedere dag wel en uiteindelijk vaak in Suks nadeel omdat zij Thais denkt maar hier woont en werkt dus zij moet vaker omschakelen dan mij op dat punt ;)

Jaloezie ...Zei Suk in het begin ook wel eens wat jij meldt maar Suk weet hoe ik leef en denk en zolang ik hier genoeg te eten krijg hoef ik elders niks te halen en echt hongerig ben ik niet duszzz :angel:

Tis allemaal niet zo moeilijk voor mij en wordt het wel moeilijk dan moet het heel snel makkelijk worden anders wordt het nooit meer moeilijk ... :giggle:

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”