Mijn leven in Thailand en omstreken

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Ons leven in Thailand

#541 Bericht door Harm » vrijdag 27 maart 2015, 11:29

Als je zoveel mango's hebt kun je ze ook schillen, tot moes draaien in de blender en dan op een groot stuk plastic in de zon laten drogen
Verrot niet, beschimmeld niet en tot zelfs 2 jaar na maak datum kun je de mango dan nog eten
Wordt een soort van plak kauwgom maar dan zachter, die kunt rollen of in plakken snijden
Die plakken kun je dan later weer in gerechten verwerken of zo eten.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ons leven in Thailand

#542 Bericht door prajak » vrijdag 27 maart 2015, 14:48

Ons leven in Thailand; 27 maart 2015

Plat

‘Daar mag wel wat lucht bij’ is mijn gedachte als we vanmorgen op de Honda stappen. En 100 meter verder weet ik het al: daar kan geen pomp tegenop. Lek.

Kai neemt een tuktuk naar de stad voor de laatste rabiesprik en ik rij zo langzaam mogelijk de 8 km naar de Honda dealer en weet dat ik beide achterbanden kan weggooien.

Ik wens niet te rijden op een geplakte binnenband dus heb 3 nieuwe binnenbanden in de koffer. Maar om half 8 is geen enkele lokaal repairshopje open.

850 baht, 25 euro, alles weer OK en we gaan samen naar huis en pak de spullen voor het bezoek aan een vriend in Khumpawapi. Ben 200 km later thuis en niet blij.

Dus ik laat het hierbij voor vandaag.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ons leven in Thailand

#543 Bericht door prajak » zaterdag 28 maart 2015, 06:19

Ons leven in Thailand; 28 maart 2015

Goede daden dag

Kai waarschuwt me al. Vandaag een lokale Boeddha feestdag en de bassen zullen op max gaan.

Maar men houdt gewoon eens rekening met elkaar. Ze hebben allemaal de stereo aan staan en tegen elkaar op bassen is zinloos. Dus hoor je overal wel wat.

Een mini-orkestje loopt door de stegen. Een trommel, een fluitspeler en een aantal dames en heren die de joligheid zelve uithangen en niet te beroerd zijn de hand op te houden voor een biljetje dat daarna in de geldboom wordt gehangen.

En omdat Boeddha ook de zegeningen van de natuur hoog in het vaandel heeft staan wordt er hier en daar gelald op de tonen van ‘en we nemen er nog een...’. Mij best hoor; des te eerder liggen ze allemaal op hun gat.

Schooltest

Het houdt niet op. Junior komt als nummer 3 qua cijferlijst van de onderbouw af en gaat naar de Matthayom maar men test wat af. Test, contest, ‘hero’ zijn woorden die vallen de afgelopen weken en wat ik begrijp is het mogelijk dat junior gelijk naar klas 2 gaat.

Dan mist ie wel een aantal vriendjes in de klas.Vrienden gaat hij sowieso missen want zijn nieuwe school ligt de andere kant op, nabij het nieuwe voetbalstadion zoals wij zeggen ‘achter de Lotus’. Iets dichter bij huis, dat wel.

Enfin, junior en Kai zijn vanaf half 8 al op school. Ik heb het rijk alleen vandaag.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ons leven in Thailand

#544 Bericht door prajak » zondag 29 maart 2015, 04:40

Ons leven in Thailand; 29 maart 2015

Nononono’s

Vannacht is de zomertijd weer ingegaan. De zomertijd heeft een lange geschiedenis en daar kun je hier wat van lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd

In Nederland kwam die in 1977 en in het biljartkroegje waar ik wel kwam, golfbiljart doet men daar en toen nog zonder erg dicht bij elkaar staande ‘stoppen’ en zonder ‘kaders’, zat een groepje van 4 bouwvakkers dat de zomertijd niet wenste te aanvaarden. De Nononono’s werden ze genoemd.

Ze hadden hun horloge consequent op gewone tijd staan. Dat gaf problemen als ze moesten biljarten voor de competitie want men kwam nimmer op tijd en het gevolg was dat het sluitingsuur van de kastelein ook niet werd aanvaard.

Die was echter niet van plan een bekeuring op te lopen dus die heren gingen dan een straat verder naar het illegaal cafeetje dat werd uitgebaat van achter de keukentafel en waar de pils gratis was. Gratis voor de aanwezige ‘vrienden’ maar waar wel een collectebus op tafel stond. Ook een vriendenclub kan niet van de wind leven.

We vroegen ons in gemoede af hoe de Nononono’s dat met hun werk deden. Tot een van hun dames eens de kroeg in kwam met de woorden ‘Sjraar, je hebt het verkeerde klokkie om...’. De mythe was doorgeprikt....

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ons leven in Thailand

#545 Bericht door printen44 » zondag 29 maart 2015, 06:07

Erik, hoe deed Nongnaai het op die schooltest? En slaat hij een klas over?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ons leven in Thailand

#546 Bericht door prajak » zondag 29 maart 2015, 06:37

Op de markt hoorde ik iedere week de verkoper van sinaasappelen. Met welluidende stem verdwenen de sinaasappelen in een grote zak. NOG EEN, NOG EEN, NOG EEN ... meneer trok de aandacht van alle kopende mensen.

Zoiets dus. Men is nog niet klaar met testen, ik meen in de loop van volgende week volgt een eerste resultaat. Hij was bij de top van de onderbouw hartje stad maar nu zit de top van de muang bij elkaar. Afwachten dus.

De Matthayom begint pas na songkran, dus rond 20 april. We horen het zeker. Welke school het wordt is wel al bekend.

We zitten aan de kroketten 'van het huis'. Zes minuten op 180 graden in goeie olie en de smaak is prima. Volgende keer iets meer zout, wat meer paprikapoeder en een snuifje curry en dan mag jij ook proeven als je weer hier bent. Of ik neem ze mee.....

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Ons leven in Thailand

#547 Bericht door serpay » zondag 29 maart 2015, 07:21

leuk onderschrift.
maar helaas door jullie zelf onderuitgehaald enkele maanden geleden,
toen hadden jullie het koud en was het winter in thailand volgens diverse schrijvers.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ons leven in Thailand

#548 Bericht door prajak » zondag 29 maart 2015, 07:40

Winter in Thailand heet bij jullie zomer, Serpay..... :giggle2:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Ons leven in Thailand

#549 Bericht door elst99 » zondag 29 maart 2015, 08:14

Dat dacht jij, we slapen in de zomer ook niet onder een dekbed, of het moet een erg koude zomer zijn.
Voorlopig wel een nat voorjaar, de tulpenbomen in het plantsoen staan volop in bloei, prachtig!
Maar ja vanmiddag verwachten ze onstuimig weer, zal dus van korte duur zijn.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ons leven in Thailand

#550 Bericht door prajak » zondag 29 maart 2015, 09:58

Elst99, jullie buren noemen dat in hun heerlijke taal ' Im Großen und Ganzen ' en dan klopt het wel hoor.

En wij genieten van een rustige zondag, lekker warm, beetje wind, straks een TV-avondje met Thai boksen en heb ik een melige bui dan kijk ik wel Van Duin voordat ik een pilsje opentrek.... Aan Oranje heb ik niks gemist, lees ik net.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Ons leven in Thailand

#551 Bericht door elst99 » zondag 29 maart 2015, 10:28

Wij hebben net Verstappen in de formula 1 in Maleisië zitten kijken, hij deed het goed!
Met een heerlijk kop koffie met koffielikeur op de zondagmorgen!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Ons leven in Thailand

#552 Bericht door serpay » zondag 29 maart 2015, 19:49

prajak schreef:Winter in Thailand heet bij jullie zomer, Serpay..... :giggle2:
waarom klagen jullie dan dat het koud is als het kwik rond de 20 komt??
ach ja de botjes worden oud en koud zal ik maar zeggen...
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ons leven in Thailand

#553 Bericht door prajak » maandag 30 maart 2015, 01:16

Ik mag hopen dat jij ook eens oud wordt, Serpay. Of wil je er warm van tussen op je 50e? Dan is er voor ons ouwetjes wel wat meer AOW want dat van jou hoeft dan niet uitbetaald..... :giggle: Kan ik een extra deken kopen voor de kouwe botten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ons leven in Thailand

#554 Bericht door prajak » maandag 30 maart 2015, 07:34

Ons leven in Thailand; 30 maart 2015

Dagje Lotus

Ik ga maar eens mee, vandaag. Een beetje voeling houden met het winkelgebeuren en toch maar eens kijken of ze nog blikjes bier hebben van 320 ml want Kai komt al maanden met halveliters thuis. (Schrijf je dat zo? Ja, je schrijft ook halvegare en halvemaan). Die blikjes hebben ze, ik noem geen naam maar de forumbaas heet ook zo.

Om 11 uur gaan we op de Honda, Kai neemt later de boodschappen mee in een tuktuk.

Voetbalshirts

In de mall zie ik een meneer die voetbalshirts verkoopt. Knal oranje, kan niet missen, dat is zeker niet Turkije. Ik heb junior dat shirt gekocht en ga hem niet vertellen van de mazzelgoal vlak voor tijd. Normaal hebben de Duitsers zo’n gelukje.

Songkran nadert

De Lotus biedt nu volop Songkranspuiten aan, 299 baht voor twee joekels van drukspuiten die precies zo zijn gemaakt dat ze drie dagen mee kunnen en daarna van ellende uit elkaar vallen. De afsluitring is te vervangen hoor maar het plastic is dan verwrongen. Het is goed voor de brandhoop, die doet het dan beter.

Vergeten.....

Hebben we alles ingeslagen en geluk dat net een extra kassa opengaat, ik word aan mijn arm getrokken door de kassajuffrouw, heb alles betaald en Kai blijkt de rijst vergeten. Alle kassa’s propjesvol.

Van ellende maar de Swenson ingegaan en twee bekertjes met ijs besteld, chocolade, en als eindelijk Kai aanschuift blijken de bekers te groot; voor beiden nota bene. Ik moet een stuk ijsco laten staan. Zo ziek ben ik nog nooit geweest, zo bontje heb ik het nog nooit gemaakt. Het zal de oude dag zijn.

Terug naar huis en alles op zijn plekkie zetten. Junior is blij met shirt en spuiten en ik heb voor vanavond mijn pilsje, Kai haar Spy. We kunnen weer twee weken vooruit.

hanshu

Re: Ons leven in Thailand

#555 Bericht door hanshu » maandag 30 maart 2015, 08:08

Wij hebben in het dorp zo'n winkeltje en de dame die dat runt doet haar inkopen bij de Makro in Khong Kaen of Udon.Voor ons zo'n 70 km met de bus.
Wanneer ik aankom in het dorp bestel ik bij haar altijd de dingen die ik veel gebruik,dus ook de blikjes waarvan we de naam niet noemen.Als veel gebruiker betaal ik bv voor mijn sigaretten 5 baht minder dan bij de 7/11 en hoef zelf geen voorraad aan te houden.Ik lever een lege verpakking van wat ik gebruik in en zij zorgt dat het er is. [|)
Lang leve Thailand en zijn vriendelijke ,zorgzame bevolking. [|)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”