Watervoorziening

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Watervoorziening

#1 Bericht door Ashakorat » vrijdag 21 november 2014, 13:28

Ik wil een waterton laten ingraven met een pomp om een beetje druk in huis te krijgen. Nu is het zo dat de warmwatervoorziening regelmatig niet werkt omdat er te weinig druk is en ik onder de douche heen en weer moet springen om helemaal nat te worden. Bovendien komen er steeds meer planten/struiken in mijn tuin te staan, is nu al elke dag minimaal een uur sproeien, als ik wat meer druk heb gaat dat een stuk sneller.

Nu heb ik een keer iets op dit blog gelezen dat ik helaas niet meer terug kan vinden. Het was een tip van iemand om vóór de pomp in gebruik wordt genomen de kraan naar het huis dicht te doen, of de kraan tussen het vat en de pomp dicht te doen zodat er een "luchtbuffer" werd opgebouwd en de pomp niet bij elk druppeltje verlies aanslaat. Helaas weet ik niet meer welke het was.

Andere vragen waar misschien ook nog tips over kunnen worden gegeven zijn de inhoud van het vat, de meeste die ik zie staan zijn tussen de 800 en 1000 liter, en de sterkte van de pomp. Wij wonen begane grond met zijn tweetjes maar hebben wel veel sproeiwerk.

Vast bedankt. [|)
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Watervoorziening

#2 Bericht door Hua Thale » vrijdag 21 november 2014, 15:52

Ingraven is geen best plan is ook nergens voor nodig behalve als je ruimte wil uitsparen hoewel een tank plus pomp ook niet echt ruimte vreters zijn.
Kunnen bijde 'buiten' staan.
Lid Nbreeker heeft een ondergrondse tank.
1000 liter is veelal normaal hoelang je daarmee vooruit kan is makkelijk uit te rekenen met je afschrift.
Enkele dagen buffer is aan te raden de kwaliteit tanks stoppen meestal bij 1000/ 1100 liter en twee stuks is dubbelen ruimte dus en aangesloten zijn als communicerende vaten.
Je tweede verhaal over die luchtbuffer snap ik helemaal niks van en slaat nergens op denk ik beetje pomp slaat aan op aanvraag water en zijn veelal redelijk stil en staan naast de tank de veelal buiten staat.
Terugslag klep zit er meestal tussen meer als dat kan ik niet verzinnen met dit verhaal.
Sterkte pomp standaart druk is aan te raden aangezien de lijmverbindingen van je watervoorziening in en rondom het huis dit ook moeten kunnen dragen.
En men is daar niet zo'n ster in verlijmingen boven de grond en natuurlijk ook onder de grond. :oops:

Succes
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

henk177
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 146
Lid geworden op: maandag 22 november 2010, 18:06
Locatie: Chon Buri

Re: Watervoorziening

#3 Bericht door henk177 » vrijdag 21 november 2014, 16:27

Als je de ruimte hebt is het inderdaad beter om hem boven de grond te plaatsen .Op die manier heb je ook bijna je warmwatervoorziening niet meer nodig omdat de zon dat werk al voor een heel eind doet .
Van je luchtbuffer snap ik eigenlijk ook niks omdat het eigenlijk onmogelijk is een luchtbuffer te creëren tenzij je er een extra expansievat bij zet .Zelf heb ik voor een 350 watt pomp gekozen omdat je dan behoorlijk wat power op je leidingen hebt .Alles werkt hier ruim 6 jaar en nog nooit problemen gehad ,ook niet met de gelijmde pvc .
Bovengrondse tanks zijn er tot 2000 liter .Mocht je er voor kiezen om toch in de grond te maken let je dan wel op dat de tank continu vol staat ? Mocht hij leeg zijn dan kon het wel eens zijn dat hij bij veel regen zichzelf wil laten zien en spontaan als een mol uit de grond komt .Succes.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Watervoorziening

#4 Bericht door Ashakorat » vrijdag 21 november 2014, 17:40

Ik heb dat verhaal een week of 2 geleden gelezen toen ik oude postings doornam over watervoorziening, waterpomp en dergelijke., de tip was van een VIP, iemand als Dutch of NBreeker. Dat het voordeel opleverde werd me wel duidelijk, het technische stukje snapte ik niet dus wilde het bewaren maar dat is mis gegaan. Kan het nu niet meer vinden.
Wat jullie nu aangeven over de tank boven de grond spreekt me wel aan. Is een stuk makkelijker en ik heb plek genoeg. Het enige dat ik me afvraag is of het niet ongezond is dat het water zo warm wordt door de zon. Als in de regenperiode niet gesproeid wordt heeft het water een behoorlijk lange "doorlooptijd". Loop je dan niet het risico van Legionella of iets dergelijks?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Watervoorziening

#5 Bericht door Ashakorat » vrijdag 21 november 2014, 18:11

Ik heb het gevonden van nbreeker 22 maart 2013;

"Nog een tip als je de water pomp installeer,plaats dan in de zuig en de pers een afsluiter,als je aan de leiding na de pomp heb gewerkt dus die is leeg dan is de pomp ook leeg of als je de pomp heb geïnstalleerd en je start hem voor de eerste keer op sluit dan de afsluiter in de persleiding en start de pomp,hij slaat dan af op z'n pressorstaat maar heeft dan wel een luchtkussen opgebouwd waardoor de pomp niet steeds aanslaat als je een kopje water gebruikt.Soms hoor je pompen aanslaan/stop/aanslaan/stop dat is een teken dat er geen luchtkussen in het ingebouwde druk vat zit en je de levensduur van je pomp op deze manier een paar jaar verkort."

Aanvullende vraag van mij is dan waarom een kraan tussen de pomp en de tank?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Watervoorziening

#6 Bericht door v@go » vrijdag 21 november 2014, 19:05

Afbeelding

voor meer info http://be.grundfos.com/products/find-pr ... mb-sp.html

je hebt een zelfaanzuigende pomp nodig die als je de kraan opendraait gaat draaien en water uit je tank haalt.

Ik heb in Belgie een regenwater put met 10m3 schoon regenwater.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Watervoorziening

#7 Bericht door DeDe » zaterdag 22 november 2014, 00:57

Koop een hydrofoor en geen pomp, dan heb je altijd de waterdruk die je nodig hebt.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Watervoorziening

#8 Bericht door Ashakorat » zaterdag 22 november 2014, 09:30

Heb even geGoogled wat een Hydrofoor is en volgens mij is dat inderdaad een betere oplossing dan een pomp. Ik neem aan dat die ook in thailand te krijgen zijn bij winkels als HomePro? Bij een pomp ben je toch gauw geneigd om een te zware te nemen voor het geval je veel tappunten gebruikt, dit is denk ik veiliger voor het leidingwerk. Ik denk wel dat de prijzen behoorlijk hoger liggen dan een standaardpomp.
Verder heb ik nog even naar watertanks gekeken, tanks die boven de grond staan zijn wel aanzienlijk duurder dan ingegraven tanks.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Watervoorziening

#9 Bericht door Hua Thale » zaterdag 22 november 2014, 10:08

In Thailand denkt men ietsje anders over installatie 'eisen' dus alles is zo ongeveer mogelijk tot het fout gaat. ;)
Hier wat Nederlandse 'eisen' voor hydrofoor let op het leidingwerk voorschrift.
Verlijmingen volgens de standaard methode zijn niet gewenst bij dit soort installatie begrijp dat we niet in Nederland zitten maar misschien toch een puntje om over na te denken. :Whistle:
Voor je tuin is het wel weer handig. :thumbsup:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Watervoorziening

#10 Bericht door nbreeker » zaterdag 22 november 2014, 10:23

DeDe schreef:Koop een hydrofoor en geen pomp, dan heb je altijd de waterdruk die je nodig hebt.
Als je een normale huis tuin en keuken pomp koopt die overal verkrijgbaar b.v. een Hitachi dan is de Hydrafoor ingebouwd,daarom moet je de pomp starten met de persklep dicht zodat de lucht in de tank Hydrofoor samen wordt geperst tot ongeveer twee bar en daarna afslaat,totdat de druk weer is gezakt vanwege het water gebruik en de lucht dan expandeert tot zeg maar 1,2 bar en dan de pomp weer aanslaat.Mocht je het niet begrijpen stuur me dan een PB met je telefoonnummer dan bel ik je en probeer het je uit te leggen.het is wel aan te raden een tank te installeren van zo'n 2000 liter die dan tevens dienst doet als settlingtank dat gevuld wordt door het water uit de stad,en waar een vlotterklep inzit die de water toevoer stopt als de tank vol is.Tevens is het aan te raden het zo aan te leggen dat mocht je voor een tijdje van elektriciteit verstoken blijven,je het zo kan schakelen dat je weer water van de stad naar je huis kunt sturen dat is beter dan niets.

Iemand vroeg zich af waarom er in de zuigleiding een afsluiter moest nu het kan wel eens voorkomen dat je je pomp moet verwijderen vanwege reparatie en als je dan de zuigafsluiter dicht kan zetten blijven je 2000 liter in je tank.
Laatst gewijzigd door nbreeker op zaterdag 22 november 2014, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Watervoorziening

#11 Bericht door prajak » zaterdag 22 november 2014, 10:25

Ik heb destijds de keus gemaakt voor een tank bovengronds, een 500 L tank waarvan 400 L vulniveau. De tank pakt zonlicht en overdag douchen gaat zonder stroom in het warmwaterapparaat.

In de droge tijd gebruiken wij 20 kuub per maand (grote tuin om nat te houden) en dat met een tank van 400 liter betekent 50 vullingen per maand dus bijna 2 per dag. De tank voorziet dus een halve dag. De watervoorziening is hier OK, al 12 jaar. Een 1.000 L tank gaat bij mij niet want de waterdruk is te laag om de leiding naar 2 m hoog te brengen; of ik moet er 2 van 500 naast elkaar plaatsen en dan de 'communicerende vaten' in de praktijk brengen.

Een ingegraven tank betekent zwaarder pompen dus een klasse hoger kopen. Maar we hebben hier hoogstaand grondwater en er is al geschreven dat de tank dan kan gaan drijven. Nu is het prijsverschil tussen de pompklassen een 2.000 baht hier en die pomp gaat minstens 5 jaar mee dus dat is te overbruggen.

Zou ik opnieuw moeten beginnen dan deed ik dit weer. De kleine pomp geeft voldoende druk voor 3 tappunten tegelijk.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Watervoorziening

#12 Bericht door Ashakorat » zaterdag 22 november 2014, 10:32

Denk dat ik maar naar die jongens van Homepro toe ga, want hoe meer keuzes ik krijg hoe roder mijn hoofd wordt :?: :oops: Ik weet dat ze goede service geven en zij hebben ervaring met dit soort installaties. Ik laat het ook aanleggen via hen dus neem aan dat ik wel een goed advies kan krijgen.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Watervoorziening

#13 Bericht door Ashakorat » zaterdag 22 november 2014, 11:33

nbreeker schreef:
DeDe schreef:Koop een hydrofoor en geen pomp, dan heb je altijd de waterdruk die je nodig hebt.
Als je een normale huis tuin en keuken pomp koopt die overal verkrijgbaar b.v. een Hitachi dan is de Hydrafoor ingebouwd,daarom moet je de pomp starten met de persklep dicht zodat de lucht in de tank Hydrofoor samen wordt geperst tot ongeveer twee bar en daarna afslaat,totdat de druk weer is gezakt vanwege het water gebruik en de lucht dan expandeert tot zeg maar 1,2 bar en dan de pomp weer aanslaat.Mocht je het niet begrijpen stuur me dan een PB met je telefoonnummer dan bel ik je en probeer het je uit te leggen.het is wel aan te raden een tank te installeren van zo'n 2000 liter die dan tevens dienst doet als settlingtank dat gevuld wordt door het water uit de stad,en waar een vlotterklep inzit die de water toevoer stopt als de tank vol is.Tevens is het aan te raden het zo aan te leggen dat mocht je voor een tijdje van elektriciteit verstoken blijven,je het zo kan schakelen dat je weer water van de stad naar je huis kunt sturen dat is beter dan niets.

Iemand vroeg zich af waarom er in de zuigleiding een afsluiter moest nu het kan wel eens voorkomen dat je je pomp moet verwijderen vanwege reparatie en als je dan de zuigafsluiter dicht kan zetten blijven je 2000 liter in je tank.
Hi nbreeker,
Dank voor je aanbod.
Mijn laatste bericht had ik geschreven voor ik deze reactie en die van Prajak zag, bovenstaande maakt het me al een stuk duidelijker.
Ik ga in januari 3 maanden naar thailand als ik er niet uit kom zal ik je tegen die tijd een PB sturen.

Ik was degene die zich afvroeg waarom er een afsluiter tussen de pomp en het vat moest. Dat was in de situatie dat de tank ondergronds is, die loopt niet leeg als de pomp er af gaat. Wel als hij bovengronds staat of begrijp ik iets verkeerd?

De tank wordt inderdaad gevuld met leidingwater met een vlotter, ik neem aan dat als je zo,n tank koopt die vlotter er al in zit? Daar zijn ze toch voor gemaakt? Ik heb op de pagina bij prohome gezien dat zo,n tank van 2000 liter 20000 bath kost.

Heeft iemand enig idee als ik een redelijk standaard pomp koop en mijn tuin ga sproeien zodat ik alles uit die pomp trek wat hij kan leveren , hoelang het dan duurt voor die tank leeg is? Om het iets makkelijker te maken, zonder dat hij direct weer bijgevuld wordt met stadswater.?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Watervoorziening

#14 Bericht door Ashakorat » zaterdag 22 november 2014, 11:44

prajak schreef:Ik heb destijds de keus gemaakt voor een tank bovengronds, een 500 L tank waarvan 400 L vulniveau. De tank pakt zonlicht en overdag douchen gaat zonder stroom in het warmwaterapparaat.

In de droge tijd gebruiken wij 20 kuub per maand (grote tuin om nat te houden) en dat met een tank van 400 liter betekent 50 vullingen per maand dus bijna 2 per dag. De tank voorziet dus een halve dag. De watervoorziening is hier OK, al 12 jaar. Een 1.000 L tank gaat bij mij niet want de waterdruk is te laag om de leiding naar 2 m hoog te brengen; of ik moet er 2 van 500 naast elkaar plaatsen en dan de 'communicerende vaten' in de praktijk brengen.

Een ingegraven tank betekent zwaarder pompen dus een klasse hoger kopen. Maar we hebben hier hoogstaand grondwater en er is al geschreven dat de tank dan kan gaan drijven. Nu is het prijsverschil tussen de pompklassen een 2.000 baht hier en die pomp gaat minstens 5 jaar mee dus dat is te overbruggen.

Zou ik opnieuw moeten beginnen dan deed ik dit weer. De kleine pomp geeft voldoende druk voor 3 tappunten tegelijk.
Ik heb eerder deze vraag gesteld maar geen reacties gezien, maar een belangrijke vraag voor mij is toch wel de kwaliteit van het water als de tank boven de grond staat. Als de tank een paar weken niet gebruikt wordt omdat ik op vakantie ben oid loop je dan geen risico's op bacterieen oid in het water? Als al die tijd de zon er op staat wordt het toch behoorlijk warm.
Grondwater staat hier niet hoog dus ingraven zou ook kunnen. Wel valt af en toe het water een dag weg of zo dus een buffertje is wel prettig. Voor zover ik weet nooit meer dan 1 dag.
En wat jij noemt Prajak over die waterdruk omhoog brengen, eerst snapte ik het niet maar bedoel je dat een tank van 1000 liter op 2 meter hoogte gevuld moet worden? Een tank van 2000 liter zou dan nog hoger zijn. De waterdruk is hier ook heel laag. Als de wasmachine water vraagt kun je warm water wel vergeten, dan blijft er echt maar een z.....straaltje over. Dus het zou zo maar kunnen dat die druk bij mij ook te laag is daarvoor. moet ik even uittesten met de waterslang buiten. Goeie opmerking.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Watervoorziening

#15 Bericht door Hua Thale » zaterdag 22 november 2014, 12:36

Is eens bij je buren die al in de vaart der volkeren meegegaan zijn een bakkie doen en eens een praatje over de watervoorziening niet wat Ashakorat.
En als je nu toch wil gaan graven zou ik lekker een betonnen bak laten maken betegel en wel moet voor die 20.000 Bath goed te doen zijn kan je er gelijk drieduizend liter van maken.
Laatst gewijzigd door Hua Thale op zaterdag 22 november 2014, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”