Huis boek
Moderator: Loempia
-
- komt net kijken
Huis boek
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in dit forum. Ik bezoek regelmatig dit forum en veel onderwerpen gelezen maar een ding kan ik echt niet vinden. Het huisboek ''Tabien Baan"
We hebben een huis gekocht in Hua Hin en een blauwe boek gekregen van de verkooper en gingen naar de registerkantoor om op naam te zetten toe zeggen ze daar dat buitenlander moet wel een gele boek hebben. Ze zei dat we moet naar de NED. ambassade om de documenten zoals paspoort, register in Ned. en visa te vertalen naar Thais taal is dit kloppen? we wonen nog in Ned. en komen regelmatig naar HuaHin. Ik weet dat er zijn mensen die huizen hebben gekocht en naam op tabien baan gezet. Kunnen jullie mij vertellen hoe dat moet?
Ik ben nieuw in dit forum. Ik bezoek regelmatig dit forum en veel onderwerpen gelezen maar een ding kan ik echt niet vinden. Het huisboek ''Tabien Baan"
We hebben een huis gekocht in Hua Hin en een blauwe boek gekregen van de verkooper en gingen naar de registerkantoor om op naam te zetten toe zeggen ze daar dat buitenlander moet wel een gele boek hebben. Ze zei dat we moet naar de NED. ambassade om de documenten zoals paspoort, register in Ned. en visa te vertalen naar Thais taal is dit kloppen? we wonen nog in Ned. en komen regelmatig naar HuaHin. Ik weet dat er zijn mensen die huizen hebben gekocht en naam op tabien baan gezet. Kunnen jullie mij vertellen hoe dat moet?
- Ben
- Expat
Re: Huis boek
ana schreef:Hallo allemaal,
Van de huiseigenaar
1 Origineel van van huisregistratie + copieen
2 Zijn originele ID kaart + copieen
3 Origineel Chanoot + copieen van voor en achterzijde .
Documenten voor jullie
1 Paspoort + visa in Thais vertaald .
2 Uitreksel GBA + vertaling .
3 Nederlandse documenten zoals geboorte-, huwelijksakten en diploma's dienen in Nederland de legalisatieprocedure te hebben doorlopen alvorens u de documenten voor gebruik kunt aanbieden aan de Thaise autoriteiten. In geval van akten dient u de gemeente altijd om afschriften voor internationaal gebruik te verzoeken. Legalisatie dient in ieder geval te gebeuren door het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Thaise ambassade in den Haag.
4 Na vertaling is het ook mogelijk om dit op het Ministry of Foreign Affairs in Thailand te doen Lak Si
5 Deze documenten neem je mee naar de Amphur officieel moet de vorige eigenaar
Ook aanwezig zijn + nog een getuige.
Copieen moeten getekend zijn door de houder van wie het copie is .
Laatst gewijzigd door Ben op donderdag 02 april 2009, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- komt net kijken
Ik dank u wel, maar nog een ding we hebben met eeen inkomenvisa hoe gaat dat?
danku zeer.
danku zeer.
- Ben
- Expat
De term inkomen visa bestaat niet Het inkomen kan gekoppeld zijn aan een vorm van een visa .ana schreef:Ik dank u wel, maar nog een ding we hebben met eeen inkomenvisa hoe gaat dat?
danku zeer.
Ook die documenten mee nemen maar dat lijkt me logies als ik schrijf Paspoort en Visa en daar horen ook de inkomens documenten bij .
Bij de Nederlandse Ambassade in Bangkok
Deze verklaring heeft u veelal nodig ten behoeve van de Thaise immigratie voor het verkrijgen van een langer termijnsvisum. De verklaring kan worden afgegeven op vertoon van een originele jaaropgave van uw werkgever of een uitkerende instantie en uw paspoort.
Deze verklaring kan WEL schriftelijk worden aangevraagd.
-
- komt net kijken
voor me is heel duidelijk, dank u wel Ben.
- Ben
- Expat
Dan gaat lezen beter dan schrijven niet bepaald ABN maar ja dat kunnen ze in SoutAfrica ook nietana schreef:voor me is heel duidelijk, dank u wel Ben.

U moet er wel van uitgaan dan op div Tessebaan , Amphur in Thailand er anders over bepaalde zaken gedacht wordt de wijze die ik noem zou voldoende moeten zijn maar
het blijft Thailand .
Vergeet niet het originele Chanoot mee te nemen + copieen van voor en achterzijde
wat al in U bezit moet zijn als U al gekocht heeft .
Chok dee Good luck succes.
- RuudThai
- Expat
Het blijft Thailand, ja (zucht!).Ben schreef:U moet er wel van uitgaan dan op div Tessebaan , Amphur in Thailand er anders over bepaalde zaken gedacht wordt de wijze die ik noem zou voldoende moeten zijn maar het blijft Thailand .
Mijn vrouw, dochter en zoon staan - zijnde van Thaise nationaliteit - keurig in de blauwe Tabien Baan. Ik wist vantevoren dat ik daar niet bij kon staan, ik moest een geel exemplaar aanvragen.
Ik heb alle papieren die je hier vermeldde keurig in het Thaise laten vertalen en op de juiste wijze laten legaliseren, maar ik krijg geen geel Tabien Baan. Wat willen ze dan nog meer in deze amphur? Ze willen van alles van me weten, waarom ik in Thailand ben gaan wonen, wat mijn arbeids- en privéverleden in Nederland was enz. Een heel interview willen ze me afnemen. OK, maaarrrrr.... op de Amphur spreekt niemand Engels. Dus willen ze dat ik dat interview doe bij een officieel vertaalbureau (het dichtstbijzijnde zit voor ons in Udon Thani, 200 km. verderop) en dat dan in het Thais laat vertalen en laat legaliseren in Bangkok. Dan zijn we zo ongeveer 5000 baht verder en dat doe ik niet. Terwijl mijn Nederlandse vrienden in de stad Sakon Nakhon zonder problemen zo'n geel boekje krijgen. Voor mij pech gehad dat ik met Engels niet terecht kan op deze amphur.
Groet,
Ruud
-
- Volwaardig lid
Het is overal anders in CHiang Rai was het zo geregeld :
Passport met vertaling in het Thais
Brief van immigratie
Blauw Tabiaan baan
ID van de Hooftbewoner in het Blauw Tabiaan baan.
2 paspoort foto's 2 inch
en geen bath onder of over de tafel .
Passport met vertaling in het Thais
Brief van immigratie
Blauw Tabiaan baan
ID van de Hooftbewoner in het Blauw Tabiaan baan.
2 paspoort foto's 2 inch
en geen bath onder of over de tafel .

-
- Expat
Ook bij mij was het voeren van een "sollicitatie gesprek" noodzakelijk.Zo ongeveer alles wat Ruud omschreef werd ook aan mij gevraagd en op schrift gesteld (3 kantjes).
Tevens was het noodzakelijk om 2 getuigen te hebben die een eendere verklaring af moesten geven maar dan over mij.Of ze mij kenden en hoe lang etc.
Men nam het afgeven van het "gele" huisboekje echt serieus en het was tevens de eerste keer dat ze iets dergelijks deden.Vandaar dat men het misschien volgens het boekje deed.
Ruud,ook bij mij spreekt geen mens over de grens,maar met mijn wat onbeholpen Thais en de assistentie van mijn vrouw en telefonisch overleg(?) met mijn zwager (advokaat),lukte alles en na twee weken had ik het gele boekje.
Tevens was het noodzakelijk om 2 getuigen te hebben die een eendere verklaring af moesten geven maar dan over mij.Of ze mij kenden en hoe lang etc.
Men nam het afgeven van het "gele" huisboekje echt serieus en het was tevens de eerste keer dat ze iets dergelijks deden.Vandaar dat men het misschien volgens het boekje deed.
Ruud,ook bij mij spreekt geen mens over de grens,maar met mijn wat onbeholpen Thais en de assistentie van mijn vrouw en telefonisch overleg(?) met mijn zwager (advokaat),lukte alles en na twee weken had ik het gele boekje.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
- marinusmali
- Standaard Lid
Maar wat heeft dan dat gele boekje voor een wets kracht en wat houdt het in?
Ik heb een huis gekocht in Hua Hin.
Heb een leasehold constructie.
De naam op het channot is veranderd in de naam van mijn thaise vrouw.
(zijn dus officieel getrouwd en gelukkig).
In de tambien Ban (blauw boekje) staat haar naam.
Ik heb geen geel boekje (ook geen broekje).
Is dat dan belangrijk?
Is dat dan belangrijk?
-
- Erelid
En als ze een keer erg boos is, mag jij het terrein niet op, dus ook het huis niet in, ook niet met een geel boekje of broekje
Zie je volgende week.

Zie je volgende week.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
-
- Expat
Neen,het is niet zo belangrijk maar af en toe wel handig.marinusmali schreef:Maar wat heeft dan dat gele boekje voor een wets kracht en wat houdt het in?
Is dat dan belangrijk?
Ik heb geen Thais adresverklaring nodig bij wat voor gelegenheid dan ook.Ik neem gewoon mijn gele tabien baan mee en klaar is kees.

Het kostte geen geld alleen wat moeite en tijd.De moeite vind ik niet erg en tijd...........wel die heb ik genoeg sedert ik gepensioeneerd ben en het was tevens een lesje in geduld oefenen.Iets wat je vaak in Thailand nodig hebt.

Als het huis op naam van je Thaise vrouw staat zou ik adviseren om een usufruct te nemen.Absoluut recht om tot aan je dood in het huis te mogen blijven wonen ,OOK als het huis van eigenaar veranderd.
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Erelid
Je rijbewijs is meestal ook voldoende.dutch schreef: Ik heb geen Thais adresverklaring nodig bij wat voor gelegenheid dan ook.Ik neem gewoon mijn gele tabien baan mee en klaar is kees.![]()
Was het maar waar dat ....................
-
- Expat
En wat als je je rijbewijs gaat verlengen/vernieuwen ?Mart schreef:Je rijbewijs is meestal ook voldoende.dutch schreef: Ik heb geen Thais adresverklaring nodig bij wat voor gelegenheid dan ook.Ik neem gewoon mijn gele tabien baan mee en klaar is kees.![]()

Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Expat
Als je bent getrouwd op een amphur en je koopt land op naam van je echtgenote dan kan je volgens de Thaise wet geen lease constructie opzetten ( Juridish ben je 1 unit als echtpaar, lease met je eigen afsluiten ? ). je kan wel een Gele Tabien Baan krijgen en kan je een auto of Bike op naam zetten en ook de water/electra rekening.marinusmali schreef:Maar wat heeft dan dat gele boekje voor een wets kracht en wat houdt het in?
Is dat dan belangrijk?
Dus wat ze met jouw gebrouwen hebben klopt niet.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven