De '65' vrijstelling in Thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

De '65' vrijstelling in Thailand

#1 Bericht door prajak » woensdag 11 maart 2015, 15:26

Nieuw. Wie het hele aanslagjaar 2014 65 is of ouder krijgt een extra vrijstelling van 190.000 baht. Zie hier...

http://www.rd.go.th/publish/38533.0.html

Dit is de Thaise tekst.

Zoals uitgelegd in het belastingdossier postactieven in dit forum, mag Thailand heffen over bedrijfspensioenen uit NL. Er staat ook in dat niet iedereen er in slaagt zich daar te melden maar enkelen lukt het wel en die betalen in Thailand. Dan is dit een welkome vrijstelling.

Ben je niet gehuwd of heb je geen fiscale partner dan heb je recht op....

190.000 vrij wegens 65 zijn
40% verwervingskosten met een max van 60.000
De persoonlijke vrijstelling van 30.000
De nulschijf van 150.000

Tel uit: 430.000 baht vrijgesteld en deel dat door de koers van 35 ofwel dik 12.000 euro is onbelast.

Er zijn nog meer vrijstellingen; fiscale partner, thuiswonende kinderen, studerende kinderen, bepaalde levensverzekeringen, etc.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: De '65' vrijstelling in Thailand

#2 Bericht door carpediem » woensdag 11 maart 2015, 18:31

En wat betaal je dan over de rest?

Nu het gelukt is dat enkele mensen belasting kunnen betalen zal de belastingdienst mogelijk geen vrijstelling meer geven zonder bewijs van inschrijving bij de thaise belastingdienst; zoals die ik, nog en vrijwel alle anderen, heb verkregen.

Mijn dank gaat dan ook uit naar deze keurige burgers; nu ik dan uiteindelijk hier toch nog, mogelijk met terugwerkende kracht, mijn belasting kan betalen.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De '65' vrijstelling in Thailand

#3 Bericht door prajak » donderdag 12 maart 2015, 01:42

http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

Het schijventarief staat in hoofdstuk 3.

Keurige burgers, wel, ik heb me ook netjes gemeld en dat lees je in het belastingdossier maar ze wilden maar niet geloven in Nongkhai dat mijn bedrijfspensioen in Thailand belast is. Dus ik kwam er mee weg. En met die nieuwe vrijstelling van 190 k baht is mijn verplichting gewoon nul geworden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De '65' vrijstelling in Thailand

#4 Bericht door prajak » donderdag 12 maart 2015, 17:22

Het onaardige is: ik las van 2 Nederlandse mensen die netjes hun belastingverplichting in Thailand zijn nagekomen.

Want bedrijfspensioen is in Thailand belast. Gewoon, dat vloeit voort uit de Thaise wetgeving. Dat staat in vraag 6 tot en met 9 van het belastingdossier.

Ze hebben een mooi pensioen; ze geven zich niet bloot maar mijn indruk is dat dit rond de miljoen baht is. En daarnaast hebben ze AOW. Vertellen dat netjes en met een bewijsstuk in een blog.

Geslacht. Ze worden geslacht. Een van de reageerders suggereert zelfs dat ze wel 'aandelen hebben in de Thaise belastingdienst'.

En dan kan ik boos worden. Nu ben ik op een leeftijd dat je niet meer boos wilt worden, dat komt door de 'mildheid der dagen', maar ik vraag me dan af, om met de oud-voetballer Johan C te spreken, 'waar hep dat nou voor nodig'.

Nu trek ik me al lang niets aan van anonieme geschriften en ik ga daar ook niet reageren, mijn medewerking daar is opgezegd. Maar ik denk dan wel 'blij dat ik het beter weet en goeie informatie wil delen'. En dat geldt ook voor Lammert.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”