Thai Income Tax; formeel (na wijziging 2014 of later..)

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Thai Income Tax; formeel (na wijziging 2014 of later..)

#1 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:44

Thai Income Tax, formeel (1-1-2014)

Saaie kost ? Voor mensen die belasting tot hun vak rekenen absoluut niet. Saaie of angstige kost voor anderen die met bevende vingers alle blauwe enveloppen uit de rode bus halen ? Ja; begrijp ik best.

Maar je kent het gezegde: ‘Er zijn maar twee dingen zeker in het leven. Dood en belasting’. Wel, de dood wordt steeds beheersbaarder, voor de belasting geldt de zin ‘Echt, het is heus wel leuker te maken...’. In Thailand dan....

Ik lees: aanslagjaar 2015. Ik denk, maar vind dat nergens, dat men bedoelt het kalenderjaar 2014. Advies van jullie wordt op prijs gesteld. Er zijn meer landen die zo administreren.

Omdat de wijziging in artikel 1 ook voor ons emigranten en expats geldt is het misschien zinvol de belangrijkste zaken uit de wet dan maar eens hier te zetten en te vertalen en waar mogelijk van toelichting te voorzien.

De praktische uitwerking komt in een andere bijdrage.

De achtergrond van de aanvulling van forumlid Sirc in Thailandforum.nl

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... 3&start=15

(bijdrage van 2 februari 2014, 13.12 uur)

zit in een door veel van ons gehanteerde methode om in Thailand geen inkomstenbelasting te hoeven betalen over Nederlands inkomen dat strikt genomen aan Thailand ter heffing is toegewezen. Sorry Vlamingen, van jullie belastingregels en -verdragen heb ik geen kennis. Daarvoor is het Belgische forum.

Dat was de methode dat je inkomen genoten in jaar EEN in Nederland (A-land, B-land) laat staan en pas na 31 december dus in jaar TWEE naar Thailand haalt. Thailand mag dan niet heffen volgens de wettekst die gold. Die wettekst is gewijzigd, gelijk met het wijzigen van het schijventarief en de persoonlijke aftrekposten.

De nieuwe tekst van artikel 1...

http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

En de oude tekst...

http://web.archive.org/web/201305100853 ... 045.0.html

En wie een aardig boekje wil lezen...

http://www.pwc.com/en_TH/th/publication ... ooklet.pdf


FOTO

Geplaatste foto’s van internet

Ik heb doelgericht gezocht naar prentjes/foto’s die vrij op internet staan, met name Google.nl, Google.be en Google.co.uk. Toch staat er soms een krabbel op van de maker of drukker maar staat op de foto zelf geen naam of voorbehoud. Die foto’s heb ik hier geplaatst. En ze worden onmiddellijk weggehaald als blijkt dat rechten van derden worden geschonden.


Leuker kunnen we het niet maken maar wel....
Afbeelding
>>>
Laatst gewijzigd door prajak op vrijdag 28 februari 2014, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; formeel (na de wijziging 1-1-2014)

#2 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:44

( 2 )

Zie je het verschil ? Ik ga straks toelichten.

Maar de vraag is, gaat het nu ineens gebeuren, komt de Thaise belastingdienst achter ons aan ? Ik denk voorlopig niet. Daarover later in een andere bijdrage.

Ben je verplicht je te melden als je hier woont en inkomen hebt ? Ja !

Er zullen ongetwijfeld sancties op staan en daar kan ik alleen maar ernstig voor waarschuwen. Een laat-maar-waaien gedrag is link.

Betekent het nu ook dat je in Thailand gaat betalen als je inkomen hebt dat al in Nederland belast is ? Nee, daarvoor is er een verdrag. Maar als een Thaise ambtenaar en zijn baas daar anders over denken kun je gaan procederen en wachten op arbitrage tussen de twee landen. En dat kon wel eens langer duren dan je aan leven over hebt als gepensioneerde.....

Vooruit, niet zo somber. Aan de slag.

Ik zal de Engelse tekst in de normale letterkleur zetten. Ik ga de directe vertaling tussen ( .. ) plaatsen en mijn toelichting weer in de normale opmaak.

FOTO

Roken is slecht maar ...
Afbeelding
>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; formeel (na de wijziging 1-1-2014)

#3 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:45

( 3 )

De aanhef van de wet...(2014)

Personal Income Tax (PIT) is a direct tax levied on income of a person. A person means an individual, an ordinary partnership, a non-juristic body of person and an undivided estate. In general, a person liable to PIT has to compute his tax liability, file tax return and pay tax, if any, accordingly on a calendar year basis.

(Inkomstenbelasting is een directe belasting geheven over het inkomen van een persoon.

“Persoon” betekent hier een natuurlijk persoon, een gewone vennootschap/associatie, een niet-rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam met natuurlijke personen en een onverdeelde boedel/vermogen.

Algemeen gezegd moet een persoon onderworpen aan inkomstenbelasting zijn belastingverplichtingen berekenen, aangifte doen en indien vereist betalen en dat op basis van het kalenderjaar.)

Zoals ik al schreef, wachten tot men bij je komt is fout. “Eenieder wordt geacht de wet te kennen”. Ja, zo werkt dat hier ook.

Kort gezegd staat er dat de inkomstenbelasting er is voor natuurlijke personen net zoals in Nederland. Voor rechtspersonen (NV, BV, en andere) heeft Nederland de vennootschapsbelasting en Thailand de Corporate Income Tax..

FOTO

Belasting is niet goed voor je...
Afbeelding
>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; formeel (na de wijziging 1-1-2014)

#4 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:46

( 4 )

Artikel 1.

Taxable person.

Taxpayers are classified into “resident” and “non-resident”. “Resident” means any person residing in Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand.

( Belastingbetalers zijn ingedeeld in ‘resident’ en ‘non-resident’.

Resident betekent een persoon die in Thailand verblijft voor een of meer periodes tezamen meer belopend dan 180 dagen in enig kalenderjaar. Een resident van Thailand is wettelijk verplicht belasting te betalen over inkomen uit Thaise bron alsmede over het gedeelte van inkomen uit buitenlandse bron dat Thailand in is gebracht.

Een non-resident echter is alleen onderworpen aan belasting over inkomen uit Thaise bron.)

Resident heeft als hoofdbetekenis ingezetene en daarnaast (vaste) inwoner, bewoner. Ingezetene heeft in mijn leefwereld een veel formeler karakter dan bewoner. Omdat Thailand me nergens registreert behoudens op de Immigration (en alleen op de amphur als ik een geel huisboek heb) EN ik ieder jaar weer heel beleefd om een nieuw stempeltje moet vragen voel ik me eigenlijk geen ingezetene. Ik voel me bewoner.

Maar dat maakt in het kader van deze wet niets uit. Alleen het aantal dagen dat je hier in een kalenderjaar verblijft is maatgevend.

FOTO

Leuker kunnen we ’t echt niet maken...
Afbeelding
>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; formeel (na de wijziging 1-1-2014)

#5 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:46

( 5 )

Artikel 2.

Taxbase.

Artikel 2.1 Assessable income (Belastbaar inkomen)

Income chargeable to the PIT is called “assessable income”. The term covers income both in cash and in kind. Therefore, any benefits provided by an employer or other persons, such as a rent-free house or the amount of tax paid by the employer on behalf of the employee, is also treated as assessable income of the employee for the purpose of PIT. Assessable income is divided into 8 categories as follows :
1. income from personal services rendered to employers;
2. income by virtue of jobs, positions or services rendered;
3. income from goodwill, copyright, franchise, other rights, annuity or income in the nature of yearly payments derived from a will or any other juristic Act or judgment of the Court;
4. income in the nature of dividends, interest on deposits with banks in Thailand, shares of profits or other benefits from a juristic company, juristic partnership, or mutual fund, payments received as a result of the reduction of capital, a bonus, an increased capital holdings, gains from amalgamation, acquisition or dissolution of juristic companies or partnerships, and gains from transferring of shares or partnership holdings;
5. income from letting of property and from breaches of contracts, installment sales or hire-purchase contracts;
6. income from liberal professions;
7. income from construction and other contracts of work;
8. income from business, commerce, agriculture, industry, transport or any other activity not specified earlier.

( Inkomen onderworpen aan/toerekenbaar aan de wet op de inkomstenbelasting wordt genoemd belastbaar inkomen.

De term dekt inkomen zowel in geld als in natura. Daarvoor wordt ook behandeld als belastbaar inkomen in het kader van deze wet ...

het gratis mogen bewonen van een huis ...
of de belasting voor de werknemer betaald...

...door de werkgever of door andere personen.

Belastbaar inkomen is onderverdeeld in acht categorieën.

1. Inkomen uit persoonlijke diensten verleend aan werkgevers.
2. Inkomen krachtens/ingevolge/op grond van banen/klussen/ ‘positions’ of diensten verricht. [Voor ‘positions’ heb ik geen vertaling, mogelijk een USA begrip.]
3. Inkomen uit goodwill, copyright, franchise ? ik denk licenties, andere rechten, periodieke termijnen van inkomen of inkomen ingevolge een testament of uit hoofde van een juridische handeling/daad/besluit of vonnis van de rechter
4. Inkomen in de vorm van dividenden; rente op deposito’s bij banken in Thailand; winstaandelen of andere voordelen uit een rechtspersoon, rechtspersoonlijkheid bezittende vennootschap of fonds voor gemene rekening; betalingen ontvangen ten gevolge van terugbetaling op aandelenkapitaal, een bonus, ‘an increased capital bonus’, geen vertaling voor, voordelen uit fusie, uit verwerving of vervreemding van rechtspersoonlijkheid bezittende ondernemingen of vennootschappen, en voordelen uit het verhandelen van aandelen in aanverwante vennootschappen.
5. Inkomen uit verhuur van onroerend goed, voordelen uit contractbreuk, uit verkoop of koop op afbetaling
6. Inkomen uit vrij beroep
7. Inkomen uit aanneming van werk en andere vormen van arbeid
8. Inkomen uit zaken doen, uit handel, landbouw, industrie, transport, of welke andere activiteit dan ook hier voor niet genoemd. )

Nou, dat is me een opsomming, het valt me mee dat er iemand is blijven lezen.....

FOTO

De belastingaangifte invullen is toch niet zo moeilijk ?
Afbeelding

>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; formeel (na de wijziging 1-1-2014)

#6 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:47

( 6 )

Maar waar heeft een gepensioneerde die in Nederland werknemer was nu mee te maken ?

Hoofdstuk 3 heeft het over periodieke termijnen uit hoofde van een handeling of besluit. Pensioen kun je daaronder brengen. Hoofdstuk 8 is ook al zo ruim geformuleerd.

Pensioenen zijn belast in Thailand. Ga daar maar van uit.

FOTO

De fiscus is overal, mensen...
Afbeelding

>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; formeel (na de wijziging 1-1-2014)

#7 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:48

( 7 )

Artikel 2.2. Deductions and allowances.

Deductions…

Afbeelding


Allowances

Afbeelding


Voor de semi-oude-mensen: met control en + kun je de tekst wat groter zetten...
En weer kleiner met control en -

FOTO

De belasting let ook op de kleintjes...
Afbeelding
>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; formeel (na de wijziging 1-1-2014)

#8 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:48

( 8 )

Deduction betekent aftrekpost. Een Nederlands woord daarvoor is verwervingskosten. Dat was er vroeger ook in Nederland en was een bron van conflicten met de belastingdienst.

Van het inkomen mogen navolgende kosten van verwerving worden afgetrokken...

a. Inkomsten uit beroep, bezigheid : 40% maar niet meer dan 60.000 thb.
b. Inkomsten uit copyright: idem.
c. Inkomsten uit verhuur van eigendom...
d. ...
e. ...etc

Waar staat pensioen ? Staat er niet. Ik denk de regeling onder a.

Artikel 2.3. Allowances, exemptions.

Allowance betekent korting, aftrek, vermindering. Exemption betekent vrijgesteld, ontheven. De bedragen die hier worden genoemd zijn aftrekposten niet van de bron maar van het hele inkomen. Dat had Nederland vroeger ook maar werd vervangen door heffingskortingen.

Nou, voor ons van belang...

Persoonlijke kortingen:

De belastingbetaler zelf 30.000 thb
Indien bij gezamenlijk vermogen, voor zijn echtgenoot ook 30.000 thb

Voor kinderen tot 25 mits studerend, of minderjarig, of ...etc... per kind 15.000 baht, maximaal voor 3 kinderen.

De rest laat ik onbesproken; kom je daaraan toe dan heb je een adviseur nodig.

Artikel 2.3. Tax Credit for dividends

Any taxpayer who domiciles in Thailand and receives dividends from a juristic company or partnership incorporated in Thailand is entitled to a tax credit of 3/7 of the amount of dividends received. In computing assessable income, taxpayer shall gross up his dividends by the amount of the tax credit received. The amount of tax credit is creditable against his tax liability.

Ik laat het onbesproken.

FOTO

Aftrekbare giften...
Afbeelding

>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; formeel (na de wijziging 1-1-2014)

#9 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:49

( 9 )

Artikel 3. Progressive Tax Rates

3.1. Het schijventarief; ik bespaar je het Engels...

Schijf 1
Over de eerste 150.000 thb belastbaar inkomen (na alle aftrekposten en verminderingen) is het tarief ..NUL procent.

Schijf 2
Over belastbaar inkomen tussen 150.000 en 300.000 is het tarief.. 5 procent

Schijf 3
Tussen 300.000 en 500.000 is het tarief ..10 procent.

Schijf 4
Tussen 500.000 en 750.000 is het tarief ..15 procent

Schijf 5
Tussen 750.000 en 1 miljoen is het tarief ..20 procent

Schijf 6
Tussen 1 miljoen en 2 miljoen is het tarief...25 procent

Schijf 7
Tussen 2 miljoen en 4 miljoen is het tarief...30 procent

Schijf 8
Inkomen boven 4 miljoen... 35 procent

En deze tarieven gelden voor 2013 en 2014.


Ik laat buiten bespreking artikel 3.2 Separate taxation.

FOTO

De Belg betaalt ook graag belasting...

Afbeelding


>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; formeel (na de wijziging 1-1-2014)

#10 Bericht door prajak » zaterdag 08 februari 2014, 04:49

( 10 )

Artikel 4

Withholding tax

Ik sla dat over.


Artikel 5.

Tax payment

Taxpayer is liable to file Personal Income Tax return and make a payment to the Revenue Department within the last day of March following the taxable year. Taxpayer, who derives income specified in c, d or f in 2.3 during the first six months of the taxable year is also required to file half - yearly return and make a payment to the Revenue Department within the last day of September of that taxable year. Any withholding tax or half-yearly tax which has been paid to the Revenue Department can be used as a credit against the tax liability at the end of the year.

Kort gezegd, ik vertaal het niet letterlijk, aangifte doen uiterlijk eind maart van het jaar volgend op......

De rest laat ik onbehandeld.

Daarmee zijn we er nog niet. Maar de hoofdzaken heb je nu op papier.

En dat wordt vervolgd in een andere bijdrage, de praktische kant van deze zaak.

FOTO

Tja, belasting stopt niet direct bij de dood...
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”