Belastingdienst (NL) draait op voor toeslagfraude

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Belastingdienst (NL) draait op voor toeslagfraude

#1 Bericht door prajak » zondag 23 augustus 2015, 01:46

Belastingdienst draait op voor toeslagfraude

De rechter in Nederland heeft gesproken in een geval van identiteitsfraude gevolgd door het aanvragen van toeslagen.

Je kunt hier lezen:

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/243151 ... len__.html

In deze situatie boert het de belastingdienst op dat de controle op aanvragen miniem of zero is en het niemand opvalt dat er plots vier kinderen zijn EN een nieuwe bankrekening EN een toeslagniveau dat hoogst ongebruikelijk is.

Er is geen handmatige controle en nog meer, er is geen klantmanager meer. Het is computerwerk en naarmate de Dienst van regering en parlement minder centen krijgen voor de personeelsbezetting wordt de al jaren zwaar hoestende belastingcomputer op een ruimere marge gezet. Dus floept er veel later of helemaal geen lampje meer aan en volgt geen handmatige afhandeling.

Denk je dat de uitspraak nu gevolgen zal hebben voor de houding van de politiek? Nou, mijn mening, ik verwacht op Prinsjesdag een herziening van het toeslagenstelsel in die zin dat er vereenvoudiging komt en dat misschien de lampjes wat eerder moeten aanfloepen dus meer controle op aanvragen.

De centen die gestolen zijn en die ze nimmer terugvinden hadden beter besteed kunnen worden. Maar vertel het de politiek; die heeft een kort geheugen voor eigen blunders.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingdienst (NL) draait op voor toeslagfraude

#2 Bericht door Lammert de Haan » zondag 23 augustus 2015, 03:05

prajak schreef:Belastingdienst draait op voor toeslagfraude

De rechter in Nederland heeft gesproken in een geval van identiteitsfraude gevolgd door het aanvragen van toeslagen.

Je kunt hier lezen:

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/243151 ... len__.html

In deze situatie boert het de belastingdienst op dat de controle op aanvragen miniem of zero is en het niemand opvalt dat er plots vier kinderen zijn EN een nieuwe bankrekening EN een toeslagniveau dat hoogst ongebruikelijk is.

Er is geen handmatige controle en nog meer, er is geen klantmanager meer. Het is computerwerk en naarmate de Dienst van regering en parlement minder centen krijgen voor de personeelsbezetting wordt de al jaren zwaar hoestende belastingcomputer op een ruimere marge gezet. Dus floept er veel later of helemaal geen lampje meer aan en volgt geen handmatige afhandeling.

Denk je dat de uitspraak nu gevolgen zal hebben voor de houding van de politiek? Nou, mijn mening, ik verwacht op Prinsjesdag een herziening van het toeslagenstelsel in die zin dat er vereenvoudiging komt en dat misschien de lampjes wat eerder moeten aanfloepen dus meer controle op aanvragen.

De centen die gestolen zijn en die ze nimmer terugvinden hadden beter besteed kunnen worden. Maar vertel het de politiek; die heeft een kort geheugen voor eigen blunders.
Er werken momenteel zo'n 20.000 medewerkers bij de Belastingdienst. 5.000 van de 20.000 banen staan momenteel op de tocht. De reden voor deze reorganisatie: de verregaande digitalisering! De computer "kijkt" wel even mee. Visuele controle door een medewerker schijnt uit de tijd te zijn. Ik hou m'n hart vast. Dit kan nooit goed komen! Nog meer onbestrafte fraude. Nog meer onbestrafte belastingontduiking. Nog meer kostbare euro's die "zomaar" verdwijnen. De belastingtarieven zullen moeten stijgen om al dit "fraais" te kunnen bekostigen. :mrgreen:

Ik kan je bezorgdheid over de situatie dan ook volledig delen!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Belastingdienst (NL) draait op voor toeslagfraude

#3 Bericht door Ben » zondag 23 augustus 2015, 04:25

En dan als alles gedigitaliseerd is , is het nog wachten op de big boom in het internet die geheid een keer gaat komen in Nederland
Waardoor het net een aantal dagen of weken buiten werking zal zijn en alles in de soep loopt.
En niet alleen bij de belasting.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdienst (NL) draait op voor toeslagfraude

#4 Bericht door prajak » zondag 23 augustus 2015, 06:23

Ben schreef:En dan als alles gedigitaliseerd is, is het nog wachten op de big boom in het internet die geheid een keer gaat komen in Nederland waardoor het net een aantal dagen of weken buiten werking zal zijn en alles in de soep loopt. En niet alleen bij de belasting.
Ben, gij onheilsprofeet! Maar het forum blijft toch wel online? :giggle2:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”