Reorganisatie belastingdienst

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Reorganisatie belastingdienst

#16 Bericht door prajak » donderdag 21 mei 2015, 16:54

Nee, Henk Korat, constanten zijn er wel maar IT heeft tijd nodig en opleiding ook. Je weet dat er stemmen op gaan de hele IB-wetgeving op de schop te gooien, alle verdragen om te bouwen, en dat kost IT tijd en juist dat wil de politiek niet inzien.

Zolang politiek bedrijven in NL een zaak is van een stemmetje hier, een stemmetje daar in de senaat, sprokkelen, marchanderen, snel aanpassen en op 1 januari a.s. invoeren zul je dit houden.

Maar ik geef mijn mening voor een betere. Ik hoop dat men eindelijk eens inziet dat goed werk tijd nodig heeft.
Laatst gewijzigd door prajak op donderdag 21 mei 2015, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Reorganisatie belastingdienst

#17 Bericht door Henk Korat » donderdag 21 mei 2015, 17:02

prajak schreef:Nee, Henk Korat, constanten zijn er wel maar IT heeft tijd nodig en opleiding ook. Je weet dat er stemmen op gaan de hele IB-wetgeving op de schop te gooien, alle verdragen om te bouwen, en dat kost IT tijd en juist dat wil de politiek niet inzien.

Zolang politiek bedrijven in NL een zaak is van een stemmetje hier, een stemmetje daar in de senaat, sprokkelen, marchanderen, snel aanpassen en op 1 januari a.s. onvieren zul je dit houden.

Maar ik geef mijn mening voor een betere. Ik hoop dat men eindelijk eens inziet dat goed werk tijd nodig heeft.
Je gaat voorbij aan mijn opmerkingen. IT heeft helemaal geen tijd nodig nog opleiding. Wat je nodig hebt, zijn mensen met een creatieve geest en kennis van zaken. Nogmaals, je praat uit jouw kennis van de 20st eeuw. De wereld om je heen begint je in te halen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Reorganisatie belastingdienst

#18 Bericht door Ashakorat » donderdag 21 mei 2015, 18:06

Ik kan het me niet meer precies herinneren want destijds interesseerde het onderwerp me niet zo dus details kan ik naast zitten. Dit heeft zich een jaar of 20 geleden voorgedaan , ik woonde toen in apeldoorn en een kennis van me was afdelingshoofd bij de belastingdienst. Het staat me bij dat toen het hoofdkantoor in apeldoorn zat maar daar kan ik me in vergissen.
Toen was er ook een groot automatiseringsproject en een grote groep mensen was op non-actief gesteld omdat ze de veranderingen niet aan konden. Mijn kennis was daar 1 van en die heeft me toen gruwelverhalen verteld van compleet nieuwe systemen die na een paar maanden naar de zolder verhuisden, miljoenen hebben ze toen over de balk gegooid. Mijn kennis, was een voetballiefhebber en vrijwilliger bij een voetbalclub, is diverse cursussen gaan doen zoals sportmassage en dergelijke. Alles betaald door de overheid, ook zijn salaris werd gewoon doorbetaald zonder enige tegenprestatie. Hij hoefde ook niet te solliciteren. Dat heeft 3 jaar geduurd , daarna is er op zijn initiatief een regeling getroffen met een stevige gouden handdruk. Hij had toen al een massagepraktijk opgesteld en allerlei andere lucratieve zaakjes.
Kennelijk is die automatisering na al die jaren nog niet van de grond gekomen terwijl dat toch een doorlopend proces zou moeten zijn. Maar dat strand op inefficiëntie van de overheid.
Als ze het goed zouden aanpakken zouden de afdelingshoofden allemaal in een Maserati kunnen rijden :crazy:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Reorganisatie belastingdienst

#19 Bericht door Gardensafari » donderdag 21 mei 2015, 21:10

Ashakorat schreef:Ik kan het me niet meer precies herinneren want destijds interesseerde het onderwerp me niet zo dus details kan ik naast zitten. Dit heeft zich een jaar of 20 geleden voorgedaan , ik woonde toen in apeldoorn en een kennis van me was afdelingshoofd bij de belastingdienst. Het staat me bij dat toen het hoofdkantoor in apeldoorn zat maar daar kan ik me in vergissen.
Toen was er ook een groot automatiseringsproject en een grote groep mensen was op non-actief gesteld omdat ze de veranderingen niet aan konden. Mijn kennis was daar 1 van en die heeft me toen gruwelverhalen verteld van compleet nieuwe systemen die na een paar maanden naar de zolder verhuisden, miljoenen hebben ze toen over de balk gegooid. Mijn kennis, was een voetballiefhebber en vrijwilliger bij een voetbalclub, is diverse cursussen gaan doen zoals sportmassage en dergelijke. Alles betaald door de overheid, ook zijn salaris werd gewoon doorbetaald zonder enige tegenprestatie. Hij hoefde ook niet te solliciteren. Dat heeft 3 jaar geduurd , daarna is er op zijn initiatief een regeling getroffen met een stevige gouden handdruk. Hij had toen al een massagepraktijk opgesteld en allerlei andere lucratieve zaakjes.
Kennelijk is die automatisering na al die jaren nog niet van de grond gekomen terwijl dat toch een doorlopend proces zou moeten zijn. Maar dat strand op inefficiëntie van de overheid.
Als ze het goed zouden aanpakken zouden de afdelingshoofden allemaal in een Maserati kunnen rijden :crazy:
Als je het zo goed weet, solliciteer dan bij de Belastingdienst.
Kun je binnenkort in een Opeltje rondrijden (want met de Balkenendenorm (waar de mesten nog ver onder moeten blijven) kom je aan die Maserati nooit toe.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Reorganisatie belastingdienst

#20 Bericht door Korat » vrijdag 22 mei 2015, 01:16

Om een idee te geven waarom een IT-project langer kan duren dan menigeen denkt:

Stel, een bedrijf wil ergens een veel langer nummer voor gaan gebruiken.
Volgens de postings moet dan even een programma worden aangepast en klaar.
Jammer dan, niet dus.

Ook de bestanden en/of database moeten worden aangepast. In een aantal gevallen moeten ook bestaande bestanden/databases worden geconverteerd naar het nieuwe veel langere nummer.
Verder moeten de documentatie van programma's, bestanden, records, tabellen en elementen worden aangepast.

Er moet worden vastgesteld hoeveel extra ruimte er nodig is voor het nieuwe nummer en of de al aanwezige opslagcapaciteit wel voldoenden is. Zo nee moet er uitbreiding plaatsvinden. Wat de volgende vraag oproept: kan de aanwezige hardware de capaciteitsuitbreiding wel aan?
Is de verwerking zowel batch als online (dat laatste ivm invoer, controle enz). Dan moeten er dus op 2 fronten wijzigingen worden aangebracht
Dat alles moet ook nog eens worden getest.
Oh ja, de beveiliging; de beveiligingsparameters moeten worden gecontroleerd en eventueel aangepast.

En wissel je gegevens uit met een andere partij/instantie/bedrijf?
Dan zal die andere partij wel moeten weten wat er gaat gebeuren en eventueel ook hun programmatuur, beschrijvingen enz moeten aanpassen om de ontvangen gegevens te kunnen verwerken. Moet je trouwens wel een datum afstemmen waarop je de gewijzigde gegevens gaat aanleveren.
Ook dat moet worden getest en wel aan meerdere kanten.

En dan heb ik het nog niet eens over financiele instellingen. Die hebben met backup-, recovery- en uitwijkprocedures te maken die allemaal gecontroleerd en eventueel aangepast en getest moeten worden.

Ik vermijd hier even zaken als: moeten de layout van documenten, facturen en verslagen worden aangepast?
Of: is de oorzaak van de wens voor het langere nummer de wens om intensiever gebruik van iets te maken? Wat de vraag oproept: kan de bestaande programmatuur die vraag wel aan?

Hoezo, even een programma aanpassen en dat geautomatiseerd doen.... :angel:
Helaas denkt Den Haag nog steeds dat het inderdaad alleen maar 'even iets in een programma doen' is.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Reorganisatie belastingdienst

#21 Bericht door jumbo » vrijdag 22 mei 2015, 02:50

Voorbereiding is alles in IT en soms is de aanwezige kennis in het bedrijf niet voldoende om alle aspecten van de implementatie van een alles omvattende applicatie te realiseren. Daarnaast is er de zogenaamde 'fear for change' mensen die denken, en soms terecht, dat de applicatie hun de baan gaat kosten. En dan is er nog een groep mensen die gewoon geen gevoel voor IT hebben en die soms een sleutelpositie innemen. Vaak ouderen die de slag gemist hebben maar ook vaak jongeren die geen affiniteit met IT hebben, meestal afgestudeerden in exacte wetenschappen, hehehe

Kort gezegd, dat zijn de meest voorkomende redenen (er zijn er meer) om een IT project intern door een specialist te laten begeleiden en dat kan een interne (ITC) manager zijn of een extern buro/persoon. Dat laatste komt weer vaker voor als er sprake is van lease van een applicatie waarbij de software extern of in een cloud werkt. Heeft niet altijd met de intern aanwezige kennis te maken en kan soms zelfs een economische keuze zijn.

Ik ben erg achterin de vijftig, heb geen IT opleiding maar wel altijd met soft- en hardware gewerkt. Ik draai mijn hand niet om voor schrijven van het business proces review, de ERP implementatie en de uiteindelijke (soft) roll out of Live gaan van de software en ht project.

Leun zowel op interne als externe kennis en gebruik het internet als mijn vraagbaak. Heb ook ondersteunende projecten geimplementeerd zoals Lean en Black Belt.
Ik heb meer problemen met mijn android dan met een main-frame bij een multinational.

Kwestie van uptodate blijven met de ontwikkelingen die aan de basis staan van je vermogen om geld te verdienen....

Er is dus geen leeftijd grens om wel of niet met IT te werken, de eerste PC's rolden eruit eind 60 en waren in de markt begin 80, ik had er een, 12,500 gulden voor een machine (NCR) die nog minder geheugen had als de eerste de beste mobiele telefoon van 20 euro... Floppy's door het hele huis...
Sommige generatie genoten wilden er gewoon niet aan, de gewone werkvloer mannen moesten wel, geen keuze, maar de managers zijn altijd degenen geweest die dit soort ontwikkelingen tegenhielden, uit pure onkunde en des-interesse, en hopend dat het gedoe wel weer over zou gaan voor ze aan de beurt waren, hehehhe

En dan zijn er de starre instanties die hun informatie willen beschermen, niet bloot willen geven aan hackers, althans dat is de gegeven reden, ik plaats ze in de tweede categorie, de angsthazen.....
Gehackt worden kan je jezelf niet tegen beschermen, dus is geen reden om niet te moderniseren en te automatiseren...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Reorganisatie belastingdienst

#22 Bericht door prajak » vrijdag 22 mei 2015, 04:02

Een inkijkje door insiders. Goeie reactie van beiden. Het maakt veel duidelijk over wat de politici kenschetsen als 'even een nieuwe regel invoeren'. 'Moet toch kunnen, niet waar?'

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Reorganisatie belastingdienst

#23 Bericht door Ashakorat » vrijdag 22 mei 2015, 05:49

Gardensafari schreef: Als je het zo goed weet, solliciteer dan bij de Belastingdienst.
Kun je binnenkort in een Opeltje rondrijden (want met de Balkenendenorm (waar de mesten nog ver onder moeten blijven) kom je aan die Maserati nooit toe.
Ik wil mijn Maserati niet inruilen voor een opeltje dus dat zal niet gaan :happyno:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Reorganisatie belastingdienst

#24 Bericht door elst99 » vrijdag 22 mei 2015, 06:52

Fijn Jumbo dat je weer op het forum bent, wij waren ook van die idioten die voor fl. 12.000 voor de jongens toen, 16 en 11 jaar een computer kochten, nooit spijt van gehad! Ze zijn heel goed terecht gekomen. Ze hebben de boot niet gemist!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Reorganisatie belastingdienst

#25 Bericht door Korat » zaterdag 23 mei 2015, 02:25

jumbo schreef:
Ik heb meer problemen met mijn android dan met een main-frame bij een multinational.
Dat herken ik helemaal! ROFL!
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Reorganisatie belastingdienst

#26 Bericht door Gardensafari » zaterdag 23 mei 2015, 20:08

Zelfs Jumbo stelt het probleem nog te simpel voor. zeker, een programma om de belasting te berekenen kost enige tijd, maar is wel te maken. Nee, de fase ervoor, daar begint de ellende.

Even een fictief voorbeeld. Nogmaals: fictief.
Onze regering besluit om de huidige vrijstelling voor schilderijen in de vermogensheffing af te schaffen. Al die schilderijen die miljoenen kosten: daar valt iets te halen!
En zo zegt de Tweede Kamer: dat wordt door de belastingdienst grondig gecontroleerd.
"Ja en amen" zegt de minister.

En hoe kom je als belastingdienst er nu achter wie schilderijen bezitten?
Als je alle huizen wilt langs gaan, heb je nog 30.000 mensen nodig; kun je er niemand uitschoppen.
En moet je ze allemaal nog een cursus kunst geven ook, anders komen ze terug met honderden "zigeunerjochies" of Rembrandts. En je hebt mensen nodig om die cursus te maken. En mensen die hem gaan geven.
Daar gaat je droom van een kleinere overheid.
Nee, je zult dit moeten automatiseren.
De enige optie is te rade gaan bij de verzekeringsmaatschappijen.
Duurdere schilderijen zijn immers apart verzekerd.
Maar ja, dan moeten de verzekeringsmaatschappijen eerst alle inboedelverzekeringen koppelen aan een bsn.
Want als de polissen, sommigen al heel oud, alleen op naam of adres worden aangeleverd heb je duizenden ambtenaren nodig om de juiste persoon erbij te zoeken.
De verzekeraars zullen tenminste een jaar nodig hebben, alleen al om de koppeling mogelijk te maken.
Probleem 2 is dan: hoe haal je uit al die soms ellenlange inventarislijsten de schilderijen?
Is "het dansende paard" van Piet Patat een zeldzaam boek, een schilderij, een beeldhouwwerk?
En dan gaan we ervan uit dat de lijsten keurig in een bepaalde vorm zijn te produceren.
Maar dat is vaak niet zo.
Misschien zijn het wel volkomen onleesbare handmatig ingevulde formulieren, of pdf-jes.
Om dit rond te krijgen ben je járen bezig.
Toch neemt de politiek vaak zulke beslissingen, het liefst in december met de boodschap: invoeren per 1 januari a.s. graag.
En daar komen nog alle problemen die onder andere Jumbo zo fijn omschrijft bij.
Rommelen met al bestaande informatie is al lastig genoeg, het verkrijgen van de benodigde nieuwe informatie is pas echt een crime.
Daarom gaan bij de overheden wereldwijd dit soort projecten vaak fout.
De basisgegevens zijn er niet, zijn onjuist of zijn onvolledig. En wat je daarop ook bouwt, het dondert een keer in elkaar.
Maar met een beetje geluk, zit er dan weer een andere regering...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Reorganisatie belastingdienst

#27 Bericht door elst99 » zaterdag 23 mei 2015, 20:49

Goed begrijpbaar te lezen, blijft bij mij toch de vraag, al de ministeries met hoge ambtenaren, kunnen die geen minister terug fluiten en hem vertellen dat die wetten nooit haalbaar zijn.
Ambtenaren op de ministeries zijn geen 'politieke' figuren, die er al jaren zitten en de minister moeten inlichten.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Reorganisatie belastingdienst

#28 Bericht door Gardensafari » zaterdag 23 mei 2015, 22:02

elst99 schreef:Goed begrijpbaar te lezen, blijft bij mij toch de vraag, al de ministeries met hoge ambtenaren, kunnen die geen minister terug fluiten en hem vertellen dat die wetten nooit haalbaar zijn.
Ambtenaren op de ministeries zijn geen 'politieke' figuren, die er al jaren zitten en de minister moeten inlichten.
De politiek is de baas, altijd.
Het leger kan natuurlijk niet op eigen houtje dingen gaan doen of juist niet doen. Ze moeten de politiek gehoorzamen.
"nee" zeggen kunnen ook de hoogste ambtenaren niet.
Wel kunnen ze adviseren en hun advies "kleuren".
Dat is een heel ingewikkeld spel tussen regelmakers, regelschrijvers, adviseurs en politiek.
Maar vaak heeft de politiek maling aan de uitvoerbaarheid: er moet een politiek probleem worden opgelost.
De bed-, bad- en broodregeling van het huidige kabinet is een voorbeeld van zoiets gammels.
Geen ambtenaar, geen burgemeester, ja, zelfs geen zinnig denkend mens ziet hier de oplossing uitkomen.
Maar voor VVD en PvdA is de kou uit de lucht.

PS: ik beantwoord je PB-tje binnenkort [|)
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Reorganisatie belastingdienst

#29 Bericht door elst99 » zondag 24 mei 2015, 07:56

Daar zijn we dan mooi klaar mee, hele dure top-ambtenaren op de ministeries, dure adviseurs van buitenaf en 150 kamerleden en een regering die er zit voor eigen gewin, tel uit je winst.
En dan ook nog ministers die van toeten nog blazen weten. Hoe arm kan een land zijn ;)
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Reorganisatie belastingdienst

#30 Bericht door Jeanette » zondag 24 mei 2015, 08:27

Hans, de complimenten van mijn man voor je onderschrift. [8)
Dat er intelligente buitenaardse wezens bestaan wordt feilloos bewezen door het feit dat ze nog geen contact met ons hebben opgenomen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”