Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#31 Bericht door trangerkuda » vrijdag 20 februari 2015, 03:08

Prajak, ik sta al jaren geregistreerd bij mijnoverheid, maar als ik via mijn inbox daar maximaal eens per twee tot drie maanden een bericht ontvang, dan is het veel.

En dan is het vaak een bericht met een lijst van nieuw aangesloten deelnemende instanties.

Maar kennelijk - en dat is per slot van rekening niets nieuws - blijft een ieder lekker zo veel mogelijk bezit met en in zijn eigen toko. Effectief gebruikmaken van de optie om informatie via een centraal punt elektronisch naar belanghebbenden te sturen, dat gaat nog wel enige tijd duren vermoed ik.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#32 Bericht door prajak » vrijdag 20 februari 2015, 03:15

Ja, dan blijft het klassieke poststuk over en woon je in een land waar de post wel eens van de wagen valt dan heb je pech. Ik ga eens zien wat er nu gebeurt met mijn post, net als jij, soms een enkel stuk in maanden.....

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#33 Bericht door trangerkuda » vrijdag 20 februari 2015, 03:25

Wat mijn maandelijkse AOW en de heffingskorting aangaat, heb ik zojuist op MijnSVB kunnen constateren, dat het bedrag dat men grootmoedig op 23 maart aanstaande naar mijn rekening van plan is over te maken, inderdaad een korting van 81 euro netto per maand bedraagt.

De op 23 februari aanstaande in te houden korting van 162 euro netto, is dus inderdaad het kortingsbedrag voor de maanden januari en februari samen.

Zowel op de Mijnoverheid-site als de MijnSVB-site is nergens een voor mij bestemde brief over dit onderwerp te bespeuren overigens.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#34 Bericht door prajak » vrijdag 20 februari 2015, 04:26

Trang, als die 81 euro overeenkomt met 8,35% van de AOW-uitkering dan heb je aan het eind van het jaar keurig betaald wat je moet betalen. Je blijft met jouw AOW in schijf 1.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#35 Bericht door dutch » dinsdag 24 februari 2015, 02:48

Kreeg de afrekening betreffende Februari AOW op mijn bankrekening gestort en het bedrag is ,tot op de cent af,gelijk aan het Januari bedrag??
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#36 Bericht door prajak » dinsdag 24 februari 2015, 04:08

Dutch, ik bel je.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#37 Bericht door RuudThai » dinsdag 24 februari 2015, 07:23

Bij mij zijn januari en februari ook gelijk, maar ik had al in januari gezien dat er bijna € 40 meer loonheffing werd afgetrokken.
Op mijn AOW-uitkering werd in december nog € 62,17 ingehouden en dit jaar is dat € 101,75.
Op mijn ABP-pensioen werd de loonheffingskorting toegepast en moest ik in december nog maar € 15,17 afdragen maar dat is nu € 104,42, dus een teruggang van bijna € 90 :( :( :( .
Dus spek ik dit jaar de Nederlandse staat maandelijks met bijna € 130 méér dan vorig jaar... :cry:

Aangezien ik vanaf dit jaar ook geen arbeidsheffingskorting voor mijn vrouw meer terugkrijg à € 1100 moet ik dankzij kabinet Rutte II per jaar een € 2650 netto inleveren = bijna 10 % van mijn netto inkomen.
Gevoegd bij de slechte koers van de euro en de stijgende prijzen van de 1e levensbehoeften hier moet je toch wel een veer laten en de broekriem aanhalen! :neus:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#38 Bericht door dutch » dinsdag 24 februari 2015, 07:43

RuudThai schreef:Bij mij zijn januari en februari ook gelijk, maar ik had al in januari gezien dat er bijna € 40 meer loonheffing werd afgetrokken.
Op mijn AOW-uitkering werd in december nog € 62,17 ingehouden en dit jaar is dat € 101,75.
Op mijn ABP-pensioen werd de loonheffingskorting toegepast en moest ik in december nog maar € 15,17 afdragen maar dat is nu € 104,42, dus een teruggang van bijna € 90 :( :( :( .
Dus spek ik dit jaar de Nederlandse staat maandelijks met bijna € 130 méér dan vorig jaar... :cry:

Aangezien ik vanaf dit jaar ook geen arbeidsheffingskorting voor mijn vrouw meer terugkrijg à € 1100 moet ik dankzij kabinet Rutte II per jaar een € 2650 netto inleveren = bijna 10 % van mijn netto inkomen.
Gevoegd bij de slechte koers van de euro en de stijgende prijzen van de 1e levensbehoeften hier moet je toch wel een veer laten en de broekriem aanhalen! :neus:
Ik kreeg ingaande Januari '15 ,zo ca. 3 euro minder (per maand),vergeleken met de laatste maanden van 2014.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#39 Bericht door RuudThai » dinsdag 24 februari 2015, 07:59

Als ik het heel precies doe dan ging in 2015 mijn AOW met € 2,56 omhoog, de partnertoeslag met € 2,04 maar de inkomenstoeslag (in 2014 KOB) met € 2,30 omlaag.
Dus € 2,56 + € 2,04 = € 4,60 - € 2,30 = € 2,30 omhoog. Een geweldige vetpot! [|(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#40 Bericht door prajak » dinsdag 24 februari 2015, 11:10

Ruud, het is simpel maar waar.

We betalen 8,35% in schijf 1 en o wee als je 2 inkomens hebt in schijf 1 die samen naar schijf 2 gaan want dan komt er nog wat aan. En toeslagen zijn weg, aftrekposten zijn weg want er is geen keuze meer voor binnenlandse belastingplicht.

Dank aan 'mijn' D'66 en aan de rekenmeesters van VVD en PvdA. Maar ik denk dat voor een links kabinet de kas net zo leeg was geweest en zij hadden ook moeten snijden. C'est la vie! :mrgreen:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#41 Bericht door RuudThai » dinsdag 24 februari 2015, 15:20

Nou speelt de hele tijd iets door mijn hoofd (zal wel aan mijn aandacht zijn ontsnapt) en dat is dat er toch een belastingvrije voet is? Een bedrag van ? € 5000 o.i.d.? waar geen belasting over geheven wordt?
Of is dat iets van vroeger, vóór al die heffingskortingen?
Ik vind het zo belachelijk dat ik nu over alles belasting moet betalen zonder enige korting. Nu heb ik nog een redelijk inkomen, maar voor de minima is dit dan echt afzien.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#42 Bericht door prajak » dinsdag 24 februari 2015, 15:54

Ruudthai, de belastingvrije voet, in feite een nul-schijf, is onder Den Uyl afgeschaft want van een nulschijf profiteren de hoogste inkomens het meest.

Toen kwam de heffingskorting gerelateerd aan ieders persoonlijke omstandigheden. Tja, en onze omstandigheden hier zijn klaarblijkelijk niet omstandig genoeg..... :mrgreen:

Thailand kent wel nog de nulschijf.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#43 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 24 februari 2015, 17:52

RuudThai schreef:Nou speelt de hele tijd iets door mijn hoofd (zal wel aan mijn aandacht zijn ontsnapt) en dat is dat er toch een belastingvrije voet is? Een bedrag van ? € 5000 o.i.d.? waar geen belasting over geheven wordt?
Of is dat iets van vroeger, vóór al die heffingskortingen?
Ik vind het zo belachelijk dat ik nu over alles belasting moet betalen zonder enige korting. Nu heb ik nog een redelijk inkomen, maar voor de minima is dit dan echt afzien.
Ruud, op het eerste onderdeel van je vraag heb je al een uiterst correct antwoord van prajac. Daar is niets aan toe te voegen.
Blijft over het tweede deel en daar heb ik een uitgesproken mening over.

Dat jij over "alles" belasting moet betalen vind jij belachelijk. Ik ook. Hoe zit een en ander in elkaar?

Jij betaalt ook over je overheidspensioen in Nederland inkomstenbelasting En waarom?
Dit pensioen is voor een groot deel bekostigd door de overheid en dus door de burger

Als je een bedrijfspensioen had van bijvoorbeeld het Philips Pensioenfonds dan zou je in Nederland geen inkomstenbelasting daarover betalen. En waarom?
Dit pensioen is voor een groot deel bekostigd door Philips en dus door de consument. Maar wie is nu die consument? Juist ja: de burger!

"Maar daar krijgt de consument ook een product van Philips voor terug". Dat is niet te ontkennen. Maar levert de overheid dan geen producten? Ik ga naar het gemeentehuis voor een uittreksel uit het bevolkingsregister. Dat krijg ik vervolgens netjes overhandigd en heb in m'n hand een tastbaar product waar ik voor moet betalen. Daarnaast levert de overheid bijvoorbeeld het product "openbare veiligheid". Ook daarvan wordt mij de rekening gepresenteerd. Dat kan niet rechtstreeks maar gebeurd via het betalen van belasting. Uiteindelijk betaal ik als consument van overheidsproducten wél de rekening daarvoor!

In alle gevallen is "de burger" uiteindelijk het eindstation. Ik zie geen enkel verschil! Maar waarom dan het verschil in belastingheffing (openbaar pensioen wel belast en particulier pensioen niet belast)? Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die me DAT uit kon leggen! Men zegt dan wel eens: "Joost mag het weten". Maar die wist daar, zelfs vanmiddag nog, ook geen antwoord op te geven. :giggle:

Nederland heeft met tal van landen een zgn. belastingverdrag gesloten. Zo ook met Thailand. Deze verdragen zijn alle afgeleid van het OESO-Modelverdrag. Hierin komt deze ongelijke behandeling niet voor. In de toelichting op dit model geeft zij echter aan hiervoor wel begrip te hebben. Maar zelfs dat "begrip" ontbreekt bij mij volledig. De OESO kan natuurlijk ook niets anders dan hiervoor begrip hebben. Als het om economische samenwerking en ontwikkeling gaat zijn "wij" natuurlijk de bovenliggende partij.

Jij vindt het belachelijk dat je over alles, dus ook over je overheidspensioen, belasting moet betalen. Ik vind deze ongelijke behandeling echter diep en diep treurig :mrgreen: Maar ik begrijp wat je hiermee bedoeld!

PS. Vrijdagavond allemaal kijken. Jij schrijft trouwens van een "politieke dramaserie". Waarschijnlijk bedoel jij een "klucht". :giggle2: "Politiek"en "drama" gaan niet samen. "Politiek" en "klucht" wel! Maar zo'n "klucht" kan overigens wel eens "dramatisch" uitpakken voor een groot deel van de bevolking!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#44 Bericht door prajak » woensdag 25 februari 2015, 00:09

Ruudthai schreef dat ie niet blij is belasting te moeten betalen zonder enige korting. Ik denk dat de nadruk op het laatste ligt. En dat heb ik beantwoord; woon je in de EU, Zwitserland en de BES eilanden dan krijg je die korting wel in de vorm van heffingskortingen.

Deze discriminatie is volgens de deskundigen niet aan te vechten voor de bestuursrechter. We zijn weer eens gen@@id door de overheid; onze 'betrouwbare' partner. Nee: voor overheid moet je 'de politiek' lezen. En van wat wij nu betalen gaat iemand anders straks declaraties indienen..... :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#45 Bericht door prajak » zondag 01 maart 2015, 02:07

Zeg, Garden, je hebt woord gehouden! Het geld is binnen! Dank je wel. :giggle2:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”