Aankondiging belastingdossier postactieven (gesloten)

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Gesloten
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Aankondiging belastingdossier postactieven (gesloten)

#1 Bericht door prajak » vrijdag 21 november 2014, 16:08

In dit forum heb ik regelmatig geschreven over belastingzaken na emigratie. Die informatie staat in dit hoofdstuk maar is niet meer overal up-to-date.

Samen met twee bloglezers heb ik voor een website het ‘Belastingdossier postactieven’ samengesteld.

Daarin staan alle in de laatste jaren in blog en forums behandelde onderwerpen inzake belasting uitgebreid toegelicht voor het geval je vanuit Nederland naar Thailand emigreert.

Binnenkort worden daaraan toegevoegd de vragen 21, 22 en 23 over schenken en nalaten na emigratie en dat is veel gecompliceerder vaak dan de problematiek rond inkomstenbelasting, premieheffing volksverzekering en premie zorgverzekeringswet.

Ik zal in dit forum geen belastingzaken meer toevoegen of aanvullen. Er is nu een dossier gratis beschikbaar en vragen kunnen gesteld worden. Zodoende concentreren de samenstellers van dat dossier de kennis op één plaats.

Laat ik tenslotte een aan termijn gebonden item toelichten.

Er bestaat een tijdelijke vrijstelling in de schenkbelasting, zie:

http://www.ntrs.nl/2013/12/05/gouden-ju ... ng-deel-1/

en er is ook een deel 2 zoals je ziet in het keuzemenu. Daarin worden praktijkvoorbeelden behandeld. Je kunt uiteraard ook de wettekst opzoeken:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002226

Op 31 december 2014 te 24.00 uur vervalt deze ‘gouden jubel’ vrijstelling en is het pak vrijstellingen terug naar het oude niveau.
Laatst gewijzigd door prajak op donderdag 15 januari 2015, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdossier postactieven

#2 Bericht door prajak » zaterdag 22 november 2014, 01:22

De 3 nieuwe vragen zijn vandaag geplaatst. Dit ter aanvulling.

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

Re: Belastingdossier postactieven

#3 Bericht door jodokus » zaterdag 22 november 2014, 20:51

een man een man, een woord een woord
Toch wel...

hanshu

Re: Belastingdossier postactieven

#4 Bericht door hanshu » zondag 23 november 2014, 12:27

Bedankt Prajak voor je info...

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdossier postactieven

#5 Bericht door prajak » zondag 23 november 2014, 15:32

Driver en Garden, het dossier staat goed beschermd je kunt bij Google de link vinden, maar ook in het belastinghoofdstuk hier.

Het is afgeschermd voor een zeker soort opmerkingen door voormoderatie en daar ben ik nimmer een voorstander van geweest maar daar kan ik nu goed mee leven.

Laat ik toevoegen dat vragen die als lezersvraag binnenkomen en privé
gehouden moeten worden in beginsel door mij beantwoord worden en indien nodig, ik weet ook niet alles, heb geen online toegang tot de jurisprudentie en dit vak verandert dagelijks, in samenspraak met Lammert de Haan uit Heerenveen. In dit forum zal ik geen vragen beantwoorden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdossier postactieven

#6 Bericht door prajak » maandag 24 november 2014, 10:23

Er blijkt ergens een foute link opgedoken naar dat dossier. Nu verandert die link steeds na een update. Dus als ik de weg mag wijzen...

Ga naar de site
In de linkerkolom 'dossiers' naar belastingen gaan en die knop indrukken
Onder in de tekst staat de link naar het dossier zelf.

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: Belastingdossier postactieven

#7 Bericht door chaiyaphum » dinsdag 13 januari 2015, 06:59

Ik heb mij gisteren en (ten dele) vandaag beziggehouden met het lezen van het Belastingdossier Postactieven(dossier) en de aldaar gedane verwijzingen.
Ik kan niets anders dan mijn bewondering uitspreken voor deze klus en zal van enige punten daaruit t.z.t. zeker gebruikmaken.
Prajak : dit is TOP.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdossier postactieven

#8 Bericht door prajak » woensdag 14 januari 2015, 17:08

Dank je wel, Chaiyaphum en anderen.

De dank gaat ook uit naar de heren Lammert en Bob die met mij de klus van 6 maanden hebben geklaard. Daarom ben ik tijdelijk dit en andere forums uit gegaan.

Belasting is een levend vak. Het stopt nooit.

Ik heb 5 jaar gewerkt in de 'grote' accountancy en daar leerde ik controletechnieken. Vijf jaar in de 'kleine' accountancy, noem dat maar MKB met de nadruk op K, en 26 jaar in de fiscale aangiftepraktijk en advisering en dat waren 26 jaren keihard werken en net zo hard leren. Zeven dagen per week.

Ik ben blij met dit dossier maar er komt nog een hoop werk aan. Over een jaar of 5, denk ik, hebben we een nieuw of aangepast belastingverdrag tussen NL en TH en komt 'betalen' in zicht. Met alle opties van dien, het is echt niet alleen maar misère.

De wetgeving per 1-1-2015 geeft veel werk want er gaat, zoals ik het nu kan zien, iets goed scheef bij de SVB voor de mensen die alleen AOW belast hebben uit NL. Ik hoop dat volgende week rond te krijgen.

Ik zal dan een advies geven aan de mensen in dit forum.

Dat zal een aantal mensen absoluut niet bevallen. Mijn recht-door-zee-taal, dat zag ik vandaag weer aan snel geraakte en gevoelige zieltjes, komt vaak onbegrepen en daarom verkeerd aan maar is wel de enige taal die past als je over formaliteiten praat. Wet is wet en dan past geen geleuter. 't Is niet anders. Zo zit de wereld in elkaar.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Belastingdossier postactieven

#9 Bericht door serpay » woensdag 14 januari 2015, 18:22

prajak gooi een van beide draadjes er uit is nu beetje verwarrend.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdossier postactieven

#10 Bericht door prajak » donderdag 15 januari 2015, 00:55

Serpay, je hebt gelijk. Ik zal Chang vragen deze te sluiten.

Gesloten

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”