verplicht terug naar NL?

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplicht terug naar NL?

#16 Bericht door Henk Korat » vrijdag 27 maart 2015, 16:31

Wat ik uit de links haal is, dat je met betaling van de Nederlandse premies, onder aanmelding met formulier 121, recht krijgt op een zorgverzekering volgens de lokale zorgverzekeraar. Een paar vragen. Moet je dan de lopende zorgverzekeraar in Nederland opzeggen en een nieuwe zorgpolis in het EU land sluiten? Als dat zo is, dan zijn de voorwaarden van de lokale zorgverzekeraar belangrijk.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#17 Bericht door prajak » vrijdag 27 maart 2015, 16:35

Nou, Henk Korat, dat staat er niet.

' Als u emigreert naar het buitenland met behoud van een Nederlands pensioen of uitkering dan vervalt uw Nederlandse zorgverzekering. Afhankelijk van het land waar u gaat wonen, kunt u aanspraak maken op medische zorg in dat land. U moet zich hiervoor aanmelden bij het Zorginstituut...'

Harm woont 8 maanden per jaar in Thailand en is daar in beginsel belastingplichtig. De 4 verplichte maanden in NL gaat hij wonen in Aland. Dan woont hij niet meer in Nederland en verliest de zorgpolis.

Bovendien kan dit leiden tot belastingplicht in 3 landen.

Ik ben van mening dat je dan een zorgpolis gaat krijgen in het nieuwe woonland. En dat met betaling van de inkomensafhankelijke premie in Nederland. Maar ik geef mijn mening graag voor een betere.

Mocht Harm een denktank willen voor de landkeuze dan ben ik bereid de belastingparagraaf voor mijn rekening te nemen. Dat is iets waar ik, indien nodig met hulp van Lammert, goed in ben.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: verplicht terug naar NL?

#18 Bericht door serpay » vrijdag 27 maart 2015, 17:14

volgens mij zal men in eerste instantie zorgverzekering moeten betalen aan het land waar men inkomsten heeft.
destijds toen ik naar duitsland verhuisde maar inkomsten(werk) uit nederland had moest ik mij nederlandse zorgverzekering betalen.
nu ik echter werk dus inkomsten uit duitsland heb moet ik uiteraard nu in duitsland betalen.
ik zou ook ff kijken op een ander fora hoe dit in werking gaat bij spanje of portugal zij hebben er al mee te maken denk ik.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#19 Bericht door prajak » vrijdag 27 maart 2015, 17:19

Interessant wat Serpay zegt. Maar Serpay heeft, denk ik, inkomen uit arbeid, en Harm en andere emigranten inkomen uit pensioen en AOW.

Dit is een goed item om helemaal door te spitten net als we het AOW-en-zorg-in-NL doorgespit hebben.

Wie heeft een totaal-overzicht? Die kan benoemd worden tot delegerend-general-manager. :giggle2:

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: verplicht terug naar NL?

#20 Bericht door serpay » vrijdag 27 maart 2015, 18:52

AOW zijn toch ook inkomsten en pensioen ook.
deze komen toch immers uit nederland dus eigenlijk heb je inkomsten uit nederland en zou je in nederland zorgpremie moeten betalen.
ik zou zeggen vraag het de zorgverzekeraar nee heb je ja kun je krijgen.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#21 Bericht door prajak » zaterdag 28 maart 2015, 01:14

Dan is Harm mogelijk aan zet om het zijn (oude) zorgverzekeraar te vragen.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: verplicht terug naar NL?

#22 Bericht door Harm » zaterdag 28 maart 2015, 04:39

Ik heb de zorg verzekeraar gemaild en ben in afwachting van hun antwoord
Ik heb ook de gemeente dezelfde vraag gesteld en ben ook in afwachting van hun antwoord.
Zodra ik meer weet hoort u van mij.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: verplicht terug naar NL?

#23 Bericht door prajak » zaterdag 28 maart 2015, 10:35

http://www.mondi.nl/portugal/belasting- ... age144.php

Ik heb de opmerkingen op die site over de belastbaarheid van de AOW in Portugal niet gecontroleerd met het verdrag.

Als Portugal ook 185 dagen hanteert voor wat in NL de 4 maanden is dan heb je wel pech......maar dat kan anders in elkaar zitten. Het is nog wat vroeg daar achteraan te gaan.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: verplicht terug naar NL?

#24 Bericht door Jeanette » zaterdag 28 maart 2015, 11:03

Is Nederland dan zo beroerd om in te wonen van b.v. half mei tot half september?
If you’re allergic to one place, you’ll be allergic to every place.
But it’s not the place outside you that’s causing you trouble.
It’s the "place" inside you. Ven. Ajahn Chah
Of je nu geen geld genoeg hebt om een BMW te rijden of om naar Thailand te emigreren .... op is op .... eerlijk delen is niemand beloofd.
En daarbij - eerlijk delen met alle planeetbewoners - daar gaan alle Nederlanders flink mee achteruit.

Zo'n zorgpolis van hier is nu eenmaal hier en niet daar in Thailand.
En als je dan met de 8/4 maanden regeling toch een groot deel Thailand kunt krijgen zou je daar ook blij mee kunnen zijn.
En al levend in de Nederlandse zomer kom je er toch wel achter dat er geen dichte grenzen omheen zitten.
Dan lijkt mij een beetje 'per dag' leven zo kwaad nog niet.
Toch?

:?:

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: verplicht terug naar NL?

#25 Bericht door Harm » zaterdag 28 maart 2015, 11:12

Jeanette,

Ik ben Nederlander en dus zoek ik waarschijnlijk net als jij dingen die aangenaam maar toch alleszins betaalbaar zijn
Ik heb nu een koophuis in NL dat 8 maanden leeg staat en 4 maanden wordt bewoond
Dat vind ik zonde
Ik wil dat huis verkopen en zoek naar een mogelijkheid om binnen de wet toch te voldoen aan de eisen voor een zorg verzekering.
Een mogelijk zou kunnen zijn een vakantiehuisje huren in bv Portugal of Italie voor die 4 maanden.
Vakantiehuisje in NL zou ook kunnen ware het niet dat die over het algemeen in de stille tijd in NL al volgeboekt zijn met buitenlandse werknemers. In de tijd die jij noemt betaal je huren van zo'n 500 euro per week en daar zit ik dan weer niet op te wachten.
Zoals ik eerder al schreef zonder verzekering is geen optie voor mij en een particuliere verz mij neemt mij niet aan zonder eerst 80 % uit te sluiten oftewel ik betaal voor niet verzekerd te zijn.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: verplicht terug naar NL?

#26 Bericht door elst99 » zaterdag 28 maart 2015, 11:24

Ik heb dat ook 15 jaar gedaan 8/4 maanden.
Vergeet de optie van vakantiehuisje, dat is geen vast woonadres, je zou kunnen overwegen om je in te schrijven bij kinderen als woonadres, met dien verstande, dat zij meer gemeentebelastingen moeten betalen e/o toestemming hebben van hypotheekverstrekker of huurbaas. Die kosten moet je dan wel overnemen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplicht terug naar NL?

#27 Bericht door Henk Korat » zaterdag 28 maart 2015, 12:28

Ik vond twee links, die het lezen waard zijn:

http://inspanje.nl/zorg-welzijn/6359/op ... nje-woont/

http://www.vngsint.com/elsevier01.pdf

Natuurlijk is de zorgregelgeving, zoals van toegepassing in Spanje voor pensionados, ook van toepassing op de andere verdragslanden.

Wat bij mij blijft kleven zijn twee dingen:

1. het is belangrijk hoe de kwaliteit van de lokale zorg is. Zoals we kunnen lezen, kunnen de pensionados in Spanje geen aanvullende verzekering sluiten, waarmee ze in het privé ziekenhuis terecht kunnen. De eerste link is daar echter duidelijker over; en

2. Ik denk, dat als je in een verdragsland gaat wonen, je moet ingeschreven zijn bij een gemeente. Anders ben je een vakantieganger. Je moet dus naar mijn mening een huisadres hebben. Of een vakantiehuis dat kan zijn, weet ik niet.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: verplicht terug naar NL?

#28 Bericht door elst99 » zaterdag 28 maart 2015, 13:22

Nee dus, of je moet een huis huren met een huurcontract en anders wordt je niet in de gemeente ingeschreven.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: verplicht terug naar NL?

#29 Bericht door Henk Korat » zaterdag 28 maart 2015, 13:41

elst99 schreef:Nee dus, of je moet een huis huren met een huurcontract en anders wordt je niet in de gemeente ingeschreven.
Ik denk dat je gelijk hebt Elst, maar een huis kun je ook voor 4 maanden huren. Ik vond in Portugal diverse woningen en appartementen, die voor een maand tot een jaar (en de periodes daartussen) te huur waren (gemeubileerd). Dit zijn geen vakantiewoningen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: verplicht terug naar NL?

#30 Bericht door Harm » zaterdag 28 maart 2015, 14:02

elst99 schreef:Nee dus, of je moet een huis huren met een huurcontract en anders wordt je niet in de gemeente ingeschreven.
Ik vond dit in de site van Henk Korat

Gepensioneerden

Als u gepensioneerd bent, mag u in een ander EU-land wonen als u:

daar tegen ziektekosten bent verzekerd
over voldoende inkomsten beschikt (uit welke bron dan ook) om zonder uitkering rond te komen
De nationale autoriteiten mogen niet vragen dat uw inkomen hoger is dan de grens waarbij u niet meer in aanmerking komt voor bijstand in dat land.
Inschrijving

Als u nog geen 3 maanden in uw nieuwe land verblijft, bent u niet verplicht zich in te schrijven (om een bewijs van inschrijving aan te vragen), maar u mag het wel.

Zodra u 3 maanden in uw nieuwe land bent, bent u meestal verplicht zich in te schrijven (bij de gemeente, politie of vreemdelingendienst).

Zo kunt u zich in het buitenland inschrijven in het bevolkingsregister .

Er wordt niet gerept over een huurcontract of eigen woning in deze site
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”