Nadenken over aow leeftijd

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nadenken over aow leeftijd

#16 Bericht door greenthaiway » zondag 07 juni 2009, 09:14

RNW Nederlands Nieuws m.b.t. AOW
06 juni 2009

NIEUWSSERVICE VAN RADIO NEDERLAND WERELDOMROEP
Editie: Nederlands Nieuws

* FNv ziet AOW-plan Donner niet zitten

De vakcentrale FNV is negatief over de AOW-nota van minister Donner. De FNV zegt dat de visie van de minister niet getuigt van enig gevoel voor wat er aan de hand is in de samenleving. De vrijdag gepubliceerde beleidsnota gaat over de verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar.
Het kabinet wil de AOW-leeftijd verhogen, maar weet nog niet precies hoe. Het is in elk geval niet de bedoeling om de verandering zonder enige overgang in te voeren. Donner wil voorlopig een uitzondering maken voor mensen in zware beroepen, maar dan moeten de sociale partners zelf bepalen welke beroepen dat zijn. Bovendien moeten ze ervoor zorgen dat op termijn iedereen tot z'n 67-ste kan doorwerken.
Volgens de FNV is dat niet de regeling die Donner had beloofd. Werkgevers en werknemers krijgen nog tot 1 oktober de tijd om met alternatieven te komen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Nadenken over aow leeftijd

#17 Bericht door printen44 » zondag 07 juni 2009, 13:21

RuudThai schreef:Printen, jij weet er aardig wat van :idea: ;) . Daarom het volgende vraagje aan jou.
Je begint met de AOW-opbouw vanaf je 15e en die opbouw stopt na 50 jaar op je 65e, want dan begint de uitbetaling. Dus 2 % per jaar.
Als de leeftijd wordt opgehoogd (ALS...., mevrouw Agnes Jongerius heeft hele andere ideeën!) tot 67, begint dan de start van de opbouw op 17 of krijg je dan 104 % op je 67e?

Groet,
Ruud
Nou, zoveel wet ik er ook niet van, weet er een beetje van. Normaal gesproken moet de wet van 1957 veranderd worden. Daarin staat beschreven hoe de AOW wordt opgebouwd en wie recht heeft op AOW. De wetgever kan dus van alles veranderen. Zover ik weet heeft men nog niet een vast gegeven hoe alles in zijn werk gaat.

Dat de FNV, ik ben er nog steeds lid van, een afwijkend standpunt t.o.v. de regering inneemt is niet verwonderlijk. Het zijn de leden van de vakbond, de "Jan Modaal' van Nederland, die in feite het hardst zullen worden getroffen. Als je een bom duiten hebt als je stopt met werken, zal het je een worst wezen hoeveel en wanneer je AOW krijgt. Maar "Jan Modaal" heeft alleen die AOW en een bedrijfspensioen. Jongerius heeft haar afwijzing alreeds enkele maanden gelden aangekondigd bij het jaarlijks overleg tussen regering, werknemers en werkgevers. Maar Nederland zal Nederland niet zijn als ook de FNV met een compromis zal instemmen. "Poldermodel" wordt zoiets genoemd. Lubbers en Kok waren daar meesters in.

Iets anders wordt het met de bedrijfspensioenen. Die worden nog steeds op 65-jarige leeftijd uitgekeerd. Hoe dat in elkaar zal zitten is nog helemaal niet bekend. Volgens mijn eigen pensioenfonds wil men eerst het definitieve plan van de regering afwachten. De pensioenfondsen hebben nu hun handen vol met een herstelplan vanwege de economische crisis.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nadenken over aow leeftijd

#18 Bericht door prajak » zondag 07 juni 2009, 16:40

Opbouw van de AOW vindt plaats in box 1 in schijf 1 en 2. In schijf 3 en 4 heft men alleen maar inkomstenbelasting. De modaal verdienende mensen betalen over hun hele inkomen die premies volksverzekering, zit je daarboven dan betaal je niks meer. Ik vraag me af of het nu niet te verkopen is die grens op te trekken of een schijf 5 te maken voor de vette inkomens boven 2 of 3 ton. Dat levert meer belasting op voor het rijk.

Is het maatschappelijk aanvaardbaar ? Zullen wij met zijn allen aanvaarden dat bankjongens en zorgbazen en mediagezichten naar een schijf van 60 procent gaan ? Ja, denk ik. Maar zou net zo worden gedacht als onze nationale helden, de voetballers en schaatsers en wielrenners in een dergelijk tarief vallen ? Mensen die pensioenregelingen hebben die voor Jan Modaal niet aanvaardbaar zijn in de fiscale wetgeving ?

Rechts NL houdt andere tarieven al jaren tegen. Een dikke klub in het midden ook. Straks gaat weer Jan met de korte achternaam het gelag betalen.

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: Nadenken over aow leeftijd

#19 Bericht door Borat » zondag 07 juni 2009, 20:28

prajak schreef:Opbouw van de AOW vindt plaats in box 1 in schijf 1 en 2. In schijf 3 en 4 heft men alleen maar inkomstenbelasting. De modaal verdienende mensen betalen over hun hele inkomen die premies volksverzekering, zit je daarboven dan betaal je niks meer. Ik vraag me af of het nu niet te verkopen is die grens op te trekken of een schijf 5 te maken voor de vette inkomens boven 2 of 3 ton. Dat levert meer belasting op voor het rijk.

Let wel op, de mensen die met hun inkomen boven schijf 2 komen betalen nog steeds evenveel dan wel niet meer dan mensen die in schijf 2 blijven steken. Alleen in de hogere schijven wordt geen premie meer ingehouden voor de volksverzekeringen. Dus iedereen die werkt betaald voor de volskverzekeringen.

Het stelsel is aan vernieuwing toe, geen omslagstelsel meer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nadenken over aow leeftijd

#20 Bericht door prajak » maandag 08 juni 2009, 01:07

Geen omslagstelsel meer ? Dan kom je aan het karakter van de VOLKSverzekering. Iedere ingezetene is verzekerd van zijn 15e tot zijn 65e en ongeacht inkomen en betaalde premie komt er een zelfde uitkering voor iedereen. Dat is de solidariteit, al begrijp ik dat die niet altijd even graag wordt opgehoest.

Nee, dan de grens wat omhoog in schijf 2 waardoor meer premie binnenkomt, schijf 3 en 4 ook een punt er bij, en een schijf 5 voor de super-inkomens. Juist die inkomens zitten met riante pensioenregelingen die de modale werknemer worden geweigerd. Probeer maar eens de pensioenregeling voor beroepssporters in NL te achterhalen. Zo'n regeling is voor andere werknemers fiscaal onaanvaardbaar.

Het verhaal dat topmensen dan weglopen naar buitenlanden ? Nou, dat doen ze toch al. Dan worden we maar geen wereldkampioen. Wat zeg ik, worden we dat dan ?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nadenken over aow leeftijd

#21 Bericht door jumbo » maandag 08 juni 2009, 02:24

dutch schreef:Naar mijn beste weten is deze verhoging bij de Duitsers reeds ingevoerd.
Arbeid macht frei??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nadenken over aow leeftijd

#22 Bericht door dutch » maandag 08 juni 2009, 02:31

jumbo schreef:
dutch schreef:Naar mijn beste weten is deze verhoging bij de Duitsers reeds ingevoerd.
Arbeid macht frei??
Heb er meerdere jaren gewerkt en krijg dus een deel(tje) van mijn AOW van de Duitse overheid.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nadenken over aow leeftijd

#23 Bericht door stevenl » donderdag 11 juni 2009, 05:15

En nu 1 keer raden wie er in juli 2026 65 wordt!!!!!! Gloeiende, gloeiende, gloeiende, potverdorie.
Jonkie, ik wordt al in April 2026 65.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”