Een beetje te veel schuld en nu.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Een beetje te veel schuld en nu.

#1 Bericht door Hua Thale » vrijdag 27 november 2015, 10:24

Dat men vaak denkt alles maar aan te kunnen is mij bekend maar sta dit soort berichten toch weer met mijn open mond te lezen. ... multimedia
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Een beetje te veel schuld en nu.

#2 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 27 november 2015, 12:59

Hua Thale schreef:Dat men vaak denkt alles maar aan te kunnen is mij bekend maar sta dit soort berichten toch weer met mijn open mond te lezen. ... multimedia
"Lees en huiver" zou ik zo zeggen. Het doet me echt een beetje denken aan de 'American way of live', als ik denk aan de Amerikaanse aandelen- en huizenmarkt. Zou deze onderwijzer misschien wat te veel naar Amerikaanse TV-zenders hebben gekeken :?:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een beetje te veel schuld en nu.

#3 Bericht door prajak » vrijdag 27 november 2015, 16:39

Je zou zeggen, overcreditering tot meer dan de limiet. Twaalf keer zijn netto (?) jaarsalaris aan schuld en nog 'maar' 15 jaar te gaan mits met behoud van zijn baan.

Maar wat het verhaal niet vertelt is hoeveel jaarsalarissen hij heeft moeten 'kontzakken' om de baan te hebben en te houden. Dat is 'normaal' in dit land. Maar de rest, behalve voor het huis, lijkt me voor statusbehoud.

Zijn salaris van 46 k per maand is helemaal niet slecht. Een jonge rechter heeft 60 k, een politiegeneraal begint ook daarmee al hebben die misschien/zeker af en toe een 'bonus' uit (on)bekende bron.....

Enfin, die leraar en nog duizenden anderen komen nimmer van die schuld af. Die duiken met schuld de kist in. En als die schulden zich concentreren bij een staatsbank betaalt iedereen er aan mee.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Een beetje te veel schuld en nu.

#4 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 27 november 2015, 16:54

prajak schreef:Je zou zeggen, overcreditering tot meer dan de limiet. Twaalf keer zijn netto (?) jaarsalaris aan schuld en nog 'maar' 15 jaar te gaan mits met behoud van zijn baan.

Maar wat het verhaal niet vertelt is hoeveel jaarsalarissen hij heeft moeten 'kontzakken' om de baan te hebben en te houden. Dat is 'normaal' in dit land. Maar de rest, behalve voor het huis, lijkt me voor statusbehoud.

Zijn salaris van 46 k per maand is helemaal niet slecht. Een jonge rechter heeft 60 k, een politiegeneraal begint ook daarmee al hebben die misschien/zeker af en toe een 'bonus' uit (on)bekende bron.....

Enfin, die leraar en nog duizenden anderen komen nimmer van die schuld af. Die duiken met schuld de kist in. En als die schulden zich concentreren bij een staatsbank betaalt iedereen er aan mee.
Die duiken met schuld de kist in.
En zo zadelen ze ook nog hun 'erfgenamen' met extra kosten op: een XXL-kist om al die schulden in op te bergen. :giggle:

En als die schulden zich concentreren bij een staatsbank betaalt iedereen er aan mee.
Komen deze schulden dan niet ruimhartig voor rekening van de staat, die vervolgens niet de belastingen daarvoor gaat verhogen maar het zoekt in bezuinigingen? :happyno:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Een beetje te veel schuld en nu.

#5 Bericht door pong » zaterdag 28 november 2015, 07:10

Het gaat over de ajarn=teacher/leraar cq onderwijzer, die (zoals alle overheidspersoneel) heel makkelijk ''gratis'' geld kunnen lenen bij de Om Sin spaarbank, die dan ook-net als heel vroeger de RijksPostSpaarbank, depots heeft op zowat alle scholen. ''GRatis'' in de normaalbeleving van de Thai.
Er wordt nu 3 groepen onderscheiden, met verschillende aanpak:
1.zij die voor ziekte/hulp etc van ouders in de schuld geraakten
2.dito voor andere familie of studie van de eigen kinderen (?!!)
3.zij die er goedkoop mee dachten te speculeren etc of met weinig geld veel geld te maken-zoals in Nl studenten soms toch tegen lage rente hun hele studielening opnemen en daar mee gokken/spikkeleren/spelen/investeren etc. De meste Thai hebben daar geen gelukkige hand in. Onduidelijk waartoe de groep behoort die elke maand veels te veel staatsloten aankoopt.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”