Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#1 Bericht door RuudThai » vrijdag 23 januari 2015, 08:23

Thaise oud-premier Yingluck Shinawatra aangeklaagd

Gepubliceerd: 23 januari 2015 03:50
Laatste update: 23 januari 2015 05:50

De Thaise oud-premier Yingluck Shinawatra wordt aangeklaagd voor nalatigheid. Dat heeft de openbaar aanklager in Thailand vrijdag laten weten. Ze wordt vervolgd vanwege de manier waarop ze subsidies voor rijstboeren heeft behandeld.
In mei riep een anticorruptiecommissie in Thailand al op om Yingluck voor nalatigheid aan te klagen. Als ze schuldig wordt bevonden kan ze een gevangenisstraf tot tien jaar krijgen.

Yingluck werd in mei afgezet door het constitutioneel gerechtshof. Het hof oordeelde dat ze zich schuldig heeft gemaakt aan ambtsmisbruik.

Yingluck gaf kort na haar aantreden als premier in augustus 2011 het hoofd van de Nationale Veiligheidsraad een andere baan ten gunste van een familielid.
--------------
Bron: NU.nl http://www.nu.nl/buitenland/3978050/tha ... laagd.html

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#2 Bericht door RuudThai » vrijdag 23 januari 2015, 17:48

Na het besluit van de openbare aanklager om een aanklacht in te dienen vanwege corruptie met het rijstsubsidiesysteem heeft de National Legislative Assembly besloten om haar officieel uit haar ambt als premier te ontzetten en haar een ban van 5 jaar op te leggen waarin ze geen politieke functies mag bekleden.

Uit The Nation

NLA makes history by impeaching Yingluck

The Nation January 23, 2015 12:30 pm

The National Legislative Assembly on Friday voted overwhelmingly by 190 votes out of a possible 220 to impeach former prime minister Yingluck Shinawatra in the rice-pledging case.

Former Parliament president Somsak Kiartsuranon and former vice Parliament President Nikhom Wairatpanich escaped impeachment in another case.

The NLA members cast their votes in secret ballots on the two cases at the same time, starting at 11am. The results were known at noon.

The impeachment bans Yingluck from politics for five years.

Zie http://www.nationmultimedia.com/politic ... 52526.html

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#3 Bericht door dutch » zaterdag 24 januari 2015, 03:05

Corruptie verdrijven uit Thailand ??
De happy few zullen er weinig aan doen om de bestaande situatie principieel te veranderen.
De enige oplossing is een verandering,lees verbetering van het schoolsysteem.In de hoop de over een 20 jaar een nieuwe en betere middenklasse zal ontstaan.
Een proces van zeer lange adem.
Wat mij zo opvalt is dat de terugkerende Thai,die hetzij in het buitenland redelijk goede functies bekleedden en/of afgestudeerd zijn zo snel terugkeren in hun handelen naar de ouwe methode en levens stijl.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#4 Bericht door RuudThai » zaterdag 24 januari 2015, 03:27

Die groep terugkerende Thai wordt waarschijnlijk direct weer ingekapseld door het systeem. En willen ze promotie maken dan moeten ze daaraan meedoen. Dus inderdaad, als er aan de basis - in het onderwijs - geen verbetering plaatsvindt zal het heel lang duren voordat er iets verandert, dat maakt onze generatie niet meer mee!

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#5 Bericht door stevenl » zaterdag 24 januari 2015, 04:11

Ik ben blij dat nu op hoog niveau geprobeerd wordt corrpuptie aan te pakken en schuldigen te vervolgen.

Helaas geeft wat er nu gebeurt wel de indruk dat het een zeer selectieve aanpak betreft.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#6 Bericht door Ben » zaterdag 24 januari 2015, 04:23

stevenl schreef:Ik ben blij dat nu op hoog niveau geprobeerd wordt corrpuptie aan te pakken en schuldigen te vervolgen.

Helaas geeft wat er nu gebeurt wel de indruk dat het een zeer selectieve aanpak betreft.

De politie werd aan banden gelegd ,ze zijn nog nooit zo corrupt geweest als nu.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#7 Bericht door RuudThai » zaterdag 24 januari 2015, 06:45

Thailand staat op de corruptie-index van 2014 http://www.transparency.org/cpi2014/results op de 85e plaats van de 175 landen. Een middenmoter dus en dat betekent dat er een forse corruptie is.
Ter vergelijking: Denemarken staat op de 1e plaats met een score van 92, Thailand dus op 85 met een score van slechts 38. Nederland staat op plaats 8 met 83 punten.

Er is dus niets mis mee dat ik mag vinden dat Thailand qua corruptie verrot is. Je moet wel een erg zwarte bril op hebben als je dat niet ziet.
En ik ben blij dat ze nu eindelijk eens de top durven aan te pakken, met name de Shinawatra-kliek. Juist onder de regeringen van Thaksin en z'n marionet, zus Yingluck groeide de corruptie wat je kunt aflezen aan het bijeengegraaide kapitaal van mr. T. (hoe kwam hij aan de jarenlange monopoliepositie voor de mobiele telefonie met z'n bedrijf AIS?).

En de Filipijnen voor verrot land uitgemaakt? Ik ben me daar niet van bewust, ik heb slechts vriend Greenthaiway een pluim gegeven voor het feit dat hij een bijna 50 jaar jongere prachtige Filipijnse schone aan de haak heeft geslagen en dat die relatie prima gaat!
Liefde kent geen leeftijdsgrenzen en dat dat leidt tot jaloerse opmerkingen is daar inherent aan en zegt meer over het betuttelende gehalte van de maker dan de zaak in kwestie.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#8 Bericht door stevenl » zaterdag 24 januari 2015, 06:53

RuudThai schreef:Thailand staat op de corruptie-index van 2014 http://www.transparency.org/cpi2014/results op de 85e plaats van de 175 landen. Een middenmoter dus en dat betekent dat er een forse corruptie is.
Ter vergelijking: Denemarken staat op de 1e plaats met een score van 92, Thailand dus op 85 met een score van slechts 38. Nederland staat op plaats 8 met 83 punten.

Er is dus niets mis mee dat ik mag vinden dat Thailand qua corruptie verrot is. Je moet wel een erg zwarte bril op hebben als je dat niet ziet.
En ik ben blij dat ze nu eindelijk eens de top durven aan te pakken, met name de Shinawatra-kliek. Juist onder de regeringen van Thaksin en z'n marionet, zus Yingluck groeide de corruptie wat je kunt aflezen aan het bijeengegraaide kapitaal van mr. T. (hoe kwam hij aan de jarenlange monopoliepositie voor de mobiele telefonie met z'n bedrijf AIS?).

En de Filipijnen voor verrot land uitgemaakt? Ik ben me daar niet van bewust, ik heb slechts vriend Greenthaiway een pluim gegeven voor het feit dat hij een bijna 50 jaar jongere prachtige Filipijnse schone aan de haak heeft geslagen en dat die relatie prima gaat!
Liefde kent geen leeftijdsgrenzen en dat dat leidt tot jaloerse opmerkingen is daar inherent aan en zegt meer over het betuttelende gehalte van de maker dan de zaak in kwestie.
Ook ik ben blij dat ze corruptie aanpakken, maar ik zou graag meer lezen over aanpak van corruptie door anderen dan de familie S. Zo af en toe lees je iets over andere red shirts die worden aangepakt, maar dat is fragmentarisch en het lijkt er echt op dat de aanpak alleen in die hoek zit. Terwijl corruptie ook in de andere politieke hoek welig teelt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#9 Bericht door RuudThai » zaterdag 24 januari 2015, 07:21

stevenl schreef:Ook ik ben blij dat ze corruptie aanpakken, maar ik zou graag meer lezen over aanpak van corruptie door anderen dan de familie S. Zo af en toe lees je iets over andere red shirts die worden aangepakt, maar dat is fragmentarisch en het lijkt er echt op dat de aanpak alleen in die hoek zit. Terwijl corruptie ook in de andere politieke hoek welig teelt.
Vóór het Shinawatra-tijdperk was er natuurlijk ook volop corruptie maar de regering Abhisit, zo tussen de Shinawatra's door, was te kort aan de macht om al te veel te graaien anders hadden ze het ook vast wel gedaan! Dus toen bleef het corruptiegehalte stabiel.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#10 Bericht door pong » woensdag 28 januari 2015, 08:20

is al weer een tijdje weggezakt, maar toen ik er hier melding van maakte werd er schouderophalend over gedaan: die hoge politie commissaris die ruim 40 miljoen CASH (baten) in huis had? Inmiddels zijn er nog veel meer hoge bruine omes met klandestiene villa's resorts etc van hun bezit ontdaan. En bij die jongens zat toch wel en enorm deel van die corruptie.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#11 Bericht door Gardensafari » woensdag 28 januari 2015, 21:07

RuudThai schreef:Die groep terugkerende Thai wordt waarschijnlijk direct weer ingekapseld door het systeem. En willen ze promotie maken dan moeten ze daaraan meedoen. Dus inderdaad, als er aan de basis - in het onderwijs - geen verbetering plaatsvindt zal het heel lang duren voordat er iets verandert, dat maakt onze generatie niet meer mee!
Het gebeurt niet zo vaak, maar we zijn het roerend eens. Het onderwijs moet fiks veranderen.
Maar dat gebeurt niet, want iemand die onderwijzer of leraar wil worden, moet zich inkopen bij de directeur.
Leraar is een leuke, vaste baan met aanzien, goede verdiensten en in principe levenslang gegarandeerd.
En dus moet je bij de sollicitatie schuiven.
Of je leent het bedrag van de directeur, maar schuiven zul je en veel.
Ik hoor van bedragen tot 5 maal het jaarsalaris.
En dus worden alleen de jongens en meisjes met rijke ouders leraar, geschikt of niet.
De goed gemotiveerden, maar zonder centen, hebben het nakijken.
Verdikkeme, ik zou er bijna rood van worden, maar corruptie is een vreselijk iets.
En zeker op dit niveau: de basis van een nieuwe generatie.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#12 Bericht door Jos Flachs » donderdag 29 januari 2015, 01:42

Leraar is een goed betaalde baan? :cheesy:

Staat in de verkeerde rubriek, dat had bij humor en onzin geplaatst moeten worden.

Directeur van een school kan een goed betaalde baan zijn, of inspecteur van onderwijs, maar dat zijn meestal geen leraren.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#13 Bericht door stevenl » donderdag 29 januari 2015, 03:26

pong schreef:is al weer een tijdje weggezakt, maar toen ik er hier melding van maakte werd er schouderophalend over gedaan: die hoge politie commissaris die ruim 40 miljoen CASH (baten) in huis had? Inmiddels zijn er nog veel meer hoge bruine omes met klandestiene villa's resorts etc van hun bezit ontdaan. En bij die jongens zat toch wel en enorm deel van die corruptie.
Ze zitten in het proces momenteel, ik kijk uit nara het moment dat er echt rechtszaken en veroordelingen volgen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#14 Bericht door RuudThai » donderdag 29 januari 2015, 05:25

Jos Flachs schreef:Leraar is een goed betaalde baan? :cheesy:

Staat in de verkeerde rubriek, dat had bij humor en onzin geplaatst moeten worden.

Directeur van een school kan een goed betaalde baan zijn, of inspecteur van onderwijs, maar dat zijn meestal geen leraren.
Ik zit in een wijk vol mensen in overheidsdienst, veel leraren, politiemensen, militairen, gemeente- en provincieambtenaren.
Onze buren aan de ene zijde zijn allebei in het onderwijs, hij als directeur van een school ergens in de periferie en zij als schooljuffrouw voor een kleuterklas.
Ook onze achterburen zijn beiden leraar/lerares en van haar heb ik begrepen - ze spreekt redelijk Engels - dat het startsalaris voor een net van de opleiding afkomende docent op een basisschool begint bij 6000 baht per maand. Dat loopt binnen een paar jaar op tot een 10.000 baht en kan verder uitlopen tot ? (ik heb dat niet gehoord). Een schooldirecteur verdient redelijk wat meer maar wordt ook vaag gelaten, 25.000/35.000?

Maar ze hebben leuke secundaire arbeidsvoorwaarden: zeer goedkope hypotheken en persoonlijke leningen en ruime creditcardvoorwaarden. Ze houden zich ook bezig met schoolvervoer, bijlessen en extra zomercursussen. En ik ken er ook die leerlingen die ver weg wonen door de week in huis nemen en daar uiteraard een vergoeding voor krijgen van de ouders.

Het is net als in Nederland vroeger: werk je bij de overheid dan is het vast werk, vaste armoe. :mrgreen:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Afgezette ex-premier Yingluck vervolgd

#15 Bericht door RuudThai » donderdag 29 januari 2015, 17:29

Afbeelding
Stephff in The Nation

De uitdrukking die Prayuth hier gebruikt, ....... is not my father, hoor je hier vaker in Thailand en betekent dat je niets van die persoon hoeft aan te nemen. Klaarblijkelijk moet je hier van je vader wel alles aannemen. Mijn echtgenote heeft er ook een handje van als ik kritiek op haar heb om deze uitdrukking te gebruiken..... ;) [8)

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”