Zware ramp: 360 doden, 3.600 gewonden.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Zware ramp: 360 doden, 3.600 gewonden.

#1 Bericht door prajak » maandag 11 april 2016, 02:44

Zware ramp; 360 doden, 3.600 gewonden.

Waar? Nou, bij mij, bij jullie, bij hen. Songkran is bijna begonnen.

Als er doden vallen door een aanslag door Oeigoeren is het land te klein en iedere dode is er ook een teveel maar wat vanaf afgelopen zaterdag tot en met komende zondag staat te gebeuren wordt, denk ik wel eens, met een schouderophalen afgedaan.

Ja, we hebben Songkran. Nou en...? Alsof daar 360 doden bij horen :mrgreen: .

Nee, zeg er niks van, je verstoort het feessie. De overheid reageert wel maar het heeft iets van 'brood en spelen niet afpakken'.

Enfin, iets ludieks heeft al plaatsgevonden en ik geef je maar de link om van de eerste schrik te bekomen:

http://www.bangkokpost.com/news/general ... to-nowhere

En 'dodgy' vertaal je best met goochem.... :giggle:

printen44
Expat
Expat

Re: Zware ramp: 360 doden, 3.600 gewonden.

#2 Bericht door printen44 » maandag 11 april 2016, 04:22

En als je verteld dat Songkran het dodelijksste feest is en niet het leukste feest, dan wordt de schouders opgehaald en gaat men verder, veelal dronken, met water spuiten.

En dat terwijl dat water smijten in principe niets met het vieren van Songkran te doen heeft. Songkran was een familiefeest, waarbij men Nieuwjaar vierde. Men ging naar de tempel, en daar sprenkelde men wat water over de handen. Eerst over de handen van de ouderen en monniken. En daar bleef het bij.

Als ik met Titiwhat, de monnikvriend, tijdens Songkran over straat liep, waagde niemand om mij met water te gooien. Ik kreeg wat water over mijn handen en ook over de handen van Titiwhat gesprenkeld.

Nogmaals, in de komende dagen is er geen feest in Thailand, het is oorlog met vele doden en nog meer gewonden. En dan maar zeggen: "Wat een lol hebben we gehad". En vanaf maandag de 18de, hebben de crematoriums veel werk en liggen de ziekenhuizen vol met gewonden. "Maar we hebben lol gehad".

RuudThai
Expat
Expat

#3 Bericht door RuudThai » maandag 11 april 2016, 12:28

Wat een negativiteit en somberheid met die overtrokken berichten!
Officieel vallen er jaarlijks in Thailand ruim 20.000 verkeersdoden. Omdat alleen de op straat liggende lijken als zodanig worden geteld en niet die later nog eens in ziekenhuizen of thuis overlijden wordt wel eens het dubbele geschat maar dat is onduidelijk. Misschien is rond de 30.000 wel een aanneembaar getal.
Dat zijn er zo'n 80 per dag gemiddeld. Dan vind ik 360 in 8 dagen, dus 45 per dag, toch een stuk gunstiger dan het gemiddelde.

Maar misschien kan iemand aantonen dat het toch anders zit? Ik weet ook wel dat er veel lui straalbezopen op hun brommer of achter het stuur van hun auto zitten maar mogelijk wordt dat gecompenseerd doordat er veel minder vrachtwagens op de weg zitten in die week? Of zoiets?

Ik sluit me niet op hoor, ik vind het leuk om 1 dag mee te doen in het dorp van mijn vrouw en daar gaat het dan ook heel gemoedelijk. Ik vind het een beetje kinderachtig om als bewoner van Thailand je af te sluiten van een 1e klas volksfeest. Ik spreek dan wel geen Thais maar doe wel aan dit soort feestelijkheden mee! [|)

Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Lammert de Haan » maandag 11 april 2016, 13:52

RuudThai schreef: Ik sluit me niet op hoor, ik vind het leuk om 1 dag mee te doen in het dorp van mijn vrouw en daar gaat het dan ook heel gemoedelijk. Ik vind het een beetje kinderachtig om als bewoner van Thailand je af te sluiten van een 1e klas volksfeest. Ik spreek dan wel geen Thais maar doe wel aan dit soort feestelijkheden mee! [|)
Heet dat niet 'inburgeren', RuudThai :?: Daar voldoe jij dus aan. [|)
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door serpay » maandag 11 april 2016, 15:17

Ach ieder jaat het zelfde van prajak en printen.
Normaar gebeuren er haast net zo veel ongevallen in thailand.
Maar de 2 heren hebben schijnbaar ee grote hekel aan water.
En zijn misschien er wel bang voor.
Zoals ruud vier ik wel degelijn songkran en dit bevalt me iedere keer prima.

brake034
Expat
Expat

#6 Bericht door brake034 » maandag 11 april 2016, 16:24

Ruud heeft niet 1 maar wel 2 punten!

1) Het aantal dodelijke ongevallen tijdens de nieuwjaars en songkran periode is lager als buiten deze 2 periodes, het is statistisch gezien veiliger om te reizen gedurende de songkran periode!

2) Het is een prachtig volksfeest, heel traditioneel en met veel respect voor normen en waardes, ouders en familie banden.
Het is niet voor niets dat pakweg de halve bevolking van Thailand afreist naar hun geboortedorp om daar hun respect te betonen voor hun ouders, familie en dorpsgenoten.

Ik heb met alle Thaise feesten 1 probleem, het is heel leuk en traditioneel totdat de monniken klaar zijn met eten en de fles glas reiniger open getrokken wordt. Als de alcohol is in de Thaise man (en vrouw), is de wijsheid in de kan en wat mij aangaat is dat de tijd om naar huis te gaan........
Marcel

brake034
Expat
Expat

#7 Bericht door brake034 » maandag 11 april 2016, 17:22

Aan de andere kant, we raken wel op de leeftijd dat we na de Boeddha beelden en de monniken het water over onze handen mogen gaan ontvangen om daarna onze zegen uit te spreken over de jongelui voor het komend jaar.

Het langs de kant van de weg staan met een waterspuit of een emmer met ijswater als je de 50 gepasseerd bent, dat zie je ook maar weinig Thais doen.

Ik vind het altijd erg leuk als de neven, nichten en andere aanhang van de uitgebreide familie langskomen. Ze komen altijd met wat fruit of zoetigheid, blijven een uurtje hangen, ketsen wat, drinken een biertje en gaan dan naar het volgende (oudere) familielid..... Voor de rest van het jaar zijn ze in Bangkok, Zuid Korea of op zee.
Marcel

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door torkom » maandag 11 april 2016, 17:28

brake034 schreef: Ik vind het altijd erg leuk als de neven, nichten en andere aanhang van de uitgebreide familie langskomen. Ze komen altijd met wat fruit of zoetigheid, blijven een uurtje hangen, ketsen wat, drinken een biertje en gaan dan naar het volgende (oudere) familielid..... Voor de rest van het jaar zijn ze in Bangkok, Zuid Korea of op zee.
Interessante familie heb jij...
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Lammert de Haan » maandag 11 april 2016, 17:31

brake034 schreef: Ik vind het altijd erg leuk als de neven, nichten en andere aanhang van de uitgebreide familie langskomen. Ze komen altijd met wat fruit of zoetigheid, blijven een uurtje hangen, ketsen wat, drinken een biertje en gaan dan naar het volgende (oudere) familielid..... Voor de rest van het jaar zijn ze in Bangkok, Zuid Korea of op zee.
....... er versterkt daarmee de familieband. :clap:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

brake034
Expat
Expat

#10 Bericht door brake034 » maandag 11 april 2016, 17:38

Kletsen wat, jeetje zeg......scherp hoor! :crazy:
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door driver » vrijdag 15 april 2016, 16:34

Volksfeest nr 1 in Thailand vlgs mij met complete tijdelijke verhuizingen her en der in het land en ja..alcohol/verkeer/ onachtzaamheid zal weer veel levens kosten maar wslijk al eerder geopperd hier..De mentaliteit en gedachten gang van de Thai hierover verschillen zoveel met de onze dat ik me niet druk ga maken over iets wat niet mijn maar hun feest is met alles eromheen.
Die mensen vinden dat Songkran mooi , genieten er veelal van dus klaar toch.
Dat er in veel gezinnen dan somberheid en teneergeslagenheid komt vanwege overlijden geliefde /zoon/broer oid is natuurlijk een minpunt maar ook dat is iets wat al vele jaren gebeurt en spreek daar de gemiddelde Thai eens op aan wat voor voor reacties krijg je dan eigenlijk ?

brake034
Expat
Expat

#12 Bericht door brake034 » vrijdag 15 april 2016, 16:48

Ik las ergens dat 22 miljoen Thais naar hun geboortedorp reizen (en weer terug) gedurende Songkran.
Dat is een hoop mensen "on the move".....
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door driver » vrijdag 15 april 2016, 17:29

brake034 schreef:Ik las ergens dat 22 miljoen Thais naar hun geboortedorp reizen (en weer terug) gedurende Songkran.
Dat is een hoop mensen "on the move".....
Lijkt me wat veel met zo'n 70 miljoen? inwoners?Dat zou ongeveer 1 op de 3 zijn die verkast dan dat gebeurt niet vlgs mij misschien 2.2 miljoen en dat is al veel vindt ik dus dat er dan slachtoffers vallen ontkom je ook niet aan lijkt me.

brake034
Expat
Expat

#14 Bericht door brake034 » vrijdag 15 april 2016, 17:36

2e alinea "More grisly scenes are likely this weekend, when 22m Thais travel back to their workplaces after celebrating Songkran, the Thai new year"
link> http://www.economist.com/news/asia/2169 ... ways/print
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door driver » vrijdag 15 april 2016, 17:48

brake034 schreef:2e alinea "More grisly scenes are likely this weekend, when 22m Thais travel back to their workplaces after celebrating Songkran, the Thai new year"
link> http://www.economist.com/news/asia/2169 ... ways/print
Als dat klopt dan is dat aantal doden wat Prajak als zware ramp aangeeft toch niet zo heel veel lijkt me op 22 miljoen reizigers en nog meer feest vierders.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”