Overstay-straffen 2014

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Overstay-straffen 2014

#1 Bericht door joepattaya » donderdag 24 juli 2014, 10:55

In een andere topic heeft "An American in Bangkok" het er al even over, maar geen levende ziel die zo lang naar die BS will luisteren.

Hoe dan ook.........ik was vandaag bij Immigratie Chonburi - Jomtien branch voor mijn 90 dagen melding.
Ik werd attent gemaakt op een formulier wat ik diende in te vullen en te tekenen als bewijs dat ik het gezien en gelezen had.

In het kort is de strekking deze:

The acknowledgement of Penalties for a Visa Overstay
Acknowledge that the Immigration Bureau regulates the penalties for the aliens who violate the Immigration Act, B.E. 2522 overstaying in the Kingdom of Thailand as follows:

In the case that the alien surrenders himself/herself
Overstay more than 90 days: forbidden from re-entering the Kingdom for 1 year
Overstay more than 1 year: forbidden from re-entering the Kingdom for 3 years
Overstay more than 3 years: forbidden from re-entering the Kingdom for 5 years
Overstay more than 5 years: forbidden from re-entering the Kingdom for 10 years

In the case that the alien is being apprehended
Overstay less than 1 year: forbidden from re-entering the Kingdom for 5 years
Overstay more than 1 year: forbidden from re-entering the Kingdom for 10 years

Of in gewoon Nederlands:
Bekendmaking van de straffen op overschrijding van de op een visa gebaseerd en toegestaan verblijf (lees: overstay)
Het Thais Immigratie Bureau maakt bekend dat de straffen voor buitenlanders die de Immigratie Act, B.E. 2522 middels een 'overstay' overtreden als volgt zijn:

In het geval een buitenlander zichzelf aangeeft
Overstay meer dan 90 dagen: verbod om Thailand binnen te komen gedurende 1 jaar
Overstay meer dan 1 jaar: verbod om Thailand binnen te komen gedurende 3 jaar
Overstay meer dan 3 jaar: verbod om Thailand binnen te komen gedurende 5 jaar
Overstay meer dan 5 jaar: verbod om Thailand binnen te komen gedurende 10 jaar

In het geval de buitenlander betrapt wordt
Overstay minder dan 1 jaar: verbod om Thailand binnen te komen gedurende 5 jaar
Overstay meer dan 1 jaar: verbod om Thailand binnen te komen gedurende 10 jaar

[Einde UK en NL citaat]

LET OP: De vriendelijk dame bij Immigratie wist me te vertellen, dat dit een voorstel is wat ter goedkeuring bij de regering ligt.
Het geldt voor geheel Thailand en is niet alleen van toepassing op Chonburi en branches.
De vriendelijk dame wist vervolgens nog te vertellen dat de verwachting is, dat binnen 2 maanden de nieuwe straffen effectief worden en dat men nu in een waarschuwings-periode zit.

Niet schieten op de boodschapper; geen moeilijke vragen gaan stellen over geld-boetes en detenties; gewoon de eerstvolgende keer dat je een immigratie-kantoor bezoekt even verifieren........

Voor de wakkere lezers: als je betrapt wordt, zorg dan dat dat gebeurt exact 1 jaar na het ingaan van de overstay..........zoek het maar lekker uit!!!

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Overstay-straffen 2014

#2 Bericht door KhunSugar » donderdag 24 juli 2014, 11:35

Inderdaad Joe, dat scheelt hem 2 jaar inreisverbod 5555

KS [|)

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: Overstay-straffen 2014

#3 Bericht door Phuket Dragon » donderdag 24 juli 2014, 13:34

Heb alweer gelezen dat het bijgesteld word ten goede....dus minder zwaar worden gestraft
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Overstay-straffen 2014

#4 Bericht door KhunSugar » donderdag 24 juli 2014, 13:40

Phuket Dragon schreef:Heb alweer gelezen dat het bijgesteld word ten goede....dus minder zwaar worden gestraft
jammer

KS [|)

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Overstay-straffen 2014

#5 Bericht door joepattaya » vrijdag 25 juli 2014, 03:35

Phuket Dragon schreef:Heb alweer gelezen dat het bijgesteld word ten goede....dus minder zwaar worden gestraft
Dat minder zwaar straffen zat hem eigenlijk alleen in de straf van LEVENSLANG verbod om Thailand in te reizen. Die keutel hebben ze nu ingetrokken.

Daarnaast nog even: Er wordt genoemd dat het om ene overstay gaat van een op een visa gebaseerd verblijf. Uiteraard gaat het om overstay in het algemeen.

Gebruikersavatar
Meritus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 360
Lid geworden op: maandag 22 september 2008, 05:12

Re: Overstay-straffen 2014

#6 Bericht door Meritus » vrijdag 25 juli 2014, 17:24

KhunSugar schreef:
Phuket Dragon schreef:Heb alweer gelezen dat het bijgesteld word ten goede....dus minder zwaar worden gestraft
jammer

KS [|)
:clap: :giggle: :worshippy: :clap: :giggle: :worshippy:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Overstay-straffen 2014

#7 Bericht door Hua Thale » zaterdag 26 juli 2014, 03:46

LANGER BLIJVEN DAN

Dat mag het betekenen in de Nederlands taal.
Dat er belachelijken 'straffen' op gezet worden is diep droevig
De regeling dat je tot 20.000 Baht moet betalen als boete bij overtreding met dacht 500 Bath per dag lijk mij ruim voldoende.
En dan uiteraard het land uit TOT je weer op een manier terug wil komen die legaal is.

Het gebrek om buiten het immigratie bureau om eens controle te kunnen of te willen doen ontaard zich deze lachwekkende regeling in voorbereiding.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Overstay-straffen 2014

#8 Bericht door KhunSugar » zaterdag 26 juli 2014, 03:50

Men kan niet streng genoeg zijn voor illegalen.
Zowel ginder dan hier.

KS


Sent from my iPhone

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Overstay-straffen 2014

#9 Bericht door Hua Thale » zaterdag 26 juli 2014, 04:08

illegalen is in Nederland NIET strafbaar voor zo ver ik weet KS.
In Belgie misschien maar dan nog moet de 'straf' in verhouding staan.
Hier in Thailand kan men met de bestaande regeling voldoende maatregelen treffen.
Zeker tegen de Farang politie controle zou er eens een kunnen zijn.
Ik ben in die vele jaren nog NOOIT op papieren gecontroleerd.
Rijbewijs vele malen het lijkt eerder dat deze twee diensten weinig tot niks met elkaar te maken willen hebben.
Als of er trouwens in ieder dorp tientallen illegalen met overstay lopen.
Nee voor als nog moet ik er om :giggle: maar het is om te :cry:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Overstay-straffen 2014

#10 Bericht door KhunSugar » zaterdag 26 juli 2014, 10:07

Hua Thale schreef:illegalen is in Nederland NIET strafbaar voor zo ver ik weet KS.
In Belgie misschien maar dan nog moet de 'straf' in verhouding staan.
Hier in Thailand kan men met de bestaande regeling voldoende maatregelen treffen.
Zeker tegen de Farang politie controle zou er eens een kunnen zijn.
Ik ben in die vele jaren nog NOOIT op papieren gecontroleerd.
Rijbewijs vele malen het lijkt eerder dat deze twee diensten weinig tot niks met elkaar te maken willen hebben.
Als of er trouwens in ieder dorp tientallen illegalen met overstay lopen.
Nee voor als nog moet ik er om :giggle: maar het is om te :cry:
Illegalen worden in België 'mensen zonder wettig verblijf' genoemd en mits het onwettig is, is het ook strafbaar.
De straf is een bevel het grondgebied te verlaten.

Wat Thailand betreft wil de Junta werk maken van corrupte toestanden, zo ook of om te beginnen bij hun ambtenaren en politiediensten.

Men is begonnen met de illegale werknemers uit buurlanden aan te pakken. Ondertussen kunnen die zich in regel stellen en wettelijk in het land werken aan het voorziene loon en mits de voor hen voorziene sociale bescherming. Natuurlijk moeten bedrijven die hen tewerkstellen zelf geregistreerd zijn, men probeert met deze maatregel de grensarbeider beter te beschermen, mensenhandel in te dijken, slavenarbeid en kinderarbeid uit te sluiten.

In feite kunnen vandaag in de overgangsfase alle overstayers (ook de westerse) zich regulariseren, ik lees dat dit perfect kan en aan de gang is. Natuurlijk gaan er zijn die daar hun laars aan lappen en hopelijk worden die ooit is opgepakt en het land voor een (lange) tijd ontzegd.

De Junta is aan het proberen zoveel mogelijke wantoestanden op te kuisen, wat in de ogen van het gros van de Thai op applaus wordt onthaald en ik applaudisseer mee.

In tegenstelling tot Thailand hebben mensen zonder wettig verblijf in België en door internationale verdragen een aantal rechten waar de gemeenschap voor opdraait. Zoals recht op onderwijs voor minderjarige kinderen, arbeidsrecht (eerlijk loon), recht op dringende medische hulp, recht op sociaaljuridische bijstand... dit alles op kosten van de gemeenschap of belastingbetaler.

Persoonlijk ben ik voorstander om dit aantal tot het absolute minimum te beperken door er snel komaf mee te maken. Ik heb het voornamelijk over, overstayers, uitgeprocedeerden, pendelmigranten en clandestiene migranten... niet over asielzoekers maar lui die moedwillig een loopje nemen met de wet en voornamelijk uit zijn op profitariaat en weigeren zich in regel te stellen.

KS

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Overstay-straffen 2014

#11 Bericht door Hua Thale » zaterdag 26 juli 2014, 10:56

De straf is een bevel het grondgebied te verlaten.
Klink al heel wat normaler als een tot tien jaar niet meer op het grondgebied mogen komen.

De mensen uit de buurlanden zijn voor een groot gedeelte in het verleden maar ook in de toekomst ECHT illegaal.
Men steekt de grens over al dan niet bij een post.
Risico neemt men zeer bewust rede geld verdienen met arbeid wat de Thai niet wil doen.
Zolang de verdiensten tot drie vier keer of meer over de kop gaan zal dit niet stoppen.
Tot zelfs de zeer mensonteerende handelingen waar jij het over heb.

Ook onder de farangs zullen er langdurige overstay zijn.
Heb wel eens een stukje gelezen over zwervers onder de farang.
Daklozen alcoholisten mensen die nog liever sterven dan toe te geven aan het thuisfront dat het 'project' Thailand volledig mislukt is.

De eerste groep in dit bericht stop je echt niet volledig met deze regeling hopelijk zoveel mogelijk reguleren zodat je er grip op krijg.
De tweede groep zal bij terug sturen echt niet denken van volgend jaar ga ik weer terug naar mijn kartonnen doos in Thailand.
Dat men de zaak aan het kuisen is op vele terreinen ben ook ik een voorstander van maar de 'straf' komt mij nog al theatraal over.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Overstay-straffen 2014

#12 Bericht door KhunSugar » zaterdag 26 juli 2014, 11:56

De straf is een afschrikmiddel dat effect blijkt te hebben.
Gelezen hoe vele uit de buurlanden zich repten om terug te keren.
Volgens mijn bronnen zijn er aan de grenzen waar het vroeger krioelde van de farang die border-runs deden bijzonder rustig, schijnt voorlopig effect te hebben, benieuwd voor hoelang.
Volgens dezelfde bronnen gaat men massaal naar PP achter een nieuw toeristenvisum en zijn er bij binnenkomst geen moeilijkheden.
Hieruit kan men besluiten dat men overstayers de kans geeft zich te regulariseren.

Ik ben het met u eens dat er zijn die nog liever creperen dan toe te geven dat hun Thailand avontuur mislukte, lose face is niet enkel een Thais probleem 5555

KS


Sent from my iPhone

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Overstay-straffen 2014

#13 Bericht door Ben » zondag 03 augustus 2014, 17:41

Helemaal niet verkeerd die straffen .
Kunnen ze meteen 80 % van de Afrikanen voor langere tijd bannen.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Overstay-straffen 2014

#14 Bericht door torkom » zondag 03 augustus 2014, 20:12

joepattaya schreef:In een andere topic heeft "An American in Bangkok" het er al even over, maar geen levende ziel die zo lang naar die BS will luisteren.
Ik heb het toch even gedaan en hij heeft het er o.a. over dat als je gearresteerd wordt met 1 dag overstay dat je dan al een ban aan je broek hebt van 5 jaar...

Lijkt me erg sterk :shock:

edit: Staat inderdaad ook in Joe's lijstje: 1 dag is "less then a year" :oops:
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Overstay-straffen 2014

#15 Bericht door stevenl » maandag 04 augustus 2014, 03:35

torkom schreef:
joepattaya schreef:In een andere topic heeft "An American in Bangkok" het er al even over, maar geen levende ziel die zo lang naar die BS will luisteren.
Ik heb het toch even gedaan en hij heeft het er o.a. over dat als je gearresteerd wordt met 1 dag overstay dat je dan al een ban aan je broek hebt van 5 jaar...

Lijkt me erg sterk :shock:

edit: Staat inderdaad ook in Joe's lijstje: 1 dag is "less then a year" :oops:
Dat gaat nooit gebeuren, dat is weer de gebruikelijke paniekmakerij bij dit soort wijzigingen.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”