28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
chrisverhoeven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 28 juli 2011, 05:13

28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#1 Bericht door chrisverhoeven » zondag 31 juli 2011, 23:25

hallo lezers,

ik ben chris, 28 jaar en heb een vriendin in bangkok.
nou ga ik in het najaar beginnen met mijn TEFL-cursus en wil volgend jaar rond juni gaan emigreren naar bangkok om daar samen te gaan wonen met mijn vriendin en te gaan werken als leraar engels.

Nou lees ik hier op het forum veel berichten van oudere mensen die gaan emigreren van hun pensioen, maar lees maar weinig ervaringen van leeftijdgenoten die dit ook hebben gedaan.

Dus wat ik nu zoek zijn mensen van jongere leeftijd die zijn gaan emigreren naar thailand en bij voorkeur ook les geven op scholen daar en hoe ze dit hebben gedaan... met visum en dat soort zaken.

Ik hoop op veel reacties, tips en ervaringen.

groeten chris

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#2 Bericht door dutch » maandag 01 augustus 2011, 01:26

Buiten de reacties die je hopelijk op dit forum zult krijgen,kijk eens op
http://www.ajarn.com
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#3 Bericht door joepattaya » maandag 01 augustus 2011, 03:38

Lees deze topics eens door en als je dan nog iets wilt weten, dan horen we het wel.
Succes in ieder geval.

http://www.thailandforum.nl/search.php? ... mit=Zoeken

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#4 Bericht door Pieter » maandag 01 augustus 2011, 11:15

joepattaya schreef:Lees deze topics eens door en als je dan nog iets wilt weten, dan horen we het wel.
Succes in ieder geval.

http://www.thailandforum.nl/search.php? ... mit=Zoeken
Bij ons op de zaak werken een aantal jongere gasten

moeilijk was het wel b.v. een gast goed in ict definitief aan een werkvergunning te helpen

ondanks diploma's ervaring onmisbaarheid erg erg moeilijk
voor mij was het simpeler ik ben ouder dus dat telt echt

kijk uit voor de zgn. oplicht scholen die halen mensen zonder echt een vergunning te regelen en dan na een paar maanden dumpen

Het betaald matig tot slecht en bedenk wel dat hier gewoon alle luxe ook gewoon duur is

een pot pindakaas kost hier 3 euro en een pot appelmoes 3.5 euro ook een pak sinasappelsap is 1.5 euro

dat thailand goedkoop was is misschien ooit geweest maar nu niet echt meer

verder moet je alles zelf regelen zoals:

- ziektekosten
- verzekeringen
- etc etc

je bent jong wil je over een tijd kinderen ??

wil je doe echt een toekomst geven of gewoon naar een thaise school

(een internationale school is nauwelijks te betalen voor een leraar english)

dus velen dromen sommige volharden en kunnen zich staande houden

succes

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#5 Bericht door Mart » maandag 01 augustus 2011, 11:32

chrisverhoeven schreef: maar lees maar weinig ervaringen van leeftijdgenoten die dit ook hebben gedaan.
Helaas, .... een speld in een hooiberg :roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: dinsdag 25 mei 2010, 17:52

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#6 Bericht door unforgiven » maandag 01 augustus 2011, 13:15

Waar ga jij de TEFL doen? belangrijk want kwalitatief zijn er nogal verschillen ook m.b.t. het eventueel verkrijgen van een werkvergunning.
Belangrijk is ook een goede school te vinden, deze zullen je dan helpen met het verkrijgen van een werkvergunning.
Let maar niet op de verhalen over hoe duur het wel niet is, dat is een keuze. Wie wil er nu een pot pindakaas en dergelijke belachelijke zaken als je permanent in Thailand woont. :crazy:
Salaris zal tussen de 30.000 en 50.000 gaan liggen afhankelijk van hoeveel uren, ervaring, status van de school en op welk niveau je gaat lesgeven. Je levensstijl aanpassen dan is het meer dan genoeg...
Ik was jonger dan jij maar in een tijd dat het allemaal nog niet zo strikt geregeld was. Geduld is een schone zaak in deze, in Thailand werken zaken nu eenmaal heel anders...Veel succes!
There is only one road in life, the hard road.....

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#7 Bericht door Mart » maandag 01 augustus 2011, 13:29

unforgiven schreef: Wie wil er nu een pot pindakaas en dergelijke belachelijke zaken als je permanent in Thailand woont. :crazy:
Afbeelding
Junior :Whistle:
Maar ook Chocopasta, Jam, kaas, erwtensoep, zuurkool met rookworst :clap:
:giggle2: Ook graag een warme douche, slapen in een airco ruimte :cheesy:
Het is 2011 .... ook in Thailand [|)
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#8 Bericht door Duiker » maandag 01 augustus 2011, 16:59

Hmm...Mart, en ik maar denken dat het 2554 in Thailand is.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#9 Bericht door Borat » maandag 01 augustus 2011, 18:12

En vergeet de stroopwafels niet....

jorisphuket
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 37
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2011, 18:22

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#10 Bericht door jorisphuket » maandag 01 augustus 2011, 22:45

beste chris,

super leuk voor je dat je de stap wilt en durft te nemen.
de meeste dromen van zo iets, maar zullen het uiteindelijk niet doen.

door eigen ervaring kan ik je het volgende adviseren.
ik ben namelijk 2 jaar geleden ook naar thailand vertrokken met enkel de gedachten , we zien wel waar het schip strand, als ik maar naar thailand kan.
een basis was er immers, een meid die op mijn wacht en ik kan samen met mijn vriendin geld verdienen.

wat je best kan doen is naar mijn mening het volgende:
boek een jaar ticket met een retour datum van een jaar. je kan indien nodig altijd eerder terug komen zonder teveel kosten en geregel.
ga hoe dan ook na een jaar terug !!!!!!
hoe graag je ook over definitiefe emigratie praat en hoe zeker je er ook van bent dat het voor langere periode is en mischien wel voor altijd!!! zeg tegen familie en bekenden dat het voor een jaar is , en dat je dit jaar als break gaat ondervinden in je leven en dat je gaat kijken hoe emigratie zou zijn.

je zult waarschijnlijk al wel ondervonden hebben dat er verschillend gereageerd wordt op je plannen.
dit heeft met diversen factoren te maken, financiele toekomst, je thaise vriendin , je gezondheid, , en je veiligheid.
iedereen heeft zo zijn mening en je zult nu ook gaan merken wie je echte vrienden zijn.
waarschijnlijk ga je ook naar thailand voor je meisje, dit is goed en begrijpelijk , maar zorg dat je ook zonder haar dat jaar kan en wil volmaken.
ben ook eerlijk tegenzelf en denk na over je toekomst,
in 2010 heb ik zelf ook in thailand gewoont en heb daar veel gezien over de cultuur en denkwijze van de thaien.
je gaat hoe dan ook heel anders over diversen dingen nadenken en je zult na dat jaar als mens veranderd zijn.

zorg dat je een basis houd in nederland. blijf voorlopig ingeschreven staan , een hou ook je nederlandse ziekte kosten verzekering aan.
neem voldoende geld mee, maar probeer hoe dan ook dit geld te bewaren en doe er alles aan om mee te gaan in het dagelijkse leven.
als je bv je baan als leraar kwijt raakt , zorg dat je niet het luxe leven gaat lijden en je geld gaat opsnoepen.
je verteld dat je als leraar aan de gang wilt, heb je als gekeken naar de mogelijkheden of denk je dit wel even te doen in bangkok.
neem van mij aan, een nederlander die enkel engels spreek en geen thais . is geen lelaar die de baantje voor het oprapen heeft.
een thai die engels spreekt komt voor 25.000 baht werken en is dus op 2 vlakken een meerwaarde ten op zichten van jou.
misschien is duits of nederlands geven een optie, al is thais spreken dan wel handig.
richt je niet alleen op het geven van engels, want ik denk dat er op dit moment teveel aanbod is en dat wij onder aan de streep te duur zijn.

ga kijken wat je echt leuk vind.
40 uur in de week les geven in een "stink stad als bangkok voor 40.000 bath of ga je voor 30.000 naar een mooi eiland.
ik vind bangkok zelf overigens een leuke stad , maar ik probeer een punt te maken.
ik begrijp dat je vriendin mischien in bangkok werkt , maar heb het er met haar over.
een thaise dame zal je in de meeste gevallen volgen , en zeker voor een goede toekomst voor jullie en ook voor haar familie. ( met de toekomst voor haar familie bedoel ik op financieel gebied)

verder wil ik nogmaals benadrukken dat ik het alleen kan aanmoedigen , en ik wil je indien gewenst helpen en adviseren.
uiteraard is ieder persoon anders en denkt anders over bepaalde zaken.

ik ga over twee weken weer naar thailand voor een periode van 4 maanden.
dus wie weet zien we elkaar nog een keer voor een biertje


groetjes joris

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#11 Bericht door Ka2le » maandag 01 augustus 2011, 23:18

Mooi perspectief! Ik ben 29 en ga deze week naar Bangkok, voor - zo lijkt t - in ieder geval een paar jaar. Officieel inderdaad een emigratie, maar ik geloof niet dat je iets kiest voor "de rest van je leven".

Niet als leraar maar bij een internationaal bedrijf. In 2004-2005 heb ik ook al in Bangkok gewoond.

Stuur me een pb als je gerichtere antwoorden zoekt.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#12 Bericht door Pieter » dinsdag 02 augustus 2011, 01:34

Mart schreef:
unforgiven schreef: Wie wil er nu een pot pindakaas en dergelijke belachelijke zaken als je permanent in Thailand woont. :crazy:
Afbeelding
Junior :Whistle:
Maar ook Chocopasta, Jam, kaas, erwtensoep, zuurkool met rookworst :clap:
:giggle2: Ook graag een warme douche, slapen in een airco ruimte :cheesy:
Het is 2011 .... ook in Thailand [|)
Waarom ik pindakaas wil en gebruik is om nep thais eten lekkerder te maken

in nederland en ook in Thailand kun je (kip)sateh met pindasaus krijgen
9 van de 10 keer ook in Thaise restaurants is dat klaargemaakt met een zakje van Lobo
dat is een zakje marinade en een zakje pindasaus
(de pindasaus is ook apart als zakje lobo te krijgen maar moeilijker te vinden)

Natuurlijk wil je eigenlijk de Nederlandse Indische smaak hebben voor je pindasaus op je satehtjes
en dat komt niet 100% uit een zakje

Dus met een beetje van mezelf en een beetje van Lobo wordt dat:


zakje sateh saus poeder
kokosmelk er bij
flink wat pindakaas dan lijkt het echt
scheut sukajakisaus voor het "lekkere" heet
zoete sojabean saus of tewel ketjap Manis
koreander
grond cumim (in het indo kruiden bekent als : Djinten) (komijnzaad)

goed roeren klaar (net echt)

en wat is er nu belachelijk aan sinasappeltjes sap,
veel ook wat rijkere thais drinken dat ook
en dan is 55 THB dus gewoon twee maal zo duur als nederland waar een pak appelsientje 69 eurocent kost

Ja je kunt nog goedkoop spul kopen in Thailand

alleen het eerste wat een Thai doet is als hij meer dan 300 Thb per dag verdient is fatsoenlijk eten kopen

Er zijn hier mensen die de Thaise keuken fantastisch vinden.
Ik vind hem vrij eenzijdig en wokken wokken snel klaar
(daarom moeten er (te) scherpe dominante zaken in als lemmongrass, ginger, chilipepper op het zaakje nog enigzins smaak te geven)

groentes ?? vooral en alleen pak dit pak dat pak zooi

dus voor de broodnodige variatie een ik af en toe lekker

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#13 Bericht door dutch » dinsdag 02 augustus 2011, 02:32

Groentes:
Wortelen (groot en klein)
Uien
Aardappelen
Rode kool
Bloemkool
Brocoli
Komkommers
radijsjes
Prei
Paprikas(oranje-geel-groen-rood)
Asperges (wit en groen)
Paddestoelen (tientallen soorten)
Sla (zeker 6 soorten)
Zo maar een greep uit de dagelijks voorhanden zijnde (herkenbare ;) ) groentes(=pak) en dan nog de vele Thaise soorten waarvan ik de naam nauwelijks ken.
Ook nog eens keuze uit bio en organisch en weet ik wat :mrgreen:

Over variatie gesproken
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#14 Bericht door joepattaya » dinsdag 02 augustus 2011, 03:15

jorisphuket schreef:je verteld dat je als leraar aan de gang wilt, heb je als gekeken naar de mogelijkheden of denk je dit wel even te doen in bangkok.
neem van mij aan, een nederlander die enkel engels spreek en geen thais . is geen lelaar die de baantje voor het oprapen heeft.
een thai die engels spreekt komt voor 25.000 baht werken en is dus op 2 vlakken een meerwaarde ten op zichten van jou.
misschien is duits of nederlands geven een optie, al is thais spreken dan wel handig.
richt je niet alleen op het geven van engels, want ik denk dat er op dit moment teveel aanbod is en dat wij onder aan de streep te duur zijn.

ga kijken wat je echt leuk vind.
40 uur in de week les geven in een "stink stad als bangkok voor 40.000 bath of ga je voor 30.000 naar een mooi eiland.
99% van de buitenlandse leraren Engels komen aan de bak, zonder dat ze een woord Thais spreken. Dat is zelfs de essentie van een goede TEFL leraar: het onderwijzen van een vreemde taal (in dit geval Engels), zonder gebruik te maken van de moedertong van de studenten. Het is ook daarom, dat je met een TEFL qualificatie, opgedaan in Thailand, je overal in de wereld Engels als vreemde taal kan en mag onderrichten.
Ik heb gedurende mijn tijd, die ik actief was in het TEFL onderwijs diverse Nederlanders in de klas gehad en zij vonden zonder problemen een baan. Het enige struikelblok was inderdaad dat een Nederlander geen "native English speaker" is en dat het meestal op een interview aankwam, terwijl een Welshman, Irishman or Scotsman (native English speakers, maar absoluut niet te verstaan) zonder meer en blind aangenomen werden.

40 uur lesgeven per week is ook een uitzondering; de regel is 20-22 uur per week en men kan nog wat uurtjes maken 's avonds en/of in het weekend.

Een Thai die Engels spreekt heeft grote voordelen om binnen te komen bij een internationale firma, maar zal in het onderwijs niet veel meer krijgen dan de andere Thaise collega's. Met name in prive-scholen zul je geen Thaise leraren zien (zij het als klassen-assistent). De ouders van de koters zijn nl. van mening dat een Aziaat hun kinderen geen Engels kan leren.

Als je voldoet aan alle criteria (near-native English speaker, universiteits-graad en/of hogeschool-diploma in elke discipline, bewijs van onbesproken gedrag, TEFL/TESOL/CELTA qualificatie, de bereidheid en de kennis bezitten om ook vakken als PE, Science, Maths in het Engels te onderrichten) kom je meestal terecht bij goede scholen/agenten en kun je ook eisen stellen. Deze criteria zijn tevens van belang voor het verkrijgen van een work-permit.
Als je een van voornoemde criteria mist, val je al snel in handen van malafide agentjes, die werken als een duiventil voor leraren; ze komen en gaan + een work permit kun je vergeten, tenzij je zo goed bent, dat je agent fikse bedragen mag betalen om 1 en ander onder de tafel te regelen.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: 28-jarige wil volgend jaar wonen en werken in bangkok

#15 Bericht door Pieter » dinsdag 02 augustus 2011, 03:37

Onze thaise mensen krijgen ondanks Univeristi maar matig engels

dus komt elke week al jaren onze engelse leraar ze wat bijles geven na werktijd
deelname is niet verplicht maar wordt wel aangemoedigd

Onze Engelse Leraar is een gezette filipijnse pot en een schat van een mens



Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”