Huwelijkse voorwaarden

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#91 Bericht door menan » vrijdag 08 augustus 2014, 10:36

Jim schreef:
menan schreef: Maar stel dat ik dat m46 formulier zodanig invul dat het afgewezen wordt: Ik ontmoette mijn vrouw in een ladiesbar en de volgende dag zijn we getrouwd maar leefden niet samen. Maar ze wilde zo graag naar Nederland dat we dat dan maar gedaan hebben.
Beetje overdreven, dat begrijp ik, maar de essentie is wel duidelijk. Dan is het m46 formulier ingevuld maar helaas afgewezen. Maar ze heeft wel haar 5 jarige vergunning.
ik denk dat dat wel gevolgen gaat hebben voor de verblijfsvergunning.
Dat heb ik intussen bij het IND gevraagd. Dit heeft geen enkel gevolg voor de verblijfsvergunning.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huwelijkse voorwaarden

#92 Bericht door Jim » vrijdag 08 augustus 2014, 10:45

mijn vertrouwen in de expertise van de telefoonbeantwoorders van de IND is ongeveer -1 en niet zonder reden als ik het advies zie wat ze je geven.

je stelt voor om in je m46 toe te geven dat je een schijnhuwelijk voor een verblijfsvergunning hebt gedaan..

je mag blij zijn als je de bak niet indraait.
http://www.nd.nl/artikelen/2008/oktober ... -aanpakken
http://nos.nl/artikel/525551-straffen-v ... ijken.html
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#93 Bericht door menan » vrijdag 08 augustus 2014, 10:58

De gemeente heeft mij teruggebeld met de volgende informatie:

Wanneer iemand geen m46 verklaring invult, maar alle papieren zijn al bekend bij het IND en de gemeente, dan KAN de gemeente besluiten ambtshalve het huwelijk alsnog te registreren.

Het is dus nu zaak om in overleg te blijven treden met de gemeente om de inschrijving uit te stellen om met de notaris een akte van huwelijkse voorwaarden op te maken en daarna het huwelijk in te laten schrijven bij de gemeente.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huwelijkse voorwaarden

#94 Bericht door Jim » vrijdag 08 augustus 2014, 11:11

ik zal het vast al een keer gevraagd hebben, maar wat als je vrouw in thailand de scheiding aanvraagt?
dan vallen al je plannetjes en aktes in het water want daar zijn jullie gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd.

ook zal ze bij een nederlandse rechter een aardige claim kunnen neerleggen dat ze de achteraf gemaakte akte van huwelijkse voorwaarden onder dwang heeft getekend of dat het haar allemaal niet duidelijk was.

kweenie hoor maar, ik zie nog aardig wat haken en ogen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#95 Bericht door menan » vrijdag 08 augustus 2014, 11:21

Jim schreef:ik zal het vast al een keer gevraagd hebben, maar wat als je vrouw in thailand de scheiding aanvraagt?
dan vallen al je plannetjes en aktes in het water want daar zijn jullie gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd.

ook zal ze bij een nederlandse rechter een aardige claim kunnen neerleggen dat ze de achteraf gemaakte akte van huwelijkse voorwaarden onder dwang heeft getekend of dat het haar allemaal niet duidelijk was.

kweenie hoor maar, ik zie nog aardig wat haken en ogen.
Op het moment dat de huwelijkse voorwaarden opgesteld worden is er een vertaling en/of een tolk aanwezig. Ze kan zich niet beroepen op dat ze het niet geweten heeft.
Wat ik in Thailand heb mag ze wel hebben. Wat zij in Thailand heeft zal zij uiteraard zelf houden.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huwelijkse voorwaarden

#96 Bericht door RuudThai » vrijdag 08 augustus 2014, 11:22

En volgens mij is het opmaken van huwelijkse voorwaarden NA sluiting van een huwelijk ingewikkelder dan ervoor. Er kan minder geregeld worden. Aangezien jullie in Thailand al wettelijk gehuwd zijn zal de notaris ervan moeten uitgaan dat het een procedure na huwelijkssluiting is.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#97 Bericht door menan » vrijdag 08 augustus 2014, 11:30

RuudThai schreef:En volgens mij is het opmaken van huwelijkse voorwaarden NA sluiting van een huwelijk ingewikkelder dan ervoor. Er kan minder geregeld worden. Aangezien jullie in Thailand al wettelijk gehuwd zijn zal de notaris ervan moeten uitgaan dat het een procedure na huwelijkssluiting is.
Dat klopt.
Ik heb bv na het huwelijk van mijn spaargeld een huis op mijn naam gekocht in Nederland. Deze heb ik contant betaald. Toch moet er een speciale ontbindingsakte opgesteld worden om het 100% van mij te maken omdat het anders toch voor de helft van haar blijft.

Maandag gaan we naar de notaris en dan gaan we het verzoek indienen bij de belastingdienst om terug te gaan naar het vermogensrecht van voor ons huwelijk.
Maar je kunt in feite regelen wat je wilt, maar het moet dus even via een andere weg.
Maar ook haar aanspraken op land, huis en vermogen vanuit een te verwachten erfenis van haar kan nog steeds geregeld worden via de notaris, ook al zal ik daar nooit aanspraak op kunnen maken.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#98 Bericht door menan » maandag 20 oktober 2014, 10:34

Even een update:

Ik heb veel contact met de gemeente gehad en het gaat vooralsnog als volgt. Op het moment dat je trouwt in Thailand wordt dien je je huwelijk te melden en wordt je huwelijk geregistreerd in Nederland. Op zich wordt er standaard een onderzoek gedaan door de Vreemdelingendienst via een M46 formulier. Je ontkomt niet aan registratie in Nederland ook als je het M46 formulier niet invult.
De gemeente onderzoekt zelf aan de hand van criteria of je huwelijk voldoet aan de criteria voor een normaal huwelijk ipv een 'schijnhuwelijk'. Wanneer men overtuigd is van een echt huwelijk, dan wordt die gewoon bij de gemeente ingeschreven met of zonder M46.
Heb je geen officiële akte van huwelijkse voorwaarden die voor het huwelijk zijn opgemaakt via een officieel document dan wordt je huwelijk ingeschreven als zijnde een huwelijk in gemeenschap van goederen.

Maar.....En nu wordt het ingewikkeld. De belastingdienst heeft mij een brief gestuurd. Deze moet goed bestudeerd worden omdat het vol staat met juridische taal met verwijzing naar jurisprudentie en een antwoord op mijn gestelde vraag hebben ze ook niet. Ik kom hier nog op terug. Maar er valt toch e.e.a te regelen via de notaris.
Maar het belangrijkste voor toekomstige huwelijkskandidaten is toch deze: Maak een officieel documenten betreffende huwelijkse voorwaarden VOORDAT je naar de amphur gaat. Dat is je bewijs zowel in Nederland als in Thailand dat je onder huwelijkse voorwaarden getrouwd bent. Achteraf is uitermate ingewikkeld. Ik kom er nog op terug.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#99 Bericht door menan » maandag 20 oktober 2014, 10:41

Prajak, kan ik je een pb sturen?

hanshu

Re: Huwelijkse voorwaarden

#100 Bericht door hanshu » maandag 20 oktober 2014, 17:55

Aan het eind van dit draadje....98 reakties en 2981 keer bekeken blijkt een grote behoefde aan kennis aangaande het huwen met een thaise dame met een farang (lees: nederlandse man).En dan nog wel aangaande een (evt) scheiding.
Leuk om te weten .....maar de conclusie na zoveel reakties is er een die ik in het begin al proefde: namelijk dat je dit soort dingen moet vastleggen voor je trouwt en niet erna.
Scheiden en opnieuw trouwen lijkt dan het handigst.De geheime bankrekening wel eerst even wegsluizen in dit geval.
Trouwen met een geheime bankrekening staat zwz niet bovenaan mijn lijstje van voor elkaar gaan.

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: Huwelijkse voorwaarden

#101 Bericht door mooatje » maandag 20 oktober 2014, 19:37

hanshu schreef:Aan het eind van dit draadje....98 reakties en 2981 keer bekeken blijkt een grote behoefde aan kennis aangaande het huwen met een thaise dame met een farang (lees: nederlandse man).En dan nog wel aangaande een (evt) scheiding.
Leuk om te weten .....maar de conclusie na zoveel reakties is er een die ik in het begin al proefde: namelijk dat je dit soort dingen moet vastleggen voor je trouwt en niet erna.
Scheiden en opnieuw trouwen lijkt dan het handigst.De geheime bankrekening wel eerst even wegsluizen in dit geval.
Trouwen met een geheime bankrekening staat zwz niet bovenaan mijn lijstje van voor elkaar gaan.
Die 2981 mag je gerust delen door 10 of meer,dan heb je diegenen die dit topic volgen.
Maar je hebt gelijk,maak die op voorhand en zorg dat de partner het weet.

Soms is dit laatste wel eens een probleem.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#102 Bericht door menan » maandag 20 oktober 2014, 20:22

hanshu schreef:Aan het eind van dit draadje....98 reakties en 2981 keer bekeken blijkt een grote behoefde aan kennis aangaande het huwen met een thaise dame met een farang (lees: nederlandse man).En dan nog wel aangaande een (evt) scheiding.
Leuk om te weten .....maar de conclusie na zoveel reakties is er een die ik in het begin al proefde: namelijk dat je dit soort dingen moet vastleggen voor je trouwt en niet erna.
Scheiden en opnieuw trouwen lijkt dan het handigst.De geheime bankrekening wel eerst even wegsluizen in dit geval.
Trouwen met een geheime bankrekening staat zwz niet bovenaan mijn lijstje van voor elkaar gaan.
Scheiden en opnieuw trouwen is geen optie. Zodra je getrouwd bent in Thailand geldt ook de Nederlandse wetgeving. Wat ik wel aan het uitzoeken ben is in hoeverre je een voorkeur uit kunt spreken getrouwd te zijn via de Thaise wet en dit vast laten leggen bij de Nederlandse notaris. hier kom ik nog op terug.
Geld wegsluizen heeft geen zin. Je weet niet hoever de tentakels van de belastingdienst reiken. Leg het gewoon goed vast.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Huwelijkse voorwaarden

#103 Bericht door Gardensafari » maandag 20 oktober 2014, 22:20

menan schreef: Maandag gaan we naar de notaris en dan gaan we het verzoek indienen bij de belastingdienst om terug te gaan naar het vermogensrecht van voor ons huwelijk.
Voor welke belasting?
Voor de inkomstenbelasting zijn jullie partners of niet. Huwelijkse voorwaarden zijn niet van belang.
Zelfs wel of niet gehuwd zijn is niet van belang, dus welke verklaring je wenst te krijgen is mij tamelijk duister.
Bekijk hier de regels.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#104 Bericht door menan » dinsdag 21 oktober 2014, 07:16

Gardensafari schreef:
menan schreef: Maandag gaan we naar de notaris en dan gaan we het verzoek indienen bij de belastingdienst om terug te gaan naar het vermogensrecht van voor ons huwelijk.
Voor welke belasting?
Voor de inkomstenbelasting zijn jullie partners of niet. Huwelijkse voorwaarden zijn niet van belang.
Zelfs wel of niet gehuwd zijn is niet van belang, dus welke verklaring je wenst te krijgen is mij tamelijk duister.
Bekijk hier de regels.


Vermogens- en erfbelasting

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Huwelijkse voorwaarden

#105 Bericht door KhunSugar » dinsdag 21 oktober 2014, 08:21

menan schreef: ...Wat ik wel aan het uitzoeken ben is in hoeverre je een voorkeur uit kunt spreken getrouwd te zijn via de Thaise wet en dit vast laten leggen bij de Nederlandse notaris...
De echtgenoten kunnen vóór of tijdens het huwelijk ervoor kiezen dat een specifiek recht van toepassing is op hun huwelijksvermogen. Ze kunnen kiezen voor het recht van de gebruikelijke woonplaats van een van de echtgenoten of voor het recht van de nationaliteit van een van de echtgenoten en voor onroerende goederen voor het recht van de plaats waar de goederen zich bevinden (zie Art. 3 en Art. 6 VDH). De keuze voor een specifiek recht moet uitdrukkelijk worden overeengekomen of ondubbelzinnig blijken uit een huwelijksovereenkomst (zie Art. 11 VDH). Dit laatste is het geval wanneer wordt verwezen naar specifieke artikelen van het recht in een huwelijksovereenkomst. De vorm van de rechtskeuze moet voldoen aan de formele eisen voor huwelijksovereenkomsten en wordt beheerst door ofwel het gekozen recht ofwel de plaats waar de rechtskeuze wordt uitgebracht (zie Art. 13 VDH). Indien tijdens het huwelijk een rechtskeuze wordt uitgebracht of gewijzigd, geldt als vertrekpunt dat er een regeling tussen de echtgenoten moet bestaan over het bestaande regime.

Bij gebrek aan rechtskeuze is het toepasselijke recht het recht van de eerste gemeenschappelijke gebruikelijke verblijfplaats van de echtgenoten, als de echtgenoten niet dezelfde nationaliteit hebben.
Als de echtgenoten noch een eerste gemeenschappelijke gebruikelijke verblijfplaats noch dezelfde nationaliteit hebben, is het recht van toepassing van de staat waarmee de echtgenoten op basis van alle omstandigheden van het geval het meest zijn verbonden. Het toepasselijke recht kan veranderen door naturalisatie, immigratie en na een verblijf van 10 jaar in een bepaald land. Deze verandering heeft enkel rechtsgevolgen voor de toekomst. Deze verandering kan worden voorkomen door een rechtskeuze uit te brengen of een huwelijksovereenkomst aan te gaan.

Bron: http://www.coupleseurope.eu/nl/home

KS [|)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”