Thaise taal online leren

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Singha
kenner
kenner
Berichten: 102
Lid geworden op: maandag 12 september 2005, 20:20

Thaise taal online leren

#1 Bericht door Singha » zondag 23 april 2006, 13:34

Vandaag zijn we op ThaiPortal gestart met een online cursus Thais. Doel is om met een half jaar een redelijk mondje Thais te spreken. Dit doen we aan de hand van Nederlandse uitleg en Thaise audio bestanden. Het grote voordeel is dat we dit samen doen en elkaar proberen te motiveren. Een stok achter de deur is immers belangrijk om de gehele cursus te voltooien. Elke week wordt nieuw lesmateriaal gepost, verwacht wordt dat men op weekbasis 1 a 2 uren moet oefenen. Het tempo kan worden bijgesteld indien noodzakelijk. Neem eens een kijkje: ThaiPortal's Taalcursus.
Afbeelding
ThaiPortal.nl brengt Thailand dichterbij

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#2 Bericht door thongdee » zondag 23 april 2006, 23:12

succes ermee , maar niet zo makkelijk als je denkt ;-)
spreek de taal al sinds men 18e en ben nu 37 ..... nog steeds mee bezig om ze echt goed te spreken , en te vertalen :-) succes !!!
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thaise taal online leren

#3 Bericht door jumbo » maandag 24 april 2006, 02:13

Singha schreef:Vandaag zijn we op ThaiPortal gestart met een online cursus Thais. Doel is om met een half jaar een redelijk mondje Thais te spreken. Dit doen we aan de hand van Nederlandse uitleg en Thaise audio bestanden. Het grote voordeel is dat we dit samen doen en elkaar proberen te motiveren. Een stok achter de deur is immers belangrijk om de gehele cursus te voltooien. Elke week wordt nieuw lesmateriaal gepost, verwacht wordt dat men op weekbasis 1 a 2 uren moet oefenen. Het tempo kan worden bijgesteld indien noodzakelijk. Neem eens een kijkje: ThaiPortal's Taalcursus.
De 'kracht' van ons westerlingen om zo relatief eenvoudig andere talen zoals duits, frans, italiaans of spaans te leren ligt hem in het feit dat we door de talen/landen worden omringd. We hebben mede door tv en radio dagelijks wel met de taal te maken zowel als door toerisme en business.
Ook wordt het op school al vroeg geintroduceerd en dan het allergrootste voordeel en tevens het grootste nadeel van THai; je kunt de taal lezen

Thai is (net als bijvoorbeeld Fins en Koreaans) een taal die uitsluitend door haar bewoners wordt gehanteerd, niet echt een wereldtaal dus.

Moeilijk om te leren en als je het niet alledaags gebruikt moelijk om bij te houden en dan zijn er nog de klank/toon verschillen die ene totaal verschillende mening aan een woord kunnen geven.
Het feit dat de Thai het engels soms zo grappig kunnen uitspreken ligt hetm weer in het feit dat Thaise woorden voor het overgrote deel bestaan uit korte woorden, geen meerdere lettergrepen en derhalve is klemtoon een onbekend begrip en wordt elk woord met nadruk op de laatste lettergreep uitgesproken....

zomaar wat zijdelingse informatie


J

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#4 Bericht door zonneke » maandag 24 april 2006, 02:58

ik heb jaren geleden al eens een korte cursus gevolgd, maar veel meer als wat losse woordjes heb ik er niet aan over gehouden, ik hou me steeds voor om eens een lange cursus te doen, maar ik krijg in 't Engels ook alles gedaan, vandaar dat het er niet van komt, kortom ik wil het wel eens proberen, misschien dat het gemak van het thuis toe brengt om mijn schaarse woordenschat wat uit te breiden

ik maak me voor de rest niet veel wijs, vlot Thai's spreken zal er wel nooit van komen, maar ik vind het schandalig van me dat ik na al deze jaren nog steeds geen deftige uitleg in het Thai's kan, tenslotte de taal van mijn nieuw moederland (ik vind de Aziatische cultuur eerder vrouwelijk tov de meer mannelijke westerse cultuur, vandaar dus geen vaderland)

simpel zal het niet zijn, straat, streat, strasse, net iets simpeler om de link te leggen als SOI

Singha
kenner
kenner
Berichten: 102
Lid geworden op: maandag 12 september 2005, 20:20

#5 Bericht door Singha » zondag 30 april 2006, 10:59

Er zijn weer twee nieuwe lessen gepost. De eerste twee waren redelijk simpel, we voeren het tempo weer op. Succes!
Afbeelding
ThaiPortal.nl brengt Thailand dichterbij

RC-EddyThai
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 11 juni 2006, 17:28
Locatie: Hua Hin

#6 Bericht door RC-EddyThai » maandag 12 juni 2006, 21:20

hier nog een link waar je gratis thais kunt leren spreken , lezen en zelfs schrijven; http://www.learningthai.com
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
enjoying life in the tropics !!

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

#7 Bericht door nicod » dinsdag 13 juni 2006, 10:13

Singha,

goed initiatief. was ik al een tijdje naar op zoek. Ik ga snel je berichten lezen. Heb wel met moeite met de bestanden te downloaden. Moet denk ik wat insellingen in mijn PC aanpassen? Heb nu al zin om cursus bij je te volgen :)

Singha
kenner
kenner
Berichten: 102
Lid geworden op: maandag 12 september 2005, 20:20

#8 Bericht door Singha » dinsdag 13 juni 2006, 14:09

Veel succes nicod. We zijn ondertussen al weer een poosje bezig maar in principe kun je elk moment instappen. Mijn Thais is in ieder geval al iets verbeterd :) Mocht je problemen hebben met het downloaden dan verneem ik dat graag, een browser volstaat maar mijn voorkeur gaat uit naar een FTP client. Instructies voor het downloaden van de bestanden staat op het forum.
Afbeelding
ThaiPortal.nl brengt Thailand dichterbij

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”