wat gaat de baht doen de komende tijd

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#16 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 mei 2014, 11:37

Lees dit artikel van vandaag eens in de Bangkok Post, daar lijkt het of de baht nu en in de toekomst daalt:
http://www.bangkokpost.com/business/fin ... ll-out-2bn

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#17 Bericht door Henk Korat » dinsdag 16 september 2014, 22:09

Henk Korat schreef:Niemand kan in de toekomst kijken, maar laat ik een poging doen. Laten we eerst kijken naar het sentiment in Thailand. Bij het begin van de onrust steeg de Bath ten opzichte van de Euro van ongeveer 39 naar over de 45. Sinds de coup en dat is een ruime week geleden, hangt de koers onder de 45. De Thaise economie heeft sinds begin verleden jaar niet goed gedaan, met zelfs een verwachte krimp van 0,25% in het eerste kwartaal 2014. De economische vooruitzichten zijn wat mij betreft positief. Het budget 2015, dat begin juli aan de NCPO gepresenteerd zal worden, zal helaas een tekort tonen, maar heeft ook economische stimulus, waardoor weer een economische groei verwacht wordt. Wel teken ik aan dat de veiling van overheidspapier begin deze week niet de volle 100% heeft opgebracht, maar bleef hangen op circa 90%. Het internationale vertrouwen is er nog niet en de beleggers zijn ook nog onzeker. Zolang de militairen de zaak onder controle houden, denk ik dat de Bath in waarde zal toenemen, dus de koers zal stijgen. Breken er weer onrusten uit, dan zal de koers verder dalen. Blijft het rustig en keert de democratie terug, dan betekent dat een plus voor de Bath.

Van de Euro kant verwacht ik de komende 2 jaar nog niet veel beweging. De Eurozone komt moeizaam uit de economische crisis en de schuldenlast van de overheden blijft zwaar. Sommige Haagse politici willen al alles onder de 3% begrotingstekort gaan uitdelen en dat betekent dat de Staatsschuld maar blijft toenemen. Banken blijven, vanwege zwaardere kapitaalseisen, de kredietkraan dicht houden, dus van die kant zie ik ook niet veel stimulans. Hooguit zal de Eurozone economie niet verslechteren maar ook niet noemenswaardig verbeteren.

Al met al denk ik dat we weinig beweging in de Bath/Euro koers zullen zien. Misschien een lichte verbetering van de Bath, maar daarvoor zullen de al aangehaalde monniken hard moeten bidden.

Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken. Een terroristische aanval, het overlijden van een regeringsleider, economische achteruitgang door mislukte oogsten of onrust op de Thaise export markt en noem maar zo op kan de oorzaak zijn van een koersval.

Murphy heeft vele wetten geschreven en ik dacht dat de vierde was: "Als je denkt alle risico's te hebben afgewogen, dan gebeurt het risico waar je net niet aan gedacht hebt".

Dus nu gewoon het advies van man tot man. Blijf gewoon de koers volgen en laat je onderbuik spreken.

Ik vind overigens dat Chang dit onderwerp aan het item "De Euro naar de gallemiezen" moet hangen. Dat is beter op zijn plaats.
Jammer dat dit onderwerp nog steeds niet is samengevoegd met het draadje "De Euro naar de gallemiezen".

Het begrotingstekort, dat nu wordt ingeraamd op 2,2% van het BBP, wordt door sommige politici en anderen aangegrepen om de 0,8% ruimte aan te grijpen om te gebruiken als lasten verlichting of anderszins. Ik begrijp nog steeds niet wat deze mensen bezielt. We geven nog steeds per dag Euro 40 miljoen meer uit dan er binnen komt. Dat is niet goed. De doelstelling moet zijn om het begrotingstekort terug te brengen tot tenminste 0%, maar plichtmatig naar boven de 1% plus. Want wij moeten af van die torenhoge Nationale schuld, dat nu meer bedraagt dan 70% van ons BBP.

Niet alleen zou dit de doelstelling van Nederland moeten zijn, maar ook van alle EU landen. Pas dan kunnen we een goed fundament onder de Euro koers leggen.

Maar ik vrees dat de zuidelijke EU landen continu roet in het eten blijven gooien. Geen goede uitgangsbasis voor de Euro.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#18 Bericht door RuudThai » woensdag 17 september 2014, 01:22

Henk, wat jij nu aanroert past noch in dit onderwerp noch onder het andere door jou genoemde. Het is gewoon algemene Nederlandse politiek.
Dus ik zou zeggen, kopieer het van toepassing zijnde deel naar een nieuwe topic, bijv. genaamd "Prinsjesdag 2014", dan kunnen we daar over de cijfertjes en de consequenties daarvan debatteren. :Whistle:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#19 Bericht door elst99 » woensdag 17 september 2014, 08:21

Het gaat wel degelijk over de € koers, en de daarmee koers van de Baht, gaat het over 'Prinsjesdag 2014’ krijgen we weer een politiekitem en jij moet toch weten dat daar maar heeeeeel weinige opzitten te wachten. :neus:
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#20 Bericht door RuudThai » woensdag 17 september 2014, 08:36

Nou, het is anders bijzonder stil op het forum, misschien zitten er juist wél mensen op te wachten.... :giggle:
Maar ik wil niet de kwade genius zijn die zoiets opstart dus laat Henk dat maar doen! ;) :crazy:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#21 Bericht door Henk Korat » woensdag 17 september 2014, 10:29

Ik ben het met Elst eens. Het is een economisch en geen politiek issue en van invloed op de koersontwikkeling. Dus gewoon hier of onder het genoemde onderwerp laten/plaatsen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#22 Bericht door RuudThai » woensdag 17 september 2014, 10:47

De alinea: "Het begrotingstekort, dat nu wordt ingeraamd op 2,2% van het BBP, wordt door sommige politici en anderen aangegrepen om de 0,8% ruimte aan te grijpen om te gebruiken als lasten verlichting of anderszins. Ik begrijp nog steeds niet wat deze mensen bezielt. We geven nog steeds per dag Euro 40 miljoen meer uit dan er binnen komt. Dat is niet goed. De doelstelling moet zijn om het begrotingstekort terug te brengen tot tenminste 0%, maar plichtmatig naar boven de 1% plus. Want wij moeten af van die torenhoge Nationale schuld, dat nu meer bedraagt dan 70% van ons BBP." = een puur politieke keuze van dit kabinet en staat los van de koers van de euro en zeker van de baht.
Dus je durft een politieke discussie over het begrotingstekort dat in de Miljoenennota verwerkt is niet aan.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#23 Bericht door elst99 » woensdag 17 september 2014, 15:29

Ik denk dat Henk daar geen enkele moeite mee heeft, maar wetende dat het toch weer ontaard, of het door een kwade of een goede genius is, zullen een een heleboel TF leden er geen behoefte aan hebben.
Laten we de rust maar bewaren :worshippy:
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#24 Bericht door Henk Korat » woensdag 17 september 2014, 15:45

RuudThai schreef:De alinea: "Het begrotingstekort, dat nu wordt ingeraamd op 2,2% van het BBP, wordt door sommige politici en anderen aangegrepen om de 0,8% ruimte aan te grijpen om te gebruiken als lasten verlichting of anderszins. Ik begrijp nog steeds niet wat deze mensen bezielt. We geven nog steeds per dag Euro 40 miljoen meer uit dan er binnen komt. Dat is niet goed. De doelstelling moet zijn om het begrotingstekort terug te brengen tot tenminste 0%, maar plichtmatig naar boven de 1% plus. Want wij moeten af van die torenhoge Nationale schuld, dat nu meer bedraagt dan 70% van ons BBP." = een puur politieke keuze van dit kabinet en staat los van de koers van de euro en zeker van de baht.
Dus je durft een politieke discussie over het begrotingstekort dat in de Miljoenennota verwerkt is niet aan.
Nee Ruud, ik ga geen politieke discussie op dit forum meer aan. Het begrotingstekort is slechts ten dele politiek beïnvloedbaar. Dat geldt ook voor het GNP of BBP. Gelukkig hebben het bedrijfsleven en de particulieren in Nederland en wereldwijd daar de meeste invloed op.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#25 Bericht door RuudThai » donderdag 18 september 2014, 10:32

Dan niet, dan maar geen discussie over de Miljoenennota, de Algemene Beschouwingen, het begrotingstekort en de staatsschuld, overigens wel lekkere sappige onderwerpen... :mrgreen:
Maar ik zal toch nog even mijn standpunt verkondigen als antwoord op jouw politieke statement dat je niet begrijpt wat politici bezielt om lastenverlichting te propageren zolang er een torenhoge staatsschuld bestaat.

Je hebt gelijk dat er iets aan die zwaar op het budget drukkende schuld moet worden gedaan, de rente kost Nederland nogal wat. Maar er is nu 1 miljard lastenverlichting via de belastingen voorgesteld en zo'n bedrag in het zwarte gat van de staatsschuld plempen zet geen zoden aan de dijk.
De helft van dat bedrag gaat bovendien naar de 5 % burgers met de hoogste inkomens (VVD-clientèlepolitiek) wat een onnodige zet is want die waren toch al in staat om een nieuwe BMW en het nieuwste model 3D oled smarttv aan te schaffen.
Met de andere helft moet dus de 95 % rest van het volk het doen. Iemand met een inkomen van 2000 euro per maand krijgt er dan 6 euro bij o.i.d. Je moet 3 keer kijken wil je het 1 keer zien... :(

Wat ik maar wil zeggen is dat je de mensen met een inkomen tot zeg maar 1,5 keer modaal (= ongeveer 50.000 euro p.j.) een redelijke koopkrachtverbetering moet geven om ze meer vertrouwen te geven dat de crisis aan het voorbijgaan is en er betere tijden aanbreken. Dan pas stijgt het consumentenvertrouwen zodanig dat ze hun opgepotte spaargelden eindelijk weer gaan uitgeven en de uitgestelde grote en kleine aankopen gaan doen. Dat heeft behalve een positief effect op de werkloosheid ook een positief effect op de belastinginkomsten van het Rijk waardoor er niet een eenmalige vermindering van de staatsschuld mogelijk is maar een elk jaar terugkerende.
Ik denk dat de staatsschuld dan sneller wordt verminderd dan met jouw oplossing.

Zo, dat was geheel off-topic, maar de koers van de baht zal er niet door van slag raken ;) :giggle: .

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#26 Bericht door Jeanette » donderdag 18 september 2014, 11:54

Ik vermoed dat jezelf net onder die €50.000,- zit dus dit is preken voor eigen parochie.

Geef eens een goede reden waarom mensen die €60.000,- verdienen jou verhoging zouden moeten betalen?


:?:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#27 Bericht door elst99 » donderdag 18 september 2014, 12:26

Ach, dan wordt het voor jou toch niet anders, jij blijft in Thailand en bent in de Baht geïnteresseerd wat zeur je nou?
Wij in Nederland zitten met de staatsschuld! Links, rechts of door het midden het s net anders!
Als je goed gelezen had Jeanette, zit Ruud op € 2000,00 p.m. Leuk in Thailand, maar hier kan hij er nauwelijks van rondkomen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#28 Bericht door RuudThai » donderdag 18 september 2014, 14:11

Jeanette en Elst99, in de eerste plaats begrijpen jullie de pointe niet van mijn betoog en dat is kortgezegd: zorg voor belastingmaatregelen die vooral voor de grote groep lagere en middeninkomens gunstig uitpakken zodat die het consumentenvertrouwen terugkrijgt en daarmee wordt gestimuleerd om hun opgepotte spaarcenten uit te geven aan vanwege de economische crisis uitgestelde aankopen. Waardoor de economie kan aantrekken, banen worden gecreëerd en er meer belasting binnenkomt.

In de tweede plaats bezondigen jullie je onmiddellijk aan datgene waardoor mensen als Henk Korat, Prajak en anderen geen politieke discussie meer willen voeren en/of geheel zijn afgehaakt, nl. de zaak in het persoonlijke vlak trekken. Daarmee jezelf tot de kwade genius van verpeste discussies bombarderend.
Kunnen jullie het voortaan alleen maar neutraal zakelijk benaderen?

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#29 Bericht door elst99 » donderdag 18 september 2014, 15:06

Jij vraagt erom om persoonlijk te worden, jij daagt de mensen er toe uit! Gaat er vanuit dat iedereen een suffertje is en jij de alwetende! Dat is het verschil!
Hou je op dit forum ver van politiek, lopen er geen mensen weg, en als je dan antwoordt krijgt, ga dan niet in de slachtofferrol, want dat maakt je belachelijk!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: wat gaat de baht doen de komende tijd

#30 Bericht door Jeanette » donderdag 18 september 2014, 19:56

Dus jij denkt Ruud dat mensen die een koopkrachtverbetering krijgen van - ik zeg maar wat - 3 % ze dan hun spaargeld gaan gebruiken voor uitgestelde kleine en grote aankopen?
Dus dat je met €60,- meer per maand 'bij €2000,- netto' groots gaat shoppen?
Hoeveel procent van de 'modalen' denk je dat er überhaupt spaargeld heeft dat niet in de overwaarde van het huis zit?

Dan over het in het persoonlijke vlak trekken.
Je doet of je één bent met de minima maar net als Wim Kok en Wouter Bos leef je als een vorst.
Tenminste, in de ogen van de minima van jou woonplaats.

En dan weer de 5% rijkste mensen VVD'ers noemen :mrgreen: , hoe heetten die dan 300 jaar geleden? Of 1000 jaar of 3000 jaar geleden?
Waarom is 2014 zo bijzonder dat het nu van jou recht getrokken moet worden?

En snap jij de pointe van mijn betoog wel dan?
Of prik ik je opgeblazen ego door met mijn 'punten'? :giggle3:


:?:

P.S. Volgens mij blijft de Baht mobiel. [8) Als een ECG.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”