Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

Alles over de Thaise eilanden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#31 Bericht door Duiker » zondag 05 december 2010, 15:28

Vanmorgen heb ik op de langspier in Boxtel gedoken. Water temperatuur 5 graden :shock: Er waren geen patTATten, wel erwtensoep. [|)
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
duikertje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zondag 22 februari 2009, 12:24
Locatie: Elst/Mae Phim, Rayong

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#32 Bericht door duikertje » zondag 05 december 2010, 19:18

Tja je hebt allerlei verschillende ervaringen denk ik, de een positief en de ander negatief.
Ikzelf ben afgelopen jaar naar Koh Tao geweest vanuit Koh Samui, de trip geboekt bij een Padi 5star duikschool op Koh samui, de naam ben ik alweer vergeten.
Bij het boeken vertelde de eigenaar dat zijn boten voor onderhoud op de werf lagen, dus gingen wij die dag met de veerboot die naar Koh Tao vaart en die zou dan ook als duikboot dienst doen :shock:
Tijdens het heen varen werden nog even de cursisten apart genomen en werd de duik theorie behandeld, boek doornemen en de multype choice vragen invullen.
Eerst de klanten van de veerboot afzetten op een tussenliggend eiland en toen door naar Koh Tao.
Daar werden uiteraard ook eerst de passagiers afgezet en toen ging de boot in de duikmodus wat inhield dat er een duiktrap aan gehangen werd.
De eerste stek was White Rock, 1 instructeur en 4 cursisten waarvan er 1 de eerste duik ging maken.
Het ow zicht was ca 5 meter, ik kreeg een buddy die al een tijdje niet meer gedoken had en dus nogal wat tijd nodig had om zich voor te bereiden.
Hij springt in het water en we moesten naar de voorkant van de veerboot wat daar zat de shot-line, het stroomde een beetje en mijn buddy kwam in de problemen door a, een slechte conditie en b, zijn uitrusting, bril bleef lekken en een van zijn vinnen schoot los en hij begon in paniek te raken.
Vanaf die veerboot was het helemaal onmogelijk om te helpen, ook was er geen stand-by duiker of een helper die te water zou kunnen.
Ik heb zelf nogal wat ervaring met cursisten en heb hem eerst terug gebracht naar de boot en de beste man maar geadviseerd de voorgenomen duik maar niet te maken, iets waar hij het zelf ook mee eens was.
Intussen waren de cursisten en hun instructeur ook tewater en na de nodige problemen ook bij de shot-line aangekomen.
Ik was alleen en besloot om maar met die groep mee te duiken, de instructeur was daar wel happy mee want die had alleen al zijn handen vol aan de duikster die haar eerste duik maakte.
Alleen toen ze aan de afdaling begonnen stopte de Instructeur en gaf aan dat hij problemen had met klaren, na een paar maal proberen ging hij terug en vroeg mij of ik genegen was om wat te assisteren en er kwam een dive master aan die zijn werk ging overnemen
Ik ben zelf CMAS instructeur trainer, CMAS advanced nitrox instructeur en IANTD full trimix diver dus heb enige duik ervaring.
Maar zoals dat er hier aan toeging slaat alles en de stelling die heerst over de Padi opleidingen kwam hier helemaal uit, als je hebt betaald ben je ook geslaagd
Allemaal een keer de bril klaren wat andere oefeningen en hop een rondje om de rotsen en klaar, MDD 10 meter, DT 40 min,
De tweede duik was korter aan de kant en die heb ik maar in mijn eentje gemaakt, wel zo relaxt :D
Dit verhaal wil niet zeggen dat de Padi opleidingen slecht zouden zijn maar dat er duikscholen zijn die nogal eens een loopje nemen met de opleidings eisen en voorwaarden.
De instructeur die de opleiding doet heeft het helemaal zelf in de hand of het gedegen gaat of niet.
Ik ben er in mijn duik jaren nogal wat tegen gekomen, goeie en slechte.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#33 Bericht door Duiker » zondag 05 december 2010, 20:37

Eigenlijk herken ik maar weinig van alle hierbovenstaande verhalen en opmerkingen. Met name de PADI meldingen. Wij deden het toch echt anders. Vroeger, en dat zal ongeveer 15 jaar geleden zijn, werd de kapitein van een bepaalde boot in het egyptische gebeld, en dan gingen we daar een week duiken. De kapitein werd verteld waar de rit naar toe ging, en de rest regelde we zelf wel. Dat bleef natuurlijk niet zo gaan. Later wilde een soort begeleider ook mee. Op zich was dat geen probleem, zolang deze persoon zich maar aan ons duikplan hield. Meestal ging dat wel goed. Wel moesen we vaak extra betalen voor een extra tank die "nutteloos" op enige meters onder de boot hing. Later begreep men dit, en nog later had iedere boot een extra tank op een paar meter diepte hangen. Bovenstaande gebeurde allemaal in egypte. Een paar jaar later ging het zo allemaal niet meer. Toen kreeg je een instrukteur mee, en die ging dan uitleggen hoe we moesten duiken. Dat was dan ook het moment dat de lol er wel vanaf was. In het begin gingen we gewoon de andere kant op. Later mocht dat ook al niet meer. Toen ben ik gestopt met het duiken in egypte. Op de malediven was het duiken met een groep geen probleem. Maar men deed dan ook nergens moeilijk over. Gewoon gezellig. Het mooist vind ik nog steeds de sychellen. Zeer relaxed duiken. Met de zodiac wordt je vanaf de boot steeds weggebracht. En later pikte het zodiacje je gewoon weer op. De duiktijd bepaal je zelf. Wel een veiligheidsmarge aanhouden. Noorwegen? Leuk. Bonaire? Wel aardig, en misschien een plaats om nog eens een keer te gaan. Mexico? Mwah. En thailand? Daar heb ik alleen op de hardeep een flink aantal keer gedoken. Dit is een wrak ten zuiden van sattahip. Kapitein bellen, Met de auto erheen. De kapitein vertellen waar we naar toe gaan, en lekker duiken op de hardeep. Dan nog relaxen op de boot of strand, en nog een 2e duikje ergens op een rif. En zo duik ik het liefst. Eenmaal heb ik met een duikfabriek uit Pattaya gedoken op een wrak. Ik wist hoe het zou gaan, maar zo wil ik niet meer duiken. Een van de meest ergelijke dingen vind ik wel de korte duiktijd die soms aangehouden wordt wanneer je met een groep duikt. Daarom duik ik liever niet met een groep. Eens maakte ik mee dat toen de eerste van de groep 50 bar op zijn tank had staan, dat de hele groep naar boven moest. Duiktijd 40 minuten. Nou, daar zwem je dan met 150 bar op je tank. Daar `oefen je` dan ieder week voor.

Een paar jaar geleden heb ik eens gekeken voor het duiken op de similan eilanden. Ik moet zeggen dat dat redelijk kostbaar is. En dat is nu ook de reden om daar niet te gaan duiken. Ook hebben we Koh Tao bekeken. Ik zie het als een grote fabriek. Dat valt dus ook af. Liever besteed ik dat geld nu om vakantie in Thailand te houden. En tot nu toe bevalt me dat zeer goed.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#34 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » maandag 06 december 2010, 04:14

Heb zelf ook mijn opleidingen bij PADI gedaan en zij letten uiteraard ook op veiligheid maar de hoofdmoot is naar mijn mening vooral geld maken/commercie (PADI: Put Another Dollar In).

Je hebt waarschijnlijk een foute duikschool getroffen? Te beweren dat de grootste duikorganisatie ter wereld met uitgebreide standaards en kwaliteitscontroles id nogal een uitspraak. Lijkt me niet.


Ook het verhaal over DMT's klopt zoals dat hier door een ander forumlid word beschreven, want zij zijn vaak de linker- en rechterhand van de instructeur en dit is wereldwijd zo. Heb zelf mijn DM opleiding in Ned gedaan en ook hier was dat het geval. Alleen hangt dit van de instructeur zelf af hoe hij hier mee omspringt, want een DMT moet alles leren en is het daarom echt niet verkeerd om een DMT alles te laten doen alleen moet de instructeur wel net zo hard meehelpen natuurlijk in plaats van te lopen lanterfanten en de gezellige jongen/meid uithangen.

Juist, en om dat niet al teveel van de instructeur af te laten hangen heb je een programma nodig. Soms hebben we 15 dmt's tegelijk, en dan is dat noodzakelijk. Een van mijn argumenten dat een kleine duikschool niet noodzakelijkerwijs beter en persoonlijker is.



Ook de regel 45 minuten duiken ipv 75 min klopt, omdat duikscholen vaak strakke tijdschema's hanteren en dit geldt ook voor de groepen. Duikscholen willen het liefst zoveel mogelijk grote groepen (gidsduiken of OWD cursussen) want dit levert tenslotte ook het meeste geld op. Kan er leuk geschreven worden dat toeristen ook in kleine groepen kunnen duiken als ze dat vragen maar als jij nog 4 klanten hebt dan zeg jij niet tegen hun "sorry jullie kunnen niet mee, want deze klant wil namelijk in kleine groepen duiken".....


De regel van 45 minuten duiken klopt niet, maar daar hebben we het al over gehad. En verder: moet jij eens kijken hoe snel er een freelancer geregeld wordt als de klant aangeeft niet in de groterer groep mee te willen, en anders naar een van de andere 45 duikscholen in de buurt te gaan. En weer: dit gaat beter bij een grotere duikschool.


Kom zelf al jaren op Koh Phangan en moet nog steeds een keer naar Koh Tao dus kan daar niet over de duikstekken oordelen. Maar als het duiken op Koh Tao hier gepromoot word dan is het natuurlijk aan mij de taak om het duiken vanaf Koh Phangan op de kaart te zetten :-) Wat veel mensen niet weten is dat je vanaf Koh phangan ook alle mooie duikstekken rondom Koh tao kan bezoeken (Chumpon, Pinnacles)


Is het dan niet beter om naar Koh Tao te komen ipv veel tijd en veel benzine in speedboten te investeren?. :-0. Enne, Chumphon en Pinnacles bestaan niet. De duikplek heet "chumphon pinnacles" omdat het pinnacles (bergpieken) zijn die vanaf koh tao richting chumphon liggen. Veel verder weg van pha ngan kun je dus eigenlijk niet, en dus lijkt het me niet de beste plek om vanaf Pha ngan te bezoeken.

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#35 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » maandag 06 december 2010, 09:41

Tja je hebt allerlei verschillende ervaringen denk ik, de een positief en de ander negatief.
Ikzelf ben afgelopen jaar naar Koh Tao geweest vanuit Koh Samui, de trip geboekt bij een Padi 5star duikschool op Koh samui, de naam ben ik alweer vergeten.



En dan vervolg je met een vreselijk negatief verhaal over je ervaringen over duiken op Koh Tao. Ik heb wel een idee welke duikschool dit was, maar is het niet relevant om dat hier op het forum neer te zetten en even de moeite te doen om te kijken wie het waren? Daar hebben mensen wat aan, je wekt nu de indruk dat alles en iedereen op Koh Tao knudde is, en dat is niet eerlijk.


Maar zoals dat er hier aan toeging slaat alles en de stelling die heerst over de Padi opleidingen kwam hier helemaal uit, als je hebt betaald ben je ook geslaagd
Allemaal een keer de bril klaren wat andere oefeningen en hop een rondje om de rotsen en klaar, MDD 10 meter, DT 40 min,


Ik kan niet over andere duikscholen oordelen, maar een PADI school dient zich aan de standaards te houden. Zoek op wie het was, vertel het ons, en dien een klacht in bij PADI zou ik zeggen.

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#36 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » maandag 06 december 2010, 09:52

Een paar jaar geleden heb ik eens gekeken voor het duiken op de similan eilanden. Ik moet zeggen dat dat redelijk kostbaar is. En dat is nu ook de reden om daar niet te gaan duiken. Ook hebben we Koh Tao bekeken. Ik zie het als een grote fabriek. Dat valt dus ook af. Liever besteed ik dat geld nu om vakantie in Thailand te houden. En tot nu toe bevalt me dat zeer goed.

Tja, dat is het probleem in een notendop. Als je een zeer ervaren duiker bent heb je op koh tao niet zoveel te zoeken als je puur voor spectaculair duiken komt. Ik raad mensen regelmatig af om 20 duiken als ervaren duiker op Koh Taoi te komen maken. Ik wil geen ontevreden klanten. MAAR: Er zijn wrakken genoeg, en chumphon pinnacles, south west en green rock zijn spectaculair, maar natuurlijk, het gaat in Koh tao nu eenmaal om beginners cursussen, en daar is het eiland ideaal voor. En omdat het makkelijk te bereiken is komen er veel mensen, en dus kunnen we het spotgoedkoop houden.

Ik begrijp dat iedereen het liefst wil duiken tegen spotprijzen op een afgelegen maar makkelijk te bereiken lokatie waar niemand komt in een spectaculaire duikomgeving, maar je zult op een paar punten water bij de wijn moeten doen. Waar je dat doet is een persoonlijke zaak. Als je goedkoop wilt leren duiken in een mooie makkelijke omgeving met een leuk sociaal leven op het droge dan ben je op Koh Tao aan het goede adres. En jij hebt daar geen interesse in, en dat kan.

Gebruikersavatar
duikertje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zondag 22 februari 2009, 12:24
Locatie: Elst/Mae Phim, Rayong

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#37 Bericht door duikertje » dinsdag 07 december 2010, 11:12

En dan vervolg je met een vreselijk negatief verhaal over je ervaringen over duiken op Koh Tao. Ik heb wel een idee welke duikschool dit was, maar is het niet relevant om dat hier op het forum neer te zetten en even de moeite te doen om te kijken wie het waren? Daar hebben mensen wat aan, je wekt nu de indruk dat alles en iedereen op Koh Tao knudde is, en dat is niet eerlijk.

Ik heb alleen mijn ervaring hier verteld en heb al helemaal niet de intentie om namen en/of personen te noemen.
Daarbij komt dat mijn ervaring met commercielle duikscholen over het algemeen positief is.
Het is nu eenmaal zo dat er geld verdient moet worden aan cursisten die maar een korte tijd daar zijn,vakantie etc.
Om daar een gedegen opleiding aan te geven in een week tijd is helemaal onmogelijk het enige dat er gedaan word is de basis begrippen en technieken van duiken uitleggen.
Die mensen komen dan helemaal blij met een pasje terug van vakantie en de meeste hebben dan het idee dat ze duiken kunnen.
Duiken is ervaring opdoen onder uiteen lopende omstandigheden en veel van die aspirant duikers die een cursus hebben gedaan in warm water met zicht van meer als 20 meter komen vaak van een koude kermis thuis als ze een duik gemaakt hebben in Europees water.
Hetzelfde geld voor die instructeurs die na 60 a 70 duiken denken het allemaal te weten en dan mensen gaan opleiden :roll: .

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#38 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » dinsdag 07 december 2010, 13:41

.
Daarbij komt dat mijn ervaring met commercielle duikscholen over het algemeen positief is.
Het is nu eenmaal zo dat er geld verdient moet worden aan cursisten die maar een korte tijd daar zijn,vakantie etc.
Om daar een gedegen opleiding aan te geven in een week tijd is helemaal onmogelijk het enige dat er gedaan word is de basis begrippen en technieken van duiken uitleggen.


Dat zijn PADI en de goedkeurende instanties dus niet met je eens. En ik ook niet. Ik denk dat je in een paar dagen mensen uitstekend veilig kunt leren duiken. Dat wijzen de ongevallen statistieken ook duidelijk uit. Ervaring mogen ze dan verder opdoen door meer te duiken. Bij ons altijd met een gids, overigens.

Hetzelfde geld voor die instructeurs die na 60 a 70 duiken denken het allemaal te weten en dan mensen gaan opleiden


PADI voorschriften zijn dat mensen MINSTENS 100 duiken hebben gemaakt voordat ze een instructeur examen mogen doen, dus ik heb dat nog nooit zien gebeuren.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#39 Bericht door Duiker » dinsdag 07 december 2010, 18:46

Nou Marc, ik heb wel eens een duiker gezien die me zijn logboek toonde, waar 50 duiken instonden. En hij liet me ook zijn instructeursbrevet zien. Het is wel meer dan 10 jaar geleden dat dit gebeurde. Het is triest dat dit kan.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#40 Bericht door stevenl » woensdag 08 december 2010, 03:35

Duiker schreef:Nou Marc, ik heb wel eens een duiker gezien die me zijn logboek toonde, waar 50 duiken instonden. En hij liet me ook zijn instructeursbrevet zien. Het is wel meer dan 10 jaar geleden dat dit gebeurde. Het is triest dat dit kan.
Nee, dat kan niet, ook 10 jaar geleden niet. Waarschijnlijk had bij zijn pasje op Khao San Road gekocht.

Wat betreft lengte duikcursus: die is in Nederland veelal hetzelfde als in Thailand. Een langere cursus, met met name mer in water tijd, biedt natuurlijk een hogere kwaliteit, maar is ook duurder.

En wat betreft Nederland/Thailand en moeilijk duiken: beide zijn anders. Als mensen hier hebben geleerd kunnen ze natuurlijk moeite hebben met Nederlandse omstandigheden, en andersom komt ook heel vaak voor. Naar mijn mening het belangrijkste voor aspirant studenten: doe de cursus waar je denkt in de toekomst te gaan duiken. Als je van plan bent in Nederland te gaan duiken, doe dan ook de cursus daar, ben je beter voorbereid op de lokale omstandigheden. Maar ben je van plan om zo af en toe op vakantie lekker een duikje te maken, of speciaal op vakantie te gaan om te duiken, dan ben je zeker zo goed af met een cursus in een tropische lokatie.

heisa
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 10 mei 2008, 12:12

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#41 Bericht door heisa » woensdag 08 december 2010, 14:16

PADI is een Amerikaans bedrijf met die wereldbekende commerciele insteek. Zoals een aantal hier ook omschrijven ligt bij sommige duikscholen de (PADI) duikstandaard niet hoog. Dit is grotendeels aan de duikscholen zelf te wijten maar ook aan PADI. Want naar mijn mening zou het niet moeten kunnen dat je PADI instructeur kan zijn als je maar 100 duiken op je naam hebt staan. Er zijn mensen die beginnen met duiken (Open Water) en binnen 1 maand Divemaster zijn. Sommige Specialty cursussen waar je veel geld voor betaald en in mijn ogen soms weinig toevoegen, want veel valt ook te leren van ervaren duikers. dure Padi lidmaatschappen met als enig doel veel geld verdienen terwijl ze zelf weinig tot geen controle hebben over duikscholen welke de naam PADI dragen... It is business....

De duikbusiness is een commerciele business en draait ook om geld verdienen en de kosten proberen laag te houden. Er zal echt niet zomaar bij een duikschool een freelancer worden opgeroepen (extra kosten) als een duiker in een kleine groep wil duiken. Zal wel mogelijk zijn maar waarschijnlijk tegen extra betaling.

Ben zelf heel blij dat ik al mijn (PADI) opleidingen in nederland hebt gedaan, want hier gaat het in mijn ogen een stuk professioneler en serieuzer aan toe als bij duikscholen in andere landen. Is mijn ervaring...


Is het dan niet beter om naar Koh Tao te komen ipv veel tijd en veel benzine in speedboten te investeren?. :-0.

Naast het duiken vind ik het ook lekker om savonds ergens een hapje te gaan eten of iets te ondernemen en daar is Phangan in mijn ogen een beter eiland voor dan Koh Tao vanwege de grootte.

Enne, Chumphon en Pinnacles bestaan niet. De duikplek heet "chumphon pinnacles" omdat het pinnacles (bergpieken) zijn die vanaf koh tao richting chumphon liggen. Veel verder weg van pha ngan kun je dus eigenlijk niet, en dus lijkt het me niet de beste plek om vanaf Pha ngan te bezoeken.[/quote]

Met Pinnacles bedoelde ik Soutwest Pinnacle ;-)

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#42 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » zaterdag 11 december 2010, 05:25

Ik zie werkelijk niet in waarom in je NL een betere opleiding zou krijgen. Als instructuer is dat niet mijn ervaring als ik mensen doorgestuurd krijg van Nl duikscholen, maar dat is natuurlijk alleen maar mijn ervaring. Elke PADI school heeft dezelfde standaards en dezelfde cursus met dezelfde vereiste, waar ook ter wereld. ALs je weet dat iemand zich niet aan de regels houdt wordt verwacht dat je dat meteen doorgeeft aan PADI quality control.

Op Koh Tao zijn er meer dan 45 scholen en we doen bij elkaar 60.000 certificeringen, en dus is meer kans op dingen die fout gaan, kwestie van nummers. Maar laten we hier wel wezen: het gaat hier niet om fouten als mensen de blijvende schade ondervinden of overlijden. Het gaat hier om een slechte duikervaring, een groepje dat niet bevalt, etc. En laten we wel wezen, slechte ervaringen kun je makkelijker in NL opdoen dan in tropisch Koh Tao.

Wat ons brengt op een aantal reacties die het niet eens zijn met PADI standaards. Dit hoort eigenlijk niet binnen dit onderwerp, maar vooruit. het PADI voorschrift voor 100 duiken voor een instructeur zou te weinig zijn. Dit wil ik even in perspectief zetten: wanneer mensen een opleiding als Divemaster achter de rug hebben, een 10 dagen drillkamp dat een Insructor Development Center heet, en 100 duiken hebben gemaakt, dan zijn ze natuurlijk uitstekend in staat om mensen te leren om veilig onder water te gaan en weer boven te komen.

Ik snap dat we onszelf heel serieus wil nemen en ons belangrijk willen voelen, maar laten we wel binnen grenzen blijven. Volgens mij is er niemand mee gediend als we hier de indruk gaan wekken dat duiken levensgevaarlijk en moeilijk is (want dat is het niet) en veel instructeurs incompetent (want dat zijn ze niet). Ik kijk bij veel duikscholen en werk er ook en ik zie hele goede en minder goede curssussen, maar geen slechte, en zeker geen gevaarlijke. PADI standaards werken, dat is bewezen, en als je roomser dan de paus wilt zijn dan mag dat natuurlijk, maar als dat resulteert in mensen bang maken voor duiken, of duiken op Koh Tao dan gaat dat wat mij betreft veel te ver.

Ik snap dat je trots bent op je duizenden duiken in barre omstandigheden en je jarenlange ervaring als duikinstructeur, en dat je je kunt ergeren aan een beginnende instructeur die niet jouw indrukwekkende staat van dienst heeft, maar ga niet suggereren dat dit een groot probleem is. En zeker niet dat dit een specifiek Koh Tao probleem is. Ik denk dat een van de verdienste van PADI is dat ze hebben afgerekend met het stoere duiker imago. Mensen die lekker vier dagen willen duiken in hun vakantie en dan af en toe een fundive willen maken kunnen dat nu, en dat is goed voor iedereen.

Als mensen blij met hun brevet willen gaan duiken in NL en merken dat de omstandigheden anders zijn, dan is dat vervelend, maar niet onveilig. En mede de verantwoordelijkheid van de NL duikschool.


En als losse flodder: ik vind het echt tamelijk absurd om een uur met de speedboat heen en weet te gaan naar Koh Tao en honderden liters benzine te verspillen terwijl je op Koh Tao prima kunt verblijven, in alle prijsklassen. Er is niets belangrijks op Pha ngan of Samui wat je ook niet op Koh Tao kunt krijgen. Tientallen beach bars, honderden restaurants, ik bedoel, met meer dan 250.000 bezoekers per jaar kun je heus wel een degelijke omgeving vinden waar je als westerse toerist prima aan je trekken kunt komen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#43 Bericht door stevenl » zaterdag 11 december 2010, 07:37

Marc Duiken Koh Tao schreef:Ik zie werkelijk niet in waarom in je NL een betere opleiding zou krijgen. Als instructuer is dat niet mijn ervaring als ik mensen doorgestuurd krijg van Nl duikscholen, maar dat is natuurlijk alleen maar mijn ervaring.
Ben ik met je eens, is ook mijn ervaring. Soms goed, soms niet goed, net als van duikscholen waar ook ter wereld.
Marc Duiken Koh Tao schreef:Elke PADI school heeft dezelfde standaards en dezelfde cursus met dezelfde vereiste, waar ook ter wereld. ALs je weet dat iemand zich niet aan de regels houdt wordt verwacht dat je dat meteen doorgeeft aan PADI quality control.
Nee Marc, elke duikschool heeft dezelfde minimum standards. Veel duikscholen houden zich aan die minimum standaards, sommige zitten er onder (betekent veelal dat de duikschool niet lang bestaat), maar anderen doen meer dan de standaards eisen, en leveren betere duikers af.
Marc Duiken Koh Tao schreef:Ik snap dat we onszelf heel serieus wil nemen en ons belangrijk willen voelen, maar laten we wel binnen grenzen blijven. Volgens mij is er niemand mee gediend als we hier de indruk gaan wekken dat duiken levensgevaarlijk en moeilijk is (want dat is het niet) en veel instructeurs incompetent (want dat zijn ze niet). Ik kijk bij veel duikscholen en werk er ook en ik zie hele goede en minder goede curssussen, maar geen slechte, en zeker geen gevaarlijke. PADI standaards werken, dat is bewezen, en als je roomser dan de paus wilt zijn dan mag dat natuurlijk, maar als dat resulteert in mensen bang maken voor duiken, of duiken op Koh Tao dan gaat dat wat mij betreft veel te ver.
Ben ik met je eens.
Marc Duiken Koh Tao schreef:Ik snap dat je trots bent op je duizenden duiken in barre omstandigheden en je jarenlange ervaring als duikinstructeur, en dat je je kunt ergeren aan een beginnende instructeur die niet jouw indrukwekkende staat van dienst heeft, maar ga niet suggereren dat dit een groot probleem is. En zeker niet dat dit een specifiek Koh Tao probleem is. Ik denk dat een van de verdienste van PADI is dat ze hebben afgerekend met het stoere duiker imago. Mensen die lekker vier dagen willen duiken in hun vakantie en dan af en toe een fundive willen maken kunnen dat nu, en dat is goed voor iedereen.

Als mensen blij met hun brevet willen gaan duiken in NL en merken dat de omstandigheden anders zijn, dan is dat vervelend, maar niet onveilig. En mede de verantwoordelijkheid van de NL duikschool.
Een Nederlandse duikschool heeft er meestal niets mee te maken als een duiker gaat duiken, gebeurt meestal zelfstandig. Daarom is het goed al in de opleiding te wijzen op andere omstandigheden.

Wat natuurlijk ook belangrijk is bij een trip, excursie of duikopleiding: doe het bij een legaal werkende onderneming, met verzekeringen en aanspreekadressen, en in Thailand met TAT/OTD vergunning. Je hebt dan altijd iets om op terug te vallen mocht er iets niet goed of niet naar wens gaan.

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#44 Bericht door weten » zondag 12 december 2010, 02:56

Jeanette schreef:Dit is het verslag van mijn man Rob van onze eerste ervaringen met duiken begin 2008.

http://reislog.riksja.nl/jeanette/2147/ ... +Rob..html

Ik heb het tijdens de proefduik in het zwembad opgegeven want ik kreeg met mijn slechte gebit geen grip op dat ademhalings ding.
We hadden via internet voor 2 personen de padi open water geboekt met 4 overnachtingen en hebben in Nederland €25,- overgemaakt als aanbetaling aan een nederlander op goed vertrouwen. [|)
Aan het eind met betalen kwamen we er achter dat er maar voor 1 persoon betaald hoefde te worden en voor mij alleen het gebruikte boek gerekend werd en 1 nacht voor de kamer, 3 nachten waren inclusief. (en of er 1 of 2 mensen sliepen interesseerde ze niet) Maar ieder lesboek van PADI is persoonlijk, je schrijft er ook in en je moet er vragen in beantwoorden. Dat bestaat dus ook niet 2de hands.

De kamer was wel erg benauwd, als het kan doortochten is een fan alleen best wel te doen. Ik raad iedereen aan die gaat duiken, bekijk de kamer, zitten raam en deur naast elkaar en hebben de 3 andere muren geen enkel gat, neem hem niet, betaal extra voor een airco kamer.

Een jaar later deed Rob 'advanced' = tot 30 meter diep en toen zaten we bij Koh Tao Lagoon in een bungalowtje op de rotsen vlak bij 'view point rock' en ook hier was de overnachting gratis. Hier had Rob een instructeur alleen (een Noor) en bij de moduul onderwaterfotografie nam hij zijn zoontje mee. We hadden eigenlijk een week geboekt maar toen na 3 dagen het duiken klaar was zijn we naar de overkant van de baai gegaan want na 7 uur 's avonds was alles dicht. Bij laag water kon je er wel naar toe lopen maar met vloed niet. Het tij verschil viel mij wel op, volgens mijn herinnering wel 1,5 meter en maar 1 x per etmaal. :?: De rechterkant van die baai zat vol met restaurants, hotels en duikscholen en was gezelliger.

Dit moest ik even kwijt voor de mensen die hier lezen en van plan zijn om te gaan duiken, het is een belevenis en de prijs valt wel mee.
En wat is nu die meevallende prijs?
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#45 Bericht door stevenl » zondag 12 december 2010, 03:44

weten schreef:En wat is nu die meevallende prijs?
Koh Tao duiken leren is erg goedkoop, ik denk het goedkoopste ter wereld. Marc weet dit beter, naar ik geloof dat momenteel de cursusprijs 9,800 Baht is, inclusief overnachtingen.

Dat is goedkoper dan hier op Phuket de kostprijs van een goede cursus, kun je nagaan. Maar: het moet ergens vandaan komen.

Plaats reactie

Terug naar “Eilanden”