Muskieten

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jaspel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 27 mei 2014, 05:43

Muskieten

#1 Bericht door Jaspel » woensdag 28 mei 2014, 06:48

Sta op het punt om eindelijk te settelen met m'n meisje in Issan. Bevalt me prima hier, op een dingetje na.

Over het algemeen zie ik het Thaise vrouwvolk liever komen dan gaan, maar deze bloedzuigers ben ik toch liever kwijt dan rijk. Om een of andere reden ben ik een ware delicatesse voor deze bijtgrage dames. Na een dag zitten mijn benen al vol met de rode plekken en bulten en zelfs vochtblaasjes op sommige punten. Na een dag of twee heb ik zeker iets van 30 beten te pakken op m'n benen alleen. Het standaard antwoord als er weer eens een Thai naar m'n benen wijst is al 'joeng kaat falang sep'

Verschillende vormen van DEET al geprobeerd. Allemaal enorm snel bij mij uitgewerkt, of in het geval van de wat sterkere varianten (50%+) pakken ze me op plekken die niet ingesmeerd zijn, zoals knie/armholtes, plus mijn huid reageert erg slecht op deze sterkere varianten.

Extra kleding is ook geen antwoord, draag ik een lange broek, zitten m'n armen vol, lange mouwen, m'n gezicht en nek. Zou ik er als een imker bij moeten lopen. :giggle: Nee dan liever benen vol, en het lijf koel(er).

Heb gelukkig nu wel iets gevonden dat zorgr dat de beten snel genezen, maar goed, ze komen er alsnog even snel weer bij als dat ik ze kwijt raak.

Nu is mijn vraag dus hoe mijn mede expats met dit probleem om gaan. Alles van alternatieve afweer middeltjes tot advies om de complete populatie uit te roeien is zeer welkom.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Muskieten

#2 Bericht door De Beweerder » woensdag 28 mei 2014, 07:07

Afbeelding

En bij een wappertje zitten, muggen houden niet van wind.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Muskieten

#3 Bericht door prajak » woensdag 28 mei 2014, 07:07

Uitroeien gaat je niet lukken. Is ook niet gewenst want ook muggen hebben een betekenis in de natuur.

Je bent overgevoelig lijkt het wel en/of je hebt lekker bloed.

Is jouw woonplaats wel juist gekozen ? De Isan staat nu net bekend om heet en droog maar jij zit heet en vochtig want anders zijn er niet zoveel muggen. Ik heb nu helemaal geen last van muggen, ja, er zoemt er eens een om mijn hoofd.... Pas als de regens gaan vallen of het rijstveld naast mijn huis in gebruik is komen de muggen.

Goed horbeheer is een pluspunt, ramen en deuren dicht houden. Zo min mogelijk naar buiten op de steek-uren en dat is avond en vroege morgen. Je hebt het over muskieten, dus malaria, niet over dengue, japanse encefalitis en filariasis want dat wordt overgebracht door muggen.

Muggen hebben een hekel aan wind; mogelijk een ventilator naast je ?

Heb je de Nederlandse middeltjes al geprobeerd zoals citroen ? Vast wel.

Er zijn lampen die de muggen aantrekken en dan hoor je 'pats' en is er weer een dood.

Je kunt de aanwezigheid van muurhagedisjes toelaten want die eten ze op. Dus een sterke lamp een paar meter van je af.

Thailand heeft meer dan 300 soorten mug en maar een soort of 40 zijn link voor de mens. Jij loopt wel groot risico op malaria nu.

Meer heb ik niet voor je. Verhuizen naar een winderig eiland misschien in de regentijd ?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Muskieten

#4 Bericht door dutch » woensdag 28 mei 2014, 07:15

Je zou toch even aan moeten geven hoe je leefomstandigheden zijn.
Mijn woonhuis heeft zeer,zeer zelden steekdiertjes binnen de muren.Kwestie van alle ramen en deuren voorzien van goede kwaliteit insecten besherming en daarmede gepaard gaan van goede discipline betreffende het sluiten van deze openingen.
Wij gebruiken zelden insectenspray omdat mijn vrouw het doden van dieren niet "prettig" vind,om het zo maar eens uit te drukken.Ik doe dat dus zelf op momenten dat zij dat niet kan tegen houden ;) .

Een en ander is ook afhankelijk van waar je woont.Platteland en in de buurt van water (bijv.) etcetc
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Muskieten

#5 Bericht door v@go » woensdag 28 mei 2014, 07:27

geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Muskieten

#6 Bericht door Hua Thale » woensdag 28 mei 2014, 07:30

Bovenop de door diverse leden aangeboden oplossingen zou je ook het gebruik van vitamine B1 of biergist pillen eens even een tijdje kunnen gebruiken.
Voorkomen doe je nooit natuurlijk maar de door jouw gegeven info doet overkomen of je een slagroomtaart ben voor die dames.
Had er toen ik hier pas was ook aanzienlijk meer last van als nu.
Nu eigenlijk nooit meer. :Whistle:
Het controleren van potjes pannen autobanden en weet ik veel wat nog meer waar die beesten zich in kunnen vermeerderen en dat droog zetten is ook geen slecht plan.
Begroeiing rondom het huis wat niet nodig is scheelt natuurlijk.
Het is een lange rij van preventieven handelingen die het in kunnen dammen.
Daarnaast gebruik ik soms in restaurant en zo 'klojo 15' lokaal middeltje in smeer uitvoering.
Werkt prima de naam is toeval vraag er maar eens na in een lokaal verkooppuntje.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Muskieten

#7 Bericht door Jeanette » woensdag 28 mei 2014, 07:35

Vroeger werd ik ook altijd heel vaak gestoken maar sinds ik Vit. B12 injecties krijg bijna niet meer.

Dus vraag eens aan je huisarts of je op Vitamine B12 geprikt kan worden :idea: en als je laag zit zou je een paar injecties kunnen uitproberen.

[|)

P.S. Het houdt ook meteen die Rus - Korsakov - op een afstand. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Muskieten

#8 Bericht door Jim » woensdag 28 mei 2014, 09:21

(meer) peper eten en je hebt amper last meer van muggen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Muskieten

#9 Bericht door Hua Thale » woensdag 28 mei 2014, 09:35

Het bleek dat zowel chilipepers als papayas een insectenwerend effect hadden dat wel 2.5 uur kon aanhouden.

http://www.peperzaden.nl/nieuws/malaria/

Toch wel een heel geknabbel zo heel de dag door. :giggle:
Baat het niet dan schaadt het niet normaal gesproken maar daar heb ik ook hier mijn twijfels bij. :Whistle:

Zijn handige en soms lekkere dingen.[Pepers]
Zeker als je last heb van olifanten in je moestuin. :cheesy:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Muskieten

#10 Bericht door RuudThai » woensdag 28 mei 2014, 09:41

Voordat ik hier woonde maar wel op vakantie kwam werd ik ook redelijk lek geprikt en had dagen last van de bultjes. Zo ook nog de eerste maanden van mijn verblijf hier. Maar langzamerhand ben ik er meer immuun voor geworden, zo af en toe nog wel een prik maar de bultjes zijn binnen een paar uur verdwenen.

Alleen de mierenprikken/beten van de middelste rode mier (die grote hebben volgens mij geen gif) blijven lang zitten, zeker 3 dagen. Maar die brengen denk ik geen ziekten over.

Goede horren helpen wel maar er komen toch nog wel muggen binnen, als er iemand binnenkomt dan vliegt er soms gelijk een mug mee.

Jaspel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 27 mei 2014, 05:43

Re: Muskieten

#11 Bericht door Jaspel » donderdag 29 mei 2014, 05:57

Hartelijk bedankt voor alle reacties :worshippy:

Mijn woon locatie is echt in Issan, klein boerendorp tussen Nong Bua Lampuh en Loeij in, pal op het randje van de provinciegrens tussen deze gebieden in het district Na Wang. Plus het 'Laotiaans' vliegt me om de oren :giggle:

En of het nou muggen of muskieten zijn, het vliegt, het zoemt, het steekt, het zuigt bloed en is reteirritant. Denk dat dat de boel redelijk opsomt ;)

Verhuizen is niet echt een optie, met zorg voor schoonmoeder, kinderen gaan hier naar school, plus hebben hier nu een redelijk goed lopende winkel die we niet snel op zullen geven.

Is redelijk wat wateropslag in de buurt, watervoorziening stopt nogal eens in de buurt, dus iedereen heeft wel een stel van die grote potten staan als noodreservoir. Van mijn huis kan ik hier wel wat aan doen, wordt bij buren lastiger :mrgreen:

Wat peper eten betreft, eh ja. M'n schoonfamilie was al verbaasd dat ik mee at van de papaya salade, en eet over het algeheel mee met alles hier. Is niet zo pittig als sommige Thai eten, want daar houd m'n meisje niet van, maar alsnog gaat er in een week redelijk wat chili doorheen :mrgreen:

Vitamine B zal ik zeer zeker uitproberen, kan in ieder geval weinig kwaad.

Zal ook op zoek gaan naar de 'Off' spray, al kan ik me niet herinneren die gezien te hebben bij de plaatselijke kwakzalver, maar zal eens opletten als ik weer bij de Makro of Tesco.

Ben in ieder geval blij om te horen dat na een maand of wat het minder heftig zal zijn. Dat is iets om naar toe te leven iig.

Nogmaals hartelijk bedankt voor alle advies, en keep it coming [|)

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Muskieten

#12 Bericht door Joep » donderdag 29 mei 2014, 06:34

Bij 7/11 of Big C verkopen ze een muggenolie of muggenspray, kost rond de 40 - 50 baht. Zijn kleine witte flesjes met oranje of paarse dop.
Allebei zeer effectief, ben ff de naam kwijt maar als je bij 7/11 kijkt zie je hem zo staan bij de grote spuitbussen tegen muggen.
Zelf hebben wij "speciaal" citroengras is de tuin. Als je je daar mee inwrijft heb je ook geen last van muggen en nog een plant, pluk je wat bladeren van en wrijf je je blote lichaamsdelen mee in. Werkt ook goed, ruikt alleen iets minder. Bijna iedere planten verkoper heeft die wel staan of kan hem voor je regelen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Muskieten

#13 Bericht door Hua Thale » donderdag 29 mei 2014, 06:45

Ja de lokale smeerseltjes zijn vaak van zeer goede kwaliteit.
'Mijn' kojo 15 [sorry dacht klojo 15] is er zo een.
De meeste grutters hebben dat soort middelen wel aan de muur hangen of in het schap staan.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Jaspel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 27 mei 2014, 05:43

Re: Muskieten

#14 Bericht door Jaspel » donderdag 29 mei 2014, 10:58

Jep, ken ze beiden. Verkopen ze namelijk bij ons in de winkel ;)

Om een of andere reden bij mij effectief voor 15 tot 30 minuten. Zelfs de sterkere varianten (50%+) hadden maar een werking van anderhalf tot twee uur.

Maar zal citroengras eens proberen, hebben we nog wel wat van in de tuin staan voor o.a. de Tom Yam :thumbsup:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Muskieten

#15 Bericht door Joep » donderdag 29 mei 2014, 11:28

Jaspel,

Dat citroengras is niet effectief tegen muggen.
Degene die tegen muggen werkt is niet eetbaar en ruikt sterk naar citroen.
Gewoon naar vragen bij de bloemenkraam.

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”