Roofvogel gesnapt

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Roofvogel gesnapt

#1 Bericht door RuudThai » zaterdag 07 februari 2015, 17:51

Vandaag fietste ik met mijn zoontje naar een vervallen stadspark aan het meer achter onze wijk.
Een aantal jaren geleden aangelegd met fraaie tuinhuisjes, uitkijkpost, gebouwtjes die konden dienen als restaurant met terras, speeltuin en vele volières. Maar een totaal mislukt project want het lag veel te ver van de stad en er kwam schijnbaar geen kip want het werd totaal niet meer onderhouden.
Maar het is nu een mooi stukje natuurgebied tussen alle ingestorte gebouwtjes en zo door. Het hoofdweggetje er doorheen gebruiken wij wel eens om mijn vrouw achter het stuur van de auto te zetten zodat ze kan proberen te leren rijden maar ik zie weinig vooruitgang. Ze heeft het niet in zich volgens mij dus probeer ik het maar niet eens op normale wegen. Ik wil graag de auto heel houden..... ;)

Maar goed, wij fietsten daar dus en opeens wijst mijn zoontje naar zo'n lege volière en roept 'Papa, vogel!', en ja, ik zag een vogel in die kooi. Terwijl de deuren allang uit die kooien zijn gehaald vloog hij daar heen en weer en kon de uitgang niet vinden. Ik ging de kooi binnen en zag dat het een kleine roofvogel was. Het leek veel op het smelleken, een kleine valkensoort die in Nederland voorkomt. Ik heb nog niet de juiste benaming kunnen vinden maar hieronder zijn 2 foto's die ik met mijn oude gsm maakte en helaas wat onscherp, de lens is al behoorlijk gekrast.
Ik ben de kooi ingegaan en heb na de foto's hem naar de deuropening gedreven en Sjoerd stond buiten en klapte in z'n handen en toen had hij de uitgang gevonden en vloog weg.

Afbeelding

Afbeelding

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Roofvogel gesnapt

#2 Bericht door driver » zaterdag 07 februari 2015, 18:17

Goed bezig geweest en je had die roofvogel ook hier op TF kunnen loslaten ... ;)

gr driver

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Roofvogel gesnapt

#3 Bericht door RuudThai » zaterdag 07 februari 2015, 18:26

driver schreef:Goed bezig geweest en je had die roofvogel ook hier op TF kunnen loslaten ... ;)

gr driver
Als prooi vangen ze o.a. ratten, muizen, mussen, dussss...... :crazy: ;)

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Roofvogel gesnapt

#4 Bericht door Arietwee » zaterdag 07 februari 2015, 19:13

Ik denk dat het een sperwer is. Roven de duiven uit je tuin. Super jager.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Roofvogel gesnapt

#5 Bericht door Gardensafari » zaterdag 07 februari 2015, 23:32

Lijkt inderdaad veel op het smelleken, maar die heeft juist lichte strepen op de staartveren.
Een sperwer zou kunnen. De sperwers uit Siberië en Noord-Rusland zijn trekvogels die ook in Thailand overwinteren.
Ik zal de foto's eens plaatsen op het forum van waarneming.nl.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Roofvogel gesnapt

#6 Bericht door RuudThai » zondag 08 februari 2015, 07:13

Het lijkt inderdaad meer op een sperwer zeker gezien de staarttekening. De 2 fotootjes op Wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Sperwer_(roofvogel) zijn duidelijk. Alleen was het denk ik een juveniel exemplaar want hij was niet groot (het vrouwtje is een stuk groter dan het mannetje) maar miste de typische kleur op de borst bij een mannetje.
Maar ik zie dat er een flink aantal ondersoorten zijn dus is bij één van die ondersoorten het mannetje misschien niet gekleurd.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Roofvogel gesnapt

#7 Bericht door Arietwee » zondag 08 februari 2015, 11:52


bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Roofvogel gesnapt

#8 Bericht door bontje » zondag 08 februari 2015, 12:59

Volgens mij is het inderdaad een sperwer, Ik heb bijna mijn hele leven postduiven gehad, Vooral de laatste jaren dat ik in Nederland woonde werden deze sperwers in de winter tot en met april voor de duivenliefhebbers een groot probleem (de vrouwtjes). Sperwers zijn geniepige jagers...Vliegen vrijlaag en komen net over het dak aangevlogen en storten zich op hun prooi.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Roofvogel gesnapt

#9 Bericht door Gardensafari » zondag 08 februari 2015, 22:59

Op waarneming.nl wordt bevestigd dat het een sperwerachtige betreft.
Maar welke? Het antwoord van een echte roofvogelkenner is ingewikkeld:

'Onze' Sperwer is misschien alleen in het uiterste NW van Thailand een reële optie dus de plaats van waarneming kan belangrijk zijn. In de rest van het land zijn nòg 4 kleine accipiters in elk geval plaatselijk veel algemener: Besrasperwer, Shikra, Chinese en Kleine (Japanse) Sperwer. Of jonge vogels daarvan (zie de schubjes op de bovenzijde) met deze foto's diagnostisch te onderscheiden zijn durf ik niet te zeggen...
Hoewel de keel niet is te zien/beoordelen, lijkt misschien Besra (Accipiter virgatus) nog de beste papieren te hebben vanwege de zwart lijkende tekening op borst en flanken, ontbreken van duidelijk contrast tussen kruin en mantel en relatief korte hpp. Maar opnieuw: de foto's zijn niet zo best dus is e.e.a. nogal onzeker...


Met 'onze' bedoelt hij de Nederlandse sperwer, die meestal standvogel is, maar soms trekt, vooral de dieren uit Rusland en delen van China. En dan dus vier andere soorten. Tsja, dat is vaak het probleem in de soortrijke Tropen, er zijn bijna altijd wel look-a-likes.

@ RuudThai: de vondst was in het Noordoosten van Thailand en niet in het Noordwesten, geloof ik.
Dan valt "onze" sperwer af en lijkt het dus een Besra.

Op deze site vind je meteen aan het begin alle havikachtigen van Thailand met inderdaad 4 sperwers. Helaas niet alfabetisch gerangschikt, een mooi, maar rommelig overzicht.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Roofvogel gesnapt

#10 Bericht door genesis » zondag 08 februari 2015, 23:23

Leuke posting van je Ruud :thumbsup:

Genesis

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Roofvogel gesnapt

#11 Bericht door v@go » dinsdag 03 maart 2015, 18:11

Afbeelding
ook een vorm van roofvogel
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

hanshu

Re: Roofvogel gesnapt

#12 Bericht door hanshu » dinsdag 03 maart 2015, 18:17

Hehe..

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Roofvogel gesnapt

#13 Bericht door Henk Korat » dinsdag 03 maart 2015, 18:37

Een mooie foto v@go, maar het verhaal erachter is niet zo mooie. Althans als je het bekijkt vanaf de positie van de specht.

Hier het artikel in de Telegraaf:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2375 ... ond__.html
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

hanshu

Re: Roofvogel gesnapt

#14 Bericht door hanshu » dinsdag 03 maart 2015, 19:58

De natuur is hard......deze wezel heeft door tussenkomst van de mens geen eten voor de kinders.
Deze grote bonte specht (want dat is het) heeft door tussenkomst van de mens nog een leven te gaan.
Tja...het is maar aan welke kant je staat.....

groet,
Hans
( sinds 5 jaar werkzaam voor dierenbescherming Noord-Zuid Holland)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Roofvogel gesnapt

#15 Bericht door driver » dinsdag 03 maart 2015, 20:58

hanshu schreef:De natuur is hard......deze wezel heeft door tussenkomst van de mens geen eten voor de kinders.
Deze grote bonte specht (want dat is het) heeft door tussenkomst van de mens nog een leven te gaan.
Tja...het is maar aan welke kant je staat.....

groet,
Hans
( sinds 5 jaar werkzaam voor dierenbescherming Noord-Zuid Holland)
Maar de wezel heeft wslijk wel weer een nieuwe kans gehad om de kinderen te voeden misschien.

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”