Vogels vangen?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Moke
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 17 december 2014, 18:53

Vogels vangen?

#1 Bericht door Moke » donderdag 18 december 2014, 20:35

Hallo mensen, ben nieuw op dit forum, en heb de volgende vragen.Volgend jaar februarie vertrek ik naar Pattaya, en vraag ik mij af of er in Thailand vogels mogen gevangen worden?.Ik heb hier mogen helpen in een ringstation en vond dit zeer leuk.Het vangen was leuker dan los laten.Iemand die me hierover inlichtingen kan geven?, Alvast mijn dank.Groetjes, Moke

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vogels vangen?

#2 Bericht door prajak » vrijdag 19 december 2014, 00:22

Vogels ringen is een nuttige bezigheid. Het helpt de wetenschap.

Thailand heeft beschermde vogels dus ik zou maar uitkijken waar je aan de slag gaat. Doe het niet op eigen houtje. Probeer eens de Thaise afdeling van het WNF of een club die aan animal protection doet.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Vogels vangen?

#3 Bericht door Gardensafari » vrijdag 19 december 2014, 00:39

prajak schreef:Vogels ringen is een nuttige bezigheid. Het helpt de wetenschap.

Thailand heeft beschermde vogels dus ik zou maar uitkijken waar je aan de slag gaat. Doe het niet op eigen houtje. Probeer eens de Thaise afdeling van het WNF of een club die aan animal protection doet.
Thai zijn gek op het vangen van vogeltjes.
Die verkopen ze dan aan tempelbezoekers
En die laten ze weer vrij.
Het zou mij niets verbazen dat ze daarna direct terugvliegen naar de handelaren.
Grijs met groen zijn die vogels. Een vinkensoort, denk ik.
Maar ze doen het ook met schildpadden, vissen en kikkers.

Maar je kunt op vakantie toch niet lukraak vogels gaan vangen.
Wou je ze ringen?
Dan moet je toch weten wat voor ringen je die beesten om doet.
En dat publiceren, anders heeft niemand er wat aan.
En wat kun jij met reacties in het Thai?
Kortom, het is mij volkomen duister wat je nu eigenlijk wilt (bereiken).
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Moke
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 17 december 2014, 18:53

Re: Vogels vangen?

#4 Bericht door Moke » vrijdag 19 december 2014, 15:11

Het is heus niet mijn bedoeling om er vogels te vangen en deze te ringen.Ga er enkel heen voor mijn 15 dagen vacantie.Maar het boeit mij om alles te weten omtrent dit onderwerp.In ons land worden vogels gevangen met staatsnetten enkel voor ringstation's (mistnetten).In Griekenland is dit bepaalde maanden toe gelaten.In Malaga worden de vogels afgemaakt enz.Bestaan er in Thailand ook ringstation's, en hoe vangen zij hun vogels om te ringen?.Alle leer stoffen zijn welkom. Groetjes Moke

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vogels vangen?

#5 Bericht door RuudThai » vrijdag 19 december 2014, 15:32

Ik woon in de Isaan, het Noordoosten van Thailand. Ruim 4 jaar in een boerendorp gewoond. Het platteland is arm en bestaat vnl. uit rijstboertjes. Die hebben geen cent te makken en dus nauwelijks iets luxer dan rijst en groente te eten. De broodnodige eiwitten verkrijgen ze door alles wat in het wild loopt, kruipt, zwemt of vliegt te vangen en op te eten.
Ik ben ook vogelliefhebber, zowel in de natuur als opgekooid. Ik heb hier een vogelgidsje gekocht, "Birds of Thailand" en daar staan aardig wat autochtone vogels in beschreven. Bij die beschrijving staat ook in welk deel van Thailand ze voorkomen. Bij zeer veel van die vogels staat dat ze algemeen voorkomen in Thailand behalve in het Noordoosten. Je weet dus nu waarom: daar worden ze allemaal gevangen en opgevroten.

Ze doen zogenaamd iets aan vogelbescherming, bepaalde soorten mag je niet houden, maar als je op markten kijkt waar voedsel wordt verkocht dan zie je ze gestript liggen. En op de Chatuchakmarkt in Bangkok kun je alles kopen, beschermd of niet beschermd, het maakt niet uit.
Wat denk je dan, zou dit land een vogelringstation hebben?

En Gardensafari, toevallig heb ik vorige week bij de tempel nog wat vogeltjes gekocht om vrij te laten, als tamboen. Mijn zoontje wilde dat graag dus betaalde ik voor een kooitje met 5 pietjes 100 bath. Het was een gemengd pakketje, zwartkopnonnen, muskaatvinken en bronzemannetjes, allemaal kleine zaadetertjes. Ze kwamen niet terug bij de verkoper maar vlogen direct de wijde wereld in. Maar alle kans dat ze buiten op een veldje met veel gras- en onkruidzaden weer gepakt worden door een slagnet en de dag erna weer bij de tempel staan.... :Whistle:

Janthai
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 04 januari 2012, 14:39

Re: Vogels vangen?

#6 Bericht door Janthai » vrijdag 19 december 2014, 17:59

Ik heb hier , omgeving Chiangmai vrijwel onzichtbare netten zien hangen waar de vogels invliegen en dan verstrikt raken.

Moke
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 17 december 2014, 18:53

Re: Vogels vangen?

#7 Bericht door Moke » vrijdag 19 december 2014, 20:08

Hallo Janthai, en Ruudthai, leuk julie reacties te lezen!!.Het zal me beniewen als ik 6 Feb. naar daar ga.Verleden jaar hebben vandalen de Staatsnetten van een lokaal station vernielt.Die dingen zijn peperduur de lopende meter.Benieuwd of deze te koop zijn in Thailand.Pattaya lijkt me niet het oord om de broesse in te trekken, denk dat dit meer in het zuiden is.Moet ik mij laten inenten voor die 15 dagen??.Zijn er ook markten of weet ik veel waar ze vogels houden.Mocht je tijd en zin hebben mogen julie me nog story's vertellen, ik stel het zeer op prijs.Groetjes Moke.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Vogels vangen?

#8 Bericht door printen44 » zaterdag 20 december 2014, 06:10

In Thailand is er een stelregel: "Alles wat met de rug naar de zon loopt, vliegt of anders in beweging is, wordt opgegeten". Waar ik eerste woonde, lagen alle soorten vogels, geplukt en al met de pootjes omhoog op de markt. Waar ki nu woon, gooien ze netten in de avond over de bomen en vangen zo de vogels. Of die nou beschermd zijn of niet. De volgende dag kan je ze kopen op de markt, om op te peuzelen.

Maar hier is de link van de Bird Conservation Society van Thailand. Die heeft 3000 leden.

http://www.birdlife.org/asia/partners/t ... iland-bcst

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Vogels vangen?

#9 Bericht door Arietwee » zaterdag 20 december 2014, 09:47

Op markten kun je kippenkuikens in alle kleuren kopen. Heel apart. Welke rassen het zijn weet ik niet, kan er niets over vinden in mijn vogelboek.

Vogels zijn hier erg schuw. De mens is hun grootste vijand. Maar niks is hier eigenlijk veilig.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Vogels vangen?

#10 Bericht door Hua Thale » zaterdag 20 december 2014, 09:58

:giggle:

Daar weet Ruud alles van je heb ook gekleurde oilifanten.

Latijnse naam is olifantus latex.

Bij die kippen weet ik het niet het is wel vreemd. :crazy:



'Truus' aan het Thaise strand.


Afbeelding
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
janjaap
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 410
Lid geworden op: zondag 07 juni 2009, 12:31
Locatie: het kaasstadje gouda

Re: Vogels vangen?

#11 Bericht door janjaap » zaterdag 20 december 2014, 12:12

Arietwee schreef:Op markten kun je kippenkuikens in alle kleuren kopen. Heel apart. Welke rassen het zijn weet ik niet, kan er niets over vinden in mijn vogelboek.

Vogels zijn hier erg schuw. De mens is hun grootste vijand. Maar niks is hier eigenlijk veilig.
Je kan op de markt in thailand toch ook verschilende kleuren eieren kopen
Nou daar komen dus die verschilende kleuren kippenkuikens uit :neus:
Ubi bene, ibi patria

Moke
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: woensdag 17 december 2014, 18:53

Re: Vogels vangen?

#12 Bericht door Moke » zaterdag 20 december 2014, 15:42

Hallo Folk's, elke dag zijn we benieuwd welke reacties we krijgen!!.Ik begin al veel te leren, aan eten mankeert het niet.We krijgen wel eens meerdere vogels in de netten die geringt zijn in Rusland en Noorwegen maar nooit uit Thailand, niet moeilijk als ik dit zo lees ze worden allemaal opge(vr)eten.Een vraagje nog,moeten beschermde vogels ook een voetring als ze opgekooit zijn?,en wat is benaming in Thailand van een mistnet..Leuke verhalen zijn steeds welkom, we kijken er zeker naar uit. Groetjes, Moke

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Vogels vangen?

#13 Bericht door Jim » zaterdag 20 december 2014, 16:34

misschien is het een idee om die beesten gewoon met rust te laten?
moeten ze zich, naast de thai die er met vork en lepel achteraan zit, nu ook al zorgen gaan maken om vakantiegangers met netjes en kooitjes?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vogels vangen?

#14 Bericht door RuudThai » zaterdag 20 december 2014, 16:43

Jim schreef:misschien is het een idee om die beesten gewoon met rust te laten?
moeten ze zich, naast de thai die er met vork en lepel achteraan zit, nu ook al zorgen gaan maken om vakantiegangers met netjes en kooitjes?
Goede gedachte Jim, hij kan toch ook net als ik met de verrekijker de vogels gaan beloeren i.p.v. ze te pesten met netten en zo?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vogels vangen?

#15 Bericht door prajak » zaterdag 20 december 2014, 16:55

Zodra Moke met een net of schepnet in de weer gaat krijgt Moke problemen met Thai want Moke pakt hun boterham af, of met de politie want Moke is aan het werken zonder vergunning. Dan gaat Moke een vettig hok in tot het vliegtuig gaat.

Ik heb hem/haar op 19 december geadviseerd de Thaise WNF of de Thaise dierenclubs te benaderen maar dat advies is ogenschijnlijk niet in vruchtbare aarde gevallen.

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”